1948-03-10: |
Tijdens de tewaterlating kapseisde het schip. Een man kwam hierbij om het leven. Na dit ongeval werd het verboden zich tijdens een tewaterlating aan boord te bevinden. 20 Maart 1948 weer rechtop gezet door de Fa. Gebr. Kappen, Visserij- en Bergingsbedrijf te Delfzijl.
Het Vrije Volk 10-03-1948: Schip kapseist tijdens de tewaterlating. Hedenmorgen is te Martenshoek (gemeente Hoogezand) op de scheepswerf der Gebrs. Bodewes, een schip te water gelaten, dat bij de tewaterlating kapseisde. Verschillende personen bevonden zich tijdens dit ongeval op het schip en raakten te water. Tot dusverre is er reeds één slachtoffer, de heer Landman. Bij een tweede slachtoffer was men bij het afzenden van dit bericht nog bezig de levensgeesten op te wekken. "Het schip bleef halverwege de helling haken. Het kapseisde en viel zijdelings in het water van het Winschoterdiep. Op dat ogenblik bevonden zich ongeveer dertig mensen aan boord. De timmerlieden waren op het schip nog bezig met hun werkzaamheden. Terwijl het overhelde, wisten velen nog over de reling in het water te springen. Anderen, die in het inwendige van de kustvaarder aan het werk waren, kropen, nadat het was gekapseisd, door de patrijspoorten naar buiten. Het gekapseisde schip, dat de naam RIAN draagt, was een kustvaarder van 450 ton, gebouwd voor rekening van kapitein Dirk Buining uit Groningen. Volgens verklaring van de directie van de' scheepswerf Bodewes is het in Nederland nog nimmer voorgekomen, dat een schip van dergelijke afmetingen bij de tewaterlating is verongelukt. Dit, zou in de laatste tientallen jaren, voor zover bekend, slechts eenmaal in Engeland gebeurd zijn. Verscheidene opvarenden werden gewond bij hun pogingen over de railing te klauteren en door de patrljspoorten te ontsnappen. Eén der arbeiders, de 26-jarige ongehuwde Jan Landman, is naar men veronderstelt, onder het schip geraakt en verdronken. Het schip werd zoals op deze werf gebruikelijk is, zijdelings te water gelaten. De tewaterlating scheen aanvankelijk een normaal verloop te hebben, doch vlak bij 't water stokte de kustvaarder plotseling. Betrekkelijk langzaam helde het schip daarop over om tenslotte geheel te kapseizen. Volgens ooggetuigen zou de schroef van de boot vastgelopen zijn tegen een balk van de helling, tengevolge waarvan het vaartuig overhelde. Het ongeval geschiedde omstreeks tien uur hedenochtend. De scheepvaart in het Winschoterdiep is tengevolge van het kapseizen van de Rian gestremd. |