Inloggen
MARIA - ID 4021

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1818 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 161
Delivery Date: 1938-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5291 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 118.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14500 Cubic Feet
Bale: 13750 Cubic Feet
 
Length 1: 34.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.47 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-01-07 MARIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Smith, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUE

Date/Name Ship 1942-08-05 MARIA
Manager: Deutsches Reich - Transportflotte Speer, Berlin, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Transportflotte Speer, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1938-01-07: 07-01-1938: Het getuigschrift van aanbrengen brandmerken is niet aanwezig. De omschrijving van het schip: MARIA, motorvrachtschip, inhoud laadruimte 566.55 m3, hebbende 1 dek, 1 mast, 1 schoorsteen, laadruim met 2 luikhoofden, voorpiektank, achterpiektank, voor volkslogies, achter machinekamer, daarboven op verhoogd achterdek kapiteins kajuiten, op het verhoogd achterdek schacht voor luchttoegang tot de machinekamer, alsmede stuurhuis en brug, voortbewogen door een verticale 3 cyl 2 takt ruwoliemotor merk Brons Diesel v. 150 PK, hebbende tevens 3 ruwoliehulpmotoren, merk Benz diesel, elk v. 7 PK, waarvan 2 voor deklieren en een in de machinekamer voor aandrijving van de hulpwerktuigen.
1938-01-11: NvhN 11-01-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. MARIA, gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, voor rekening van kapt. J A Smith te Delfzijl. De afmetingen van het schip zijn: 37.85 M. X 6.40 M. X 2.70 M. Het D.W. bedraagt 280 ton. Het schip heeft een stalen mast midscheeps met twee stalen laadboomen van twee ton hefvermogen. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, terwijl de ankerlier met behulp van de voorste laadlier kan worden aangedreven. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Brons motor van 150 p.k. geplaatst, terwijl hier verder nog een hulpmotor voor het aandrijven van de hulpwerktuigen is opgesteld.
1938-03-23: 1938-03-23: Op de Noordzee t.h.v. de Schouwenbank tijdens dichte mist in aanvaring gekomen met de BATAVIER IV (Wm. H. Müller & Co.'s Algemeene Scheepvaart Mij., Rotterdam, bouwjaar 1903, 1.569 BRT), er ontstond schade, na inspectie vervolgden beide schepen de reis. (De MARIA voer naar Vlissingen om te repareren.)
De Telegraaf 24-03-1938: Het stoomschip „Batavier IV" van de Batavier-lijn is Woensdagmorgen op den terugtocht van Engeland in het Kanaal in botsing gekomen met het Groningsche motorschip „Maria". Door den dichten mist merkten de beide schepen eikaar te laat op, zoodat de aanvaring niet meer te vermijden was. De „Maria" werd zwaar beschadigd en gedurende twee uur bleef de „Batavier IV" in de nabijheid om het scheepje zoo noodig assistentie te verleenen. Van die hulp behoefde echter geen gebruik gemaakt te worden en het scheepje kon op eigen kracht naar Vlissingen komen, waar het zal worden gerepareerd. De Batavierboot kwam er beter af, want met lichte schade aan het voorschip kon de reis worden vervolgd. Met zeer ernstige vertraging kwam het schip Woensdagmiddag omstreeks twaalf uur te Rotterdam aan. De oorzaak van de botsing heeft men nog niet met zekerheid kunnen vaststellen.
De Telegraaf 21-10-1938: Raad voor de scheepvaart. Voorts heeft de Raad uitspraak gedaan in zake de aanvaring tijdens mist van het stoomschip „Batavier 4" met het motorschip „MARY" (Opm. dit moet MARIA" zijn) ter hoogte van Schouwenbank. De Raad is van mening, dat de mist hierbij de hoofdfactor is geweest. Bij voorzichtige navigatie van weerszijden had de aanvaring niettemin nog voorkomen kunnen worden.
1940-00-00: Final Fate:
In WO II in bezet gebied achtergebleven. Bij een poging naar Engeland te ontsnappen aangehouden en naar Hamburg opgebracht. 29-07-1942: de Duitsers vorderden op 29 juli 1942 de MARIA (bouwjaar 1938) van kapitein-eigenaar J. Smith. Het schip werd ingezet voor de Transportflotte Speer. Het maakte deel uit van de Transportflotte Speer, een organisatie die in 1937 werd opgezet door Albert Speer, de architect die in opdracht van Hitler Berlijn zou herbouwen tot "Germania". Later werd hij minister van transport en van uitrusting en bewapening. Transportflotte Speer vorderde schepen, vooral binnenschepen en coasters. In 1942 werd het hoofdkwartier van de Transportflotte Speer zelfs overgeplaatst van Berlijn naar Groningen omdat de schepen die ze nodig hadden vooral daar te vinden waren. (Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen en het is dus zeer wel mogelijk dat Jan Smith inderdaad aan boord was.)

Op 22 december 1943 vertrokken uit de haven van Vardo, op weg van Tromso naar Kirkeness. Het schip moest zich aansluiten bij een convooi dat oostwaarts voer. 's Middags voegde het schip zich bij een Duits konvooi dat onder begeleiding van twee Duitse Wachtboote van het Hafenschutzflottille Kirkenes op weg was naar dezelfde haven. De leidende Wachtboot verzuimde dit evenwel door tegeven aan de Geleitzugführer. Op de bewuste dag, vroeg in de avond, was er een aanval van Sovjet torpedoboten op Duitse stellingen van Kramvik. Na hevige strijd werd deze aanval afgeslagen en meldden de Duitsers dat het konvooi geen schade had opgelopen. Enkele dagen later echter werd in een Nachmeldung bekend gemaakt dat de MARIA zich in dit konvooi had bevonden. Men had verzuimd naar het schip te zoeken, omdat de konvooileider niet van de aanwezigheid wist en men heeft vanaf een Duits kusttransportschip gezien dat een klein schip door de Sovjets is getorpedeerd. Dit moet de MARIA zijn geweest, omdat het schip daarna nergens meer te zien was. Kort voor de noodlottige dag ontving de familie een brief, waarin de kapitein berichtte deze reis naar het noorden met angst tegemoet te zien. Een oude man in Kramvik, een plaatsje in het noorden van Noorwegen, vertelde in 1987 dat de Russen indertijd dicht onder de kust een schip tot zinken hadden gebracht. Hij kon zich niet herinneren of er lichamen waren aangespoeld. Evenmin was bekend uit hoeveel koppen de bemanning had bestaan. Duikers hadden inmiddels wel naar het wrak gezocht, maar het nog niet kunnen lokaliseren. De Duitsers hadden in deze periodevrij veel Nederlandse schepen in dit gebied in gezet. Later werd bekend dat er zich drie Noren (matroos Gustav Erling, matroos Magne Fyhn en kok-matroos Torleif Andersen) en vier Nederlanders (kapitein Jan Smith, stuurman Willem van der Molen, machinist Hendrik Naatje en 2e machinist Pieter Klaas Hummel) aan boord bevonden. Het schip ligt 20 tot 30 meter diep. De torpedo was afgevuurd van de Russische torpedoboot 'TKA 13'. Op 22.02.1947 is het schip uit het Kadaster uitgeschreven.

Afbeeldingen


Omschrijving: Maria 1938 tijdens de proefvaart.
Gemaakt door: Fotopersdienst Noord, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Maria 1938.
Gemaakt door: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: Kapitein Jan Smith, geboren 30.11.1912 - Overleden op zee (vermist) bij Noorwegen in december 1943.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Brief Transportflotte Speer d.d. 17-06-1944.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Brief Transportflotte Speer d.d. 17-06-1944.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Diploma van Jan Smith, stuurman voor de kleine stoomvaart.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Diploma van Jan Smith, eerste stuurman voor de groote zeilvaart.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Diploma van Jan Smith, stuurman voor de kleine handelsvaart.
Gemaakt door: Unknown