Inloggen
PACIFIC - ID 4996


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-07-06 / 1916-10-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6864 GRON 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1900-05-04
Delivery Date: 1900-08-17
Technical Data

Gross Tonnage: 162.19 Gross tonnage
Net Tonnage: 134.20 Net tonnage
Deadweight: 265.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.64 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.87 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-00-00 NINA
Manager: J.A. Simonsen, Logstör, Denmark
Eigenaar: J.A. Simonsen, Logstör, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Logstör / Denmark

Date/Name Ship 1904-08-17 NINA
Manager: J.S. Lavendt, Logstör, Denmark
Eigenaar: J.S. Lavendt, Logstör, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Logstör / Denmark

Date/Name Ship 1907-07-06 PACIFIC
Manager: Jan Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNQV

Date/Name Ship 1913-03-06 PACIFIC
Manager: Meerten Hindriks, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Meerten Hindriks, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNQV

Date/Name Ship 1916-08-00 PACIFIC
Manager: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van den Schoener 'Pacific', Flushing, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van den Schoener 'Pacific', Flushing, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Meerten Hindriks, Gerrit Mulder (Groningen) en Adrianus Johannes Muller Szn (Dordrecht)
Homeport / Flag: Flushing / Netherlands
Callsign: PNQV

Ship Events Data

1907-07-00: Dagregister deel 17 nummer 629 den zesden Juli 1900 zeven. DE ondergetekeende Jan Gerrit Mulder, zonder beroep, wonende te Groningen, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het ijzeren driemastschoenerschip “Pacific”, groot volgens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter A. Smid te Groningen, den 5 Juli 1907 gemeten netto drie honderd negen en zeventig en zestig honderdste kubieke meter of een honderd vier en dertig en twee honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter. Bruto vierhonderd negen en vijftig en twee en vijftig honderdste kubieke meter of een honderd twee en zestig en negentien honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter. Thans liggende op het Reitdiep te Goningen welk schip nog in geen kantoor van bewering der scheepsbewijzen in Nederland is te teboeksgesteld en verzoekt bij dezen den Bewaarder der scheepsbewijzen in Groningen dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willn stellen. Getekend den --- juli 1907. J.G. Mulder. In de kantlijn staat bijgeschreven 6864.
1913-06-00: Tijdens het vertrek op 05.06.1913 van Figueira da Foz (Portugal) stootte het, door een sleepboot gesleepte schip, omdat de sleeptros brak, meerdere keren op een bar (natuurlijke drempel op de plaats waar de rivier in zee uitmondt) een strandde tenslotte op een rif. De lading werd gedeeltelijk gelost en na enige dagen werd het schip de haven weer binnengebracht.
NRC 07.06.1913 : Rotterdam, 6 juni:
Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Figuera is het met hout beladen en naar Cardiff bestemde Nederlandse schip “Pacific” bij het verlaten van Figuera aan de grond geraakt en blijven zitten. Om te lichten is een gedeelte lading gelost.
NRC 10.06.1913: Londen, 9 juni:
Het Nederlandse zeilschip “Pacific” is met lekkage vlot gekomen. Het zal voorlopig repareren en daarna naar de dichtsbijzijnde haven, waar het kan dokken, vertrekken.
1916-10-00: Final Fate:
Onderweg van West Hartlepool naar Christiana met een lading fijne steenkool op 16.10.1916 tijdens stormweer in de Noordzee door de bemanning verlaten, gekapseisd en verloren gegaan. De bemanning werd gered door de “Anna Josina” (IJM 169) NRC 18.10.1916:
De stoomtreiler “Anna Josina” (IJM 169) heeft gisteravond te IJmuiden aangebracht de zes opvarenden van de Hollandse schoener “Pacific”, die thuisbehoorde in Groningen, kapitein A. Goumare, uit Stad aan ’t Haringvliet , van de rederij Muller te Dordrecht. De schoener was vrijdag j.l.met een lading anthraciet van West-Hartlepool naar Christiania vertrokken en werd zaterdag door een geweldige storm overvallen, die aanhield tot maandag. Toen waren de zeilen aan flarden geslagen, en door de hevige golven, die over het schip sloegen en in de piek en in de ruimen waren doorgedrongen, was het schip in zinkende toestand geraakt. Maandagmiddag werd de noodtoestand van het schip , waarvan ook de scheepsboot onklaar geraakt was, opgemerkt door de bemanning van de IJmuider stoomtreiler, die met de eigen scheepsboot de in nood verkerende bemanning van het wrak geslagen zeilschip haalde en na goede verzorging te IJmuiden aanbracht. De geredden zijn kapitein Goumare, stuurman A.J. Veerman uit Philippine, Klaas Vos uit Assen, de Noren Soren Karelsen, uit Frederikstadt, en Potter Olsen, uit Moss, en de Zweed John Andersson, uit Uddevalla. (Zie hoofdstukken 11 en 25 in het boek “De schippers Mulder”)
1916-10-16: Final Fate:
Raad voor den Scheepvaart: Het verloren gaan van den schoener “Pacific”, schipper A. Goumare Pzn.
De schoener “Pacific” is op den 16 October 1916 tijdens stormweer in de Noordzee overzijde gevallen, door de bemanning verlaten en verloren gegaan. De driemastschoener “Pacific”, in 1900 te Hoogezand gebouwd, groot 162.19/134 Reg. Ton, behoort aan de naaml. venn.”Pacific” te Middelburg. De schipper voer drie maanden op dit schip, tevoren voer hij op een klipper op den Rijn en op de Belten en de Noordzee. Hij is in het bezit van een diploma stuurman Kleine Vaart. Den 13den October 1916 vertrok de “Pacific”, met 6 man bemand, van West Hartlepool naar Christiania met een lading fijne steenkool. Het uitwateringsmerk lag bijna aan. De ruimen waren niet geheel vol en de lading was gelijk getremd. De zeilen waren bij vertrek in geen goeden toestand, met uitzondering van het schoenerzeil dat nieuw was. Nieuwe zeilen waren in Nederland gereed, doch konden niet naar West Hartlepool vervoerd worden. De reservezeilen aan boord waren minder deugdelijk dan die welke aangeslagen waren. Ook het kleed op het voorluik was in minder goeden toestand. Bij vertrek was het goed weder, Z.W. wind, en de schipper zag er geen bezwaar in de reis te aanvaarden. Men stuurde een koers N.N.O. In den avond van 14 October namen de wind en zee toe. De buitenkluivers woeien stuk, de langszalings van den bezaanmast braken en het grootzeil scheurde. De zeilen werden zooveel mogelijk geborgen en men zeilde met topzeil en gereefde stagfok, koers houdende N.N.O. De wind nam in den nacht toe tot storm uit het N.W. en N.N.W. Het schip nam veel water over. Men dreef aldus tot 7 uur des voormiddags van 16 october een zware breker over het schip kwamwelke de stagfok, den schoenerboom en de gaffel meenam, het deksel van de kajuitskap stuksloeg en de scheepsboot onklaar maakte. Het schip kreeg een slagzijde van ongeveer 9 voet over stuurboord en stond gedeeltelijk onder water. Er kwam veel water in het schip en de lading ging over. De pompen konden niet meer bediend worden en men kon het kabelgat waar de reservezeilen geborgen waren, niet bereiken. Twee zwarte ballen werden als noodsein geheschen. Men was toen naar gissing 60 mijl uuit de kust. Te 3 uur namiddags kwam een stoomtreiler, de naam “Anna Josina” YM 169 in het zicht, waarvan men door het hijschen van het noodsein "N.C.” en het afsteken van vuurpijlen de aandacht wist te trekken. In de nabijheid gekomen vierde de treiler een lijn naar de “Pacific”, door middel waarvan men de boot naar de “Pacific” haalde; de bemanning begaf zich daarin en kwam veilig aan boord van de “Anna Josina”. Tot den avond bleef men in de nabijheid van de “Pacific” die voor steeds dieper kwam te liggen. Daar het weder steeds slechter werd, durfde de schipper van den treiler niet langer te wachten en vervolgde zijn koers naar IJmuiden waar men 17 October aankwam. Van de “Pacific” is sedert dien niets meer vernomen. De Raad is van oordeel, dat de scheepsramp aan de “Pacific” overkomen, moet worden toegeschreven aan den invloed van het weer gepaard aan onvoldoende uitrusting van het schip en verkeerde stuwage der lading. De zeilen waren niet bestand tegen den heerschenden wind, zoodat zij reeds stuksloegen nog eer de wind tot storm was aangewakkerd. Het kleed van het voorluik was niet sterk genoeg om het overkomende water te keeren. De lading was gelijk gestremd en niet, zooals behoort, hoog onder de luiken, afloopende naar voor en naar achter. Ware de lading aldus getremd geweest,dan zou de slagzijde welke het schip heeft gekregen, of voorkomen of minder zwaar geweest zijn. De Raad is voorts van meening dat de manoeuvres door den schipper gedaan, niet van voldoende zeemanschap blijk hebben gegeven. Bekend met den slechten toestand der zeilen had hij, toen het wederslecht werd, eerder zeil moeten minderen en gaan bijliggen. In geen geval had hij het topzeil mogen laten staan zelfs toen het schip slagzij kreeg,daar zoodoende de slagzij zal zijn vermeerderd. Had hij het topzeil weggenomen, dan ware het hem wellicht nog gelukt het schip recht te krijgen en zou in ieder geval de slagzij zijn verminderd. Deze schipper, die tevoren alleen op een klipper op den Rijn en de Belten heeft gevaren, mist, naar 's Raads meening, de noodige ervaring om onder alle omstandigheden een schip als de “Pacific” behoorlijk te besturen. De Raad heeft echter geen termen kunnen vinden den schipper wegens gebleken ongeschiktheid de bevoegdheid te ontnemen als schipper, op een schip, als bedoeld bij artikel 2 der Schepenwet, dienst te doen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Goumare Pzn., A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De driemastschoener PACIFIC, ex-Deens NINA
Collectie: Reineking, Klaas
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname