Inloggen
TAMBORA - ID 6390


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6603 ROTT 1910
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 131
Date Laid Down: 1909-02-25
Launch Date: 1909-10-02
Delivery Date: 1910-01-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30,5, 52 & 90-60.
Speed in knots: 14.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5550.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3416.00 Net tonnage
Deadweight: 5149.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 209000 Cubic Feet
 
Length 1: 413.7 Feet (British) Registered
Beam: 49.3 Feet (British) Registered
Depth: 27.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
77 57 24 40 0 198
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-02-09 TAMBORA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTJD

Ship Events Data

1909-01-04: NRC 040109
Vlissingen, 4 januari. Het voor de Rotterdamsche Lloyd op de werf van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ alhier in aanbouw zijnde mailstoomschip zal genaamd worden TAMBORA.
1927-02-08: Op 08.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 631 Z ROTT 1927
1931-00-00: Final Fate:
De TAMBORA is op 24 februari 1931 voor sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industrieele Ondernemingen NV., Hendrik-Ido-Ambacht.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Bagchus, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Putte, M. van der
Overige informatie: 0

1902 SS ANDANIA varend voor Willem Ruys & Co. Rotterdam, 104 gestrand en verlaten
1910 SS TAMBORA varend voor Willem Ruys & Co. Rotterdam

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Eem Jr., C.W. van den

Afbeeldingen


Omschrijving: TAMBORA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TAMBORA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: TAMBORA in april 1023 Tandjong Priok
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TAMBORA
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: TAMBORA
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

AH 031009

Scheepsbouw. Vlissingen, 2 oktober. Hedenmiddag werd van de werf van de Kon. Mij. ‘De Schelde’ te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip TAMBORA, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd voor haar maildienst Rotterdam - Oost-Indië. De TAMBORA heeft de volgende afmetingen: Lengte over alles 427’-0”; lengte tussen de loodlijnen 413-0"; breedte 49'-0”; holte tot het opperdek 29’-9"; holte tot brugdek 37’-9”; diepgang geladen 23’-0"; draagvermogen 4.500 ton. De stoomwerktuigen van het triple-expansiesysteem hebben cilinders van 30½"—52"—90” (Eng. duim) middellijn bij 60” slag. Bij 70 omwentelingen per minuut en 220 lbs. stoomdruk zullen zij in staat zijn om 4.500 pk te ontwikkelen en het schip een vaart van 14 mijl te doen lopen. Schip en stoomwerktuigen zijn gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas volgens de hoogste klasse.

AH 031009
Scheepsbouw. Vlissingen, 2 oktober. Hedenmiddag werd van de werf van de Kon. Mij. ‘De Schelde’ te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip TAMBORA, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd voor haar maildienst Rotterdam - Oost-Indië. De TAMBORA heeft de volgende afmetingen: Lengte over alles 427’-0”; lengte tussen de loodlijnen 413-0"; breedte 49'-0”; holte tot het opperdek 29’-9"; holte tot brugdek 37’-9”; diepgang geladen 23’-0"; draagvermogen 4.500 ton. De stoomwerktuigen van het triple-expansiesysteem hebben cilinders van 30½"—52"—90” (Eng. duim) middellijn bij 60” slag. Bij 70 omwentelingen per minuut en 220 lbs. stoomdruk zullen zij in staat zijn om 4.500 pk te ontwikkelen en het schip een vaart van 14 mijl te doen lopen. Schip en stoomwerktuigen zijn gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas volgens de hoogste klasse.

NRC 251009
Vlissingen, 15 oktober. Het stoomschip TAMBORA, voor de Rotterdamsche Lloyd in aanbouw op de werf van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’, welk schip de 2e oktober is te water gelaten, zal op 12 februari zijn eerste reis naar Batavia aanvaarden.

NRC 231209
Rotterdam, 23 december. Het voor de Rotterdamsche Lloyd te Vlissingen in aanbouw zijnde stoomschip TAMBORA zal 16 januari van Vlissingen, onder commando van kapt. Bacchus, naar Rotterdam vertrekken en dan tevens de officiële proeftocht houden.