Inloggen
JANTJE - ID 3180


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-06-26 / 1909-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 5202 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1896-00-00
Delivery Date: 1896-11-23
Technical Data

Gross Tonnage: 161.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 280.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.87 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.28 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-06-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: JANTJE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bouman, S.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-06-26, uitreiking74-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-11-23 JANTJE
Manager: Siebenes Bouman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Siebenes Bouman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFBM

Date/Name Ship 1909-00-00 GERTRUD
Manager: M. Schreckhas, Hamburg, Germany
Eigenaar: M. Schreckhas, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RQGJ

Ship Events Data

1896-11-23: Dagregister deel 14, nummer 83, den drie en twintigsten November 1800 zes en negentig. Ik ondergeteekende Siebenes Bouman, schipper te Groningen, verklare bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen galjootschip genaamd “Jantje”, gebouwd te Martenshoek hebbende een dek en twee masten zijnde groot ongeveer een honderd veertig tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Geteekend te Sappemeer den 17 November 1800 zes en negentig. (In de kantlijn staat bijgeschreven 5202)
1899-12-13: PGC 131299
Harlingen 12 december. Als bijlegger kwam hier binnen het Nederlandse schip JANTJE, kapt. Bouman, van Delfzijl vertrokken met bestemming Laurvik. Onder de Noorse kust stootte de JANTJE op een wrak, brak het kielzwaard en werd lek. De kapt. besloot naar Delfzijl terug te keren, doch moest wegens tegenwind naar het Vlie afhouden, vanwaar het naar hier werd opgesleept.
1899-12-22: NRC 221299
Harlingen, 20 december. De lading aardappelen van 225.000 kg van het alhier met schade binnengelopen Nedelandse schip JANTJE, kapt. Bouman, van Delfzijl bestemd naar Laurvig, is heden in publieke veiling verkocht aan de heer J. Veening te Groningen.
1902-01-09: PGC 090102
Delfzijl, 7 januari. Het Nederlandse schip JANTJE, kapt. S. Bouman, dat in november van Emden hier is aangekomen, geladen met graan voor Newport, ligt nog steeds hier.
1902-02-10: PCG 100202
Rotterdam, 8 februari. Volgens telegram van LLoyd’s is de Nederlandse schoener JANTJE, kapt. S. Bouman, van Emden te Newport aangekomen met zware schade aan bakboordsboeg, na aanvaring met het s.s. SINLOO.
1902-09-23: PGC 250902
Londen, 23 september. Volgens telegram uit Reval is de Nederlandse kof JANTJE, in ballast, gestrand en kan niet zonder assistentie vlot komen.
1902-09-25: NRC 250902
Reval, 25 september. Volgens bericht van de Russisch-Baltische Bergungsverein is de gestrande kof JANTJE (opm: kapt. S. Bouman) hier binnengebracht.
1902-09-26: NRC 021002
Reval, 26 september. De Nederlandse schoener JANTJE, gisterenmorgen door de bergingsstomers METEOR en FREJA hier in de haven gebracht, is licht beschadigd. (opm: zie NRC 250902)
1902-10-13: NRC 181002
Helsingfors (opm: Helsinki), 13 oktober. De Nederlandse kof JANTJE, die nabij Reval (opm: Tallinn) aan de grond heeft gezeten (opm: zie NRC 250902), is de 9e dezer door de sleepboot METEOR hier binnengesleept. De bergingskosten bedragen 2300 roebel. Het schip zal hier repareren.
1902-11-14: PGC 201102
Abö, 14 november. De Nederlandse kof JANTJE (opm: kapt. S. Bouman) heeft de schade hersteld, wat ongeveer 9000 Finlandse marken heeft gekost. Berg- en sleeploon bedroegen tezamen 2300. Het schip zal te Sörnäs hout voor Amsterdam laden.
1903-07-20: DS 220703
Gravesend, 20 juli. Hedenmorgen is bij Tilbury Dock het Engelse stoomschip HENDON in aanvaring gekomen met de Nederlandse schoener JANTJE komende van Hull. De JANTJE is geankerd met schade aan de achtersteven.
1903-09-07: PGC 090903
Hamburg, 7 september. De Nederlandse gaffelschoener JANTJE, kapitein Bouman, van hier naar Elmshorn, is in de Pinnau bij de gasfabriek aan de grond geraakt en zal moeten lichten daar twee sleepboten tevergeefs getracht hebben het schip vlot te brengen. Daar het vaartuig midden in het vaarwater zit wordt het lossingswerk bespoedigd. De vaart is gestremd.
1908-11-29: NRC 021208
Cuxhaven, 29 november. De met hout van Zweden naar Groningen bestemde schoener JANTJE is met verlies van zeilen en gedeelte deklast uit zee teruggekeerd.
1908-12-02: NRC 021208
Cuxhaven, 30 november. Gisterenavond heeft de Nederlandse schoener JANTJE, gesleept door de sleepboot FAIRPLAY V, de reis naar Groningen voortgezet.
1909-09-15: PGC 160909
Groningen, 15 september. De alhier thuisbehorende gaffelschoener JANTJE, kapt. Bouman, is voor geheime prijs naar Duitsland verkocht.
1909-11-10: 10 november 1909, op de reis van Hull naar Rødvig met een lading sojakoeken, bij het aanlopen van Rødvig Havn tijdens ZW storm  aan de grond gestoten, het voorschip werd getroffen door een zware zee en viel af, onbestuurbaar geworden werden de ankers gepresenteerd, maar hielden niet in de harde bodem. Om 14.30 uur strandde de Gertrud in de nabijheid van Rødvig Havn. Bij pogingen het schip met een werpanker vlot te krijgen mislukten doordat het anker bleef krabben. Een noodsignaal werd gehesen en s`avonds is het lekke schip door "Svitser B.E". vlot gebracht en in de haven afgemeerd. Op 23 maart 1910 is door het Maritime and Commercial Court  in Kopenhagen een bergingsloon van de Gertrud met lading die een waarde van 33.000.- kroon vertegenwoordigde, beloond met 3.000,- kroon. Opm. Ben Scholten: Frappant in deze is bij toekenning van het berging loon, het schip inmiddels op de Elbe al was gezonken.
1910-03-08: Final Fate:
Gezonken op de Elbe na een aanvaring met het Duitse s.s. PENSYLVANIA, op weg van Harburg naar Engeland met een lading kainit. De 5 opvarenden zijn verdronken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Sibenus werd geboren te Groningen 22 april. 1868 als zoon van de scheepskapitein Hindrik Bouman en Roelfien Pot.

Hij trouwde op 22 april 1897 te Groningen als zeeman met Jantje Wester, geboren 04 maart 1869 te Groninger als dochter van de tuinier, later veehouder Jan Wester en Aaltien Onnes. Jantje overleed op 06 september 1955 te Groningen, 86 jaar, weduwe

Sibenus overleed op 09 mei 1941 te Groningen, 73 jaar.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Bouman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 9 in de periode 1898 t/m 1909.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Bouman als gezagvoerder gedurende:

  • 1897 tot nà 1900 van de ijzeren galjoot “Jantje”, gebouwd in 1897 te Martenshoek, 153 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het betreft het laatste schip dat deze eeuw te Harlingen binnenkwam. Het werd ook nog geregistreerd in de periode 1903-1908.

 

Overige bijzonderheden

Een foto van het schip “Jantje” is afgebeeld in Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 door F.Post. Uitg. Profiel te Bedum, 1997, 220 pp.

De tekst onder de foto is: “De 153 brt. metende galoot Jantje werd in 1894 op de werf van Niestern & Te Velde te Martenshoek gebouwd. De kapitein-eigenaar was S.Bouman te Groningen.”

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Bouman, Sibenus
Overige informatie: 0