1934-03-07: |
NvhN 07-03-1934: Het motorschip „HYDRA”. Een nieuw type kustvaartuig. Ter gelegenheid van de proefvaart van het motorschip „Hydra", dat voor rekening van kapitein F. van der Laan te Groningen werd gebouwd op de scheepswerf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn., hebben wij enkele technische bijzonderheden vermeld van dit vaartuig, dat een nieuw type in dit genre kustvaartuigen inluidt. Het nieuwe zit in hoofdzaak in de grootere laadruimte, welke in dit schip is verkregen door middel van een opbouw. Hierdoor is het nadeel van den voor de zeewaardigheid noodzakelijken dubbelen bodem ruimschoots weggenomen. Deze opbouw heeft namelijk de laadruimte met niet minder dan een derde vergroot, van 240 tot 320 ton. De „Hydra" kan geheel worden afgeladen met verschillende soorten lichte lading als carton, cokes en aardappelen. De groote moeilijkheid in het construeeren van dit nieuwe type was, dat de opbouw de netto- en bruto-tonnage niet mocht verhoogen. Dit probleem heeft men weten op te lossen: bruto blijft zij beneden de 200, namenlijk 199.91 reg. ton, netto beneden de 100, namelijk 98.21 reg. ton. Zoodoende zijn alle kosten en lasten voor dit schip niet hooger dan voor een ander kustvaartuig. In kringen van deskundigen heeft men tevoren de vrees uitgesproken, dat de opbouw heft schip minder zeewaardig zou maken. Naar de heer Koster ons verzekerde, is het tegendeel waar, het schip is meer zeewaardig, terwijl nog als een groot voordeel kan worden genoemd, dat het bovenste dek 2.20 Meter boven het andere ligt. De „Hydra" is een zeer economisch schip, het kan een derde vracht meer dan andere meenemen tegen dezelfde kosten. De scheepswerf „Gideon" heeft met dezen bouw haar goede reputatie op het gebied van kustvaartuigen, begonnen met de „Gideona", in 1924 gebouwd, weer eens bevestigd. Zij kan wat de afgeloopen tien jaren betreft op een respectabel aantal gebouwde kustschepen terugzien. In dit verband moge een voor den heer Koster zeer vereerend citaat uit een artikel in het Engelsche blad „The Journal of Commerce and Shipping Telegraph" worden genoemd. Dit artikel betreffende de ontwikkeling van het Nederlandsche type kustvaartuigen begint als volgt: „De ontwikkeling van het kleine motortype is in niet geringe mate te danken aan het streven van den heer J. Koster van de scheepswerf „Gideon" te Groningen, dien men met recht de Henry Ford op het gebied van kustvaartuigen zou kunnen noemen. Hij heeft de kustvaart-constructie tot een zaak van standaardiseering en uitvoer gemaakt, in beide opzichten heeft hij zeer veel succes gehad. Er zijn andere zeer succesvolle werven van kustvaartuigen, maar niet vele hebben zulk een basis weten te leggen, waarvan de grondtoon is te beluisteren in zijn eigen uitspraak, dat „de motor een zoo economische factor is geworden van den kusthandel, dat stoom- en zeilschepen niet meer kunnen bestaan". Dit is een optimistische meeningsuiting, waarmee velen het niet eens zullen zijn. doch zij typeert het streven van Nederlandsche bouwers van kustvaartuigen". Tot zoover het artikel dat voor den Nederlandschen scheepsbouw en voor den heer Koster in het bijzonder een loffelijk getuigschrift |