Inloggen
JUNE - ID 3324

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5619062
Nat. Official Number: 3269 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 tons
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Ferus Smit v/h Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 117
Launch Date: 1954-07-07
Delivery Date: 1954-09-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10068 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 396.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 193.00 Net tonnage
Deadweight: 480.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26225 Cubic Feet
Bale: 24610 Cubic Feet
 
Length 1: 48.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-09-29 JUNE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johann Bruno Bosscher, Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFD

Date/Name Ship 1959-00-00 JUNE
Manager: Irish & Continental Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Johann Bruno Bosscher, Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFD

Ship Events Data

1954-07-01: NvhN 01-07-1954: Bij de N.V. Scheepswerf Ferus Smit te Foxhol werd hedenmorgen te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig June dat wordt gebouwd voor rekening van Bosscher and Son te Southampton. De June is van het gladdek-type, meet 480 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 300 pk motor. De bouw geschiedt onder klasse Lloyd's Register of Shipping met Certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbenerkte vaart, met een speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype groot 620 ton d.w.. voor rekening van de heren Beck te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 375 pk motor.
1954-09-01: Op 01-09-1954 als "JUNE", zijnde een motorschip, metende 1123.02 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9574 d.d. 27-08-1954, liggende te Foxhol, door A. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3269 Z GRON 1954 voorzien door inbeiteling aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.85 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1954-09-07: NvhN 07-09-1954: Proefvaart m.s. June. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het 480 ton grote motorkunstvaartuig June, dat bij de N.V. Scheepswerf Ferus Smit te Foxhol werd gebouwd voor de heren Bosscher and Son te Southampton. De voortstuwing geschiedt door een 300 P.K. 5 cyl. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9 ½ mijl De bouw geschiedde onder Klasse Lloyd's Register of Shipping met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1955-02-24: Op 24.02.1955, liggend te Aberdeen, spontaan brand in de lading tapioca uitgebroken door zelfontbranding.
1955-11-23: Op 23.11.1955, tijdens de reis van Zaandam naar Ystad met een lading van 300 ton in het ruim en 850 bags als deklast, op de Noordzee in moeilijkheden geraakt en 2/3 van de deklading overboord geslagen. Later op de dag teruggekeerd naar IJmuiden om rest van de lading te stuwen.
1956-03-14: Op 14.03.1956, tijdens de reis van King’s Lynn naar Le Havre en Rouen met een lading zaaitarwe, genoodzaakt om terug te keren als gevolg van een gebroken lucht inlaatklep van de hoofdmotor.
1958-10-00: Op 14.10.1958, tijdens de reis van Garston naar Wexford in de haven van Wexford vastgelopen. Het schip had een lading goederen aan boord. 15.10.1958 vlotgetrokken met assistentie van de lokale sleepboot “Clearwater” .16.10.1958 afgemeerd aan de kade te Wexford.
1959-12-22: Op 22.12.1959, tijdens de reis van Jacksonville naar Guatemala, gestrand op de Colorado Reef, 9 mijl west van Buenavista Light, Noord West Cuba. Door de hoge zeeën stampte het schip op de rotsen en ontstond er water lekkage. (Het schip voer vanaf 1959 voor Kamp’s Scheepvaart-en Handelsmaatschappij) Op 23.12.1959 met behulp van de Amerikaans sleepboot “Cable” vlotgetrokken en met geringe lekkage naar Key-West, Florida gesleept en aldaar op Kerstmis aangekomen. 30.12.1959 na duikinspectie te Miami, Florida aangekomen om te dokken.
1960-04-05: 05.04.1960 varend van Norfolk(Usa) naar Puerto Cabezas ,via Jacksonville, met motorschade terug gekeerd naar Norfolk voor reparatie. 06.04.1960 na reparatie reis vervolgd.
1962-01-16: Final Fate:
In ballast onderweg van Sligo (Doneval Bay) naar Galway ter hoogte van de bestemmingshaven bij Block Island wegens motorproblemen stilgelegd en in een storm aan de grond gelopen op 400 meter Z.W. van Mutton Island. Door wind en deining werd het schip steeds hoger op de stenen gezet, liep slagzij op en brak later in tweeën. De reddingsboten sloegen kapot en de bemanning werd na 12 uur gered door een Ierse reddingsboot. Na klachten van de lokale toeristenbureau (het wrak was een onoogelijk iets in het landschap) werd het schip verkocht aan Hammond Lane Foundry Ltd. en ter plekke gesloopt. De gezagvoerder kreeg zes maanden ontzegging.

1962: Bronze Medals awarded to Coxswain Coleman Hernon, Assistant Mechanic B Mullen and crew members T Joyce and P Quinn for the rescue of eight men and a dog from the motor vessel June that ran aground off Mutton Island in a south-westerly Force 7 gusting Force 9 Gale, with a rough sea and visibility much reduced by squalls of hail and rain on 16 January 1962. The coxswain manoeuvred the lifeboat as close to Mutton Island lighthouse as possible and using a boarding boat, made fast by line, B Mullin, T Joyce and P Quinn took turns in rowing to the lighthouse to rescue the eight survivors. The boarding boat was swamped on several occasions and altogether seven attempts were made before the rescue was successfully completed. Throughout the rescue Coxswain Hernon manoeuvred the lifeboat with considerable skill in broken water and strong gale force conditions that added a considerable element of danger.

1962-01-16: Maandag 3 February 1964: JUNE strandde en brak door zorgeloosheid van kapitein. Bevoegdheid ontnomen voor half jaar. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam acht kapitein R.D. schuldig aan de stranding van zijn schip, het m.s. “June” (396,43 BRT.), op 16 january 1962; door zorgeloosheid van deze gezagvoerder is genoemd schip verloren gegaan. De raad heeft kapitein R.D. de bevoegdheid als kapitein te varen op zeeschepen ontzegd voor de tijd van zes maanden. De “June” was op weg van Sligo, Donegal Bay, naar Galway. De stranding had plaats bij Mutton Island. Het schip is niet meer van de rotsen gekomen: de “June” brak en ging verloren. Tot aan de Margaretta Shoal-boei heeft kapitein D. een verantwoord beleid gevoerd. Maar daarna wordt het anders. Het is te betreuren, dat kapitein D. die nimmer in Galway was geweest, in de gegeven omstandigheden, bij nacht en tijdens stormweer, zonder loods verder is gegaan. Na het passeren van de boei werd koers verlegd naar 88 graden rechtwijzend en zo kwam men van de witte in de groene sector van de toren van Mutton Island. Op dat ogenblik vroeg de machinekamer verlof de motoren voor enkele minuten te stoppen, om schade aan de hoofdmotor te voorkomen. De Raad wil het kapitein D. niet euvel duiden, dat hij daarin heeft toegestemd, al is het wel te betreuren, dat hij dat besluit blijkbaar heeft genomen op onvolledige gegevens: hij wist immers niet, dat de noodkoeling toen reeds bijstond en dat men dus zinder vrees voor schade aan de hoofdmotor had kunnen doordraaien. Wel treft kapitein D. het verwijt, dat hij te kort geschoten is in zorgvuldigheid, toen zijn schip zich aldus, gedurende enkele minuten beroofd van het machinevermogen, met een stormwind, die achter- lijk inkwam, dicht onder de gevaarlijke kust bevond. De “June” was toen immers de Margaretta-boei, die zich op slechts 2 mijl van de midden, op Mutton Island staande toren bevindt, reeds voorbij. Kapitein D. had onvoldoende reden om aan te nemen, gelijk hij deed, dat de ebstroom wel zou voorkomen, dat de “June” onder invloed van van de wind zou verlageren. De Irish Coast Pilot van 1954 zegt op pag. 317 o.m. “The tidal streams are not strong in Galway Bay, but very little information is available, the directions of the streams, and the times at wich they begin, are stated tot depend greatly on the wind.” Bovendien heeft kapitein D., zijn positie tijdens de reparatieperiode niet behoorlijk gecontroleerd. Hij heeft niet gelood. Betrokkene had of wel de reparatie van de koeling moeten uitstellen of hij had moeten ankeren. Daartoe had hij het bakboordanker beschikbaar.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'June'
Gemaakt door: World Ship Photo Library