1949-08-14: |
Op de Noorderhaaks (boven Den Helder) gestrand maar weer vlot. Kustvaarder gestrand Op de Noorderhaaksgronden bij Kijkduin. Gisterochtend is op de Noorderhaaksgronden bij Kijkduin de Nederlandse kustvaarder "ANTARES" gestrand met een lading kolen. Het weer was heiig. De sleepboten "Hector" en "Noord-Holland" voeren uit IJmuiden ter assistentie uit, maar konden de kustvaarder niet benaderen door de vele ondiepten van de Noorderhaaksgronden. Bij hoog water is het schip, dat geen schade heeft opgelopen, gisteravond laat vlot gesleept. (Nieuwsblad van het Noorden, 15-08-1949)
17-11-1950 Uitspraak Raad voor de Scheepvaart: No. 63 Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart in zake het aan de grond lopen van het motorschip „Antares" op de Noorder Haaks. Betrokkene: A. Wieringa, kapitein. Op 14 Augustus 1949 is het motorschip „Antares", op reis van Blyth naar Amsterdam, op de Noorder Haaks aan de grond gelopen en is 12 uur later met behulp van de sleepboot „Hector" weer vlot gekomen. In overeenstemming met het voorstel van de inspecteurgeneraal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van dit vastlopen. Bovendien besliste genoemde commissie, eveneens in overeenstemming met het desbetreffende voorstel van de inspecteur- generaal voor de scheepvaart, dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of niet het ongeval mede te wijten is aan de schuld van de kapitein van de „Antares", A. Wieringa, wonende te Noordbroek. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 25 September 1950, in tegenwoordigheid van de inspecteur voor de scheepvaart J. Visser. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie, waarbij processen-verbaal van de verhoren van de kapitein en de roerganger van de „Antares", zomede van het scheepsdagboek en de door de kapitein gebruikte Engelse kaart no. 2182 a, en hoorde de kapitein, voornoemd, als betrokkene buiten ede. De voorzitter zette de betrokkene, aan wie voormelde beslissing bij deurwaardersexploit was betekend, doel en strekking van het onderzoek uiteen en gaf hem gelegenheid tot zijn verdediging aan te voeren, hetgeen hij daartoe dienstig achtte, hem daarbij het laatste woord latende. Uit de verklaringen en bescheiden is de Raad het volgende gebleken: Het motorschip „Antares" is een Nederlands schip, toebehorende aan L. Boerma, te Groningen. Het meet 274 bruto registerton en wordt voortbewogen door een 150 pk Storkmotor. Op 12 Augustus 1949 te 19.25 uur vertrok de ,,Antares", beladen met een volle lading steenkool, van Blyth met bestemming Amsterdam. De diepgang was bij vertrek vóór 7'6", achter 8'6". Aan boord bevonden zich met de kapitein mee 6 man bemanning en één passagier. Te 19.45 uur was het schip in zee en te 21.00 uur passeerde het Souther Point op 2 a 3 mijl afstand. De log wees toen O aan. Voor een kleine reparatie moest van 2.45 tot 3.25 uur van 13 Augustus de motor worden gestopt. Te 4.00 uur werd op koers Z.O.t.Z. Whitby gepasseerd op 3 mijl afstand, bij logaanwijzing 40. Vanhier zette de kapitein een koers uit van 122° r.w., een koers, welke dwars door gevaarlijk gebied liep naar een punt even bezuiden Egmond. De kompaskoers werd Z.O.J^O. op het stuurkompas, een in het bovendek van de stuurhut hangend vloeistofkompas. De kapitein zegt dit kompas wel af en toe te hebben vergeleken met het voor de stuurhut staande standaardkompas. Er zou weinig verschil in aanwijzing zijn geweest. Ongeveer een jaar geleden waren de kompassen gecompenseerd; ze hadden slechts kleine fouten. Het was steeds rustig weer, vrijwel geen wind en kalme zee; de vaart was 7 mijl. Daar de afstand van Whitby tot IJmuiden goed 220 mijl is, rekende de kapitein er op, dat gedurende de oversteek van ongeveer 30 uur de stromen elkaar wel zouden opheffen en hij bracht die voor de gis daarom niet in rekening. Op de overtocht zijn geen schepen of boeien gezien. Te 8.00 uur van 14 Augustus wees de log 230 mijl en had men dus sinds Whitby 190 mijl afgelegd. Het was nu heiig en af en toe ondervond men mistvlagen. Er is niet gelood. Te 10.20 uur, terwijl de kapitein de wacht had en behalve de roerganger niemand aan dek was, begon de motor zwaarder te lopen en hoewel betrokkene nog s.b.-roer liet geven, liep het schip te zelfder tijd vast; men had niets van branding bemerkt. Men slaagde er niet in door middel van schroefmanoeuvres vlot te komen. Toen het helderder werd, peilde men de toren van Kijkduin Z.O.t.Z., waaruit bleek, dat de „Antares" op de Noorder Haaks zat. Het schip maakte geen water en bleek later ook geen schade te hebben gekregen. Nadat de sleepboot „Hector" had vastgemaakt, slaagde deze er in de ,Antares" 14 Augustus te 19.30 uur vlot te slepen. Ter zitting heeft betrokkene verklaard, dat hij de koers afzette naar Egmond, dus benoorden IJmuiden, omdat hij op deze wijze eerder verkenning zou hebben van de wal. Hij had wel routekaarten aan boord, maar is dwars overgestoken, omdat de voorgeschreven route langs Smith Knoll langer is. Er waren stroomkaarten aan boord. Betrokkene heeft niet met stroom rekening gehouden en er niet aan gedacht, dat de stroom langs de Hollandse kust om de Noord zette. Er was een handlood aan boord. Dit is niet gebruikt, omdat de „Antares" volgens de gis nog ver van de kust zou staan. Er zijn wel geregeld mistseinen gegeven. Aan boord wordt het kladjournaal dagelijks bijgehouden, het netjournaal wordt later ingeschreven. Betrokkene zegt wel eens een azimuth te nemen, maar overigens de deviatie uit de stuurtafel toe te passen. De „Antares" is tijdens hoogwater vastgelopen, maar is daarbij niet beschadigd. Betrokkene - geeft toe, dat hij fouten heeft gemaakt en dat de omstandigheden niet moeilijk waren. De inspecteur voor de scheepvaart voert aan, dat betrokkene bij het passeren van Whitby op 13 Augustus 1949 te 4.00 uur een goed afgevaren bestek had. Hij zette de koers af naar een punt even bezuiden Egmond en rekende er op, dat de noord- en zuidgaande stromen elkaar zouden opheffen. De stroomatlas is onvoldoende geraadpleegd, anders zou zijn opgemerkt, dat het schip tijdens de overtocht om de Noord zou worden gezet. Het was steeds rustig weer. Op 14 Augustus te 10.10 uur liep de „Antares" aan de grond op de Noorder Haaks. Zij had toen volgens de log vanaf Whitby 203 mijl afgelegd. De afstand van Whitby tot Egmond is 213 mijl. Hoewel de Haaksgronden moeilijk zijn aan te loden, had betrokkene toch moeten loden, daar hij verwachtte tijdens mist de kust bij Egmond aan te zullen lopen. De inspecteur merkt verder op, dat de kapitein zijn koers niet heeft bepaald aan de hand van de voorgeschreven routes. De inspecteur acht kapitein Wieringa mede schuldig aan de stranding van zijn schip en stelt voor, diens bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van drie weken. Als het weer niet zo rustig was geweest, hadden de gevolgen van de stranding op deze gevaarlijke gronden zeer ernstig kunnen zijn voor schip en opvarenden. Het oordeel van de Raad luidt als volgt: Betrokkene heeft nagelaten bij het stellen van zijn koers van Whitby naar IJmuiden rekening te houden met de routes, voorgeschreven met het oog op het mijnengevaar. Voorts heeft hij geen rekening gehouden met de stromen, die hij tijdens de overtocht zou ondervinden en welke hem vooral op het laatste deel van het traject voorlijker en om de Noord zouden zetten. Verder is nagelaten tijdig voor het aanlopen der kust geregeld te loden. De Raad acht dan ook de stranding te wijten aan zorgeloze navigatie van de kapitein. De Raad is van oordeel, dat tegen betrokkene een strafmaatregel moet worden genomen, en straft mitsdien Arend Wieringa, geboren 1 November 1913, wonende te Noordbroek, door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op kustvaartuigen te ontnemen voor de tijd van drie weken. Aldus gedaan door de heren mr. A. Dirkzwager, tweede plv. voorzitter, C. H. Brouwer en K. E. Dik, leden, in tegenwoordigheid van 's Raads wnd. secretaris J. F. Verbeek, en uitgesproken ten openbare zitting van de Raad van 20 October 1950. (Get.) A. Dirkzwager; J. F. Verbeek. |