1947-07-30: |
Binnen de pieren van Hoek van Holland op een zeemijn gelopen. Twee opvarenden kwamen hierbij om het leven; vijftien man raakten gewond. Tankboot SUNETTA liep op mijn. Buiten de pier van Hoek van Holland lieten vannacht twee Chinezen het leven — Zestien zwaar en vier licht gewonden
Algemeen Handelsblad 31-07-1947: Schip naar Schiedam gesleept. - (Van onze correspondent) - Rotterdam, 31 Juli. Omstreeks half twee vannacht is het 7987 ton metende Nederlandse tankschip "Sunetta" van de Bataafse Petroleum Mij. buiten de pier te Hoek van Holland op een mijn gelopen. Er ontstond een groot gat ln het voorschip onder de waterlijn. Het schip maakte zware slagzij over stuurboord. Doordat het water in de tanks stroomde begon het voorschip te zinken, doch het bleef uiteindelijk toch drijven. Het voorschip stak toen nog slechts een meter boven water uit. De gevolgen van de explosie, die zeer hevig was en zelfs op de wal te Hoek van Holland werd gehoord, waren ontzettend. Op de plaats, waar het schip door de mijn werd getroffen, bevond zich het logies van de Chinese bemanning. Twee Chinezen, die op de voorplecht de wacht bij het ankerspil hadden, werden op slag gedood; zestien Chinezen, die in het foksel lagen te slapen, werden zwaar gewond. Vier Nederlandse leden van de bemanning, die zich midscheeps bevonden, liepen lichte wonden op. Kort na de ramp verschenen een marinevaartuig en twee sleepboten van L. Smit & Co.'s Intern. Sleepdienst ter plaatse om assistentie te verlenen. Men slaagde erin een verbinding tot stand te brengen en het schip de Waterweg binnen te slepen. Vandaar is de sleep naar Schiedam gevaren, waar de "Sunetta" thans ligplaats heeft genomen aan de Doelen. Kort na aankomst zijn de zestien zwaar gewonden naar de wal gebracht. Van verscheidene zeelieden is de toestand zeer ernstig. Ze zijn in een ziekenhuis opgenomen. De licht gewonden zijn aan boord verbonden. Toen wij hedenmorgen in de vroegte aan boord van de "Sunetta" kwamen, stak de voorsteven van het schip een meter boven water uit en pompboten waren voortdurend bezig het water uit de tanks te pompen, ten einde het schip drijvende te houden. Aan dek had de explosie vele sporen achtergelaten. Vooral het logies van de Chinese bemanning was zwaar gehavend. "Een ongeluksreis" De "Sunetta" is op 26 Juli j.l. met een lading stookolie uit Aruba te Pernis aangekomen. Nadat de tanks waren geledigd, is het schip Woensdag om half drie naar zee vertrokken voor een reis naar Las Padras. "Het is een ongeluksreis geworden," vertelde ons de gezagvoerder, de heer T.H. Kroon, een ervaren zeekapitein, die reeds meer dan 26 jaren in dienst van de B.P.M. vaart. Even voor het vertrek van het schip ontving hij een telegram, dat zijn moeder, die op het eiland Vlieland woont, zwaar ziek is, en dat zijn overkomst dringend was gewenkt. De plicht gebood hem echter zee te kiezen. Ter hoogte van de sluis gekomen, dat was gistermiddag drie uur, raakte de machine onklaar, zodat men genoodzaakt was de ankers te laten vieren. Bij het ankeren brak de stuurboordankerketting, zodat men over bakboord ten anker moest gaan. Toen het anker was uitgeworpen, geraakte de "Sunetta" op drift. Gelukkig bleef het schip, nadat 75 vamen ketting was gevierd, liggen. De kapitein heeft toen sleepbootassistentie moeten vragen om te voorkomen dat zijn schip het scheepvaartverkeer in de Nieuwe Waterweg zou versperren. Nadat het personeel van de machinekamer acht uren hard had gewerkt aan de machine en nadat het reserveanker aan de gebroken ankerketting was bevestigd, werd het bakboordsanker gelicht en de reis voortgezet. Omstreeks 1 uur in de nacht passeerde de "Sunetta" Hoek van Holland. Om tijd te winnen heeft de kapitein de loods reeds bij de pieren van boord laten zetten, waartoe hij was gerechtigd. Het schip was op dat moment volkomen zeewaardig. Men volgde de lichtenlijn. Juist toen men de witte boei was gepasseerd weerklonk het geluid van een hevige explosie, gepaard gaande met een ontzettende luchtdruk, welke zo zwaar was, dat de kapitein op de brug, welke op het middenschip is gelegen, tegen de grond werd gesmakt. Chinezen sprongen over boord. Kapitein B.H. Kroon begreep onmiddellijk dat zijn schip op een mijn was gelopen en aangezien het voorschip begon te zinken, maakte hij alarm. Hij gaf bevel de boten te strijken. Er ontstond onder de Chinese bemanning een paniek. Enige Chinezen sprongen over boord. Men heeft de drenkelingen later met behulp van reddingboeien weer aan boord kunnen hijsen. Zodra de kapitein had bemerkt, dat het voorschip niet verder zonk, heeft hij de Chinezen tot kalmte gemaand en de bemanning last gegeven aan boord te blijven. Via de radio en met behulp van lampen werden S.O.S.-seinen uitgezonden. Te Hoek van Holland had men echter een vuurzuil waargenomen en het geluid der explosie gehoord. Een marinevaartuig en de sleepboten Maas en Argus van L. Smit & Co's Int. Sleepdienst voeren onmiddellijk ter assistentie uit. Onmiddellijk na het ongeluk heeft men de pompinstallatie in werking gesteld om te voorkomen, dat het voorschip nog dieper zou zinken. Helaas drong het water ook de pompkamer binnen, zodat het pompen moest worden gestaakt. Gelukkig bleef het voorschip op de intact zijnde tanks drijven. De kapiteins van de sleepboten zagen de toestand van het schip echter somber in. Men durfde het aanvankelijk niet te wagen de "Sunetta" onder deze omstandigheden naar Hoek van Holland te slepen en men stelde de kapitein voor het schip bij de kust aan de grond te zetten. "Ik stond er op", zo vertelde ons de kapitein, "dat men de "Sunetta" naar Hoek van Holland zou slepen. Ik bestelde direct radiografisch sleepboten ter assistentie tijdens de vaart in de Nieuwe Waterweg naar Schiedam. De autoriteiten te Hoek van Holland wilden ons bij aankomst aldaar ook al aan de grond laten zetten. "Doorvaren", zei ik. Nabij Maassluis heeft men mij opnieuw willen overhalen maar ik ben een oude Friese stijfkop. "Doorvaren", gebood ik en nu liggen wij hier. De maatschappij is daardoor voor zeer grote kosten gespaard gebleven. Breuk in de romp. "De schade aan het schip is echter nog zeer aanzienlijk. Onderweg hebben wij nml. geconstateerd, dat er een breuk in de romp is ontstaan ter hoogte van het middenschip. De machine is nog volkomen intact. Zij heeft tijdens de moeilijke sleeptocht gedraaid. Onmiddellijk na aankomst te Schiedam, te omstreeks half vijf vanmorgen, zijn de doden en gewonden van boord gehaald. Gedood werden de Chinese timmerman Ho Siew en de Chinese matroos Tan Ah Chwee. De vier lichtgewonde Nederlanders konden allen aan boord blijven. De oorzaak Wij vernamen nader, dat deskundigen nog niet direct aannemen dat de "Sunetta" inderdaad op een mijn is
gelopen. Dit kan eerst worden vastgesteld wanneer het tankschip in het dok is opgenomen. Men acht de mogelijkheid niet geheel uitgesloten, dat er in een der tanks in het voorschip gassen tot explosie zijn geraakt. |