Inloggen
JACOB VEROLME - ID 3105


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5516732
Nat. Official Number: 265 Z GOR 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Erts/Tanker
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 557
Date Laid Down: 1956-08-11
Launch Date: 1957-05-11
Delivery Date: 1957-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 14750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee stoomturbines, type Pametrada nrs. 109HD en 111LD.
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 18733.91 Gross tonnage
Net Tonnage: 11126.05 Net tonnage
Deadweight: 26797.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 442920 Cubic Feet
Refrigerated: 2324 Cubic Feet
Liquid: 990750 Cubic Feet
 
Length 1: 193.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: .185.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 25.36 Meters Registered
Depth: 14.04 Meters Registered
Draught: 9.90 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-09-18 JACOB VEROLME
Manager: Firma Vinke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Erts-Tankermaatschappij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Verolme's Scheeps Installatiebedrijf 'Nederland'
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEYM

Ship Events Data

1967-01-22: Final Fate:
De JACOB VEROLME, die afwisselend werd gebruikt voor het transport van ruwe olie en van erts, was op 4 januari 1967 te Buenos Aires aangekomen met 21076 ton ruwe olie. Na lossing voer het schip naar Vitoria (Brazilië), van waar zij op 12 januari 1967 om 15.30 uur vertrok met 25200 ton lump iron ore, bestemd voor IJmuiden. Tijdens laswerkzaamheden op het voorschip had op 22 januari 1967 te 9.20 uur een zware explosie bij ruim I plaats: ladingtank I was uit elkaar gebarsten. De JACOB VEROLME maakte snel water en slagzij over bakboord. die om 10.30 uur al tot 25 - 30º was toegenomen, en 40 opvarenden waren toen al in de boten. Eén man werd vermist en moet bij de explosie zijn omgekomen. Om 11.00 uur die dag kapseisde de JACOB VEROLME en kwam met het vlak naar boven. De ramp vond plaats op 27º06'NB en 20º08'WL. Reeds om 14.30 die dag werden de 40 overlevenden gered door het Poolse passagiersschip BATORY. Het wrak werd later door twee sleepboten, waaronder de Nederlandse ZWARTE ZEE op sleeptouw genomen, maar aangezien de kosten van berging en herstel hoger waren dan de verzekerde waarde van het reeds aan assuradeuren geabandonneerde schip, is de JACOB VEROLME op 6 maart 1967 door bergingsdeskundigen op 12 mijl van Las Palmas, in positie 27º36'NB en 15º48'WL met dynamiet tot zinken gebracht. Het betreft een geval van grove nalatigheid van de gezagvoerder, die laswerkzaamheden had toegestaan terwijl er waarschijnlijk nog gas in de tank heeft gezeten. Hij kreeg zes maanden ontzegging bevoegdheid.

Afbeeldingen


Omschrijving: JACOB VEROLME
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JACOB VEROLME
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JACOB VEROLME
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: JACOB VEROLME
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto
Algemene informatie

 

NvhN 170657
Hardnekkige brand - Ernstige schade aan nog niet afgebouwde tanker.
(Van onze Rotterdamse correspondent) Talrijke brandweerlieden hebben zaterdagmiddag te Rotterdam een brand bestreden in het in het achterschip van de 26.500 ton metende tanker JACOB VEROLME, welk schip voor afbouw ligt bij een scheepsinstallatiebedrijf van het Verolme-concern aan de Oostdijk te Rotterdam. De JACOB VEROLME is kortgeleden vooral in het nieuws geweest door de bijzondere maatregelen, welke moesten worden genomen voor de tewaterlating in de smalle Noord te Alblasserdam. Ondanks het kordate ingrijpen is er toch nog veel schade aangericht, maar wel kon worden voorkomen dat het vuur meer naar het midden van het zo fraaie schip vaste voet heeft gekregen. De oorzaak van de brand moet worden gezocht in oververhitting van een bak met mastiek, welke in de koelruimte stond. In die ruimte lagen platen kurk voor isolatie-doeleinden en houten schotten.