Inloggen
MUDO - ID 4411


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 56 Z APPING 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 32
Launch Date: 1930-03-29
Delivery Date: 1930-11-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 5220 Type T (290x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 218.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 36.09 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.33 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught: 2.73 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-11-18 MUDO
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Sjoerd Dost, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PMHR
Additional info: Call sign 1934: PGBJ. 1938 homeport: Groningen.

Date/Name Ship 1939-00-00 MUDO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Dost, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGBJ

Ship Events Data

1930-11-19: Op 19-11-1930 als MUDO, zijnde een motorschip, groot 616.79 m3, liggende te Appingedam, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Sjoerd Dost, schipper gedomicilieerd te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 56 Z APPING 1930 op het achterschip op de lichtkap motorkamer bakboordzijde.
1930-11-27: NNO 28-11-1930: Delfzijl, 27 november. Heden vond op de Eems de uitstekend geslaagde proeftocht plaats met het nieuwgebouwde motorschip MUDO, gebouwd op de scheepswerf ,Foxhol", dir. Mulder en Bröerken te Foxhol, voor rekening van kapt. S. Dost, alhier. Het is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart en het heeft de volgende afmetingen: lengte 34.33 m., breedte 6.64 m. en holte 2.37 m.; het is groot bruto 616.79 kub.m. en netto 368.87 kub.m. Voor de voortstuwing is in de machinekamer een 3 cilinder 2-takt Brons motor van 150 pk. opgesteld, waarmee op de proefvaart een snelheid werd behaald van 7½ mijl. Verder bevindt zich in de machinekamer nog een Lister hulpmotor voor aandrijving van een compressor, een lenspomp en een dynamo. Op het mastdek is nog een motordeklier, eveneens voorzien van een Lister motor, opgesteld voor het laden en lossen, alsmede voor het snel heffen van de ankers. Het schip, dat voorzien is van een complete installatie voor elektrisch licht is uiterst modern en geriefelijk ingericht. Na afloop van de proefvaart werd het schip dan ook zeer tot genoegen overgenomen.
1940-05-00: 11-05-1940 ontsnapte samen met de "Helvetia" uit IJmuiden. 16-05-1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland (beheer: Freight Express Ltd. London.) 1940 beheer bij T. Phelan & Co. Ltd. te Birkenhead. 04-06-1940 In time charter by the Ministry of Shipping te London. Op 23-11-1940 in dienst als balloon barrage vessel in Liverpool. Op 07-12-1942 weer in de kustvaart. Op 01-06-1945 weer terug aan de eigenaar.
1949-05-00: Final Fate:
Op 04-05-1949 onderweg van Londen naar Middlesborough gezonken bij Lowestoft na een aanvaring met het Britse stoomschip "Algol" in pos. 52.27.N. - 01.52.O. Twee van de zes bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. De andere 4 konden worden gered. Omgekomen: Stuurman Roelof Beuker, Hoogezand en Kok Mulder uit Den Haag. Gered werden: Kapitein de Roos, Lemmer, Machinist G. Schut, Matroos B. Wiersma, Licht matroos Beugen.
1949-05-05: Het Vrije Volk 05-05-1949: Coaster "MUDO" gezonken. Twee opvarenden vermist. Het Britse stoomschip „Algol" heeft Woensdag omstreeks 18 uur geseind, dat het in aanvaring is gekomen met het Nederlandse motorschip „Mudo" ter hoogte van de Theemsmonding. De „Mudo" is daarbij gezonken. Twee opvarenden zijn vermist. De „Algol" heeft een reddingboot uitgezet om de vermisten op te zoeken, doch dit heeft geen resultaat gehad. Vier overlevenden van het Nederlandse schip, een kustvaarder van 218 ton uit Delfzijl, zijn door de „Algol" overgenomen. Het Engelse schip werd zwaar beschadigd en maakte 17 voet water, doch het kon de reis naar Londen voorlopig zonder assistentie voortzetten. De „Mudo" was op weg van Londen naar Middlesborpugh met en lading ijzer. Kapitein van het schip is de heer de Roos, eigenaar S. Dost te Delfzijl
1950-03-11: Nieuwsblad van het Noorden 11-03-1950. De aanvaring van de MUDO. Kapitein mag een maand niet varen. Op 4 Mei van het vorige jaar is, op reis van Londen naar Middlesborough, het Nederlandse motorschip „Mudo" tijdens een dichte mist in de nabijheid van het lichtschip „Corton" aangevaren door het Engelse s.s. ALGOL. De MUDO is daarop zeer snel gezonken en de stuurman en de kok van het schip kwamen in de golven om.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft een onderzoek naar de oorzaak van deze scheepsramp ingesteld en is tot de volgende conclusie gekomen. Het m.s. MUDO, eigendom van een reder uit Groningen, was geladen met oud ijzer. De bemanning bestond uit zes koppen. De Raad sprak als zijn oordeel uit, dat het ongeluk te wijten is aan de heersende mist en aan fouten, die aan boord van beide schepen zijn gemaakt. De ALGOL is, vertrouwende op de aanwezigheid van een decca navigator, met flinke snelheid doorgevaren. De kapitein van de MUDO heeft, nadat hij signalen van een schip had gehoord, te lang gewacht met de machines te doen stoppen. De Raad meent dan ook, dat de kapitein van de MUDO mede schuldig is aan deze aanvaring en straft hem hiervoor door hem gedurende één maand de bevoegdheid om als kapitein op een kustvaarder te varen, te ontnemen. In de conclusie wordt nog opgemerkt, dat dit ongeluk weer bewezen heeft, hoe noodzakelijk het is, dat zeelieden kunnen zwemmen. Beide opvarenden die verdronken, waren de zwemkunst niet meester. De anderen konden zich drijvende houden en werden opgepikt door de bemanning van het Engelse schip.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mudo (bj 1930)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MUDO
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MUDO in de Noorderhaven te Groningen
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De MUDO langszij het m.s. TUNIS (1.641 brt, bj 1936) in de Merwehaven, Rotterdam, mei 1938. (Het m.s. TUNIS voer op de dienst Kopenhagen - Rotterdam - Antwerpen v.v. en na 1938 Kopenhagen -Antwerpen - Levant)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De MUDO langszij het m.s. TUNIS in de Merwehaven te Rotterdam, mei 1938.
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie