Inloggen
RUMPHIUS - ID 5620


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 89
Date Laid Down: 1908-03-31
Launch Date: 1908-08-19
Delivery Date: 1908-10-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Two 4-cyl. Triple expansion steam engines 18, 30 3/4 & 35 1/2 - 31 1/2.
Speed in knots: 14
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 2540.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1436.00 GRT (open)
Deadweight: 1212.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 46000 Cubic Feet
 
Length 1: 299.5 Feet (British) Registered
Beam: 41.9 Feet (British) Registered
Depth: 23.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
52 26 0 876 0 954
Ship History Data

Date/Name Ship 1908-10-00 RUMPHIUS
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands
Callsign: THJK

Ship Events Data

1908-10-28: Tijdens de proeftocht werd een snelheid bereikt van over de 15 knoop, de dienstsnelheid was echter 13½ knoop.

Behalve ca. 80 hutpassagiers in de eerste en tweede klasse (varieerde in de loop der jaren) konden ruim 800 dekpassagiers worden meegenomen die voornamelijk werden gehuisvest op het tussendek, voor en achter de machinekamer, getuige enkele, nauwelijks opvallende kleine patrijspoorten. Deze poorten waren meestal met blinden afgesloten maar waarschijnlijk gingen ze, onder bijna windstille omstandigheden open om er windhappers in te plaatsen voor ventilatie. Deze tussendekken waren vrijwel lege dekken waar de inlandse passagiers, zoals dat toen heette, hun matje konden uitrollen en bagage konden neerzetten. De bad- en toiletruimten voor hen bevonden zich achterin onder het, bij de KPM zo vaak voorkomende, tentdek. Dit tentdek is het bovenste volledig, van kop tot kont, doorlopende dek. Hier waren in de midscheeps hutten voor de bemanning, de heetste plek aan boord boven de ketels en macgines, en voorin de eerste en tweede klas hutten. In de zijden konden onder het tentdek ter hoogte van de schoorsteen en ter hoogte van de achtermast kleppen, met daarin een patrijspoort, ontgrendeld worden boven de verschansing en omhoog scharnieren om vervolgens horizontaal onder het tentdek weer vastgezet te worden. Zo waren de zijden dan open en kon er goed geventileerd worden onder het tentdek. Vooral boven de drie Schotse ketels en twee triple expansiemachines, 2 x 1.300 ipk, was het geen overbodige luxe om de hitte kwijt te raken.
1908-12-00: Op de uitreis naar Indië was de romp nog zwart geschilderd maar later (jaar?) werd deze wit, beter om het leven aan boord onder tropische omstandigheden draagbaar te houden maar een ramp na het kolen bunkeren als het witte schip volledig bedekt was met een zwarte laag kolenstof en -gruis, reden waarom de Stoomvaart Mij. Nederland na de Eerste Wereldoorlog de rompen van haar passagiersschepen toch weer zwart ging schilderen.
1919-00-00: In 1919 of later werd het schip ingrijpend verbouwd. Voor de schoorsteen werd een extra dekhuislaag aangebracht waarbij de brug dus een dek omhoog ging en door de vrijgekomen ruimte onder de nieuwe brug werd inwendig veel aangepast in de accommodatie.
1920-00-00: Het schip heeft, begin jaren '20, enkele reizen gemaakt als "toeristenschip", kennelijk een begin van de cruisevaart in Indië.
1931-01-30: Na reeds op 30 januari 1931 te Tandjong Priok te zijn opgelegd, werd de RUMPHIUS op 1 december 1934 uit de vloot afgevoerd. Zij bleef echter te Tandjong Priok liggen.
1937-02-03: Op 3 februari 1937 en bloc met de VAN RIEMSDIJK voor NLG 44.500 tezamen voor sloop werd verkocht aan de Asiatic Trading Co. NV., Soerabaja.
1937-02-13: Final Fate:
Het schip werd op 13 februari 1937 door de SILINDOENG naar Soerabaja gesleept, en vervolgens naar Madoera, waar zij naast de VAN RIEMSDIJK op het zuiderstrand, ten oosten van Kamal, werd gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1908
Kapitein: Meuleman, E.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1908
Kapitein: Donck, P.H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RUMPHIUS
Gemaakt door: Oosterhuis, P., Amsterdam

Omschrijving: De RUMPHIUS gaat te water
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Foto genomen tijdens de proeftocht op 28 oktober 1908, opname A.G. Boes
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RUMPHIUS
Gemaakt door: Oosterhuis, P., Amsterdam

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RUMPHIUS
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RUMPHIUS waarschijnlijk te Hong Kong
Gemaakt door: Onbekend *