Inloggen
URMAJO - ID 6826


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5200332
Nat. Official Number: 9152 Z ROTT 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2,5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 452
Launch Date: 1949-10-22
Delivery Date: 1949-11-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1257 Type TMAS 278 (270x500) 325 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 345.00 Net tonnage
Deadweight: 843.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37600 Cubic Feet
Bale: 35200 Cubic Feet
 
Length 1: 55.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.46 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-11-19 EGINA
Manager: Waldemar Höglund, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi AB 'Nordfart', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OFPQ
Additional info: Hfl. 675.000,--

Date/Name Ship 1955-01-13 URMAJO
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Krijn van der Meer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PICU

Date/Name Ship 1958-04-18 URMAJO
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: H.K. van der Meer Kustvaartrederij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PICU

Date/Name Ship 1961-03-28 L' AMORICAIN
Manager: Agence Maritime de l' Ouest, Dunkirk, France
Eigenaar: Soc. Bretonne de Cabotage, Paimpol, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France
Callsign: THDL

Date/Name Ship 1969-00-00 STOUR
Manager: Stour Shipping Company Ltd, Monrovia, Liberia
Eigenaar: Stour Shipping Company Ltd, Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia

Date/Name Ship 1970-00-00 NICOS G
Manager: Michail Gigilinis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Michail Gigilinis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXIL

Date/Name Ship 1972-00-00 NICOS G
Manager: Michail Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Ioannis Diolettas, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SXIL
Additional info: Call sign 1973: SV3646

Date/Name Ship 1984-00-00 VIOLETTA M
Manager: Michail Gigilinis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Michail Gigilinis Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Lavrion / Greece
Callsign: SV3646

Ship Events Data

1955-01-17: Op 17-01-1955 als URMAJO, zijnde een stalen motorschip, metende 1416.35 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7894 d.d. 27-10-1949, liggende te Slikkerveer, door P. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar bandmerk voorzien door het inbeitelen van 9152 Z ROTT 1955 op het achterschip midscheeps in achterwand van het achterste dekhuis op kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1955-05-18: Heerenveensche Koerier 18-05-1955: Coaster in nood bij Engeland. Het Nederlandse kustvaartuig „URMAJO" (309 ton) is de afgelopen nacht gestrand bij de boei van Noord- Goodwin aan de Engelse kust. De reddingboot van Ramsgate is uitgevaren om het schip hulp te verlenen. De stranding was opgemerkt door het Britse schip „Capacity", dat het radiostation North Foreland alarmeerde. De "Capacity" meldde, dat de "Urmajo" vuurpijlen afschoot en met de morselamp noodseinen gaf.
1955-05-20: Het Vrije Volk 20-05-1955: Uit de hand raketten afgeschoten. Het blijkt, dat de matroos C. Schipper uit Eindhoven een heldhaftige rol heeft gespeeld by de redding van de schipbreukelingen van het - gestrande - Rotterdamse kustvaartuig „URMAJO" van Vermaas' Scheepvaartbedrijf. De 23-jarige Cor Schipper schoot uit de hand acht raketten af, hoewel hij bij de eerste reeds een brandwond aan zijn hand kreeg, Met deze raketten werd de aandacht gevestigd op het in nood verkerende schip. Cor zei, na de redding te Ramsgate, dat elke raket de huid van zijn hand meer verbrandde. Tijdens het afschieten voelde hij niets, maar later ging het pijn doen, vertelde hij. Matroos Schipper werd in een ziekenhuis opgenomen, maar kon zich later weer bij zijn kameraden voegen. Stuurman M. J. Buitenhuis uit Amsterdam kon slechts op het nippertje gered worden. Hij werd op het laatste ogenblik door twee redders gegrepen. De namen van de bemanningsleden, die allen in goede welstand in Ramsgate verblijven, zijn W. Rijswijk uit Schiedam, eerste machinist P. C. Goudattel uit Schiedam, waar ook de tweede machinist B. Schiks vandaan komt. Derde machinist J. Pelgrom uit Rotterdam en de matrozen M.: J. Buitenhuis uit Amsterdam, J. M. v. d. Ven uit Tilburg, P. Ouwerkerk uit Rotterdam, J. C. C. Spillner uit Rotterdam en C. Schipper uit Eindhoven.
1955-05-25: Het Vrije Volk 25-05-1955: Kapitein van „URMAJO" vertelt. Stranding in Meistorm liep zeldzaam goed af. Precies een week geleden wierp een hevige storm de Rotterdamse kustvaarder „Urmajo" (409 ton) van Vermaas' Scheepvaartbedrijf op de Engelse banken bij Ramsgate. Vanmorgen werd de „Urmajo" op de helling gezet bij De Groot en Van Vliet te Slikkerveer. Langdurige reparatie zal nodig zijn om de zo wonderbaarlijk aan de zee ontsnapte coaster weer vaarklaar te maken. Precies een week geleden deed een verrassende Meistorm woedende aanvallen op de hoeden van talloze autoriteiten, die E 55 kwamen openen. Kapitein W.A.M. Rijswijk uit Schiedam had enige uren voordien het bevel tot verlaten van zijn schip gegeven. De bemanning kwam veilig in Ramsgate aan de wal, dank zo het voortreffelijke werk van de Engelse redders. Vanmorgen vertelde de 50-jarige kapitein ons het relaas van een slechte nacht en een spannende dag. „Wij voeren van Londen naar Rouen leeg. Plotseling stak, vrij onverwacht, de storm op. Ik vaar nu al 36 jaar, maar zelden heb ik in de maand Mei zo'n stuk wind moeten trotseren," aldus de kapitein. Motor viel uit. „Een uur na middernacht viel de motor uit. Stroom en storm joegen ons op de banken. Om kwart over twee. raakten wij met enige hevige stoten de grond. Beide ankers werden uitgeworpen. Om drie uur arriveerde, op onze noodseinen, de reddingsboot. Deze kon eerst niet langszij komen. Aan bakboord was onvoldoende water, aan stuurboord teisterde de wilde zee het schip. Om kwart over vier," ging de heer Ryswijk voort, „slaagde de reddingsboot erin langszy te komen. Zelf liep ze daarbij averij op. De „Urmaja" stootte inmiddels hevig. Er kwam verschrikkelijk veel water over. Toen gaf ik het bevel het schip te verlaten. Veilig aan wal. Om zes uur brak de stuurboordankerketting. Twee uur later was de bemanning veilig aan wal. Wij wachtten de gehele dag af in Ramsgate. 's Avonds om halfzeven keerden wij aan boord terug. Een uur later slaagden wij erin de motor draaiend te krijgen. Ik gaf „volle kracht achteruit" en langzaam trok de „Urmaja" zich zelf vlot. Het roer bleek defect. Met sleepboothulp liepen wij Ramsgate binnen." Even onderbrak de kapitein zijn. nuchter betoog: „Een wonder is het, dat wij zo voorspoedig van de banken wegkwamen." Hij vervolgde: „Gistermorgen vertrokken wij, gesleept door N.v Smit & Co's „Blankenburgh" naar de Hoek. Gisteravond waren wij allen veilig terug in Rotterdam."

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding op 18 mei 1955 van het motorschip Urmajo, leeg op reis van Rainham naar Rouen, op de North Goodwin. Het was ruw weer Z.W. wind, kracht 4/5. In verband met het slechte weer besloot de kapitein in overleg met de loods onder Margate ten anker te gaan om beter weer af te wachten. Toen men ter hoogte van Margate kwam, ruimde de wind tot west 8 en besloot de kapitein door te varen naar Dungeness. De loods bleef aan boord. Toen de North Goodwin boei bijna dwars was viel het op dat de motor geleidelijk minder toeren ging maken. De kapitein besloot de ankers te laten vallen. Het schip draaide met de kop in de wind maar bij dit opdraaien raakte het om 02.15 uur aan de grond, iets bezuiden de North Goodwin boei. Om 03.00 kwam de reddingsboot van Ramsgate in de buurt maar eerst om 06.15 uur slaagde men erin langszij te komen en ging de bemanning van boord. In de loop van de dag knapte het weer op en ging de bemanning weer terug naar boord. Om 19.30 uur kwam het schip vlot maar toen bleek dat het roer niet werkte werd de Urmajo door de sleepboot Ocean Cock naar Ramsgate gesleept.
Oordeel van de Raad is dat de Raad het af keurt dat de kapitein besloot, toen het niet mogelijk was op de ree van Ramsgate ten anker te gaan, de reis naar Dover te maken via de Downs. Er was geen kaart van dit moeilijke vaar water aan boord. De loods kende natuurlijk het vaarwater, maar de kapitein was zonder kaart niet in staat om de loods te controleren. Het was daarom beter geweest beoosten de Goodwin Sands langs te gaan. De loods heeft zijn koers over de Downs te dicht onder de Goodwin Sands afgezet. Hij had met dit licht galaden schip veel westelijker kunnen varen. Nu voer men zo dicht onder de lagerwal van de bank, dat, zelfs bij vaartvermindering wegens uitwijken voor een ander schip, grote kans bestond op de bank te geraken. De Raad is van oordeel, dat de kapitein door zijn verkeerd opgezette navigatie mede schuldig is aan de stranding van zijn schip en straft kapitein W.A.M. van Rijswijk, wonende te Schiedam, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 24 april 1956.
1987-00-00: Final Fate:
Verkocht aan onbekende eigenaren en gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: EGINA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: URMAJO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: L'ARMORICAIN
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: L'ARMORICAIN
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend