Inloggen
AMASUS FLUVIUS - ID 315


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 966 Z WINSCH 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 196
Launch Date: 1949-09-22
Delivery Date: 1949-12-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 6246 Type T (240x370)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 296.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 170.00 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16500 Cubic Feet
Bale: 15500 Cubic Feet
 
Length 1: 42.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.57 Meters Depth, moulded
Draught: 2.68 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-12-12 AMASUS FLUVIUS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCOF

Date/Name Ship 1950-01-04 AMASUS FLUVIUS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Epko Gerhard Smith & Cornelis Frederikus, Hillemius Asjölt en Cornelis Frederikus Hamster, Warffum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCOF
Additional info: Op 19.9.1952 wijziging aandelen na overlijden Cornelis Hamster (zie Gebeurtenissen)

Date/Name Ship 1959-12-24 AMASUS FLUVIUS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Zwaantinus, Klaas en Freerk Boersma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCOF
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1960-01-26 GRIETJE
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Zwaantinus, Klaas en Freerk Boersma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKS
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Ship Events Data

1949-09-22: NvhN 22-09-1949: Tewaterlating „AMASUS FLUVIUS”. Hedenmiddag werd bij de scheepswerf van Gebr. Coops te Hoogezand met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig „Amasus Fluvius", dat gebouwd wordt voor rekening van de firma E. Wagenborg te Delfzijl. Het schip is van het gladdek-type, heeft een draagvermogen van 350 ton d.w. en zal worden voorzien van een 200 p.k. 2-tact Brons-Dieselmotor. De „Amasus Fluvius" wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 42.95 M., breedte 6.90 M. en holte 2.95 M. Na de tewaterlating zal de kiel worden gelegd voor een dito schip voor dezelfde rederij
1949-12-17: Algemeen Handelsblad 17-12-1949: M.S. AMASUS FLUVIUS. Het m.s. Amasus Fluvlus, dat bij de scheepswerf van de Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de firma E. Wagenborg te Delfzijl, heeft op de Eems een goed geslaagde proefvaart gehouden. De Amasus Fluvius heeft een laadvermogen van 350 ton d.w. en is voorzien van een 200 pk tweetakt Brons dieselmotor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9.3 mijl.
1950-01-04: Eigenaren: Epko Gerhard Smith, graanhandelaar te Oostwold 1/4, Cornelis Frederikus Hamster, landbouwer te Warffum 1/4, Hillemius Asjölt Hamster, landbouwer te Nieuwolda 1/4 en Cornelis Frederikus Hamster, landbouwer te Nieuwolda 1/4 deel.
1950-01-05: Als AMASUS FLUVIUS, zijnde een motorschip, groot 839.29 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 22-11-1949 no. 7910, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 966 Z WINSCH 1950 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.5 m. uit de hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas, 1.60 m. boven dek.
1951-10-31: NvhN 31-10-1951: Delfzijl. Het duizendste schip. Het duizendste schip in Delfzijl was niet de Jutland, zoals wij gisteren abusievelijk vermeldden, doch de Amasus Fluvius.
1952-09-19: Eigenaren: Epko Gerhard Smith, graanhandelaar te Oostwold 1/4, Cornelis Frederikus Hamster, landbouwer te Warffum 1/4, Hillemius Asjölt Hamster, landbouwer te Nieuwolda 1/8, Sietske Henderika Rensma, weduwe van Jan Cornelis Hamster z.b. te Nieuwolda 1/8 en Cornelis Frederikus Hamster, landbouwer te Nieuwolda 1/4 deel.
1957-12-10: NvhN 10-12-1957: Amasus Fluvius met huid- en bodemschade te Harlingen. Op de scheepswerf „Welgelegen” te Harlingen is de 350 ton metende kustvaarder Amasus Fluvius van rederij Hamster e.a. te Delfzijl drooggezet. Blijkens een ingesteld onderzoek heeft het schip vrij belangrijke bodem en huidschade. Er zullen tal van nieuwe platen moeten worden aangebracht.
1960-01-05: NvhN 05-01-1960: Kustvaartuig AMASUS FLUVIUS verkocht. Het te Delfzijl thuisbehorende 350 ton metende motorkustvaartuig Amasus Fluvius is door de heren C. F. Hamster e.a. te Delfzijl verkocht aan de rederij Boersma te Groningen, die het schip voorlopig onder dezelfde naam in de vaart zal brengen. De Amasus Fluvius behoort tot het gladdek-type en werd in 1949 gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand.
1960-02-06: NvhN 06-02-1960: AMASUS FLUVIUS wordt GRIETJE. Het te Delfzijl thuis behorende motorkustvaartuig Amasus Fluvius, dat kort geleden door de heer C. F. Hamster e.a. werd verkocht aan de Rederij Hans te Groningen, wordt door de nieuwe eigenaars onder de naam Grietje in de vaart gebracht. Het schip meet pl.m. 350 ton draagvermogen en werd in 1949 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand.
1961-11-16: De "HANS" heeft de Nederlandse kustvaarder “GRIETJE” (van dezelfde rederij) 1949-296 BRT vlotgetrokken nabij Carnlough, waar het 4 dagen vast heeft gezeten.
1963-02-05: Final Fate:
Onderweg met 200 ton steenkolen van Garston naar Douglas (Isle of Man) in een zware sneeuwstorm 1,5 mijl ten zuid-westen van Douglas (Keristol of Little Ness) op de rotsen gelopen. De bemanning werd gered. De volgende dag gebroken en total loss. Het had de stuurman, die wacht had, aan elk navigatiebeleid ontbroken (8 maanden ontzegging); ook kapitein Zwaantinus Boersma had schuld (5 maanden ontzegging)
NvhN 05-02-1963: Bemanning veilig. Groninger kustvaarder op de rotsen van eiland Man. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger kustvaarder Grietje is vannacht tijdens een sneeuwstorm op de rotsige kust van het eiland Man in de lerse Zee gelopen. Het 296 ton metende scheepje was met 200 ton kolen op weg van Garston by Liverpool naar Port Douglas op het eiland Man. De sleepboten Humber en Noordzee zijn bij het schip, dat steeds dieper in zee komt te liggen, aangekomen. De zevenkoppige bemanning is veilig aan land gebracht. Op de dringende oproep van de Grietje voeren vannacht de reddingboten van St. Mary en Douglas uit. Men slaagde erin van de wal af een lijn over het schip, dat ongeveer 40 meter uit de kust ligt, te schieten. Aanvankelijk leek er weinig gevaar voor de bemanning te zijn. Vijf van de zeven mannen gingen echter toch met een opblaasbare dinghy naar de wal. De kapitein, de Groninger Z. Boersma, wonende te Vlaardingen, en de stuurman, de heer D. J. Jager uit Kampen, bleven aan boord. Het schip lag echter zwaar te stoten op de rotsen en de situatie werd steeds ernstiger, zodat later op de dag de kapitein en de stuurman besloten met behulp van de reddingbroek ook van boord te gaan. De sleepboten Humber en Noordzee van Smit en Co. en de Utrecht van rederij Wijsmulier stoomden op naar het gestrande schip. De race werd gewonnen door de Humber, die vanochtend om ongeveer 10 uur de Grietje bereikte. Ook de Noordzee blijft in de buurt om assistentie te kunnen verlenen. De sleepboten kunnen echter het scheepje slechts op 400 meter benaderen. Men verwachtte, dat vanmiddag om 2 uur, bij laag water, de Grietje droog zou komen te liggen, zodat de bergers een onderzoek zouden kunnen instellen. De kapitein is met twee broers eigenaar van de kustvaarder (rederij m.s. Hans te Groningen). In 1949 werd het schip als de Amasus Fluvius gebouwd bij de Gebr. Coops te Hoogezand.
Algemeen Handelsblad 05-02-1963: Tijdens hevige sneeuwstorm. De Grietje liep bij het eiland Man op de rotsen. Bemanning al in veiligheid. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse kustvaarder Grietje (circa 300 ton) is vannacht bij Douglas Harbour aan de zuidkust van het eiland Man tijdens een sneeuwjacht op de rot sen gelopen. Sindsdien is het schip in een steeds benarder positie komen te verkeren. Bij hoog tij stonden vanmorgen de machinekamer en de bemanningsverblijven onder water. Vijf van de zeven opvarenden stapten toen in een reddingvlot, waarmee zij de kust bereikten. De kapitein en de stuurman bleven aanvankelijk nog aan boord. Er waren sleepboten in de buurt, die het schip wellicht vanmiddag bij laag water los konden trekken. Maar toen hun toestand penibeler werd lieten zij zich via een „lijn met broek" naar de wal halen. De Grietje is eigendom van de rederij Hans te Groningen, die nauw verbonden is met de cargadoors en scheepsmakelaars Ripmeester en Co, N.V. te Rotterdam. Uit de berichten die men daar vanmorgen had ontvangen, viel op te maken dat de kustvaarder bij het naderen van de haven van Douglas in moeilijkheden is geraakt. Er woedde een hevige sneeuwstorm, de golven waren hoog en het zicht was slecht. Daardoor moet de Grietje verkeerd terecht zijn gekomen, vastgelopen en ten slotte over bakboord op de rotsen zijn gestrand. Onmiddellijk vroeg het schip dringend om hulp, waarop de reddingboot van St. Mary uitvoer en ook een aantal Nederlandse sleepboten en een Brits vaartuig naar de Grietje koers zetten. In Douglas werd een reddingsploeg uit bed gehaald en deze spoedde zich naar de plaats waar het schip op de rotsen zat. De reddingboot kon weinig hulp bieden, maar de kustwacht slaagde er in een lijn te schieten aan boord van de Groningse kustvaarder, die aan de voet van een 76 nieter hoge rots lag. Vanmorgen om tien uur kwam de sleepboot Humber ter plaatse. Toen hadden al vijf van de zeven opvarenden de Grietje met een reddingvlot verlaten. Kapitein Z. Boersma uit Vlaardingen en zijn stuurman bleven evenwel aan boord omdat er geen direct gevaar bestond. Zij verwachtten nog meer sleepboothulp — de Utrecht en de Noordzee waren onderweg — en hoopten dat er zich vanmiddag bij laag water een gelegenheid zou voordoen hun schip van de rotsen te krijgeit en naar een veiliger plaats te brengen. Later besloten echter ook zij da Grietje te verlaten, hetgeen via dê overgeschoten lijn met broek gebeurde.
NvhN 06-02-1963: Schip breekt. Weinig hoop voor Grietje. Er is weinig hoop op behoud van de Groninger kustvaarder Grietje, die, zoals wij gisteren meldden, voor het eiland Man in de lerse zee op de rotsen zit. Het schip lag zwaar te stoten op de rotsen en werd ernstig lek. Volgens een lid van de kustwacht van het eiland Man, begint de Grietje te breken. Het schip had de afgelopen nacht onder zware zeeën te lijden en er was volgens de kustwachter vanmorgen niet veel meer van over.
De Telegraaf 07-02-1963: Kustvaarder „Grietje". Douglas, donderdag. De Nederlandse kustvaarder „Grietje", die dinsdagochtend op de rotsen voor het eiland Man in de Ierse Zee liep, is gisteren doormidden gebroken. Pogingen om het wrak te bergen zijn opgegeven.
De Tijd De Maasbode 07-02-1963. Kustvaarder Grietje in tweeën gebroken. Douglas, 7 febr. (Rtr.) — De Nederlandse kustvaarder „Grietje" die dinsdagochtend bij het eiland Man op de rotsen liep en door de bemanning moest worden verlaten, is gisteren in tweeën gebroken en geheel verloren gegaan. Kapitein Boersma, die dit meedeelde zei: „Het is een verschrikkelijk verlies. Men raakt gewend aan zijn schip; het is bijna alsof men ermee getrouwd is". Hij zal zodra het weer wat bedaard is met de zeven bemanningsleden naar huis terugkeren."
Het Vrije Volk 08-10-1964: Straffen voor kapitein en stuurman van gezonken schip. Amsterdam,(ANP) — De Raad voor de Scheepvaart heeft de stuurman D. J. J. uit Kampen gestraft door hem voor acht maanden de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein en stuurman op zeeschepen te varen. De raad acht hem medeschuldig aan het op de rotsen lopen en zinken van het motorschip „Grietje" bij het Isle of Man op 5 februari 1963. De kapitein Z. B. uit Vlaardingen strafte de raad door hem voor vijf maanden de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen. Door zijn ondeskundig navigatiebeleid is hij volgens de raad medeschuldig aan de stranding.
De raad hield er rekening mee, dat de stranding plaatsvond tijdens de wacht van stuurman J. Bij deze heeft, naar het oordeel van de raad, elk navigatiebeleid ontbroken. Bij de aanvang van zijn wacht was hij van mening dat de „Grietje" vóór vijf uur te Douglas zou zijn. Het was de plicht van de stuurman geweest om uiterlijk te 3,15 uur, toen hij het vuur van Douglas nog steeds niet had waargenomen, de vaart uit het schip te halen en de kapitein te waarschuwen. De kapitein had bij het verlaten van de brug nadrukkelijk de order moeten geven, dat hij uiterlijk om 3,15 uur moest worden geroepen indien dan bedoeld vuur nog niet zichtbaar zou zijn, aldus de raad.
Algemeen Handelsblad 09-10-1964: Kapitein van Grietje gestraft. (Van een onzer verslaggevers) De Raad van de Scheepvaart heeft de gezagvoerder van het m.s. Grietje, voegdheid om als kapitein op zeeschepen een coaster, gestraft door hem de bevoegdheid om te varen te ontnemen voor de tijd van vijf maanden. Door zijn ondeskundig en zorgeloos navigatiebeleid zo overwoog de Raad, is de Grietje bij het eiland Man op de rotsen gelopen en gezonken. Op 4 februari van het vorige jaar was het schip met 200 ton kolen uit Garston naar Douglas onderweg.

Afbeeldingen


Omschrijving: AMASUS FLUVIUS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Boonstra, P
Onderwerp: Werf

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Boonstra, P
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS op proefvaart.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS aan de Duurswoldsteiger te Delfzijl.
Collectie: Baan, Jouke van der
Vervaardiger: Baan, Jouke van der

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: AMASUS FLUVIUS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: GRIETJE tijdens het stranden op de rotsen bij Douglas (Isle of Man) op 05-02-1963.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GRIETJE gestrand op de rotsen bij Douglas (Isle of Man) op 05-02-1963
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown