Inloggen
TRIANCA - ID 6671

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5368237
Nat. Official Number: 2661 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 212
Date Laid Down: 1951-02-02
Launch Date: 1951-06-15
Delivery Date: 1951-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10085 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.00 Net tonnage
Deadweight: 740.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35847 Cubic Feet
Bale: 33727 Cubic Feet
 
Length 1: 53.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.17 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.49 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-09-18 TRIANCA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Schothorst Dzn. & Ebbe Hylkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAP

Date/Name Ship 1969-12-16 TRIANCA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ebbe Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAP

Date/Name Ship 1970-03-17 TRIANCA
Manager: G. Stamoulis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: G. Stamoulis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SXCX

Date/Name Ship 1971-11-00 TRIANCA
Manager: Michael Gigilines, Piraeus, Greece
Eigenaar: L. Maroukis, P. Botos, N. Sdougos & A. Mavros, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SXCX

Date/Name Ship 1976-00-00 TRIANCA
Manager: Michael Gigilines, Piraeus, Greece
Eigenaar: P. Botos & Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3797

Date/Name Ship 1985-00-00 FURNI II
Manager: E. Skordos & A. Kotsonis, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Skordos & A. Kotsonis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3797

Date/Name Ship 1993-00-00 DIMITRIS II
Manager: E. Skordos & A. Kotsonis, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Skordos & A. Kotsonis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1996-03-00 DIMITRIS II
Manager: Katapodis Ltd., Takoradi, Ghana (Gold Coast)
Eigenaar: Katapodis Ltd., Takoradi, Ghana (Gold Coast)
Shareholder:
Homeport / Flag: Takoradi / Ghana (Gold Coast)

Ship Events Data

1951-09-14: Op 14-09-1951 als TRIANCA, zijnde een stalen motorschip, groot 1404.86 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage no. 8532 d.d. 04-09-1951, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2661 Z GRON 1951 op het achterschip, in achterkant dekhuis op kampanje, 4.06 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.56 boven dek.
1951-09-19: NvhN 19-09-1951: Proefvaart TRIANCA. Op de Eems heeft gistermiddag het nieuwgebouwde motorschip Trianca een goed geslaagde proeftocht gehouden. Dit schip van het raised quarterdeck-type met een laadvermogen van circa 700 ton werd in opdracht van de Kapiteins Hylkema en Schothorst te Groningen onder klasse S.I. en Lloyds (Atl.vaart) gebouwd bij de scheepswerf Pattje te Waterhuizen. De lengte van de Trianca is 53.02 meter, de breedte 8.60 meter, de holte 4.45 meter, terwijl de beladen diepgang 3.49 meter bedraagt. Het schip heeft twee stalen masten waarbij de nodige dekmotoren en lieren. De hoofdmotor is 500 P.K. en gaf het schip een snelheid van 11 mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust o.m. met electrische ventilatie in het ruim en in de machinekamer, echolood, radio, telefonie, richtingzoeker enz. De Trianca vertrekt in ballast van Delfzijl naar Noord Finland om als eerste lading hout in te nemen voor Engeland.
1954-09-28: In ballast onderweg van Potimao naar Casablanca in slecht zicht aan de grond gelopen in de haveningang van Casablanca. Met behulp van een Brits reddingsvaartuig vlot gebracht met zware bodemschade en naar Casablanca gebracht. Daar gerepareerd. 12-1954 weer in de vaart.
1954-09-29: Het Vrije Volk 29-09-1954: „TRIANCA" bij N.- Afrika gestrand. Het 425 ton metende Nederlandse vaartuig „Trianca" uit Groningen is Dinsdag bij de ingang van de haven van Casablanca aan de grond gelopen. Geen van de tien leden der bemanning onder kapitein Van der Meulen liep verwondingen op en de schade schijnt met groot te zijn. Men hoopte, dat het schip, dat in ballast vaart, vanochtend bij hoog water vlot zou komen. De „Trianca" voer in time-charter voor de firma Erhardt en Dekker te Rotterdam.
1954-11-08: Het Vrije Volk 08-11-1954: Wonderlijk bergingswerk. 'TRIANCA' lag te lang vast bij Casablanca. (Van een onzer verslaggevers)
Het is een wonderlijk verhaal, dat kapitein H. v. d. Meulen van het m.s., „Trianca" te vertellen heeft. Veertien dagen zat zijn coaster vast op de rotsachtige bodem voor de kust van Casablanca. Een groot deel van deze tijd hebben hij en de negen leden van zijn bemanning moeten toezien, hoe Marokkaanse bergers dilettantische pogingen ondernamen het schip los te trekken. „Ik heb me wel eens afgevraagd; of ze meer belang bij een wrak hadden dan bij het bergingsloon," zegt de kapitein, een veertigjarige blonde Fries. „Als het hier gebeurd was, waren we er in één dag af geweest".
Hij kon wel waarderen, dat de bergers met dynamiet een vaargeul door de rotsachtige bodem hadden geforceerd, maar dan hadden de sleepboten met hoog water het schip los moeten trekken. Zij kwamen voor hun pogingen drie uur te laat. Het was precies zes en een half uur na het gunstigste getij, voordat ze een draad hadden vastgemaakt... Dat zijn schip ten slotte veilig, doch overigens vrij zwaar beschadigd het Havenbedrijf Vlaardingen-Oost heeft bereikt, acht de kapitein hoofdzakelijk het werk van twee Franse bergings-deskundigen uit Le Havre, die ter elder ure naar Casablanca kwamen gevlogen. Zij slaagden erin de 750 ton metende coaster bij bijna; hoog water met een lijntje door een sleepboot in open vaarwater te laten trekken. Wat vier sleepboten niet gelukt was, leverden zij met één. Overigens heeft de „Trianca" van rederij Hylkema en Schothorst uit Groningen bij het vlotslepen een paar flinke opstoppers gekregen. Het wordt een wonder geacht, dat het schip, niet is gebroken. ,,Het is oer-solide gebouwd", meent de kapitein van zijn drie jaar oude coaster. „Hudson" deed de rest. In Casablanca werden voorlopige herstellingen aan het schip verricht; dat vergde veertien dagen. De zeesleper „Hudson". van L. Smit en Co. had er nog eens negen dagen voor nodig om de „Trianca" naar het vaderland te brengen. En daarmee eindigde voor kapitein en bemanning het spannende avontuur, dat op 28 September in de middaguren tijdens een plaatselijke mist voor de Marokkaanse kust begon. Over de stranding van zijn schip vertelt de kapitein,. dat hij merkte te dicht op de kust te zitten, toen het wat opklaarde. Onmiddellijk werd van de kust af gestuurd, maar plotseling zat t achterschip vast en met laag water kwam het volkomen droog te liggen op de rotsbodem. Met opkomend getij maakte de „Trianca" nog enkele malen een lelijke smak in de richting van de kust. Om deze gevaarlijke beweging tegen te gaan werd 500 ton water in de coaster gepompt. De schade is beperkt gebleven tot het schip zelf. Het voer in ballast naar Casablanca. Het zal tot Woensdag duren, voordat precies is vastgesteld, wat er aan de „Trianca" mankeert.
1954-12-24: NvhN 24-12-1954: De stranding van de Trianca „Als een droomkoninkje”. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren de stranding van de kustvaarder Trianca behandeld, die 28 Sept. nabij Casablanca hoog op de kust is gelopen. Het schip heeft veertien dagen vast gezeten en is slechts na grote moeite vlot gesleept. De schade bleek zeer groot te zijn en loopt volgens de inspecteur-generaal voor de scheepvaart, de heer J. Metz, in de tonnen. Als betrokkene werd door de Raad de kapitein van de Trianca, de heer H. van der M. gehoord. Naar aanleiding van zijn verklaringen merkte een der leden van de Raad, vice-admiraal C. H. Brouwer, op: „U bent als een droomkoninkje de kust genaderd. Ik feliciteer u, dat u zulk kalm weer hebt gehad. Met ruwer weer was uw schip op de kust te pletter geslagen". De heer J. Metz kwam tot de conclusie, dat de kapitein aan deze, zoals hij zei „ernstige scheepsramp" ernstige schuld heeft. Hij stelde de Raad voor de bevoegdheid van de kapitein in te trekken voor de tijd van vier maanden. De Raad sprak eveneens het schuldig uit en besloot de bevoegdheid van kapitein H. van der M. in te trekken voor de tijd van drie maanden.
1956-11-16: NvhN 16-11-1965: Het Nederlandse motorschip “Trianca” van de firma Carebeka uit Groningen, groot 496 ton, heeft maandagavond tegen acht uur noodseinen gegeven omdat de deklast is gaan schuiven. Het schip maakt een slagzij van vijftig tot zestig graden en zet koers naar de Britse kust.Het bevond zich op dat moment op 40 mijl noordwest van Longships,nabij Landsend aan de zuidpunt van Engeland in het begin van het kanaal. Later meldde de “Trianca”, dat deklading overboord is gezet, waardoor de slagzij verminderde tot 30 a 45 graden. Verscheidene schepen in de omtrek kwamen de Nederlandse kustvaarder te hulp,terwijl ook de reddingsboot is uitgevaren, die later terug kon keren. Op het schip was men toen de toestand meester en er bestond geen gevaar meer voor de bemanning. Noodverkeer werd opgeheven en de coaster zette koers naar Engeland.
1969-07-24: Onderweg van Rotterdam naar Lissabon, zware kopschade boven de waterlijn opgelopen na een aanvaring bij Dover met de tanker 'Olympic Rock'. Kon op eigen kracht Rotterdam bereiken. Gerepareerd.
1970-04-14: NvhN 14-04-1970: TRIANCA verkocht. De rederij D. Schothorst en E. Hijlkema te Groningen heeft haar motorkustvaartuig Trianca verkocht naar Griekenland. De Trianca behoort tot het raisedquarterdektype en heeft een draagvermogen van 740 ton bij 496 bruto register ton. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de NV Scheepswerf Waterhuizen, J. Pattje, te Waterhuizen. Het is voorzien van een 500 pk Brons-dieselmotor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam.
1985-05-17: Classed LR until 17/5/85.
2009-12-00: In 12-2009 nog in Equasis, LR 01-2012 laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TRIANCA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De TRIANCA aan de grond gelopen nabij Casablanca - foto september 1954.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De TRIANCA aan de grond nabij Casablanca - foto september 1954
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: gestrand nabij Casablanca - foto september 1954
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De TRIANCA komt met zware boegschade de Nieuwe Waterweg binnen - foto juli 1969.
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De TRIANCA met zware boegschade na de aanvaring bij Dover - foto juli 1969
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De reparatie op de werf van de boegschade na de aanvaring bij Dover - foto juli 1969
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: FURNI II
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FURNI II
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FURNI II at Piraeus 24-09-1987
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: FURNI II
Gemaakt door: Unknown