Inloggen
TON-S - ID 6644


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5090309
Nat. Official Number: 5835 Z ROTT 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 866
Launch Date: 1937-05-15
Delivery Date: 1937-06-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 466.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34500 Cubic Feet
Bale: 32500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.61 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-06-30 TON-S
Manager: Rotterdamsche Kustvaart Centrale N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Ton', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIAB

Date/Name Ship 1960-01-29 DINORAH CAMALICH
Manager: Rino Camalich, Leghorn, Italy
Eigenaar: Rino Camalich, Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IMAT
Additional info: Hfl. 302.500,--

Ship Events Data

1937-06-08: De Banier 08-06-1937: Opdracht tot het bouwen van nieuwe schepen. Het cargadoorsbedrijf „De Rotterdamsche Kustvaart Centrale" heeft bij Boele's scheepswerven te Bolnes drie motorschepen van 630 ton in aanbouw aangekocht, die voor genoemd bedrijf in de vaart komen. Voor Poolsche rekening is aan de werf Gusto te Schiedam de bouw van een kolentransporteur opgedragen.
1937-06-24: Op 24-06-1937 als TON-S, zijnde een motorvrachtschip, metende 1319.07 m3, liggende te Bolnes, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Zeevaart Maatschappij Ton te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5835 Z ROTT 1937 op het achterschip in het achterschot van het achterste dekhuis op verhoog achterdek.
1940-05-16: Overgenomen door The Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië)
1950-09-19: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake het stoten bij slecht zicht van het motorschip Ton-S op een rots bij Punta Leona in de Straat van Gibraltar tijdens reis van Delfzijl naar Ceuta. Het schip was beladen met een volle lading aardappelen. Op 19 september voer de Ton-S in de Golf van Cadiz en het weer was goed. Om 04.00 uur kwam kapitein Komdeur op wacht. De vaart was 8 mijl. Te 06.15 uur werd het dik van de mist. De kapitein liet vaart minderen en liet de stuurman roepen om op de brug mee uit te kijken. Hij kwam, volgens eigen zeggen, om 06.35 op de brug. Om 06.55 uur zag de stuurman recht vooruit in het water een witte streep en een donkere vlek. Hij snelde naar de telegraaf en zette deze volle kracht achteruit maar voordat de motor aansloeg, liep het schip aan de grond. De boeg was zwaar beschadigd en de voorpiek liep vol. De tanks en de vullings bleven echter droog. Nu werd vol achteruit gedraaid en het schip kwam om 07.10 weer vlot. Toen even later de mist optrok bleek dat de Ton-S had gestoten op Punta Leona ongeveer 5 mijl ten westen van Ceuta. Oordeel van de Raad is dat de stranding is veroorzaakt door onzorgvuldige navigatie door de kapitein. Hij heeft geen of te weinig rekening gehouden met de stroom zodat het schip zuidelijker heeft gestaan dan dat hij meende. Later kreeg hij te maken met mistvlagen en voer uiteindelijk in dikke mist, doch hij bleef zijn koers volgen, die veeleer in de kust liep dan daarvan af; hij nam daarbij alle kwade kansen van de getijstroom die bij Ceuta om de zuid zette. Tevens werd de snelheid ternauwernood verminderd. De Raad is dan ook van oordeel dat het ongeval te wijten is aan de schuld van kapitein Komdeur. De Raad straft kapitein Pieter Komdeur, geboren 24 september 1894 te Delfzijl en wonende aldaar, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op een schip, als bedoeld bij artikel 2 der Schepenwet voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 12 april 1951.
1971-08-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop aan Conditioned Power S.p.A., La Spezia.

Afbeeldingen


Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ton-S 1937.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown