Inloggen
JAN SIEVERT - ID 3142


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-03-07 / 1904-02-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: wood, oak
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft J.W. Klawitter, Danzig, see Gdansk, Germany
Launch Date: 1866-00-00
Delivery Date: 1866-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 461.85 tons (oude meting)
 
Length 1: 41.06 Meters Registered
Beam: 9.15 Meters Registered
Depth: 5.43 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-03-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: JAN SIEVERT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Arkema, P.
Plaats: Farmsum
Opmerkingen: voorlopige
1896-03-28, uitreiking60-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-04-00 GUSTAV FRIEDRICH FOCKING
Manager: Gustav Friedrich Focking, Danzig, see Gdansk, Germany
Eigenaar: Gustav Friedrich Focking, Danzig, see Gdansk, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig, see Gdansk / Germany
Callsign: HFMQ

Date/Name Ship 1870-00-00 GUSTAV FRIEDRICH FOCKING
Manager: Gustav Friedr. Fockings Erben, Danzig, see Gdansk, Germany
Eigenaar: Gustav Friedr. Fockings Erben, Danzig, see Gdansk, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig, see Gdansk / Germany
Callsign: HFMQ

Date/Name Ship 1891-00-00 GUSTAV FRIEDRICH FOCKING
Manager: Wilhelm Hoffmann, Danzig, see Gdansk, Germany
Eigenaar: Wilhelm Hoffmann, Danzig, see Gdansk, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig, see Gdansk / Germany
Callsign: HFMQ

Date/Name Ship 1893-00-00 GUSTAV FRIEDRICH FOCKING
Manager: Paul Heller, Danzig, see Gdansk, Germany
Eigenaar: Paul Heller, Danzig, see Gdansk, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig, see Gdansk / Germany
Callsign: HFMQ

Date/Name Ship 1896-03-07 JAN SIEVERT
Manager: Pieter Arkema, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Arkema, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDKM

Date/Name Ship 1904-02-26 GERMANIA
Manager: Schulte & Bruns, Emden, Germany
Eigenaar: Schulte & Bruns, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: MSGC

Date/Name Ship 1910-00-00 GERMANIA
Manager: Provinzialverband Westfalen, Emden, Germany
Eigenaar: Provinzialverband Westfalen, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Ship Events Data

1899-09-27: Damaged
De bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, is op 27 september lek, met overgeworpen lading en beschadigde verschansing Cuxhaven binnengelopen en op 6 oktober naar Delfzijl versleept.
1903-04-11: Damaged
De bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, verloor in het Ranselgat (Eems) een anker en ketting en is naar Delfzijl teruggekeerd.
1903-08-29: Laid up
EB 290803
Delfzijl (geen datum). Het barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, is op 30 juli binnengekomen van Hernösand en daarna gelost. Het zal worden afgetuigd en in de winterlaag worden opgelegd in het Dok – Eemskanaal, wegens de lage vrachtprijzen.
1904-02-26: Sold at auction
NRC 270204,
Delfzijl, 26 februari. Het alhier thuisbehorende barkschip JAN SIEVERT, toebehorende aan de heer P. Arkema, is onderhands verkocht aan de firma Schulte & Bruns, scheepsreders en makelaars te Emden. Prijs NLG 3.200.
1917-00-00: Final Fate: Sunk

Het opleidingschip GERMANIA is tijdens een zware storm in Emden gezonken, vermoedelijk in 1917.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Arkema werd geboren 15 september 1849 te Delfzijl als zoon van Jan Sieverts Arkema en Bouchien Cornelis Schrader. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Nicolaas (1848)

Hij trouwde te Delfzijl op 23 januari 1884 met Geertje Bos, geboren te Uitwierde als dochter van Jan Hindriks Bos en de “landbouwersche” Jantje Hindriks Poelman. Geertje overleed te Delfzijl op 25 mei 1917, 66 jaar.

Pieter overleed te Farmsum, gem.Delfzijl op 28 juli 1908, 58 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Arkema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode

1879 t/m 1908.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Pieter Arkema was gezagvoerder op de volgende schepen. Gegevens ontleend aan Bouma025 en de monsterrollen te Delfzijl.

*    1875 t/m 1877 als gezagvoerder van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1877 in de Noordzee gezonken;

*    1878 t/m 1879 als gezagvoerder van de kof “Aleida Antonia”, gebouwd in 1856 te Muiden, 117 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl;

*    1880 als gezagvoerder van de schoener (brik) “Catharina”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1853 te Groningen, 183 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1880 bij Ameland gestrand;

*    1885 t/m 1896 als gezagvoerder van de bark “Auguste”, gebouwd in 1850 te Vegesack op de werf van J.Lange, 762 ton o.m., varend voor S.van der Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht voor de sloop aan Constant c.s. te Zijpe;

*    1896 t/m 1904 als gezagvoerder van de bark “Jan Sievert” ex G.F.Focking, gebouwd in 1866 te Danzig, 500 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.Het schip werd in 1904 verkocht aan Schulte & Bruns te Emden.

 

Monsterrrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1868-13, 04 maart 1868, kof “Jan Gijsbert”, kapitein Jan Jans Smit, 35 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Wijngaard, 16 jaar uit Termunten, kok Pieter Arkema, 18 jaar, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1873-13, 28 februari 1873, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Christiaan Gerhardus Philippus Rottinghuis. Voorts stuurman Bernardus Wilhelmus Grummels, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen waarronder Pieter Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1874-151, 10 december 1874, kof “Agatha”, kapitein Hitje Nienhuis, 39 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Pieter Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Pieter Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-140, 05 oktober 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 54 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-29, 09 maart 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje Astuling, 39 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-133, 19 juli 1876, schoener  “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1876-169, 04 september 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1877-14, 27 februari 1877, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Bos, 27 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-91, 23 mei 1877, schoener “Alyda Antonia”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-23, 09 maart 1878, schoener “Alida Anthonia”, kapitein Pieter Arkema, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1879-55, 23 april 1879, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Buurma, 32 jaar uit Harlingen. Voorts  1ste stuurman Pieter Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ailko Pieters Stel, 38 jaar uit Winschoten, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1880-48, 10 april 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-91, 12 augustus 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-123, 11 september 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Adde Hazewinkel, 24 jaar uit Muntendam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-34, 18 maart 1884, brik “Concordia”, kapitein Arend J.Jager, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Arkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-55, 12 juli 1886, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jurriaan Zwaal, 34 jaar uit Harlingen, 2de stuurman Bernardus Evers, 24 jaar uit Appingedam, timmerman, 2 zeilmakers, kok, 7 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1887-12, 03 maart 1887, bark “August” (sic), kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingedam, bootsman, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1887-85, 07 september 1887, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingeddam, 2de stuurman Berend Bosma, 31 jaar uit Winsum, zeilmaker, kok, 8 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-37, 18 april 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Bekkering, 42 jaar uit Annerveenschekanaal, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-101, 26 september 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, stuurman Hendrik Wortel, 67 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, bootsman, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1889-56, 24 april 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, lichtmatroos en 3 dekjongens;

Monsterrol 1889-81, 12 juli 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-113, 12 september 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 33 jaar  uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-44, 11 april 1890, barrk “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Johann Heinrich Carel Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-97, 19 september 1890, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Oosting, 40 jaar uit Uithuizermeeden, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1891-28, 20 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hendrik Hesseling, 23 jaar uit Annerveenschekanaal, kok, 7 matrozen, 3 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-30, 21 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-54, 27 juni 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, 5 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-88, 02 september, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-92, 04 september 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een passsagier;

Monsterrol 1891-112, 10 december 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-32, 28 maart 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting, 42 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok,  6 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kajuitwachter en een stuurmansleerling;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 dekjongens en een kajuitwachter;

Monsterrol 1893-5, 26 januari 1893, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-49, 10 april 1894, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Hovingh, 58 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Herman Bettke, 23 jaar uit Farmsum, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1895-62, 30 mei 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-66, 01 juni 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-3, 25 januari 1896, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-19, 07 maart 1896, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Till, 19 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1897-21, 23 maart 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Wolthekker, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-73, 05 augustus 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smit, 38 jaar uit Appingedam, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-73, 15 augustus 1898, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Kwant, 29 jaar uit Garmerwolde, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-34, 04 april 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Til, 22 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-62, 01 juli 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 21 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-36, 09 april 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman L.A.Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-60, 18 juli 1900, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.A. Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-80b, 29 november 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman L.A.Rochefort de Mulder);

Monsterrol 1901-33, 19 april 1901, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman E.Oosterhuis, 22 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-19, 29 maart 1902, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 52 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

monsterrol 1902-22c, 14 april 1902, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman P.Gosselaar);

Monsterrol 1903-14a, 08 april 1903, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1904-9c, 26 februari 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-44c, 29 juni 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere personen op de monsterrol;

Monsterrol 1904-51y, 12 augustus 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Pieter wordt ook aaqngeduid met de initiaal P.
  2. Er zijn in totaal 57 monsterrollen met de naam van Pieter Arkema op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1904 met als leeftijden 18 t/m 54 jaar. De zeemanscarriére van Pieter heeft dus minstens 36 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk Delfzijl aangegeven en vanaf 1894 de nabijgelegen plaats Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1868                   kok op de kof “Jan Gijsbert”, kapt. J.J.Smit                                                          18 jaar

      *    1873                   matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.P.Rottinghuis        23 jaar

      *    1874                   stuurman op de kof “Agatha”, kapt. H.Nienhuis                                                 24 jaar

      *    1875                   matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                       25 jaar

      *    1875-1877        kapitein op de schoener “Fortuna”                                                                         26-27 jaar

      *    1877-1878        kapitein op de schoener “Alyda Antonia”                                                             27-28 jaar

      *    1879                   stuurman op de bark “Hendrik Onnes”, kapt. J.Buurma                                    29 jaar

      *    1880                   kapitein op de schoener “Catharina”                                                                     30 jaar

      *    1884                   stuurman op de brik “Concordia”, kapt. A.J.Jager                                               34 jaar

      *    1885-1896        kapitein op de bark “Auguste”                                                                                 36-46 jaar

      *    1896-1904        kapitein op de bark “Jan Sievert”                                                                            46-54 jaar

  1. In de overzicht zijn een aantal onderbrekingen, zoals 1868-1873 en 1880-1884. Hij zal in deze perioden vanuit andere havens hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

      De bark “Jan Sievert” is kennelijk vernoemd naar zijn vader.

      Opvallend zijn de lange periode waarop hij gezagvoerder was op de schepen “Auguste” en “Jan Sievert”.

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde drie keer aan op de bark “Augusta”: op 20 maart 1891 als matroos voor een reis naar Zweden, op 27 juni 1891 als 2e stuurman voor een reis naar Sundsval, Zweden, en op 04 september 1891 als 2e stuurman wederom voor een reis naar de Oostzee. Over deze reizen doet Brouwer in zijn "Herinneringen" geen gedetaileerde mededelingen048.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

Auguste   P.Arkema   bark   762 brt   gebouwd in 1850   reeder S.van der Heij te Heveskes”

 

Provinciale Groninger Courant 21 april 1892 114

Heveskes, (geen datum). Volgens bij de reder ontvangen schrijven van kapt. Arkema, voerende het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 22e dezer van Aberdeen naar Sundsvall te vertrekken.

 

Provinciale Groninger Courant 09 mei 1894114

Heveskes, 6 mei. Volgens bij de rder ontvangen bericht is het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, van Londen in ballast naar Söderhamn, 5 mei zwaar lek te Arendal binnen gelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 mei 1894114

Delfzijl, 8 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Arendal lag het schip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, aldaar zeilklaar naar Söderhamn.

 

NRC 20 januari 1895114

Heveskes, 18 januari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thans liggende te Delfzijl, is voor geheime prijs aan kapt. P. Arkema te Farmsum verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 25 februari 1895114

Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1896114

Delfzijl, 7 maart. Door kapitein Arkema te Farmsum is het te Danzig (opm: Gdansk) liggende barkschip G.F. FOCKING, groot 500 registerton, aangekocht. Prijs geheim.

 

Provinciale Groninger Courant 31 juli 1896114

Delfzijl, 29 juli. Het Duitse barkschip GUSTAV FRIEDRICH FOCKING, groot 524 ton, gebouwd te Dantzig (opm: Gdansk) in 1866, is aangekocht door kapitein P. Arkema te Farmsum, en thans genaamd JAN SIEVERT.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1897114

Bremen, 23 augustus. Volgens te Reval (opm: Tallinn) ontvangen bericht is het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. P. Arkema, in ballast, bij Ekholm gestrand en wrak geworden.

 

Povinciale Groninger Courant 31 augustus 1897114

Delfzijl, 28 augustus. Het te Ekholm gestrande Nederlandse schip SAN FRANCISCO is gisteren (opm: 27 augustus) onbemand, zwaar lek en mastloos te Helsingfors (opm: Helsinki) binnengesleept. De bemanning is gered en te Reval (opm: Tallinn) geland.

 

Provinciale Groninger Courant 07 oktober 1899114

Londen, 6 oktober. Het Nederlandse barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, van Hernösand naar Delfzijl, dat op 28 september lek en met overgeworpen lading te Cuxhaven werd binnengesleept, is heden van daar gesleept naar Delfzijl vertrokken.

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Provinciale Groninger Courant 17 april 1903114

Delfzijl, 15 april. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, zaterdag (opm: 11 april) van hier naar Grangemouth vertrokken, ankerde wegen het zware weer in het Ranselgat doch verloor anker en ketting. Het schip is thans hier ter rede teruggekomen om zich van een nieuw anker en ketting te voorzien.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

EemsBode 29 augustus 1903114

Delfzijl (geen datum). Het barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, is op 30 juli binnengekomen van Hernösand en daarna gelost. Het zal worden afgetuigd en in de winterlaag worden opgelegd in het Dok – Eemskanaal, wegens de lage vrachtprijzen.

 

EemsBode 03 februari 1904114

Advertentie. Openbare verkoop op 17 februari 1904 van het barkschip JAN SIEVERT, een eiken schip, gebouwd in 1866 te Danzig. Eigenaar is kapt. Arkema. Meet 461,85 netto reg. ton. Het vaartuig ligt in het Dok te Farmsum.

 

Provinciale Groninger Courant 22 februari 1904114

Delfzijl, 18 februari. Gisteravond werd alhier in publieke veiling aangeboden de Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapitein, tevens eigenaar, P. Arkema. Het hoogste bod was NLG 2650, doch daarvoor is het schip niet gegund.

 

Provinciale Groninger Courant 27 februari 1904114

Delfzijl, 26 februari. Het alhier thuisbehorend barkschip JAN SIEVERT, toebehorende aan de heer P. Arkema, is onderhands verkocht aan de firma Schulte & Bruns, scheepsreders en makelaars te Emden; prijs geheim. (opm: DS meldt een prijs van NLG 3200)

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Arkema, Pieter
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 93
Overige informatie: Familiegegevens en opleiding Geboren ong. 1850 z.v. Jan Sivert Arkema en Bouchien Cornelis Schrader Getrouwd te Delfzijl (34j.) op 23.01.1884 met Geertje Bos (32j.) (Huwelijksregister Delfzijl 1884 - Aktenummer 3) d.v. Jan Hindriks Bos (landbouwer) en

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1896-03-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JAN SIEVERT
Schipper: Arkema, Pieter
Scheepstype: bark
Grootte: 500

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De GERMANIA diende van circa 1910 tot circa 1917 in Emden als een provinciaal opleidingschip. De foto toont de bark GERMANIA en de schoener BORKUM in winterlaag in Emden.
Collectie: Karting, H.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1896-07-29: 

PGC 310796
Delfzijl, 29 juli. Het Duitse barkschip GUSTAV FRIEDRICH FOCKING, groot 524 ton, gebouwd te Dantzig (opm: Gdansk) in 1866, is aangekocht door kapitein P. Arkema te Farmsum, en thans genaamd JAN SIEVERT.

 

1898-01-13: 

PGC 170198
Delfzijl, 13 januari. De alhier liggende schepen JAN SIEVERT, kapitein P. Arkema, en DIEWERDINA, kapitein N. Arkema, zijn reeds bevracht met juffers van Hernösand naar Delfzijl. De VRIENDSCHAP, kapitein Kayzer, te Papenburg liggende, is vandaar met cokes bevracht naar Christiania (opm: Oslo) en het schip FORTUNA, kapitein Geertsema, is bezig om hier turfstrooisel te laden voor Engeland.

 

1898-10-26: 

NRC 011198
Emden, 26 oktober. Het Nederlandse schip JAN SIEVERT, dat de 14e dezer beloodst en door de noorderstorm teruggedreven werd, passeerde heden hier op weg naar Papenburg.

 

1899-09-27: 

NRC 280999
Rotterdam, 27 september. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark JAN SIEVERT, van Hernösand naar Delfzijl, lek en met andere schade te Cuxhaven binnengelopen.

 

1899-09-28: 

NRC 011099
Cuxhaven, 28 september. Het Nederlandse schip JAN SIEVERT is lek, met overgeworpen lading en schade aan de verschansing en reling door de sleepboot FAIRPLAY IV alhier in de haven gesleept.

 

1899-10-06: 

PGC 071099
Londen, 6 oktober. Het Nederlandse barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, van Hernösand naar Delfzijl, dat op 28 september lek en met overgeworpen lading te Cuxhaven werd binnengesleept, is heden van daar gesleept naar Delfzijl vertrokken.

 

1901-08-31: 

PGC 030901
Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

1903-04-15: 

PCG 170403
Delfzijl, 15 april. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, zaterdag (opm: 11 april) van hier naar Grangemouth vertrokken, ankerde wegen het zware weer in het Ranselgat doch verloor anker en ketting. Het schip is thans hier ter rede teruggekomen om zich van een nieuw anker en ketting te voorzien.

 

1903-08-24: 

PGC 260803
Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

1904-02-17: 

EB 030204. Advertentie.
Openbare verkoop op 17 februari 1904 van het barkschip JAN SIEVERT, een eiken schip, gebouwd in 1866 te Danzig. Eigenaar is kapt. Arkema. Meet 461,85 netto reg.ton. Het vaartuig ligt in het Dok te Farmsum.

 

1904-02-17: 

EB 200204
Het barkschip JAN SIEVERT van de heer P. Arkema is woensdag (BK: 170204) niet verkocht.
DS 260204 
Delfzijl, 25 februari. Het barkschip JAN SIEVERT is verkocht voor fl. 3200,=.
NRC 270204, 
Delfzijl, 26 februari. Het alhier thuisbehorende barkschip JAN SIEVERT, toebehorende aan de heer P. Arkema, is onderhands verkocht aan de firma Schulte & Bruns, scheepsreders en makelaars te Emden. Prijs geheim.

1904-03-04: 

DS 040304 
Delfzijl, 4 maart. De verkochte bark JAN SIEVERT is heden van hier vertrokken naar Emden.

 

1904-07-26: 

DS 260704.
Heden is te Delfzijl aangekomen van Hernosand de Duitse bark GERMANIA (ex JAN SIEVERT).

1907

Nadat Schulte & Bruns de GERMANIA voor commerciële reizen hadden ingezet moet de bark rond 1910 aan het Provinzialverband Westfalen zijn verkocht. Deze instantie haalde de bark naar Emden om te dienen als opleidingschip voor de visserij en de koopvaardij. 
In de eerste jaren van de oorlog (1914-1918) kon nog een beperkte vorm van scholing worden gehandhaafd, maar vermoedelijk eind 1916 - begin 1917 werd het schip aan het militaire gezag verhuurd om militairen te huisvesten.
Tijdens een zware storm zonk de GERMANIA in de haven van Emden, waarschijnlijk in 1917.
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten