Inloggen
IRENE - ID 3059

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5162798
Nat. Official Number: 2349 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 180
Launch Date: 1948-01-30
Delivery Date: 1948-04-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10017 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 257.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 176.00 Net tonnage
Deadweight: 435.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22050 Cubic Feet
Bale: 20700 Cubic Feet
 
Length 1: 45.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Draught: 2.39 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-04-20 IRENE
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Irene, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Klugkist, Roelf Mulder en Roelf Eppinga (Eppenga)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXI

Date/Name Ship 1953-00-00 IRENE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Irene', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Klugkist, Roelf Mulder en Roelf Eppinga (Eppenga)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXI

Date/Name Ship 1956-12-00 IRENE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Irene', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Klugkist
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXI

Date/Name Ship 1961-00-00 IRENE
Manager: Carebeka N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Irene', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Klugkist
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXI

Date/Name Ship 1965-01-29 IRENE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEXI
Additional info: FL. 305.000

Date/Name Ship 1969-11-25 HEATHER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2934

Date/Name Ship 1972-07-19 HEATHER
Manager: Silemar Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Silemar Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2934

Ship Events Data

1948-04-21: Op 21-04-1948 als IRENE, zijnde een stalen motorschip, groot 1011.55 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 17-04-1948 no. 7314, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2349 Z GRON 1948 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 2.25 m. uit de hekplaat, 0.75 m. uit de lengteas, 1.63 m. boven het dek.
1948-04-22: NvhN 22-04-1948: Proefvaart m.s. „IRENE”. Op de Eems werd een goed geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip „Irene", thuishaven Groningen. De „Irene" is bij de Scheepswerf „Delfzijl" (Gebr. Sander) gebouwd en is van een 300 pk 4-tact Brons motor voorzien. Het schip is circa 430 ton d. w. B.R.T. 357 en N.R.T. 176, gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds. Twee motordeklieren staan naast de mast. Het vaartuig is modern ingericht, de bemanning verblijft achterin.
1967-07-19: Op 19.07.1967 kwam ze aan bij het bij Saints Bay, Guernsey aan grond gelopen, Philipijnse motorschip "President Garcia".
Samen met de "Teunika" (ook Gruno managers) loste ze ca. 100 ton droge copra uit het aan de grond gelopen schip. De "President Garcia" kwam daarna met sleepboothulp weer vlot.
1968-11-12: Op 12.11.1968, terwijl ze shelter zocht bij de haven van Rosslare voor een zuid-wester storm, van haar ankers geslagen en aan de grond gedreven op 1 mijl van Rosslare vuurtoren, Ierland. Ze was in ballast onderweg van Islay naar Par. Op 19.11.1968 vlotgebracht door de sleepboot "Foreman" en naar Rosslare gebracht voor onderzoek. Ze verliet Rosslare en voer naar Scheepswerf & Machinefabriek "Westerdok" te Amsterdam voor reparatie.
1970-06-00: Werd op 25.06.1970 met machineproblemen door de sleepboot "St. Agnes" te Milford Haven binnengesleept. Ze was onderweg van Port Dinorwic naar St. Malo. De reparatie wed door de eigen bemanning uitgevoerd. Ze verliet Milford Haven op 17.07.1970 voor St. Malo.
1973-01-23: Op 23.01.1973 aan de grond gelopen op een zandbank bij Bugio lighthouse bij de ingang van de Rivier de Taag. Met eigen middelen vlotgebracht en naar Lissabon gevaren voor onderzoek door de Portugeese autortiteiten.
1996-00-00: In 1996 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
(Zie hoofdstuk 24 in het boek “De schippers Mulder.)

Afbeeldingen


Omschrijving: IRENE proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: IRENE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HEATHER
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

NNO 220448
Op de Eems werd een goed geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip IRENE, thuishaven Groningen. De IRENE is bij de Scheepswerf „Delfzijl" (Gebr. Sanders) gebouwd en is van een 300 pk 4-tact Brons motor voorzien. Het schip is circa 430 ton dwt. 357 brt en 176 nrt, gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds. Twee motordeklieren staan naast de mast. Het vaartuig is modern ingericht, de bemanning verblijft achterin.