Inloggen
TILLY - ID 6557


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5165013
Nat. Official Number: 1907 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 305
Launch Date: 1939-02-16
Delivery Date: 1939-04-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. 559258/63 Type (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 381.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 180.00 Net tonnage
Deadweight: 445.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 21800 Cubic Feet
 
Length 1: 44.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-04-13 TILLY
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaartmaatschappij Zaandam II, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PHZT

Date/Name Ship 1953-10-02 FINLANDIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Stoter, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Callsign: PEBX

Date/Name Ship 1960-11-03 ISLE OF LEWIS
Manager: Robert Cameron & Co. Ltd., Stornoway, Great Britain
Eigenaar: Roderick Cunningham (Scalpay) Ltd, Stornoway, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stornoway / Great Britain
Callsign: MEEB

Ship Events Data

1939-02-17: NvhN 17-02-1939: Martenshoek. Van Bodewes' Scheepswerven werd gisteren met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „TILLY", onder klasse Bureau-Veritas en Scheepvaartinspectie in aanbouw voor de N.V. „Abeka" te Zaandam. Dit schip, met een verhoogd raised-quarterdek. heeft de afm. 44 x 7.50 x 3.05/4 M., is 450 ton d.w. groot, en krijgt een 300 P.K. Deutz Dieselmotor. De kiel werd gelegd voor een motorschip van 260 ton.
1939-04-13: Als TILLY, zijnde een motorvrachtschip, groot bruto 1080,45 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 08-04-1939 no. 5948, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1907 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant WC.
1939-04-14: NvhN 14-04-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proeftocht plaats van het nieuwe m.s. TILLY, gebouwd op Bodewes Scheepswerf te Martenshoek voor rekening van de reederij N. V. Abeco te Zaandam, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie. Het schip is van het raised-quarter deck type en is gebouwd met plaatvoorsteven en met kruiserhek met de motor achter in, en volle dubbele bodem met 125 ton waterballast. Het schip heeft 2 stalen masten met stalen laadboomen vooi lasten van 2 ton. Voor de bediening van de laadlieren zijn 2 Deutz motoren van 8 p.k. geplaatst. Voor de ankerlier is eveneens een Deutz motor van 8 p.k. geplaatst. Het hijschgerei is geleverd met een Certificaat van de Inspectie van Havenarbeid De voortstuwing geschied door een 6 cvlinder Deutz Diesel motor van 300 p.k., terwijl hier verder als hulpmotor een Deutz motor van 8 p.k. is opgesteld. Het schip heeft afmetingen van 44 x 7.50 X 3.05 en 4 meter met een laadvermogen van 450 ton en een inhoud van 381.40 bruto en 179.93 netto Reg. ton. Het behaalde een snelheid van 10.4 mijl en het voldeed zeer goed, zoodat het na de proefvaart met volle tevredenheid is overgenomen.
1939-11-22: De Telegraaf 22-11-1939: „Hebe” veilig en wel te Londen. Groningen, 22 Nov. — Het vermoeden, dat de Groningsche kustvaarder „Hebe" tijdens den storm van Zaterdag op Zondag op de Noordzee vergaan zou zijn, is gebleken ongegrond te zijn. De „Hebe" ligt veilig en wel in de plaats van bestemming, Londen, zoodat het wrak, dat voor de haven van IJmuiden gesignaleerd is, een ander vergaan schip moet zijn. Men acht het echter ook niet uitgesloten, dat de mededeeling omtrent een wrak op een misverstand berust. Het loodswezen heeft een onderzoek ingesteld, doch geen spoor van een drijvend wrak kunnen vinden. Ook de Nederlandsche kustvaarders „Caribia", „Lena" en „TILLY", die 18 en 19 November jl. van IJmuiden vertrokken, zijn behouden op de plaats van bestemming aangekomen, terwijl het mede vertrokken m.s. „Helvetia" elk oogenblik op de plaats van bestemming kan arriveeren.
1940-01-29: Utrechts Volksblad 29-01-1940: De „TILLY” in aanvaring. Amsterdam, Zaterdag. Het Nederlandse motorschip „TILLY" is op de Theems in aanvaring geweest met een Engels scheepje en bekwam enige schade. Na voorlopige herstellingen vertrok het schip naar Amsterdam, waar het heden arriveerde.
Het schip zal te Amsterdam definitief gerepareerd worden. De kapitein rapporteerde, dat een sloep werd opgepikt, die door het Nederlandse m.s. „Brabant" op weg naar Londen verloren was. Reden tot ongerustheid bestond er echter niet, aangezien de „Brabant" zich veilig aan de Engelse kust bevindt en reeds melding had gemaakt dat een sloep verspeeld was.
Utrechts Volksblad 29-01-1940: Nederlandse sloep opgepikt. Amsterdam, Zaterdag. Het Nederlandse motorschip „Tilly" is te IJmuiden binnengelopen en rapporteerde dat het een reddingboot heeft opgepikt van het motorschip „Brabant". Op de reddingboot stond de naam „Brabant" alsmede „Terneuzen". Toen de reddingboot door de „Tilly" werd opgepikt, bevond zich nog een gedeelte van de inventaris in de sloep. De haak van de hijsinrichting bleek gebroken. De maatschappij te Terneuzen deelt mede, dat de kapitein van de „Brabant", de heer Van de Velde, gerapporteerd heeft, dat hij op weg naar Londen een sloep verspeeld heeft. Het schip bevindt zich thans in de buurt van de Engelse kust, zodat generlei ongerustheid omtrent de „Brabant" behoeft te bestaan.
De Maasbode 29-01-1940: Amsterdam, 27 Januari. Het Nederl. m.s. “Tilly” blijkt op de Theems in aanvaring te zijn geweest met een barge. Het motorschip bekwam hierbij een scheur in het voorschip, doch kon, nadat een bekisting was aangebracht, de reis naar hier vervolgen. Na de lading te hebben gelost, zal het schip in het dok worden opgenomen.
1940-05-11: Naar Engeland ontsnapt. Op 16 mei ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie Dynamo) en redde 602 personen. Op 6 oktober 1941 onderweg naar Barry (Bristol Kanaal), tijdens een aanval met vliegtuigen, gelukte het de bemanning om, met de aanwezige gunner, met machinegeweren een van de vliegtuigen uit de lucht te schieten. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië)
1950-02-00: De Telegraaf 17-02-1950: Zaanse kustvaarder al een week zoek. Negen man aan boord-geen radio. (Van onze correspondent) Zaandam, 16 Febr. — De 382 bruto registerton metende kustvaarder „TILLY" van de zeevaartmaatschappij „Zaandam II" wordt sinds een week vermist. Het scheepje, dat een bemanning van 9 koppen aan boord heeft, is 3 Febr. met een lading teer uit Londen vertrokken met bestemming La Rochelle. Op 4 Februari is het schip Kaap Dungeness gepasseerd, maar sindsdien heeft men er niets meer van gehoord. Het is echter nog mogelijk, dat het een vluchthaventje heeft weten te bereiken in een van de verlaten baaien van Bretagne. De kustvaarder heeft namelijk geen radio-ontvang- en zendinstallatie aan boord.
Op 8 Februari had hij, zo deelde de rederij ons mede, La Rochelle moeten binnenlopen. Volgens de berekening is het, toen hij onder de Franse kust kwam, gaan stormen. De “Tilly" is in 1939 gebouwd is in de oorlogsdagen van Mei 1940 naar Engeland overgestoken en heeft de hele oorlog in geallieerde dienst gevaren. De laatste tijd had het scheepje deelgenomen aan de houtvaart in de Oostzee. De reis Londen—La Rochelle was de eerste reis, die het schip maakte na de survey van de scheepvaartinspectie. Op 29 Januari is het uit Nederland naar Londen vertrokken. Aan boord bevinden zich de kapitein, le stuurman, twee machinisten, 1 kok en 4 matrozen.
De Telegraaf 18-02-1950: De „TILYY” is terecht. De Nederlandse kustvaarder "Tilly" van de Zeevaartmij. Zaandam II is terecht. Alle leden van de bemanning maken het goed. De lading is onbeschadigd. De „Tilly", die 420 ton meet, vertrok op 4 Febr. met een lading teer uit Londen met bestemming La Roehelle in Frankrijk. Sinds het vertrek werd niets meer van het scheepje vernomen. Het blijkt nu, dat de „Tilly" bij de Franse kust met een zware storm te kampen kreeg, zodat zij beschutting moest zoeken in de kleine Franse haven Pinice. Het schip heeft geen radio aan boord en kon zijn verblijfplaats dus niet melden. Het is nu in La Rochelle aangekomen. Toen het bericht, dat de „Tilly" behouden was, Londen bereikte, werd bij Lloyds de bel van de Lutine geluid. Deze wordt alleen gebruikt als een schip, waarvan men vreest, dat het verloren is gegaan, toch nog in de haven van bestemming aankomt.
1957-02-18: Leeuwarder Courant 18-02-1957: Drie opvarenden van Zwolse coaster bewusteloos. Zaterdagmorgen werden aan boord van de Nederlandse kustvaarder „FINLANDIA", die in Antwerpen lag, drie bemanningsleden bewusteloos aangetroffen. Zij bleken door uit een kachel afkomstige gassen bedwelmd te zijn en werden in het ziekenhuis behandeld. Het waren de 17-jarige Duitser Luc Streusenberg uit Bremen, de 24-jarige J. Veldman uit Uithuizermeeden en de 17-jarige M. van Sloten uit Zwolle. De „Finlandia" vaart onder commando van kapitein J. Stoker uit Zwolle.
1971-06-00: Final Fate:
Gesloopt te Faslane door Shipbreaking Industries Ltd.

Afbeeldingen


Omschrijving: TILLY
Collectie: Reineking, Klaas
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TILLY 14 april 1939 proefvarend op de Eems.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Tilly 1939 tijdens de proefvaart
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: m.s. 'Tilly' (bj 1939)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Tilly' (bj 1939)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: Tilly 1939 te Zaandam.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TILLY
Collectie: Oostmeijer, Jan
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TILLY
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Finlandia'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: 'Finlandia'
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FINLANDIA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: m.s. 'Isle of Lewis'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: ISLE OF LEWIS
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Kade