1968-00-00: |
In 1968 is de 'Maria W' bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen verbouwd tot seismisch onderzoeksvaartuig.
NvhN 07-12-1967: Harlinger werf bouwt coaster om tot onderzoekingsschip. Bij scheepswerf Welgelegen te Harlingen wordt de kustvaarder Maria W — 750 ton, rederij J. P. Weber, Roosendaal — omgebouwd tot werkschip voor de Ray Geophysical Divisions Mandrel Industries Inc. ten dienste van seismografische onderzoekingen in de Middellandse Zee en op de Noordzee. Vorig jaar deed dit bedrijf seismische onderzoekingen op de Waddenzee, waarvoor toen vissersschepen werden gebruikt. De Maria W heeft een bemanning van 11 leden, maar er is thans accommodatie gemaakt voor nog een 20-tal technici extra. Door de General Transport Comp. werd het schip gisteren voorzien van een speciale computer, een zeer zware machinerie, die met behulp van een kraan moest worden aangebracht en die voor seismische onderzoekingen het gebruik van springstof overbodig maakt. Kapitein op het schip, dat over veertien dagen naar het Middellandse Zeegebied vertrekt, is de heer J. W. Hofman uit Heemstede.
Leeuwarder courant 06-06-1968: Harlingen doet dienst als basis. „Maria W" doet seismisch onderzoek op de Noordzee. De voor seismische onderzoekingen omgebouwde kustvaarder „Maria W" heeft de Harlinger haven weer verlaten, deze keer voor onderzoekingen op het Nederlandse deel van het continentaal plat in de Noordzee. Harlingen blijft de basis van waaruit het schip opereert. Een zegsman van Ray Geophysical Division of Mandrel Industries Incorporated, de heer H. van der Plaats uit Den Dolder, weigert bekend te maken voor welke oliemaatschappij de onderzoekingen zullen worden uitgevoerd. Het seismisch onderzoek, zoals dat van de „Maria W" af wordt uitgevoerd. ondervindt in oliekringen grote belangstelling, want van de „oude" methode van het opwekken van trillingen in de bodem door middel van springstoffen, is men geheel en al afgestapt, De technische outillage is namelijk uitgerust met electrische vibrators, die trillingen teweeg brengen, die door de zeebodem worden teruggekaatst en opgevangen in microfoons, die zijn ingebouwd in een twee kilometer lange kabel, die achter het schip drijvende wordt gehouden. De kabel kan aan een houder worden opgetrokken op het achterschip. De opgevangen trillingen worden fotografisch opgenomen en weergegeven zoals dat ook het geval is met de traditionele marnier van seismische onderzoekingen.Het voordeel van deze methode is, dat het niet gebruiken van springstoffen voorkomt, dat er een grote sterfte onder het visbestand van de zee — in dit geval dus de Noordzee — plaatsvindt ten gevolge van de explosies. De „Maria W" heeft al werkzaamheden uitgevoerd op het Engelse deel van het continentaal plat in de Noordzee en in de Middellandse Zee. Daar zijn de onderzoekingen trouwens tegengevallen, omdat een geweldige stagnatie optrad toen de kabel in de schroef kwam. Het schip moest in Rotterdam op de helling. De „Maria W" is eigendom van de heer J. P. Weeber te Roosendaal en is geheel voor dit doel verbouwd. Er is nu ruimte voor zon dertig mensen, van wie elf bemanningsleden; de anderen maken deel uit van de onderzoekingsploeg. De ruimen zijn geschikt gemaakt voor het seismische werk en dienen als magazijn.
|