Inloggen
MENKAR - ID 4216


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 284
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-05-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 15 1/2, 25 1/2 & 41-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1148.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 661.00 Net tonnage
Deadweight: 1729.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 81000 Cubic Feet
Bale: 78000 Cubic Feet
 
Length 1: 230.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 34.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 13.20 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-05-11 MENKAR
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aanv. EIGEN HULP IV

Date/Name Ship 1920-10-09 ILMAR
Manager: Roland Linie A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Roland Linie A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1926-09-23 LERCHE
Manager: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1934-07-16 LERCHE
Manager: Argo Reederei A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Argo Reederei A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1935-11-28 FRANCISKA HENDRIK FISSER
Manager: Hendrik Fisser A.G., Emden, Germany
Eigenaar: Hendrik Fisser A.G., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Additional info: 31.12.1938: Fisser & van Doornum.

Date/Name Ship 1946-09-02 VEJSNAES
Manager: P.F. Cleemann, Åbenrå, Denmark
Eigenaar: Den Danske Stat, Åbenrå, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Åbenrå / Denmark

Date/Name Ship 1947-10-18 OLIVIA
Manager: Erik Winther, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S Vestjysk Dampskibsselskab, Nordby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark

Date/Name Ship 1951-01-27 OLIVIA
Manager: Pargas Kalkbergs A/B, Turku (Åbo), Finland
Eigenaar: Pargas Kalkbergs A/B, Turku (Åbo), Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Turku (Åbo) / Finland

Date/Name Ship 1955-00-00 OLIVIA
Manager: O/Y Semtrans A/B, Turku (Åbo), Finland
Eigenaar: O/Y Semtrans A/B, Turku (Åbo), Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Turku (Åbo) / Finland

Ship Events Data

1918-05-00: In maart 1918 voltooid als Eigen Hulp IV voor rekening van de bouwwerf en opgelegd; op 11 mei 1918 verkocht aan Nigoco, eerste reis medio juni 1918.
1925-12-21: Bij fusie tussen de Roland Linie en de Norddeutscher Lloyd op 21 december 1925 sinds die datum van Norddeutscher Lloyd, in 1926 verdoopt.
1940-00-00: De FRANCESKA HENDRIK FISSER is op 13 november 1940 bij het lichtschip Kiel op een wrak gestoten en later in de haven van Kiel gezonken. Zij werd gelicht en lag vier maanden in reparatie, en deed daarna dienst als troepentransportschip op Noorwegen voor de Kriegsmarine. Bij de capitulatie in mei 1945 lag de FRANCISCA HENDRIK FISSER te Kristiansand, werd als herstelbetaling aan Denemarken toegewezen en op 2 september 1946 te Kǿbenhavn aan Denemarken overgedragen.
1959-00-00: Final Fate:
De OLIVIA is in 1960 te Ǻbo (Finland) gesloopt. Zij werd eind 1959 voor sloop verkocht aan Wihuri Yhtymä O/Y. voor sloop te Tykö Bruk (Finland).

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Heukelom, H.A. van
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Lerche 1918 ex Ilmar ex Menkar
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Olivia 1918 ex Vejsnaes ex Franciska Hendrik Fisser ex Lerche ex Ilmar ex Menkar
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 
 

AH 011018
Raad voor de Scheepvaart. De Raad van de Scheepvaart behandelde het gebeurde met het 661 netto registerton metende stoomschip MENKAR, rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam, dat dit jaar op Wilton’s Scheepswerf te Rotterdam gebouwd, begin juli de eerste reis op de houtvaart onder commando van kapitein H.A. van Heukelom, naar Zweden, deed. De bemanning bestond uit 18 koppen, het schip had een certificaat voor de houtvaart en was in ballast naar een Zweedse haven vertrokken. De 8ejuli van dit jaar was het met laden gereed, het had 528 standaards hout aan boord, deals, battings en latten, waarvan aan deklast 163 standaards. Het lag toen gemiddeld, althans volgens de verklaring van kapitein van Heukelom, die het eerst werd gehoord, 153/4voet diep. Toen het beladen was, maakte het drie graden slagzij aan bakboord. De MENKAR had één tank 176 ton groot, zonder dwarsschot; tank twee, grootte 461/2ton, had wel een dwarsschot, tank no. 3, lopende over het gehele schip, was 84 ton groot en ook zonder dwarsschot. Voorts had het schip een voorpiektank van 88 ton twee vers watertanks ieder van 18 ton aan stuur- en aan bakboord en een achterpiek tank van 48 ton. De gezagvoerder had de tanks gedeeltelijk laten vollopen, in de tanks kon door de luchtpijp worden gepeild hoe hoog de lading stond. Bij aankomst in de Zweedse haven had het schip nog 153 ton kolen over waarvan 10 ton aan bakboord lag. De kapitein ging voor zaken naar de wal en hoorde daar dat het schip, tijdens het overpompen van het water, naar stuurboord was omgeslagen. De 1estuurman P. Roos van Terschelling, verklaarde dat de MENKAR een gemiddelde deklast had van 12 voet. Het schip mocht niet meer hebben dan zes graden slagzij. Er was niet gepeild doch het peilen was mogelijk. De slagzij was te verhelpen door het laten leeglopen van tank twee en het voorzichtig laten vollopen van tank 3. Toen tank 3 volliep liep de slagzij eerst tot 11 graden op, dit werd verminderd tot zes graden. Daarop zou men tank 3 gaan peilen en onder het peilen sloeg het schip langzaam naar stuurboord om. Onmiddellijk is de deklading gekapt doch het achterschip raakte geheel onder water. De bemanning ging in de reddingsboot. Het water is binnengedrongen door een van de patrijspoorten van de kapiteinshut. Ook de machinekamer liep vol. Binnen de eerstvolgende 24 uren is het schip gelicht. De stuurman deelde mee, dat tank 3 slechts een luchtpijp had, twee zou beter geweest zijn. Die tweede is later aangebracht. De Raad zal later uitspraak doen.

 

Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.