Inloggen
SMIT - ID 5976

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1885
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 328 OF 378
Launch Date: 1885-10-23
Delivery Date: 1885-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30 1/2 & 56-39
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1259.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 822.00 Net tonnage
Deadweight: 1900.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 235.30 Feet (British) Registered
Beam: 31.40 Feet (British) Registered
Depth: 18.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-04-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: SMIT
Type: Ss
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit & Co., J.
Plaats: Alblasserdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief
C84-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1885-04-00 SMIT
Manager: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PSHV

Ship Events Data

1884-10-23: NRC 241084. Alblasserdam, 23 oktober. Van de werf van de heer Jan Smit Czn. alhier, werd heden met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip SMIT, groot ongeveer 1275 register tonnen, bestemd voor de algemene vrachtvaart. De ketels en stoomwerktuigen van 750 indicateur paardenkracht werden vervaardigd aan het etablissement Fijenoord der Nederlandsche Stoombootmaatschappij. Schip en machine zijn geclassificeerd hoogste klasse Bureau Veritas en 100 A.1 bij de Engelse Lloyds, en onder speciaal toezicht van deze vereniging gebouwd.

1898-06-02: Final Fate:
Op weg van New-Chwang naar Yokohama met een lading bonen en boonkoeken op een rif gelopen bij South Black Rock aan de Zuid-Koreaanse kust. De bemanning kan worden gered.
1898-07-15: Rotterdamsch Nieuwsblad 15-07-1898: Nagasaki, 13 Juni. Het Nederlandsch stoomschip SMIT, kapitein Karst, dat 3 Juni op de Zuidkust van Korea is verongelukt (reeds in 't kort gemeld) was 31 Mei met een lading boonen van Newckang naar Yokohama vertrokken. In den namiddag van 2 Juni kwam een dikke mist opzetten en even na middernacht stootte het schip op de South Black Rock, waardoor het bijna onmiddellijk in 20 vadem diep water zonk. De bemanning verliet het schip in drie booten en landde op de rots. Een Japansche visschersjonk werd aangenomen om de schipbreukelingen naar deze haven te brengen, en zij kwamen gisteren behouden hier aan. Het weer was kalm toen het onheil gebeurde, maar later hebben zware stormen gewoed en twee van de drie scheepsbooten zijn opgebroken. (De SMIT was een ijzeren stoomschip van 1259 registertons, werd in 1885 gebouwd en was het eigendom van den heer J. Smit Czn. te Alblasserdam).
1898-08-12: NvhN 12-08-1898:Schipbreukelingen. Met het stoomschip "Gedé" van de Rotterdamsche Lloyd, werden gisteren te Rotterdam aangebracht 17 schipbreukelingen en de stuurman De Boer, van het stoomschip „SMIT," groot 822 register-ton, toebehoorende aan den heer J. Smit te Alblasserdam. Dit stoomschip, varende tusschen China en Japan, liep in don nacht van 2 op 3 Juni in den Corea archipel op een klip, waarna het in een kwartiertijds zonk. Het was bevracht naar Yokohama. De equipage redde zich met eigen booten op de klip, waar zij 36 uren bleef vóór zij opgevischt werd. Allen werden gered.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Ruhaak, H.G.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Smit 1885
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Smit 1885
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 170485. Rotterdam, 16 april. Het te Alblasserdam aan de werf van de heer J. Smit Czn. geheel voor rekening van gemelde scheepsbouwmeester gebouwde schroefstoomschip SMIT, ligt thans te Rotterdam met bestemming om met een volle lading van hier naar Nederlandsch Indië te vertrekken. Dit fraaie stoomschip, geheel voor lading gebouwd, is lang 245 voet en breed 32 voet; het heeft een draagvermogen van circa 1900 ton.

De compound- machine van 750 paardenkracht indicateur en de stoomketel werden vervaardigd aan de fabriek van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Fijenoord. Beiden munten uit door sierlijke en degelijke bewerking. De stoomketel is zodanig geplaatst, dat er overvloedig ruimte is om er onder door te kunnen komen, hetgeen ingeval van lekkage als anderszins van veel nut kan zijn. Het verblijf voor gezagvoerder en stuurlieden bevindt zich in de geheel van ijzer gebouwde hut op het dek die de gehele breedte van het schip inneemt.

Aan de voorkant der hut bevindt zich de sierlijke kajuit uitnemend afgewerkt en degelijk beschoten met mahonie en cederhout, aan bakboord de comfortabele ingerichte hut van de gezagvoerder, en aan stuurboord van de kajuit is de eetsalon. Achter zijn de hutten der stuurlieden  en machinisten en in het midden de kombuis en ingang der machinekamer. De equipage heeft een ruim en luchtig verblijf voor onder de bak.

Allerwege valt de doelmatige en beknopte inrichting in het oog. Boven op de hut bevindt zich de kaartenhut, uitstekend voor dat doel ingericht, en op de bovenbrug, waar men een flink vrij uitzicht heeft, is een mede bij de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij vervaardigde repeterende telegraaf en een spreekbuis naar de machinekamer. Er is gelegenheid om achter en ook om op de brug te sturen. Drie uitstekende grote Thompsons kompassen zijn aan boord aanwezig.

Behalve een grote ruime kap voor de machinekamer bevinden zich op de brug nog twee  grote kokers, waardoor de as naar boven wordt gehaald, en tevens lucht in de machinekamer wordt gevoerd. Er zijn drie kolossale luiken, die toegang tot het ruim verschaffen met flinke ijzeren hoofden en zijn deze luiken groot genoeg om een gehele tramwagen te kunnen laden. Het lossen en laden geschiedt met stoom.

Een kleine plaat voor op de hut waarop de scheepsnaam, kondigt het merkwaardige feit aan, zeer beknopt en weinig in het oog lopend, dat dit schip het drie honderd acht en twintigste vaartuig is dat door gemelde bekwame en ondernemende scheepsbouwmeester vervaardigd werd.

Het als schoenerbrik getuigde stoomschip dat in alle delen door sierlijkheid en soliditeit van afwerking uitmunt, en voor en achter met bijzonder fraai lofwerk is versierd, zal gevoerd worden door kapt. H. G. Ruhaak.