NRC 01.02.1913:
Het nieuwe Nederlandse driemastschoenerschip 'Ingeborg', kapitein G.F. de Wit, van de rederij J.J. Onnes te Groningern, is volgens een uit Scheveningen ontvangen telegram hedenochtend 7 uur benoorden het Kurhaus gestrand. Het zit tussen de pier en het schietterrein. Dit met steenkool geladen schip, draagvermogen 390 ton, maakte de eerste reis en wel van Leith naar Casa Blanca. De bemanning, bestaande uit 11 personen, is door de motorreddingsboot van de vissershaven te Scheveningen gered en aldaar geland.
Nader vernemen wij, dat de 'Ingeborg' zware slagzij naar zee heeft en vol water staat. Verder werd ons nog medegedeeld, dat er met de firma L. Smit en Co., een bergingscontract was gesloten, en dat het casco op de Rotterdamse Beurs was verzekerd voor f. 40.000,-- en f. 10.000,-- voor behouden varen.
NRC 03.02.1913: Rotterdam, 3 februari:
Aangaande het nabij het Kurhaus te Scheveningen gestrande nieuwe Nederlandse motorschip 'Ingeborg' vernemen wij, dat het tamelijk hoog op het strand zit. Met laag water kan men het schip bijna te voet naderen. De 'Ingeborg' is voor dat het op het strand geraakte, omdat het roer was gebroken, nog op sleeptouw geweest tot kort voor de Nieuwe Waterweg, doch door het breken van de tros is het schip om de Noord op het strand geslagen. Gisteren is het schip, door het slechte weer hogerop geslagen en in een ongustige positie gekomen. Heden zou men met het lossen een aanvang maken, doch omdat het slecht weer is en de zee met hoogwater over het schip slaat, is het niet mogelijk.
NRC 7 februari 1913: ’s Gravenhage: 7 februari:
De 300 ton machinekolen, welke de lading van de gestrande schoener 'Ingeborg' uitmaakt en thans gelost wordt, is aangekocht voor Scheveningse rekening. Volgens nader uit Scheveningen ontvangen berichten is er nu 80 ton van de lading van de 'Ingeborg' gelost. Bij opkomend water was men verplicht de luiken dicht te leggen en men zal met dit getij trachten het schip op de uitgebrachte ankers naar zee te hieuwen.
NRC 07.02.1913: ’s Gravenhage, 6 februari:
Het ligt in de bedoeling de 'Ingeborg' zondag a.s. af te brengen, daarbij gebruik makend van de springvloed, die te 4 uur n.m. zijn hoogste punt zal hebben bereikt.
NRC 08.02.1913: Rotterdam, 8 februari:
Wegens het ruwe weer heeft men in de afgelopen nacht geen gelegenheid gehad om bij de 'Ingeborg' te komen. Heden in de namiddag zal men een vernieuwde poging doen. De toestand van het schip is onveranderd.
NRC 08.02.1913: Rotterdam, 8 februari:
Men meldt ons uit Scheveningen:
Nadat de 'Ingeborg' hedenmiddag te 3 1/2 uur bij hoog water op eigen anker vlot was geworden, kwamen tegen 4 ½ uur de sleepboten 'Kijkduin' en 'Staalduin' uit de haven om het vaartuig af te brengen. Nadat de trossen waren uitgebracht naar het schip, werd ongeveer gedurende een half uur getracht het los te trekken, hetgeen evenwel niet gelukte.
Tegen 5 ¼ uur werd de poging opgegeven en keerden de sleepboten naar de haven terug, ook het motorhavenbootje, waarmede eveneens was uitgevaren. Vermoedelijk zal morgenochtend bij vroegtij (vier uur) een nieuwe poging worden aangewend.
NRC 09.02.1913: ‘s Gravenhage, 8 februari:
Hedenmiddag ongeveer 4 uur werden weer pogingen aangewend om de voor Scheveningen gestrande 'Ingeborg' vlot te krijgen, maar door de hoge zeeën konden geen trossen naar de 'Ingeborg' worden uitgebracht. De ankertros van de 'Ingeborg' is gebroken en daardoor is het vaartuig weer hooger op het strand gekomen.
NRC 11.02.1913:
H.M. de Koningin heeft hedenochtend omstreeks 11 uur met gevolg een bezoek gebracht aan het Artilleriepark in Scheveningen, ter bijwoning van proeven met een nieuw snelvuurkanon. Nadat er 30 schoten waren gelost, begaf H.M. zich naar het doel, waar de uitwerking van de proeven werd waargenomen. Ook schonk H.M. aandacht aan de gestrande schoener 'Ingeborg', die de driekleur gehesen had. Te half een keerde H.M. naar Den Haag terug.
NRC 11.02.1913: ’s Gravenhage, 10 februari:
Van verdere pogingen om de 'Ingeborg' af te brengen en naar de Waterweg te brengen is voorloping afgezien. Inmiddels zal de lossing worden voortgezet van de nog in de schoener aanwezige kolen.
In de NRC van 14.02.1913 staat een verslag van de behandeling van dit ongeval van de Raad voor de Scheepvaart.
NRC 21.02.1913: Rotterdam, 21 februari:
De sleepboten 'Rozenburg', 'Wodan', en 'Kijkduin' van de firma L. Smit & Co., alhier, hebben heden het Nederlandse schip 'Ingeborg' dat 1 dezer op de reis van Methil naar Casa Blanca te Scheveningen op het strand was gelopen, vlot gebracht.
In het NRC van 09.03.1913 staat de verwijzing naar de Staatscourant nr. 58 betreffende de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart.