1971-10-18: |
NvhN 18-10-1971: Havenmeester van Delfzijl: Er zit 650 ton afval in “Stella Maris” een schip vol geheimen. (Van een onzer verslaggevers)
Waaruit bestaat de lading van de voormalige Stella Maris, nu CONSTANCE geheten, die zondagmorgen met zware slagzij de haven van Delfzijl is binnengesleept? Volgens de Rotterdamse bevrachter-eigenaar „Tanker Transport Service" bestaat de lading van de ex-Stella Maris, die begin dit jaar bekendheid kreeg als gifschip, uit meervoudige onverzadigde vetzuren. Deze zijn volgens hem ongevaarlijk. De scheepsbevrachter weigerde ons vanmorgen te vertellen van welke industrie deze stoffen afkomstig zijn. Maar de havenmeester van Delfzijl zegt, dat het schip „650 ton afval" bevat. Sinds gistermorgen half twaalf ligt de Constance afgemeerd langs de Kademuur in Delfzijl. Zatermiddag was het schip tussen Texel en Terschelling in ernstige moeilijkheden geraakt, doordat het op een scherp voorwerp was gevaren en daardoor zware slagzij aan stuurboord maakte. Zes bemanningsleden, die met een opblaasbare reddingssloep het schip hadden verlaten, werden opgepikt door de Duitse kustvaarder Ilse Mattiesen. De kapitein, de eerste en de tweede machinist bleven aan boord. Omstreeks half acht werd de Constance op sleep genomen door de sleepboot “Holland” van rederij Doeksen op Terschelling. Aanvankelijk dacht men het lekke schip in de loop van zaterdagavond Delfzijl binnen te loodsen, maar dat bleek niet te lukken. Het slepen leverde nogal wat moeilijkheden op, omdat de voormalige Stella Maris zwaar slagzij maakte. Pas zondag- morgen lukte het de haven van Delfzijl binnen te komen. Deskundigen onderzoeken de tank, waarin het lek is ontslaan. 'Ballast' De kapitein van de Constance had in zijn eerste radiografische noodmelding niet gezegd, dat hij lading aan boord had. Hij sprak van „ballast". Later had de kapitein het over „afvalwater" en in een gesprek met rederij Doeksen, zei hij, dat in zijn schip twee tanks nog half vol zaten met „dat spul". Gifschip; De Constance kwam begifï dit jaar als Stella Maris in het nieuws, toen bekend werd, dat het schip van plan was een lading giftige afvalstoffen van de AKZO uit Rotterdam in de Noordzee te lozen, dicht onder de Noorse kust. Een en ander leidde toen tot heftige protesten van tal van Europese regeringen. Na een dagenlange zwerftocht op zee, besloot de opdrachtgever (AKZO) na overleg met de reder de Stella Maris naar Rotterdam terug te roepen. Volgens een woordvoerder van het Havenschap Delfzijl zal de 650 ton „afval" vandaag in binnenvaarttankers worden overgepompt, waarna het lekgeslagen schip in Delfzijl bij scheepswerf Sander zal worden gerepareerd.
De Telegraaf 18-10-1971: Ex-„Stella Maris” sloeg lek. Den Helder, maandag. De tanker „Constance“, die onder de naam „Stella Maris" begin dit jaar een internationaal schandaal veroorzaakte, stootte zaterdagmiddag tussen Texel en Terschelling lek. Terwijl de sleepboot- „Holland" uit Terschelling het zwaar slagzij makende schip te hulp spoedde, brachten zes bemanningsleden zich met een rubberbootje in veiligheid. De „Constance" was met een lading ballastwater onderweg van Rotterdam naar Hamburg. De „Stella Maris" haalde indertijd de voorpagina van iedere krant toen de tanker uit Rotterdam afkomstige giftige afvalstoffen onder de Noorse kust in de Noordzee wilde lozen.
Het Vrije Volk 28-10-1971: Gifschip zwaar beschadigd. (Van een onzer verslaggevers) Delfzijl. De Constance, die als gifschip Stella Maris wereldfaam verwierf, blijkt zwaarder beschadigd dan men dacht. Er zit een forse winkelhaak, die de eerste vier tanks overlapt, in de bodem. Het schip moet veel van zijn lading hebben verloren, toen het na een aanvaring met een obstakel onder water, naar Delfzijl werd gesleept. Volgens reder Van Tol bestond die lading uit water gemengd met natriumzouten en onverzadigde vetzuren, afkomstig van de DSM. Het is nog steeds onduidelijk waarom de Constance zich buiten de gebruikelijke vaarweg bevond. De reder ontkent dat men de lading daar in zee wilde storten.
Leeuwarder Courant 04-11-1971: Constance-affaire voor Raad voor Scheepvaart? (Van onze regionale parlementsredacteur) De „Constance-affaire" (alias Stella Maris) zal waarschijnlijk voor de Raad voor de Scheepvaart komen. Dat vertelde setaatssecretaris Kruisinga (Verkeer en Waterstaat) woensdagavond aan de Tweede Kamer. De afvaltanker „Constance" was op 15 oktober in Amsterdam geladen met een lading zuren van DSM, die op 60 zeemijlen ten noordoosten van de Engelse kust moest worden geloosd. Het schip vertrok op 16 oktober, maar sloeg lek en voer door naar Delfzijl. De lading werd overgepompt in een binnenvaarttanker en teruggebracht naar Amsterdam. Eerder was gemeld dat de „Constance" een deel van de lading ten noorden van Terschelling overboord had gezet. De heer Oele (PvdA) herinnerde er de staatssecretaris aan, dat DSM een methode heeft ontwikkeld deze zuren bij de fabriek af te breken. De staatssecretaris beloofde dat met DSM te zullen bespreken. |