Inloggen
LOOIERSGRACHT - ID 3780

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5211680
Nat. Official Number: 3666 Z GRON 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 953
Launch Date: 1959-06-20
Delivery Date: 1959-08-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 2167 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 309.00 Net tonnage
Deadweight: 830.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37086 Cubic Feet
Bale: 34118 Cubic Feet
 
Length 1: 57.83 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.28 Meters Depth, moulded
Draught: 3.54 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-08-11 LOOIERSGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., C.V. 'Hanmar', C.V. 'Björndal' en N.V. 'Ansyma', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFQK

Date/Name Ship 1964-06-17 PETER SCHAA
Manager: Peter Schaa Sr., Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Peter Schaa Sr., Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCQT

Date/Name Ship 1971-00-00 OKKO-TOM-BROOK
Manager: ms 'Okko-Tom-Brook', Nauta Schiffahrtsgesellschaft m.b.H. K.G., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: ms 'Okko-Tom-Brook', Nauta Schiffahrtsgesellschaft m.b.H. K.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DCQT

Date/Name Ship 1974-09-00 DYNAMIC TRADER
Manager: P. Koutaliangas, Kavalla, Greece
Eigenaar: P. Koutaliangas, Kavalla, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Kavalla / Greece
Callsign: SV3089

Date/Name Ship 1976-00-00 PANAGIOTIS K
Manager: P. Koutaliangas & Co., Kavalla, Greece
Eigenaar: P. Koutaliangas & Co., Kavalla, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Kavalla / Greece
Callsign: SV3089

Date/Name Ship 1977-00-00 PANAGIOTIS K
Manager: P. Koutaliaga, D. Latroudakis & John Tzatzalas, Kavalla, Greece
Eigenaar: P. Koutaliaga, D. Latroudakis & John Tzatzalas, Kavalla, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Kavalla / Greece
Callsign: SV3089

Date/Name Ship 1978-00-00 AIDIMITRIS
Manager: Stavros G. Ioannidis, Kavalla, Greece
Eigenaar: Stavros G. Ioannidis, Kavalla, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Kavalla / Greece
Callsign: SV3089

Date/Name Ship 1979-00-00 AIDIMITRIS
Manager: Stravros G. Ioanidas, Kavalla, Greece
Eigenaar: Compañía Naviera Storm S. de R.L., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQGP

Ship Events Data

1959-06-20: NvhN 20-06-1959: Tewaterlating m.s. LOOIERSGRACHT. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Looiersgracht, dat wordt gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam. De Looiersgracht is van het gladdektype met verzonken kampanje en meet 850 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren zullen worden opgesteld. De uitrusting zal verder o.m. bestaan uit twee masten met elk één laadboom met een hijsvermogen van drie ton. motorlieren en handkaapstand. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Momenteel wordt gewerkt aan een coaster van het half-shelterdektype, groot 800 ton d.w. voor een Belgische rederij.
1959-08-14: Op 14-08-1959 als LOOIERSGRACHT, zijnde een motorschip, metende 1415.25 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11446 d.d. 27-07-1959, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3666 Z GRON 1959 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.65 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 1.28 m. uit dek.
1959-08-18: NvhN 18-08-1959: Proefvaart m.s. LOOIERSGRACHT. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Looiersgracht, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam. De Looiersgracht is van het gladdektype met verzonken kampanje en meet 850 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 500 p.k. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 ½ knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1961-01-12: De Telegraaf 12-01-1961: Drama op „LOOIERSGRACHT" in Helsinki. Zeeman steekt kapitein dood. Na ontslag om wangedrag. Van een onzer verslaggevers. Amsterdam, donderdag. In de haven van Finlands hoofdstad, Helsinki, voltrok zich dinsdag aan boord van de Nederlandse kustvaarder „Looiersgracht" een drama, toen de 18-jarige Nederlandse matroos P. van B. kapitein Johan W. Verplak (40) na een hevige woordenwisseling doodstak. De dader is door de politie van Helsinki gearresteerd. De tragedie wortelde in het ontslag op staande voet, dat kapitein Verplak de matroos wegens wangedrag meende te moeten geven. Toen de kapitein niet bereid bleek het ontslag in te trekken, raakte Van B. door het dolle heen. Hij rende naar de kombuis, greep het eerste het beste mes dat voor de hand lag, stoof terug naar de kapiteinshut en stak de heer Verplak in de rug. Het dodelijk gewonde slachtoffer overleed kort daarna. Hij laat in Castricum een vrouw en zeven kinderen achter. Proefreis. De scheepskok, die de matroos achterna was gelopen, alarmeerde de politie. Toen Van B. de wal op vluchtte, werd hij gegrepen. De „Looiersgracht" (399 ton en bemand met tien koppen is het eigendom van Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam. De kustvaarder was uit de Finse haven Turkü in Helsinki aangekomen en zou vandaag de terugreis naar Nederland hebben ondernomen. Kapitein Verplak voer reeds 11 jaar voor Spliethoff's Bevrachtingskantoor, en sedert ca. 1 1/2 jaar op de nieuwe „Looiersgracht". Voor de dader was het de eerste reis, een proefreis, op de kustvaarder. Berechting. Onze correspondent in Helsinki vernam bij de Nederlandse ambassade aldaar, dat de 18-jarige dader Van B. in arrest zit op het hoofdbureau van politie. De vraag ls of de berechting in Helsinki of in Nederland zal geschieden. Hoewel daarvan uit het tot dusver samengestelde rapport officieel niets blijkt, vermoedt men dat hij zijn noodlottige daad onder invloed van sterke drank heeft verricht. Passagieren. De woordenwisseling met kapitein Verplak ontstond, toen Van B. — die uit passagieren was geweest — zich pas tien minuten weer aan boord bevond. Enige bemanningsleden van de „Looiersgracht" zouden gezien hebben, dat Van B. aan wal sterke drank had gebruikt. Het politieverhoor, waarbij alle bemanningsleden afzonderlijk gehoord zullen worden, zal vanmiddag worden afgenomen. Het is nog niet bekend of de begrafenis van kapitein Verplak in Helsinki zal geschieden, of dat het stoffelijk overschot naar Nederland zal worden overgebracht.
1961-02-03: De Telegraaf 03-02-1961: Nederlander voor Finse rechter: „Ik stak kapitein neer.” Helsinki, donderdag. De 18-jarige Nederlander Peter van B., matroos van de Nederlandse kustvaarder „Looiersgracht", heeft gisteren voor de kinderrechter verklaard, hoe hij ertoe gekomen was zijn kapitein een dodelijke messteek toe te brengen. Van B. is moord ten laste gelegd. Willem F. J. Verplak, kapitein van de „Looiersgracht", werd op 10 januari met een mes doodgestoken, toen zijn schip voor anker lag in de goederenhaven van Helsinki. Uitbrander. De jonge verdachte Van B. verklaarde voor de rechter, dat de kapitein met een onbekende man aan boord was gekomen, en tegen de bemanning was uitgevaren, omdat zij niet aan het werk was en in de mess zat. Kapitein Verplak was daarop uit de mess weggegaan, maar er kort daarna weer in teruggekeerd, waarna hij het op Van B. had gemunt. Hij dreigde de matroos te zullen ontslaan wanneer de „Looiersgracht" weer in de thuishaven, Amsterdam, zou zijn teruggekeerd. Van B. verklaarde, dat hij toen naar de kombuis was gegaan en er een mes had gepakt. Hij had het weer teruggelegd, maar het later opnieuw opgenomen en was ermee naar het verblijf van de kapitein gegaan. Daar aangekomen, had Van B. de kapitein gestoken. Hij herinnerde zich niet het tweemaal te hebben gedaan. Sectie had uitgewezen dat de kapitein twee messteken in het lichaam had. Jenever. Van B. zei, dat de kapitein, toen hij aan boord gekomen was, een fles jenever onder de arm had. Twee douane-ambtenaren, die aan boord van de „Looiersgracht" waren, hadden door een raampje van de kapiteinshut gezien, hoe Van B. de kapitein te lijf ging. Zij hadden de beklaagde met het mes zien zwaaien, terwijl de kapitein en de scheepskok elk met een stoel probeerden de aanval af te slaan. " Van B. was na zijn daad aan wal gegaan, en had er een poosje onder een goederenwagon gelegen. Toen hij naar zijn schip was teruggekeerd, werd hij gearresteerd. De zaak werd door de rechtbank verdaagd tot 10 februari. Het hof heeft tijd nodig om twee bemanningsleden van de „Looiersgracht" naar Helsinki te laten komen als getuigen. (UPI).
1961-08-11: Friese koerier 11-08-1961: Dwangarbeid in Finland voor Nederlandse zeeman. Helsinki (Rtr.) — De Nederlandse zeeman P. van B. is in Helsinki veroordeeld tot zes jaar dwangarbeid wegens doodslag op zijn gezagvoerder. Op 11 januari van dit jaar kreeg Van B. ruzie met kapitein W. F. J. Verplak van het s.s. „Looiersgracht". De kapitein ontsloeg Van B. wegens wangedrag, waarop deze kwaad werd, zijn mes pakte en de gezagvoerder neerstak. Deze overleed aan de verwondingen.
1964-01-02: Op weg met 760 ton stukgoed van Antwerpen naar Abö tijdens mist op de Westerschelde bij Terneuzen (boei 32A) ten anker liggend gezonken aangevaren door het Zuid-Afrikaanse ms 'Langkloof' en in zeer korte tijd gezonken. Drie bemanningsleden kwamen om het leven. 14 april 1964 gelicht en total loss verklaard. Juni 1964 verkocht aan Peter Schaa en bij Scheepswerf Meyer in Papenburg herbouwd en in november 1964 weer in de vaart.
1964-01-03: Uit de PZC van vrijdag 3-1-1964: Zeeschip "boorde" LOOIERSGRACHT in de grond. Drie vermisten na ramp met kustvaarder op Westerschelde. Acht overlevenden lagen drie kwartier in koude water
Drie opvarenden van de Nederlandse kustvaarder LOOIERSGRACHT worden sinds gisteravond vermist, nadat het 499 brt metende schip in dichte mist op de Westerschelde tussen Terneuzen en Hoedekenskerke was overvaren door het 6898 brt metende Zuid-Afrikaanse koelschip 'Langkloof'. Met vernietigende kracht boorde 'Langkloof' zich aan bakboord in de kustvaarder, die snel water maakte en binnen drie minuten zonk. Zeven van de tien bemanningsleden alsmede de Belgische loods, die ongeveer drie kwartier in het water had gelegen, werden gered. Zes van hen en de loods werden opgenomen door een door de 'Langkloof' uitgezette motorsloep, één man, een machinist, werd aan boord genomen van de 'Langkloof'. De door de sloep geredde drenkelingen werden kort na hun redding overgezet op de Nederlandse kustvaarder 'Seabreeze', die hen naar Vlissingen bracht. Tegen half twaalf liep de kustvaarder de buitenhaven binnen. De geschokte bemanningsleden, onder wie de kapitein, werden ondergebracht in hotel Dekker aan het Bellamypark te Vlissingen. De toestand van de geredden was goed; uitgezonderd één van hen, een Duitse opvarende, die in het ziekenhuis St. Joseph moest worden opgenomen. Kees Morren uit IJmuiden, assistent machinist, de jongste opvarende, werd om kwart voor één in Terneuzen aan land gezet. Hij logeert in café-restaurant 'De Post'. De fatale aanvaring deed zich voor rond negen uur bij boei 32 ter hoogte van de hoek van Baarland. Een dichte mist hing op dat moment over de Schelde. De 'Looiersgracht', eigendom van Spliethoff’s Bevrachtingskantoor te Amsterdam was met stukgoed onderweg van Antwerpen naar Finland, de 'Langkloof', een van de grootste koelschepen ter wereld, gebouwd bij Verolme, Rozenburg, en sedert 20 december van vorig jaar overgedragen aan de rederij de South African Marine Corporation was op weg naar Antwerpen. De klap kwam zo hard aan, dat de kustvaarder binnen enkele minuten zonk. Reddingsactie: Onmiddellijk na de aanvaring kwam een grootscheepse reddingsactie op gang. Van Terneuzen, Vlissingen, Hansweert voeren schepen uit om assistentie te verlenen. Ook tal van schepen, die in de omgeving waren namen actief deel aan het reddingswerk. Tot diep in de nacht werd de Westerschelde van Terneuzen af tot Hansweert afgezocht met zoeklichten, naar de drie vermiste opvarenden van de 'Looiersgracht'. Voor de zeven van de tien bemanningsleden en de 56-jarige loods Richard Daveloose uit Antwerpen was toen reeds een eind gekomen aan hun beproeving in het koude water van de Schelde. Kort na de aanvaring had de 'Langkloof' een motorsloep overboord met 11 bemanningsleden. Zij zochten in de dichte mist naar overlevenden van de ramp. Drie kwartier na de fatale botsing hadden zij zes door-en-door koude opvarenden en de loods aan boord genomen. Een zevende opvarende, een jonge machinist, was gezien door bemanningsleden aan boord van de 'Langkloof', die hem veilig aan boord wisten te halen.
Droge kleren: De door de motorsloep gered opvarenden werden kort na hun redding aan boord genomen van de kustvaarder 'Seabreeze', waar zij van droge kleren waren voorzien. Nauwelijks nadat de schipbreukelingen op de kustvaarder waren overgestapt, moest deze een onverwachte manoeuvre maken om een boei te ontwijken. De motorsloep met de elf opvarenden van de 'Langkloof' raakte daarbij in de dichte mist uit het zicht. Dit plotselinge verdwijnen gaf in de verwarring van de eerste ogenblik aanvankelijk aanleiding tot enkele wilde speculaties, maar later bleek, dat de sloep op sleeptouw was genomen door de Belgische tanklichter 'Victor H' onder de Terneuzense kapitein Tanis. Later heeft de sleepboot de 'John II' de 11 bemanningsleden van de 'Langkloof' weer terug gebracht. De 'Looiersgracht' is in de vaargeul gezonken. Bij laag water steken alleen de masten boven de waterspiegel uit. Vanuit Vlissingen is gisteravond nog de tonnenlegger van het loodswezen, de 'Frans Naerebout', uitgevaren, die tegen twee uur een wrakboei zou neerleggen bij de plaats waar de 'Looiersgracht' is gezonken. Tot op dat moment was de scheepvaart op de Schelde gestremd. De Zuidafrikaan, die bij de aanvaring lichte schade had opgelopen, was voornemens in de loop van de nacht zijn reis te vervolgen. Volgens de rederij te Amsterdam zijn gered en inmiddels in Vlissingen aangekomen : de kapitein J. J. van der Wal (Heemskerk), de eerste machinist W. F. van Gulick (Haarlem), de tweede machinist De Coo (Utrecht), matroos L. Grabs (Duitsland), matroos Blok (IJmuiden), en de Spaanse matroos José Seren Pineiro.
Te middernacht waren de volgende bemanningsleden vermist: de eerste stuurman H. Luders uit Peize, de kok W. J. de Ridder uit Winterswijk en de Spaanse matroos Selso Marco Moana.

'We werden gewoon naar beneden geduwd' Geschokte kapitein: 'Die 'Langkloof' deed onbegrijpelijke manoeuvre'. Geredden kwamen in Vlissingen op verhaal. Terwijl de 35-jarige kapitein Jacobus J. van der Wal uit Heemskerk van de in de grond geboorde kustvaarder 'Looiersgracht' zich vannacht in hotel Dekker te Vlissingen verwarmde met koffie en cognac, raakte hij niet uitgesproken over de wat hij noemde 'onbegrijpelijke manoeuvre' van het Afrikaanse schip 'Langkloof'. 'In de dichte mist waren we voor anker gegaan en steeds weer seinde ik met de scheepsfluit kort-lang-kort, de R van we-zin-in-rust, en de bel werd geluid', vertelde hij, 'toen zag ik plotseling dat reusachtige schip uit de mist opdoemen en als het zijn koers gehouden had, was het ons gepasseerd, maar plotseling zwaaide het uit en ramde ons in bakboord'. Hij illustreerde zijn verhaal met twee luciferdoosjes op de tafel. Dat was overigens nog niet eens het meest onbegrijpelijke voor deze kapitein. Goed, de Afrikaanse boot ramde de Nederlandse kustvaarder en onmiddellijk moet er een vernietigend gat zijn geweest. 'Maar de 'Langkloof' lag toen stil', vertelde de geschokte kapitein verder, 'en ik schreeuwde naar boven, waar ik mannen zag staan: werp manillatrossen. Er gebeurde niets. Integendeel. Ineens voer dat schip door en voer werkelijk dwars over ons heen. We werden gewoon naar beneden geduwd'. Een van de twee Spaanse matrozen, die op het voorschip voortdurend eenbel stond te luiden, werd gescheiden van de rest van de bemanning. 'Ik heb hem niet meer teruggezien', zei vannacht de kapitein Van de Wal. Die Spanjaard is één van de drie vermisten. Op dat moment kon de kapitein niet verder vertellen. Van zijn eveneens geredde 43-jarige machinist Johannes F. van Gulick uit Haarlem hoorde hij, dat de Nederlandse televisie het vergaan van de 'Looiersgracht' inde laatst journaaldienst had vermeld. 'Ik moet m’n vrouw vertellen, dat ik gered ben', riep hij. 'Ja', voegde machinist Van Gulick er aan toe, 'ik heb mijn vrouw al aan de telefoon gehad. Op dat pokkending had ze gehoord, dat we allemaal vergaan waren. Maar ik heb gezegd: ik leef nog'.
Ontsnapt: Op het moment van de aanvaring stond de 19-jarige matroos Sjakie Blok uit IJmuiden naast de kapitein op wacht. Ook hij zag het Afrikaanse schip uit de mist opdoemen. 'Ik heb geluk gehad', verzuchtte hij, 'ik kon snel ontsnappen.'. Aanvankelijk had de 21-jarige Lambertus P. de Coo minder geluk. Op het moment van de aanvaring lag hij te kooi. 'Ik was de laatste, die van boord kwam', vertelde hij. 'Ik moest me langs de trap door het water trekken. De trap helde helemaal achterover en ik had alleen m’n onderbroekje aan'. Niettemin: hij bereikte de oppervlakte, zwom voor zijn leven tegen de zuiging van het zinkende schip en bereikte de anderen. Bij de anderen kwam ook de eerste machinist Van Gulick. In overleg met de Belgische loods Richard Daveloose had kapitein Van de Wal juist besloten weer voor anker te gaan. 'We hadden al eerden het anker uitgegooid, maar toen we weer gingen varen, raakten we opnieuw in een dichte mistbank verzeild', vertelde de kapitein er van. En dus: ging tussen Terneuzen en Hoedekenskerke weer op zijn anker liggen. Daarom kon machinist Van Gulick naar boven komen. Nauwelijks was hij aan dek of de Afrikaanse boot boorde zich in de Nederlandse kustvaarder. 'Nu heb ik niet veel geluk in mijn leven, maar op dat moment wel', zei opgelucht machinist Van Gulick, 'want door een ingeving maakte ik de werksloep los, die we nodig hebben om het schip te verven of iemand naar de wal te brengen. Maar toen ik dat deed, raakte mijn voet verward in een touw of kabel. De sloep dreef weg, maar ik zat onder water vast met m’n voet. Hoe ik los ben gekomen weet ik nog niet, maar met heel wat water binnen, kwam ik boven. Toen had ik weer geluk, want ik kwam precies bij een boei uit en kon me daar aan vasthouden'. Lange tijd hebben de drenkelingen daarna in het water gedreven. Enkele konden zich vastklampen aan de werksloep, die door de machinist Van Gulick was losgemaakt. Ook werden er nog enkele verlichte reddingsgordels in het water geworpen door bemanningsleden van de 'Langkloof'. Na ongeveer drie kwartier werden de bemanningsleden opgepikt door een motorreddingssloep van de 'Langkloof'. Deze geredden – kapitein met vijf van zijn bemanningsleden en de loods – werden naar de uit de mist opdoemende Nederlandse kustvaarder 'Seabreeze' gebracht. 'Dank vooral kapitein Neigh en zijn vrouw van dat schip', zei kapitein Van de Wal later.
Verwarring. Overigens was er aanvankelijk enige verwarring ten aanzien van de vermisten. Kapitein Van de wal is namelijk pas als afloskapitein op dit schip gekomen en kende al zijn bemanningsleden nog niet eens bij naam. Zo wist hij wel, dat de stuurman benedendeks was op het moment van de aanvaring. 'Maar ook hij is pas – nog later dan ik – aan boord gekomen', vertelde hij, 'het was zijn eerste reis op dit schip'. Een noodlottige reis, want deze stuurman (H. Luders uit Peize) is een van de vermisten. Ook kok W. J. de Ridder uit Winterswijk bereikte het dek niet en is dus waarschijnlijk met de kustvaarder in het water verdwenen. Ten slotte vond men ook de Spaanse matroos Selao Moana, die op het voorschip voortdurend alarmerend de bel stond te luiden, niet terug. De tweede Spaanse opverende was de 44 –jarige José Seren Pineiro uit Cambados. Tijdens de aanvaring – in een mengelmoes van Spaans en Nederlands vertelde hij het – was hij op het achterschip. Hij kon zich niet eens meer herinneren of hij door de botsing in het water gesmeten werd dan wel er zelf in gesprongen is. De derde buitenlandse opvarende, de Oostduitser L. Grabs, werd opgenomen in het ziekenhuis 'St. Joseph', nadat de 'Seabreeze' de geredden in Vlissingen aan land had gebracht. Op een brancard werd hij bij de Vlissingese buitenhaven in een ambulance gebracht. 'Je wilt zeker wat van de verzekering hebben', zei troostend machinist Van Gulick. 'Neen', zei de Duitser hoestend: 'ik heb alleen maar dorst'. De zo’n drie jaar geleden uit Oost-Duitsland gevluchte Grabs – die aan boord Heinz werd genoemd – had waarschijnlijk gasolie binnengekregen, maar zijn toestand leek niet ernstig. Met een afhaalvaartuig van het Belgische loodswezen was tevoren de arts D.C. Bom op de Vlissingse rede aan boord van de 'Seabreeze' gegaan, op verzoek van de kapitein van de 'Looiersgracht'. De coaster 'Seabreeze' voer later toch de Vlissinge Buitenhaven binnen. De ontvangst in het Vlissingse hotel Dekker werd georganiseerd door het agentschap De Groof & Co.
1964-01-04: NvhN 04-01-1964: Ramp met LOOIERSGRACHT. Stuurman Luders viel in voor verlofganger. De 39-jarige stuurman H. Luders uit Peize, die bij de aanvaring tussen de coaster Looiersgracht en het koelschip Langkloof om het leven is gekomen, was pas 27 december j.l. aan boord van de Amsterdamse kustvaarder gegaan. Het slachtoffer was een zgn. aflos-stuurman, die voor een collega met verlof inviel. Daarvoor had hij op het motorschip Elshout gevaren. Vanaf april van het vorig jaar voer hij op deze wijze op verschillende schepen. De heer Luders laat een vrouw en vijf kinderen achter.
1979-08-03: In de nacht van 2 op 3 augustus in brand geraakt in pos. 38.30.N. - 11.20.O. Door de bemanning verlaten. Op 4 augustus Trapani binnengesleept waar het schip pas na een jaar, in oktober 1980, werd verkocht. Zij lag vele jaren in Trapani en uiteindelijk werd het nog steeds niet herstelde schip op 1 maart 1985 verkocht aan Marnavi S.p.A. te Napels.
1985-03-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop aan Marnavi S.p.A., Napels, Italie.

Afbeeldingen


Omschrijving: LOOIERSGRACHT tewaterlating (coll. Berendsen)
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen

Omschrijving: LOOIERSGRACHT
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Looiersgracht 1959
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Petra Schaa 1959 ex Looiersgracht.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl