Inloggen
KONINGIN EMMA - ID 3490

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 254
Launch Date: 1913-07-02
Delivery Date: 1913-11-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 8
Power: 6900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl., 24 1/2, 34 1/2, 47 & 71 1/2-45
Speed in knots: 15
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 9181.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5631.00 Net tonnage
Deadweight: 7000.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 292000 Cubic Feet
 
Length 1: 470.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 57.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 35.00 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
140 138 34 40 0 352
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-11-26 KONINGIN EMMA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1913-11-27: Overdracht van het mailschip ss 'KONINGIN EMMA', gebouwd op de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw 'Fijenoord' in Rotterdam aan de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'. Het schip heeft een accomodatie voor 346 passagiers en 200 bemanningsleden.
1915-09-22: Final Fate:
Op reis van Batavia naar Amsterdam met passagiers en lading stukgoederen is de ‘KONINGIN EMMA’ op 22 september 1915 om 9.52 uur des morgens in de monding van de Thames, op ½ mijl ten zuiden van het lichtschip ‘SUNK’, in positie 51°53’31” NB. en 01°31’31” OL. op een op 20 september 1915 door de Duitse onderzeeboot ‘UC.7’ gelegde mijn gelopen, bij flauwe koelte, heldere lucht en kalme zee. Op bovengenoemd tijdstip voelde men een hevige schok onder het voorschip aan bakboordzijde van de ‘KONINGIN EMMA’ in acht minuten waren de boten met alle 155 passagiers en het grootste deel van de 200 leden der bemanning te water. Het water in ruim I rees snel en ook in ruim II drong water door. De Nederlandse stoomschepen ‘BATAVIER IV’ en KAMBANGAN’ verleenden hulp. De ‘BATAVIER VI’ en een Britse torpedobootjager probeerden de ‘KONINGIN EMMA’ achteruit naar de Rough-Bank te slepen. Om 13.00 raakte het schip vast in positie 51°54’NB. en 01°29’30” OL. de ‘KONINGIN EMMA’ kreeg steeds meer slagzij over bakboord en om 20.00 uur moesten alle zich nog op het schip bevindende personen van boord. Om 21.30 uur op 22 september 1915 lag de ‘KONINGIN EMMA’ plat op haar zijde en moest als totaal verloren werden beschouwd. Alle opvarenden kwamen dus veilig aan land. Het schip was op haar laatste reis laatstelijk van Genua vertrokken.


Afbeeldingen


Omschrijving: Kort na de tewaterlating wordt op de werf van het Etablissement Fijenoord de schoorsteen op de KONINGIN EMMA geplaatst.
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis
Onderwerp: Werf

Omschrijving: KONINGIN EMMA
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: KONINGIN EMMA bij vertrek uit Genua
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname