Inloggen
TEXEL - ID 6481

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2475 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 238
Launch Date: 1949-03-09
Delivery Date: 1949-05-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type (285x420)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 209.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 104.00 Net tonnage
Deadweight: 270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13170 Cubic Feet
Bale: 12500 Cubic Feet
 
Length 1: 37.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.59 Meters Registered
Beam: 6.54 Meters Registered
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught: 2.45 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-05-09 TEXEL
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHXY

Date/Name Ship 1961-05-08 TEXEL
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Willem Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHXY

Ship Events Data

1949-05-06: Op 06-05-1949 als TEXEL, zijnde een motorschip, groot 593.25 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 7680 d.d. 26-04-1949, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groingen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2475 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B. zijde achter boven in de bergplaats op verhoogd achterdek, 4.20 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 1.05 m. uit dek.
1950-12-04: NvhN 04-12-1950: Kustvaarder TEXEL vermist en terecht. Er zijn de laatste dagen enkele alarmerende berichten verschenen over de Groninger kustvaarder Texel, die als vermist was opgegeven omdat men enkele dagen niets van het schip had gehoord. Er voeren twee Duitse reddingsboten uit om de Texel te zoeken. Thans blijkt dat het schip bij de Oost-Friese eilanden voor anker is gegaan. Het schip wilde beter weer afwachten. De bemanning heeft geen enkel letsel opgelopen.
Het Vrije Volk 04-12-1950: De TEXEL „vermist". Zaterdag maakte men zich ongerust over de kustvaarder „Texel". Sinds Woensdag, toen de „Texel" in Hamburg was geladen, had men niets meer vernomen. Omdat het schip een van de kleine kustvaarders is, het meet niet meer dan een 200 bruto registerton, en omdat het weer in de Duitse Bocht bijzonder slecht was, leek die bezorgdheid alleszins begrijpelijk.' ,De kuststations werden gealarmeerd en de Duitse reddingboot „Lubeck" ging op zoek. Zaterdagmiddag werd de „vermiste" gevonden. De „Texel" lag bij de Oostfriese eilanden voor anker. De Groningse kapitein en de bemanning, in totaal zes opvarenden, zaten te kaarten, toen de Duitse redders langszij kwamen.
' Er was niets aan de hand.' Alleen de radio was defect en zodoende hadden ze aan Nievelt Goudriaan, voor welke firma de Texel een lading stukgoed naar Rotterdam zou brengen, geen bericht meer kunnen sturen. In de nacht van Zondag op Maandag liep de kustvaarder de Nieuwe Waterweg binnen.
1965-09-01: Final Fate:
Onderweg van Rotterdam naar Faversham met een lading van 250 ton mais in bulk in zwaar weer gezonken op 32 mijl zuidoost van Aldeburgh, 10 mijl van het lichtschip 'Galloper'. De bemanning werd gered.
De Waarheid 01-09-1965: Kustvaarder gezonken. Woensdagochtend is op de Noordzee, ongeveer tien mijl van het lichtschip „Galloper" (ter hoogte van Lowestoft) de Nederlandse kustvaarder „TEXEL" gezonken. De Nederlandse kustvaarder „JANS" heeft alle opvarenden van de „TEXEL" aan boord genomen.
De Tijd 01-09-1965: Kustvaarder gezonken. Bemanning gered. Den Haag, 1 sept. (ANP) — Vanochtend is op de Noordzee, ongeveer tien mijI van het lichtschip „Galloper" (ter hoogte van Lowestoft) de Nederlandse kustvaarder „TEXEL" gezonken. Zijn collega „Jans" heeft de vier opvarenden aan boord genomen. De oorzaak van het zinken is tot dusver niet bekend. De kapitein, Steven Haayer (25) uit Hooghalen, heeft vannacht voordat het schip zonk, telefonisch contact gehad met de verzekeringsmaatschappij, het onderlinge verzekeringsfonds Oranje in Groningen. Hij deelde toen mede dat men het schip zou moeten verlaten. Over de oorzaak wist hij toen geen duidelijke mededelingen te doen. De kustvaarder Jans is op weg naar Amsterdam.
Het Vrije Volk 01-09-1965: Kustvaarder gezonken - bemanning gered. (Van een onzer verslaggevers) De Groningse kustvaarder Texel is vandaag in alle vroegte op de Noordzee, voor de monding van de Thames, gezonken. De vier opvarenden zijn allen gered, ze zijn aan boord genomen van de kustvaarder Jans, die thans met hen op weg is naar Amsterdam. Over de oorzaak van het zinken is tot dusver niets bekend. Dinsdagavond zond de Texel die 209 Brt meet en eigendom is van K. W. Schuitema te Groningen, een SOS uit waarop verschillende schepen, Engelse reddingsboten en een vliegtuig van de Engelse luchtmacht naar de coaster op zoek gingen. Het was de Groningse Jans die de opvarenden van het zinkende schip op tijd aan boord kon nemen. Kapitein van de Texel was de heer S. Haayer uit Hooghalen. De namen J.A. Remkes uit Den Haag (stuurman), L. C.Willemstein uit Ridderkerk (machinist) en H. Olinga uit Groningen (matroos). De kapitein is 25 jaar, de leeftijden van de overigen zijn resp. 19, 20 en 17 jaar.
Leeuwarder Courant 01-09-1965: Bemanning gered. Groninger coaster gezonken voor Theems-mond. De 209 ton metende Groninger kustvaarder „Texel" is vanmorgen in stormachtig weer op de Noordzee voor de monding van de Theems gezonken. Het schip bevond zich toen op tien mijl van het lichtschip „Galloper" bij Lowestoft. De vier opvarenden van de „Texel", die in de reddingsloep waren gegaan, zijn later opgepikt door een andere Groninger coaster, de „Jans" (388 ton). De oorzaak van het zinken van de „Texel" is tot dusver niet bekend. De kapitein, de heer S. Haayer (25) uit Hooghalen, heeft vannacht voordat het schip zonk, telefonisch contact gehad met de verzekeringsmaatschappij, het onderlinge verzekeringsfonds „Oranje" in Groningen. Hij deelde toen mee, dat men het schip zou moeten verlaten. Over de oorzaak wist hij toen geen duidelijke mededelingen te doen. De „Texel" (eigenaar de heer K. W. Schuitema te Groningen) was gisteren van Amsterdam naar Favesham vertrokken. De „Jans" die de bemanning van vier man heeft opgepikt, is thans op weg naar Amsterdam. De andere drie bemanningsleden zijn: stuurman J. A. Remkes (19) uit Den Haag, machinist 1 C. Willemstein (20) uit Ridderkerk en matroos H. Olinga (17) uit Groningen. De storm op de Noordzee werd ook een opvarende van een derde Groninger kustvaarder noodlottig. Hij hoorde thuis op de 493 ton metende „Henny T", die bij Flamborough Head (Yorkshire) voor anker lag en zat in een sloep bij het schip. Hij is overboord geslagen en verdronken.
De Telegraaf 02-09-1965:"Texel" na felle strijd vergaan. Eigen nieuwsdienst. Walton, Engeland, woensdag, Na een urenlang wanhopig gevecht tegen de kokende Noordzee voor de kust van Engeland, is vanmorgen de Groninger kustvaarder „Texel" vergaan. De bemanning werd gered. Even na zes uur vanmorgen kwam het dramatische laatste bericht van kapitein S.Haayer (23) uit Hooghalen: „We zinken zeer snel. Ik heb iedereen opdracht gegeven op het reddingsvlot te gaan. Ik moet springen. Het schip helt over. Toen werd de verbinding met de radio's van de Engelse kustwacht verbroken en kwam snel het einde. Gevecht: Aan de ondergang van het 209 ton metende schip, gisteren uit Amsterdam vertrokken naar de Britse haven Faversham, zijn zware uren voorafgegaan. Vier mannen vochten tegen de woedende golven. Een strijd, die vannacht begon met een verminkt SOS-bericht, waarin werd gezegd, dat het schip in gevaar was en dat er „iets" gebroken was. Even later draaide het reddingsapparaat op volle toeren. Het schip had een positie opgegeven tien mijl van het lichtschip Galloper en 75 mijl noord- noord-oost van North-foreland. De Groninger kustvaarder „Jans" pikte uren later de bemanning op van het vlot. Behalve de kapitein waren dat de stuurman J. A. Remkes (19) uit Den Haag, de machinist L. Willemstein (20) uit Ridderkerk en de matroos H. Olinga (17) uit Groningen. Het was toen acht uur. Het is nog niet bekend wat de oorzaak van de ramp is. Verzekering: Wel heeft de kapitein gisteravond, toen de moeilijkheden begonnen, radiofonisch contact gehad met de verzekeringsmaatschappij „Oranje" in Groningen. Hij vertelde dat hij en zijn bemanning het schip moesten verlaten. De Texel was eigendom van de Groninger rederij K. W Schuitema. De geredde mannen zijn in Engeland aan wal gebracht.
NvhN 02-09-1965: Bemanning opgewacht door politie en marechaussee. Vergaan van kustvaarder Texel met geheimzinnigheid omgeven Kapitein: „Ik weet oorzaak, maar zeg er niets over”. Met gezichten die nog duidelijk waren getekend door de emoties van hun overhaaste vlucht uit hun als een baksteen zinkende schip zijn gisteravond de vier geredde bemanningsleden van de Groninger kustvaarder Texel in IJrnuiden aan wal gebracht. In de Zuidersluis verlieten de mannen de kustvaarder Jans, die hen in de monding van de Theems had opgepikt nadat de bemanning van de Texel ongeveer drie kwartier op een reddingsvlot op zee rond had gedobberd. Een waas van geheimzinnigheid hing gisteravond om de aankomst van de geredden die in de sluis „verwelkomd" werden door een half dozijn politieagenten en marechaussees. Bewaakt alsof ze arrestanten waren, werden de vier mannen snel naar een auto gebracht en naar het kantoor van Halverhout Scheepsagentuur aan de Kanaalstraat gereden. Daar, in een nauw gangetje, en alweer met twee marechaussees als oplettende toehoorders mocht alleen de 25-jarige kapitein, Steven Haayer, van de Texel de verslaggevers te woord staan. Niets concreets. De jonge gezagvoerder vertelde in feite niets concreets over de toedracht bij het vergaan van de 230 ton metende kustvaarder. Toch lichtte kapitein Haayer, die pas veertien dagen gezagvoerder op de Texel was, een tip van de sluier op, toen hij vermoeid opmerkte: „Ik weet drommels goed wat de oorzaak is geweest, maar daar wil ik me nu liever niet over uitlaten anders krijg ik er toch maar moeilijkheden mee." Hoe gejaagd de bemanningsleden van de Texel 't schip hebben moeten verlaten blijkt uit het feit, dat ze niets van hun persoonlijke bezittingen in veiligheid hebben kunnen brengen. Kapitein Haayer zei, dat hij zelfs geen tijd had gehad om de scheepspapieren mee te nemen.
„Wij hebben ook geen tijd gehad om bang te wezen. Alles ging zo snel in het werk. De kleren die we aan hebben is het enige wat we over hebben. Maar gelukkig hebben we allemaal het leven er van afgebracht en dat is nog altijd het voornaamste. Over onze behandeling aan boord van de Jans niets dan lof. Maar op zon manier je schip kwijt te raken gaat echt niet in je koude kleren zitten". Kapitein Haayer — zijn ouders hebben een boerderij in het Drentse Hooghalen en hij is hun enige zoon — woog duidelijk zijn woorden op een goudschaaltje wanneer hem naar de omstandigheden werd gevraagd waaronder zijn schip verging. De marechaussees schoven wat dichterbij. „Het zal ongeveer vijf uur in de morgen zijn geweest, dat ik voor het eerst merkte, dat er iets met het schip aan de hand was. De windkracht was 6of 8 uit Noordwest, dus een flinke bries, en er stond nogal een flinke zee. Ik stond alleen op de brug en zag dat het schip steeds dieper in het water kwam te liggen. Ik heb het nog even aangekeken want er sloeg nogal wat water over het dek. De presennings losgeslagen? Nee, daar weet ik niets van". Kapitein Haayer vervolgde: „Toen ik merkte, dat het schip steeds dieper wegzonk en niet meer te houden was heb ik een noodsein uitgezonden en ben ik de stuurman, machinist en matroos, die lagen te slapen, gaan waarschuwen. We hadden nauwelijks tijd om één van de twee reddingsvlotten, die we aan boord hadden, los te maken en er in te springen. Een sloep hadden we niet. Die hadden we misschien toch niet kunnen gebruiken. Het zal even na zes uur zijn geweest dat we het schip verlieten. Om ongeveer kwart over zeven zijn we door de Jans opgepikt. Die had ons noodsein opgevangen en was binnen een uur bij ons. Jongens zijn moe. Van de Texel was toen al niets meer te zien. De zee is daar 44 meter diep geloof ik". Kapitein Haayer haalde met een vermoeid gebaar zijn hand door het blonde haar. „Meer weet ik er echt niet van te vertellen. En vraagt u me nu alstublief niet om met de anderen te mogen praten. De jongens zijn moe en ze zeggen toch ook niets meer dan ik u al verteld heb. We proberen nu zo snel mogelijk naar huis te komen". De Texel, volgeladen met 250 ton maïs ligt op de bodem van de Noordzee. Volgens kapitein Haayer was het schip niet lekgestoten en maakte het geen slagzij. Rechtstandig verdween het blijkbaar zonder aanwijsbare oorzaak in de diepte. Zal het vergaan van de kustvaarder Texel voor altijd een mysterie blijven?
De Tijd 03-09-1965: „Geen geheimzinnigheid”. ’Texel’ vergaan door scheur in dekkleden -Maatschappij looft kapitein. Groningen, 3 sept. — De ondergang van de Groninger coaster Texel, een 230 ton -metende kustvaarder van de heer K.W. Schuitema uit Groningen, bevracht door Kamps Scheepsvaart-maatschappij hier, is veroorzaakt doordat de dekkleden scheurden door de grote kracht van het water op volle zee. Volgens sommige publikaties zou het vergaan van de kustvaarder met geheimzinnigheid omgeven zijn, maar een woordvoerder van het bevrachtingskantoor verklaarde ons dat er niet geheimzinnigs aan de hand is geweest. Of het moet al zijn het raadsel, hoe de nog nieuwe, een jaar oude dekkleden konden scheuren. De kapitein, St. Haayer (23), uit Hooghalen verdient alle lof voor de wijze waarop hij heeft gehandeld, aldus de woordvoerder. Hij heeft het schip gedraaid en is onmiddellijk naar voren gelopen om te kijken of hij de schade kon repareren. Tot zijn schrik bemerkte hij dat er geweldige bergen water overkwamen. Hij heeft de overige bemanningsleden gewekt. Onmiddellijk zijn de rubberboten overboord gezet, en de bemanningsleden sprongen er in. De kapitein probeerde nog de papieren te redden, maar dat lukte niet meer. Wel zette hij de radio op het noodsein. Toen hij in de rubberboot was, sneed de stuurman J.A. Remkes (19) uit Den Haag de nylondraad door. Toen ging de Texel snel ten onder al pompende en noodseinen uitzendende. Zoals gemeld zijn de bemanningsleden later opgepikt door de coaster Jans, die hen naar IJmuiden bracht. Van de zijde van het bevrachtingskantoor had men alle lof voor de kapitein. „Het was een kwestie van seconden. Door de kalmte die van de kapitein uitging, zijn de overige bemanningsleden gered." De kapitein Haayer heeft in IJmuiden direct geen verklaring willen afleggen omdat hij eerst zijn overheden wilde informeren. De misverstanden werden In de hand gewerkt, door dat de havenmeester en de douane de persvertegenwoordigers op een afstand hielden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl