Inloggen
TRITON - ID 6690

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5225227
Nat. Official Number: 1713 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 141
Launch Date: 1935-09-21
Delivery Date: 1935-11-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5299 Type T (240x360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 284.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 139.00 Net tonnage
Deadweight: 375.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 2.25 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-11-12 TRITON
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAX

Date/Name Ship 1939-00-00 TRITON
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAX

Date/Name Ship 1950-11-28 MARINUS V
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: 06.01.1950 uit Kadaster uitgeschreven.

Date/Name Ship 1968-07-00 SPAL
Manager: Marmobile S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Marmobile S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1935-09-23: De Telegraaf 23-09-1935: Delfzijl, 21 Sept. Heden werd bij de N.V. Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander alhier, met goed gevolg een motorschip te water gelaten. Dit schip, met afmetingen van 40x7.15x2.85 M, en een D.W. van 330 ton, is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen. Het zal worden voorzien van een 200 P.K. Brons motor. De kiel zal worden gelegd voor een motorschip voor rekening van kapt. L. Mulder te Delfzijl. Dit schip met afmetingen van 36x6.45x2.63 M. en een D.W. van 230 ton zal worden voorzien van een 150 P.K. Bronsmotor.
1935-11-07: Op 07-11-1935 als TRITON, zijnde een motorschip, metende 804.77 m3, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jacob Beck, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1713 Z GRON 1935 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1935-11-13: NvhN 13-11-1935. Proefvaart m.s. „TRITON”". Op de Eems te Delfzijl vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „TRITON”. Dit schip is gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl” v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 40 M., breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.85 M. De inhoud bedraagt bruto 284 Reg. ton en netto 139 Reg. ton, terwijl het laadvermogen 350 ton bedraagt. Het schip heeft een ruiminhoud van 19350 Eng. Kubieke voet. Het is van het kruiserhek-type en het is gebouwd met self-trimming laadhoofd. Tot het tusschendek is het schip voorzien van een dubbelen bodem, die dient voor waterballast, evenals de voor- en achterpiek. De gezamenlijke ballast capaciteit bedraagt 55 ton, waarmede het schip onder alle omstandigheden als uiterst zeewaardig te beschouwen is. In de motorkamer is voor de voortstuwing een twee tact Brons-motor opgesteld. Deze motor is in vier cylinder uitvoering en ontwikkelt bij 290 omwentelingen per minuut een vermogen van 200 P.K. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer tevens nog een Lister Diesel motor van 10— 12 P.K. als hulpmotor geplaatst. Deze hulpmotor drijft de hulp-compressor, die lenspomp, de ballastpomp en de dynamo aan. Tevens wordt de lier, die aan dek, bij de achterste mast geplaatst is, door deze motor aangedreven. Op het voordek is eveneens een Lister Diesel motor van 10—12 P.K. opgesteld voor het aandrijven van de voorste laadlier en de ankerlier. Het schip is voorzien van twee stalen masten en twee stalen laadboomen. Het laad- en losgerei, waarmede veilig een last van 2 ton kan worden geheschen, voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De geheele verlichting geschiedt electrisch. De dynamo kan zoowel door den hoofdmotor als door den hulpmotor worden aangedreven, terwijl accumulatoren voor de verlichting zorgen, wanneer beide motoren stil staan. Deze electrische installatie werd geïnstalleerd door de fa. Hofman te Hoogezand. Het schip is verder modem en gerieflijk ingericht, terwijl ook de betimmering niets te wenschen over laat. De verwarming geschiedt door middel van een centrale verwarmingsinstallatie. Het is voorzien van een stroomlijn-balansroer waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl ook de manoeuvreereigenschappen van het schip niets te wenschen overlieten. Het behaalde een snelheid van 9¾ mijl. Het schip, dat ruim aan alle gestelde eischen voldeed, werd na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1939-01-03: Op 03-01-1939 ledig aangekomen te Harlingen en afgemeerd bij de scheepswerf ter reparatie.
1940-05-10: Onderweg in ballast van Londen naar Antwerpen. Kreeg order om naar Vlissingen te varen en vertrok op 11 mei met 35 vluchtelingen naar Poole. 16 Mei 1940 Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, managers Freight Express Ltd, later R.P. Care & Co. Ltd, Cardiff. Op 1 juni in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. 1 Juni 1945 terug aan Jacob Beck, Groningen.
1976-00-00: Final Fate:
In Cairnryan, Schotland aangekomen en ingezet als duikersondersteuningsschip. Later gesloopt. Lloyd's 03.86: Bestaan van het schip twijfelachtig. (In 1980 als Spal gesloopt in Engeland.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Triton 1935.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TRITON
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1935 in the Northsea.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARINUS V
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARINUS V (Charlie Hill)
Gemaakt door: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname