Inloggen
SPAARNEBORG - ID 6062


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5336258
Nat. Official Number: 3563 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 209
Date Laid Down: 1957-03-14
Launch Date: 1957-09-21
Delivery Date: 1957-10-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1222 Type TMAF 274 (270x500) 375 rpm.
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 392.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 256.00 Net tonnage
Deadweight: 513.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26840 Cubic Feet
Bale: 25190 Cubic Feet
 
Length 1: 48.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.98 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.941 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1980
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1980 nieuwe hoodmotor: 4tew 8 cil 397 Pk - Saab Scania (127x140) 11 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-23 SPAARNEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHPY

Date/Name Ship 1972-10-20 LA PALOMA
Manager: Rotterdamse Bevrachtings- & Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Filip Doorenweerd en D.J. Jager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHPY
Additional info: F. Doorenweerd, Rotterdam 2/3 en D.J. Jager Glengormley 1/3 deel.

Date/Name Ship 1975-04-07 CANTIUM
Manager: Peengrail Ltd., Jersey, Great Britain
Eigenaar: Peengrail Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain

Date/Name Ship 1976-00-00 CANTIUM
Manager: Invicta Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Eigenaar: Invicta Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain

Date/Name Ship 1979-00-00 SHEILA MARIA
Manager: Invicta Shipping Ltd., Gibraltar
Eigenaar: Invicta Shipping Ltd., Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Gibraltar
Callsign: GUTG

Date/Name Ship 1981-00-00 SHEILA MARIA
Manager: F.J. & J.B. Spencer, Jersey, Great Britain
Eigenaar: F.J. & J.B. Spencer, Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain

Date/Name Ship 1982-00-00 SHEILA MARIA
Manager: Invicta Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Eigenaar: Invicta Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain

Date/Name Ship 1983-00-00 SHEILA MARIA
Manager: Invicta Shipping Ltd., Gibraltar
Eigenaar: Invicta Shipping Ltd., Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign: ZDGJ

Date/Name Ship 1987-00-00 SHEILA MARIA
Manager: Colt Marine Ltd., Gibraltar
Eigenaar: Colt Marine Ltd., Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign: ZDGJ

Ship Events Data

1957-00-00: De "Berkelborg", "Delfborg", "Dintelborg", "Dongeborg", "Gouweborg", "Hunzeborg", "Lingeborg", "Scheldeborg", "Schieborg", "Spaarneborg", "Vechtborg" en de "Zaanborg" waren zusterschepen.
1957-09-23: Nieuwsblad van het Noorden 23-09-1957: Tewaterlating m.s. SPAARNEBORG. Bij de Scheepswerf Welgelegen, fa. C Amels en Zn. te Makkum (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Spaarneborg, dat wordt gebouwd voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Spaarneborg is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48.50 m., lengte tussen de loodlijnen 44 m, breedte 7.90 m en holte 3.20 m. De beladen diepgang is 2.95 m. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 280 pk. De ruiminhoud is 26650 cft. grainspace en 24500 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd reeds gelegd voor een zusterschip van het m.s. Spaarneborg voor dezelfde opdrachtgever. Dit schip zal worden uitgerust met een 340 pk motor.
1957-10-25: Op 25-10-1957 als SPAARNEBORG, zijnde een motorschip, metende 1109.64 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10799 d.d. 19-10-1957, liggende te Makkum, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3563 Z GRON 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1957-10-31: Nieuwsblad van het Noorden 31-10-1957: Proefvaart m.s. SPAARNEBORG. Op het IJsselmeer heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Spaarneborg, dat bij de Scheepswerf Welgelegen, fa. C. Amels en Zn. te Makkum (Fr.) werd gebouwd voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Spaarneborg (bouwnummer 209) is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48 50 m. lengte tussen de loodhjnen 44 m, breedte 7.90 m en holte 3.20 m. De beladen diepgang is 2.95 m. De voortstuwing geschiedt door een motor van 280 Pk (375 omw./min.) waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts een 30 pk hulpmotor opgesteld. De ruiminhoud is 26 650 cft. grainspaee en 24.500 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De Spaarneborg is een zusterschip van het m.s. Zaanborg.
1957-11-01: Leeuwarder Courant 01-11-1957: „SPAARNEBORG" maakte proefvaart. Twaalfde schip, dat Amels te Makkum voor Wagenborg bouwde.
De „Spaarneborg", het twaalfde schip, dat de firma C. Amels en zonen te Makkum voor Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf n.v. te Delfzijl heeft gebouwd, heeft woensdag een proefvaart gemaakt op het IJsselmeer. Deze kustvaarder, die ongeveer 500 ton d.w. meet, is een gladdekker met en lengte van 48.50 meter, een breedte van 7.90 meter, terwijl de hoogte 3.20 en de diepgang 2.95 meter bedragen. De motor is een Werkspoor diesel van 280 p.k. De anker- en laadlieren zijn hydraulisch en vanzelfsprekend is het schip modern uitgerust, overeenkomstig de eisen, die de rederij Wagenborg altoos stelt. Na vier uren varen met een gemiddelde dienstsnelheid van negen tot tien mijl per uur werd het schip door de scheepsbouwers aan de rederij overgedragen. Bij deze plechtigheid waren ongeveer honderd genodigden aanwezig die allen de proefvaart meemaakten. Bij Amels staan nog de bouwnummers 210 en 211 op stapel. Het eerste is eveneens een 500 ton d.w. metende gladdekker, die de naam „Gouweborg" zal dragen, voor Wagenborg's rederij. Het andere nummer betreft een coaster van 850 ton d.w. voor de firma Davids te Delfzijl.
1957-11-05: Nieuwsblad van het Noorden 05-11-1957: SPAARNEBORG kreeg schade. De vorige week is het nieuwe bij de fa. Amels te Makkum gebouwde motorkustvaartuig Spaarneborg van de fa. Wagenborg te Delfzijl in de haven van Harlingen in aanvaring geweest. Na het kompasseren kwam de Spaarneborg ter hoogte van de postbootsteiger in aanvaring met een langs de kade liggende baggermolen van de fa. Kooyman. Aan stuurboordzijde liep het schip aan het achterschip een gat op dat bij de werf „Welgelegen" werd gelast.
1963-00-00: Hij ging zijn weg met blijdschap. De Eemsbode: Gedurende de vijftien jaren dat de SPAARNEBORG onder de Wagenborg vlag voer deden zich geen noemenswaardige “ïncidenten” voor. Haar bemanningsleden zullen uiteraard, naast goede herinneringen hun anekdotes aan het schip bewaren. Was het niet zo dat kok Rutger enkele dagen nadat hij van dit schip was afgemonsterd met kerst 1963 (weer eens) illegale stappen zette op “het pad van het wondere ambt”. In het Delfzijlse zeemanshuis had hij de aanwezigen, onder wie burgemeester Goldberg en Wagenborgs adjunct directeur J.C.Klasens, ontroerd door zijn kerstrede. De zich voor theologiestudent uitgevende bakkerszoon uit Nieuw-Roden was in de zomer van dat jaar door de politierechter bestraft met een boete van zestig gulden. Reden? Hij had de Nederlandse Hervormde Gemeente in het Friese Oudega gesticht met een preek over de tekst: Want hij ging zijn weg met blijdschap, en ontving hiervoor ook nog eens het gebruikelijke honorarium van twintig gulden. Er bleven maar een paar centen over: zijn “bedrijfsonkosten” zoals de huur van een toga, moest hij er ook van betalen. Het bloed kroop evenwel waar het niet gaan kon. Na de uitspraak en de straf presteerde Rutger het in Delfzijl tijdens de kerstdagen van 1963 andermaal de kansel te betreden. Nadat hij z’n zegen over de toehoorders had uitgesproken, leek het hem het beste weer aan te monsteren op een Wagenborg schip. Via de bemanningszaken belande hij bij de toenmalige directuer Lourens Vuursteen die hem de vraag stelde of hij als kok of als vlootpredikant wilde aanmonsteren. De pseudo-zielenherder antwoordde: Och meneer, het was slechts een weddenschap. Hij had de baas overtuigd want sindsdien hield hij zich slechts bezig met het aardse spijze en brood voor de bemanning.
1963-02-08: Nieuwblad van het Noorden 08-02-1963: IJsbarriere bij Overschild. De sleepboten van de rederij Wagenborg uit Delfzijl blijven verbeten vechten om het Eemskanaal open te houden. Tot dusver gelukt dat, zij het met veel moeite. Vooral zwaar ijs zit er tussen de bruggen zeven en elf, waarbij er zelfs sprake is van een ijsbarriëre tussen de bruggen acht en negen. Gisteren brachten de sleepboten Waterpoort en Watergeus door dit kanaal een beladen coaster naar Groningen, waarna ze met de coasters RIJNBORG, SPAARNEBORG en DONGEBORG en de olietanker Vlake weer naar Delfzijl terug voeren. Tot brug acht bij Overschild kon elke sleper twee boten meenemen, van dat punt af echter moesten de schepen stuk voor stuk verder gebracht worden. Om zeven uur vanmorgen zijn uit Delfzijl vier sleepboten vertrokken met twee kustvaarders en drie binnentankers. Als het gelukt Groningen te bereiken gaan drie coasters en één binnentanker op de terugweg mee. Het Eemskanaal is momenteel één van de zeer weinige kanalen in ons land, die nog bevaarbaar zijn. Voor de aanvoer van ondermeer olieprodukten en kunstmest voor het noorden is dat van uitzonderlijk belang.
1969-01-13: Het Vrije Volk 13-01-1969: Noors schip zinkt - coasters in nood. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse coaster Jolande Smits lag vanmorgen op een halve mijl van de eveneens Nederlandse coaster Colette, die vannacht honderd mijl van Kaap Finisterre in een zware storm in moeilijkheden raakte. De luiken van de Colette sloegen in bij windkracht tien. De lading, dertig containers van elk zestien ton, ging aan het schuiven. De Jolande Smits seinde vanmorgen, dat een van de containers overboord is gezet en dat de luiken provisorisch worden gedicht. De Colette, eigendom van de Zeeuwse Rederij uit Breskens, groot 500 brt., zal waarschijnlijk opstomen naar La Coruna of Vigo. De Nederlandse coaster Spaarneborg heeft op de Westerschelde de coaster; Berkelborg, die met machineschade kampte, op sleeptouw genomen en naar Vlissingen gebracht. Om zeven uur vanmorgen is het Noorse schip Lisianne Laki (5384 brt) na een aanvaring met de Libanees Heimos (5236.brt) gezonken. De bemanning is gered en wordt door het Duitse schip Rugia naar Bremen gebracht. De aanvaring gebeurde 4 mijl oost van Borkum. De reddingboot, van Borkum voer onverrichter zake uit. Het wrak van de Noor zonk binnen twintig minuten.
1999-00-00: 1991 Lloyd's: thuishaven, vlag en roepsein doorgehaald. 1999 Lloyd's Register laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Spaarneborg 1957.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: 'Spaarneborg' (bj 1957)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Sherlock, F.G.

Omschrijving: LA PALOMA passage Maassluis
Collectie: Vereniging De Binnenvaart / collectie Lelieveld
Vervaardiger: Riedijk, J.C.

Omschrijving: La Paloma 1957 ex Spaarneborg.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'La Paloma' (ex 'Spaarneborg')
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: LA PALOMA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: m.v 'Cantium' (ex 'Spaarneborg')
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: CANTIUM 11 december 1976 bij Terneuzen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: CANTIUM op de Nieuwe Waterweg
Collectie: Vereniging De Binnenvaart / collectie Lelieveld
Vervaardiger: Riedijk, J.C.

Omschrijving: m.v 'Cantium' (ex 'Spaarneborg') discharging her cargo at Offeringa's Grainstorage, Groningen. photo: 1979 - Van Starkenborghkanaal ,Groningen.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Sheila Maria
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SHIELA MARIA
Collectie: Vereniging De Binnenvaart / collectie Lelieveld
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

NvhN 051157
Spaarneborg kreeg schade.
De vorige week is het nieuwe bij de firma Amels te Makkum gebouwde motorkustvaartuig SPAARNEBORG van de fa. Wagenborg te Delfzijl in de haven van Harlingen in aanvaring geweest. Na het kompasseren kwam de SPAARNEBORG ter hoogte van de postbootsteiger in aanvaring met een langs de kade liggende baggermolen van de fa. Kooyman. Aan stuurboordzijde liep het schip aan het achterschip een gat op, dat bij de werf „Welgelegen" werd gelast.