Inloggen
MULAN - ID 4414

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1528 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 1
Delivery Date: 1931-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork nr. 3411 Type (10 7/16-17 11/16)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 249.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15000 Cubic Feet
Bale: 14000 Cubic Feet
 
Length 1: 37.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.48 Meters Depth, moulded
Draught: 2.47 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-11-11 MULAN
Manager: Johannes Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PMHV
Additional info: 1934 call sign PGBL.

Date/Name Ship 1937-12-30 MULAN
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PGBL
Additional info: 1946 homeport Rotterdam

Date/Name Ship 1956-10-03 FRIDA BLOKZIJL
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart Maatschappij 'Frida Blokzijl' N.V., Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Blokzijl
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PEEF

Ship Events Data

1931-11-13: Op 13-11-1931 als MULAN, zijnde een motorschip, groot 706.71 m3, liggende te Westerbroek, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Johannes Muller, schipper te Dordrecht, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1528 Z GRON 1931 op het achterschip op achterkant brughuis, stuurboordzijde.
1931-11-18: NvhN 18-11-1931: Scheepsbouw. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd, het nieuwe motorschip „MULAN", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie op de werf van de N.V. E. J. Smit en Zoon, scheepswerven te Hoogezand voor rekening van kapt. J. Muller te Dordrecht. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40 M., breedte op buitenkant grootspant 6.50 M. holte in de zijde 2.70 M. Het is groot bruto 706 71 M 3. en netto 433 02 M 3. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4-tact compressorlooze Stork Dieselmotor opgesteld. Deze motor is in drie cylinder uitvoering met een vermogen van 150—180 epk. Verder bevindt zich in de motorkamer nog een 2 tact compressorlooze Deutz Dieselmotor van 7 epk. als hulpmotor. Deze hulpmotor drijft de pompen, de compressor en de dynamo aan. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Op het mastdek zijn twee Laboe-motordeklleren opgesteld waarmee een last van 1500 K.G. kan worden geheschen. Het schip is voorzien van een Simplex stroomlijnroer en is uiterst modern en geriefelijk ingericht. Na de proefvaart werd het zeer ten genoegen overgenomen.
1933-10-27: Eemsbode 27-10-1933: Lange reizen van m/s TEUSIJA en m/s MULAN. De motorschepen “TEUSIJA“ en “MULAN“ kapiteins Muller, maken een zeer lange reis. Eertsgenoemde schip lag circa vijf weken met motorschade te Delfzijl en keerde Dinsdag nog eens in de haven terug, thans om proviand en water te halen. De “MULAN“ vertrok begin dezer maand van de Rijn bestemd voor Otterbäcken (Zweden) en heeft thans de halve afstand afgelegd in bijna een maand tijd.
1938-11-24: De Banier 25-11-1938: Nederlandsch motorschip gestrand. Het Nederlandsch motorschip MULAN, dat 21 dezer van Hamburg naar Mullerup is vertrokken met een lading gerst, is Donderdag ten Noorden van Korsör gestrand. Nadere bijzonderheden ontbreken. Het motorschip Mulan is 250 bruto tons groot, in 1931 gebouwd en behoort aan Joh. Muller te Zwijndrecht.
Opm.: Bij het vertrek van Mullerup naar Antwerpen met gerst, op 24 november 1938 aan de grond gelopen om 10.00 uur tijdens een stormachtige SW wind ten Noorden van de haven van Mullerup. (Sealand) Om 19.00 uur vlotgetrokken met hulp van een bergingboot. Oorzaak van de stranding, onvoorzichtig manoeuvreren bij vertrek uit de haven. Bron: Sjøfart Museum Helsingborg
1940-05-00: In 1940 werd de MULAN gecharterd door de marine en wist op 14 mei 1940 uit IJmuiden te ontsnappen naar Engeland beladen met materieel, torpedo's en munitie bestemd voor de verdere afbouw van Hr. Ms. JACOB VAN HEEMSKERCK. De MULAN bleef tot augustus 1940 in dienst van de Nederlandse Onderzeedienst te Dundee. In augustus 1940 ingeschreven in Londen. Nam in 1944 deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië.)
1950-01-23: Het Vrije Volk 24-01-1950: Nederlands zeilschip bij Jutland gestrand. Het Nederlandse motor-zeilschip „MULAN'' van Mublo Scheepvaart Mij te Rotterdam, is gistermorgen even voor twaalf uur bij Thyboroen aan de Westkust van Jutland gestrand. Een sleepboot bevindt zich bij het schip. Er is geen gevaar voor de bemanning. Opm.: De "Mulan" vertrok op 21 januari 1950 uit Amsterdam naar Lemvig (Dk) Ze liep op 23 janauari 1950 'aan de grond'. Het schip vertrekt alweer op 27 januari, na lossing in Lemvig, naar Odense.
1953-02-17: Het Vrije Volk 19-02-1953: MULAN — Het Nederlandse m.s. „MULAN" (249 ton) van Grangemouth naar Aalborg is 17 Februari 's morgens nabij Lodbjaerg op de westkust van Jutland gestrand.
1953-02-17: Ministeriet for Handel, Industri og Søfart: ms MULAN: 17 februari 1953 , onderweg van Grangemouth naar Aalborg (opm. via Thyboron ) met een lading stalen platen, 's morgens om 2.00 uur gestrand op 1 kilometer ten Noorden van Lodbjerg Fyr met NW wind en een noord gaande stroom. De oorzaak van de stranding is vastgesteld als zijnde kompas problemen. 16 mei `53 vlot gebracht door Svitzer Bergingsbedrijf, Kopenhagen.
1953-06-12: Het Vrije Volk 12-06-1953: Einde van verdrietige reis. Stranding van ,MULAN' blijft een raadsel. (Van een onzer verslaggevers) De sleepboot „Atlantis" van de maatschappij „Holland" heeft gisteren de kustvaarder „MULAN" in het haventje van het Havenbedrijf „Vlaardingen-Oost" binnengebracht. En dat was het einde van een lange en verdrietige reis. De „Mulan" heeft op de kop af drie maanden hoog op het Deense strand en diep in het zand gezeten.
Ook na het gesprek met kapitein Wolter Bonnema uit Delfzijl is het niet helemaal duidelijk geworden, hoe de „Mulan" daar bij Ljonbjeïg op het strand is gekomen. Hij vertelde ons wel een verhaal, maar gaf zelf grif toe, dat daarmee de stranding niet verklaard was. Dit is zijn verhaal: Op 16 Februari kwamen wij met een lading ijzer van, Engeland naar de Deense haven Thuboron. Om ongeveer zeven uur zagen we de Deense kust en verrichtte ik de peilingen. Maar toen kwam er een dikke mist opzetten en binnen enkele minuten zat de lucht potdicht. Ik vond het toen niet verantwoord binnen te lopen, vooral, omdat ik nog nooit de gevaarlijke haven van Thuboron had aangedaan. Dit was trouwens mijn eerste vaart als kapitein. Daarom voeren we op halve kracht van de kust af en dat hielden we vijf en een half uur vol. Toen klaarde het weer op. Op het strand. Om even twaalf uur gingen we rond en voeren we — nog steeds op halve kracht — naar de kust. Na een half uur varen zaten we ineens omhoog en muurvast op het strand. De volgende morgen bleek, dat we ruim anderhalve meter diep in het zand zaten. Dit is het relaas van de kapitein en hij zegt zelf: „Het klinkt als een raadseltje". Maar daar voegt hü meteen aan toe: „Nu kan ik het wel verklaren, maar ik acht het niet juist dat te doen, zolang ik nog niet voor de Raad voor de Scheepvaart ben geweest. Wel kan ik je zeggen, dat als ik, toen geweten had, wat ik nu weet, ons schip niet gestrand was., De „Mulan" zat met de buik in het zand begraven en de Deense' sleepdienst Switzers heeft er, een enorm karwei aan gehad de 283 ton metende kustvaarder weer vlot te krijgen. De Denen hebben het schip opgevijzeld en op een helling gezet, waarna het als een nieuwbouw te water werd gelaten. Toen hadden ze nog twee dagen werk om het over een zandbank heen te slepen Vloeiend Deens. Drie maanden hebben de zes mannen van de „Mulan" in Denemarken gewoond en de meester Jaap Mooy uit Zaandam werd er verpleegd. Want hij verbrandde zijn hand en arm aan een vuurpijl in de nacht van de stranding. „We spreken vloeiend Deens" lacht' kapitein Bonnema, die vol lof is over de hulpvaardigheid van de Denen. Nu ligt de „Mulan" weer veilig op de helling van „Vlaardingen-Oost", waar de scheepsbouwers de ingedrukte kiel van het scheepje zullen repareren. Daar zijn zes weken mee gemoeid en dan kan de kustvaarder weer varen. En dat had in Februari niemand durven dromen.
1953-10-30: Het Vrije Volk 30-10-1953: Raadsel van stranding van MULAN onopgelost. (Van een onzer verslaggevers) Het was een raadsel, hoe de kustvaarder MULAN (van Muller en Reitsma in Rotterdam) op de kust van Denemarken was gestrand. De Raad voor de Scheepvaart probeerde het Donderdagmiddag op te lossen. Tevergeefs echter. De gegevens, die de kapitein, W. T. Bonnema uit Delfzijl, verstrekte, maakten het de raad niet mogelijk een verklaring voor de stranding te vinden. De enige conclusie, waartoe de inspecteur voor de Scheepvaart kwam was: De Raad is niet geheel naar waarheid voorgelicht. Bij gebrek aan de juiste gegevens dient de kapitein vrijuit te gaan. Op 17 Februari toen de 249 bruto register ton metende Mulan, op weg van Engeland naar Aalborg met een lading ijzer, de Deense kust naderde, begon het te misten. De kapitein wendde de steven en vijf uur lang voer hij met halve kracht in westelijke richting. Zodra het opklaarde, keerde hij terug en toen nadat hij een half uur had gevaren, zag men plotseling de witte streep van een branding vooruit. Even later zat de MULAN omhoog. Het heeft vele weken geduurd eer het schip kon worden vlot gebracht. Zo was het, volgens het relaas van de kapitein, gegaan. Alle veronderstellingen over een sterke stroom, die het schip naar het land toe had gezet, over de lading ijzer, die het kompas in de war zou hebben gebracht, konden niet duidelijk maken, wat nu precies de oorzaak van de stranding was geweest. De raad deed uitspraak overeenkomstig de conclusie van de inspecteur.
1953-12-00: 12-1953: Schade aan hoofdmotor geconstateerd (invreting van zuren).
1957-02-15: Op 15-02-1957 door de ELJO (1949-BRT493) Vlissingen binnen gesleept na motor problemen.
1957-11-22: Op 22-11-1957 gestrand bij de haveningang van Wells, aan de Oostkust van Engeland. Het schip moest voor de berging eerst gelost worden.
1957-11-23: Leeuwarder Courant 23-11-1957: De Nederlandse kustvaarder „FRIDA BLOKZIJL" is vrijdag bij Wells in Norfolk (Engelse Oostkust) voor de tweede keer aan de grond gelopen. Het schip liep woensdag al vast bij het verlaten van de haven Van Wells. Het kwam vlot, maar werd gisteravond door wind en tij weer op het strand gedreven. De „Frida Blokzijl" was met gerst op weg naar Nederland. De bemanning bleef aan boord.
1957-12-23: NvhN 23-12-1957: Rotterdamse kustvaarder na een maand vlot. Zondag is de 249 ton metende Rotterdamse kustvaarder FRIDA BLOKZIJL, die op 22 november op de Engelse oostkust nabij Wells was gestrand, vlot gekomen. De lading, bestaande uit 250 ton gerst, was reeds gedeeltelijk op een lichter gelost. Twee bulldozers hebben in de afgelopen weken een geul gegraven naar de zandbank waarop de Frida Blokzijl was vastgelopen. Het schip heeft zich op eigen kracht met behulp van een ankerketting vlotgetrokken, waarna het — eveneens op eigen kracht — de haven van Wells is binnengelopen.
1962-01-16: Het Vrije Volk 16-01-1962. FRIDA BLOKZIJL voor anker. (Van een onzer verslaggevers) De Vlaardingse kustvaarder Frida Blokzijl heeft vannacht tijdens een zware storm op de lerse Zee enige uren met moeilijkheden te kampen gehad. Het dertig jaar oude, 299 bruto ton metende scheepje kreeg een defect aan de stuurinrichting en vroeg assistentie van een bergingsvaartuig. Het dreef toen ongeveer 35 mijl ten westen van Liverpool. Twee bergingsboten en een reddingboot voeren de coaster te hulp, maar nog voordat ze op de opgegeven positie waren aangekomen, seinde kapitein J. Blokzijl dat zijn schip niet meer in nood verkeerde. Men had het mankement zelf weten, te herstellen. Het schip is daarna in een baai voor anker gegaan, in afwachting van beter weer.
1962-03-08: Final Fate:
Op weg van Dundalk (6 maart vertrokken) naar Penmaenmarw ten gevolge van motorproblemen in zwaar weer bij Kearney Point door de bemanning verlaten en gestrand op de Schote kust. Op 7 april vlotgesleeept en naar Greenock gebracht. Afgekeurd en in januari 1963 in Glasgow gesloopt door Smith & Houston. Kapitein Jan Blokzijl kreeg zes maanden ontzegging.
1962-03-08: Het Schotse kustradiostation Port Patrick Radio ontving gistermiddag om een uur bericht dat het 249 BRT metende schip naar de kust afdreef en om sleepbootassistentie verzocht. De “FRIDA BLOKZIJL” vaart in time-charter voor een Engelse maatschappij regelmatig tussen Dublin, c.q Belfast en Ierland en Runcorn bij Liverpool. Het schip kwam op 05-01-1962 ook al in het nieuws toen het eveneens in moeilijkheden leek. Het liep toen gelukkig allemaal goed af. De Zweedse schepen “Nudlja” en de “Suorva” hebben terstond na het verzoek om assistentie koers gezet naar de FRIDA BLOKZIJL, de schepen konden door de stroming aanvankelijk niet dicht bij de Nederlandse kustvaarder komen, doch later gelukte dit wel. Inmiddels was ook de reddingsboot van de plaats Cloughey naar de “FRIDA BLOKZIJL” gegaan ter hulpverlening. Tegen half vijf gistermiddag was de toestand op de “FRIDA BLOKZIJL” van dien aard, dat de kapitein, de 45 jarige G. Blokzijl, afkomstig uit Vlaardingen die thans in Engeland woont, zijn bemanning opdracht gaf in de reddingsboot over te stappen. Zelf bleef hij nog aan boord. De “FRIDA BLOKZIJL” lag toen bij Butterpladdy Buoy op de Ierse Oostkust ten zuiden van Belfzast en dreef af naar de kust. Toen de toestand van de “FRIDA BLOKZIJL” dreigend begon te worden -men vreesde dat het schip op de rotsen te pletter zou slaan- is de reddingsboot nogmaals naar de kustvaarder gegaan om kapitein Blokzijl op te halen en naar land te brengen. Intussen is de “FRIDA BLOKZIJL”, genoemd naar de vrouw van de kapitein, in de loop van de morgen (08-maart) op de Ierse kust gelopen. laag water ligt het schip geheel droog. De bodem ter plaatse bestaat uit zand en stenen. De “FRIDA BLOKZIJL” heeft grote schade opgelopen en de kapitein twijfelt eraan, of het schip nog behouden zal kunnen worden.
1962-03-08: Het Vrije Volk 08-03-1962. Op drift geraakt in Ierse Zee. Coasterkapitein vecht alleen voor zijn schip. De Vlaardingse coaster FRIDA BLOKZIJL, een dertig jaar oud scheepje van 249 brutoton, is gisteren in de lerse Zee in moeilijkheden geraakt. In een zuidoosterstorm raakte het ‘s middags 1 uur ten zuiden van Belfast op drift. De reddingboot van Portafogie heeft in het begin van de middag vier bemanningsleden van boord gehaald en veilig aan land gebracht, Alleen de kapitein-eigenaar, J. Blokzijl, bleef aanvankelijk aan boord. De vier geredde bemanningsleden zijn bestman G. A. van der Kruit uit Schiedam, matr. W. Stal uit Dordt, de matroos onder de gage G. W. Kreeft en de kok W. Kreeft, beiden uit Utrecht. Het vijfde bemanningslid, machinist A. P. Duiker uit Epe, ligt ziek in het ziekenhuis van de lerse plaats Dunkark en was dus niet aan boord. Enkele uren later, terwijl de coaster met krabbende ankers steeds dichter naar de kust dreef, liet ook de gezagvoerder zich aan wal brengen. In de loop van de nacht is het verlaten schip toch door zijn ankers geslagen en op het strand gezet. Hedenmiddag was nog niet bekend of er een mogelijkheid is om het schip te redden. De Frida Blokzijl vaart al geruime tijd in charter tussen lerland-en Engeland. De coaster was leeg onderweg van Dundark naar Holyhead, toen hij in de zware storm stuurloos raakte. Hij voer vrij dicht onder de kust en de kapitein zond onmiddellijk noodseinen uit. Aanvankelijk zag het er nog niet zo donker uit. Beide ankers werden uitgezet, de machine werkte nog, maar met het verstrijken van de tijd begon het hoog op de golven liggende schip steeds dichter naar de wal te drijven. Toen de redding-boot langszij kwam, besloot de kapitein toch nog aan boord te blijven. Tegen tienen gisteravond gaf ook hij de moed op. Half januari was dezelfde coaster ook in het nieuws. Het schip raakte, eveneens in de lerse Zee in moeilijkheden, die keer echter zonder ernstige gevolgen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mulan 1931
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Mulan (bj 1931)
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: Mulan 1931 (photo probable as stranded at Thyboron in 02-1953)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De MULAN, gestrand op de kust van Jutland in 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Stranding op Jutland in 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Foto gemaakt door Jaap Mooij opvarende, vader van Peter Mooij (collectie)

Omschrijving: Foto gemaakt door Jaap Mooij opvarende, vader van Peter Mooij (collectie)

Omschrijving: Bij het vlot trekken Foto gemaakt door Jaap Mooij opvarende, vader van Peter Mooij (collectie)

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan stranded 08-03-1962.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan stranded in 11-1957.
Gemaakt door: Merwe, T. van der (Ton)

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan stranded in 11-1957.
Gemaakt door: Merwe, T. van der (Ton)

Omschrijving: Frida Blokzijl 1931 ex Mulan stranded in 11-1957.
Gemaakt door: Merwe, T. van der (Ton)

Omschrijving: de FRIDA BLOKZIJL
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: Nog een foto van de FRIDA BLOKZIJL
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 231157
Nederlandse kustvaarder aan de grond.
De reddingsboot van Wells (Norfolk Eng.) is gisteravond uitgevaren, nadat een verzoek om hulp binnen was gekomen van het Nederlandse motorschip de FRIDA BLOKZIJL. Gemeld werd, dat het schip op 3 km van de kust aan de grond was gelopen. Het verliet Wells woensdag met bestemming Nederland, een lading gerst in het ruim, maar het raakte gisteren midscheeps de grond bij laag water. Het schip werd weer vlot gebracht, maar de wind en het tij dreven het gisteravond opnieuw naar het strand. De bemanning wilde niet van boord gaan. Er zouden vandaag wederom pogingen worden gedaan het schip opnieuw vlot te krijgen.

NvhN 271157
CYCLOOP en TITAN kregen druk werk. Van FRIEDA BLOKZIJL naar MERCURIUS-H.
(Van onze Haarlemse correspondent) Terwijl de bemanningen van de IJmuidense sleepboten CYCLOOP en TITAN dinsdagmorgen voor de haventoegang van Wells aan de Britse oostkust de eerste voorbereidingen troffen voor de berging van de Rotterdamse kustvaarder FRIEDA BLOKZIJL, kwam om 10 minuten voor vier ’s morgens een nieuwe noodmelding binnen bij de radiodienst van Bureau Wijsmuller te IJmuiden. Bij Dungeness in het Engelse Kanaal was de in 1956 gebouwde Rotterdamse kustvaarder MERCURIUS H gestrand. De 457 ton grote coaster vroeg om sleepbootassistentie.
Bij Wells vandaan zette de sleepboot CYCLOOP onmiddellijk koers naar Dungeness, een reis van ruim 170 mijl. Bureau Wijsmuller had inmiddels met de rederij en de verzekering een contract tot berging van de MERCURIUS H afgesloten. Door de CYCLOOP werd een zeer vlotte reis langs de Britse oostkust gemaakt. In de afgelopen nacht nam de marconist voor de eerste keer contact op met de kapitein van de MERCURIUS H en besloten werd, dat de CYCLOOP nog dezelfde nacht bij aankomst om een uur vast zou maken. Dat vastmaken had vannacht een zeer vlot verloop, maar het trekken bij het hoge tij had nog geen resultaat. De coaster, die met schroot is geladen, ligt op een klein strand ten westen van Dungeness.
Evenals de CYCLOOP is ook de TYNE vandaag vertrokken om koers te zetten naar de MERCURIUS H. De sleepboot zou in de loop van vandaag bij Dungeness aankomen, waarna zowel de CYCLOOP als de TITAN aan het schip zullen trekken.
De sleepboot NESTOR zou vandaag naar de FRIEDA BLOKZIJL uit IJmuiden vertrekken om het werk van de CYCLOOP en de TITAN over te nemen. De NESTOR neemt de havensleepboot JUNIOR, de vlet BURWIJS en een bak, waarin de lading gerst van de coaster zal worden gelost, op sleeptouw mee naar Engeland. 

NvhN 231257
Rotterdamse kustvaarder na een maand vlot.
Zondag is de 249 ton metende Rotterdamse kustvaarder FRIDA BLOKZIJL, die op 22 november op de Engelse oostkust nabij Wells was gestrand, vlot gekomen. De lading, bestaande uit 250 ton gerst, was reeds gedeeltelijk op een lichter gelost.
Twee bulldozers hebben in de afgelopen weken een geul gegraven naar de zandbank waarop de FRIDA BLOKZIJL was vastgelopen. Het schip heeft zich op eigen kracht met behulp van een ankerketting vlot getrokken, waarna het — eveneens op eigen kracht — de haven van Wells is binnengelopen.