Inloggen
HOOP - ID 2911

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 99 Z APPING 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 46
Launch Date: 1938-02-19
Delivery Date: 1938-04-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5302 Type T (290x435)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 385.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 233.00 Net tonnage
Deadweight: 445.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18788 Cubic Feet
Bale: 18011 Cubic Feet
 
Length 1: 45.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.78 Meters Depth, moulded
Draught: 2.55 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-04-25 HOOP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PETR

Date/Name Ship 1939-00-00 HOOP
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PETR

Date/Name Ship 1942-12-02 EISBÄR
Manager: 'Nordsee', Deutsche Hochseefischerei A.G., Wesermünde, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Frachtengemeinschaft 'Norwegen', Wesermünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wesermünde / Germany
Callsign: DYBG

Ship Events Data

1938-02-22: Het Vaderland 22.02.1938:
Het bij de Scheepswerf Foxhol, directie Muller en Broerken te Foxhol, voor de heer Damhof te Hoogezand in aanbouw zijnde m.s.'HOOP' is met goed gevolg te water gelaten. Het schip meet 400 ton en wordt voorzien van een Brons motor, met een capaciteit van 240 Pk.
1938-04-23: Op 23-04-1938 als HOOP, zijnde een motorvrachtschip, groot 1090.90m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-04-1938 no. 5623, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 99 Z APPING 1938 op het achterschip B.B. zijde in achterkant verfhut op kampanje.
1938-04-25: NvhN 26-04-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het nieuwe m.s. HOOP gebouwd door de scheepswerf „Foxhol", dir. Muller en Broerken te Foxhol voor rekening van kapt. Damhof te Hoogezand onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart. Het schip is van het gladdek type en is gebouwd met bak, met plaatvoorsteven en met kruiserhek. Het is voorzien van een dubbele bodem. Aan dek zijn twee motorlieren geplaatst met 14 p.k. Lister motor en een ankerlier met 6 p.k. Lister motor. De afmetingen zijn 46 X 7.70 X 3.15 M. Netto inhoud 222 en bruto 385 reg. ton. Het d.w. bedraagt 450 ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een tweetact Brons motor van 240 p.k. geplaatst, verder staat hier een 14 p.k. Lister hulpmotor. Het schip is voorzien van een Oertz patent roer. Proefsnelheid 9 3/4 mijl.
1940-12-16: In Delfzijl in beslag genomen maar weer vrijgegeven. Op 13 februari 1941 door de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam gerequireerd. In 1942 door Schiffswerft H. Rancke, Hamburg-Neuenfelde tegen kostprijs 145.000 R.M. omgebouwd tot reefer voor Reichsfachgruppe HF in der Hauptverein der Fischwirtschaft ( “Nordsee” Deutsche HF AG). Wesermünde. Op 2 december 1942 herdoopt in “Eisbär”(DYBG). Juridisch bleef ze Nederlands eigendom en voer met Nederlandse bemanning maar onder Duitse vlag met een Duitse kapitein (soort dwang-bareboatcharter).

Informatie van Theo Dorgeist:
1940, 10.Mai: In Delfzijl bei der Besetzung vorgefunden. 1940, 16.Dezember: Von der Hüst. Delfzijl zur Prise erklärt. 1941, 10.Januar: Der Besitzer unterschreibt die Sonderregelung und kann sein Schiff im deutschen Machtbereich in freier Fahrt einsetzen. 13.Februar 1941: Erfasst von der KMD Rotterdam im Auftrag des OKM für das Reichsernährungsministerium. Das Ministerium beauftragt Dir. Robert Ahlf (Reichsfach-schaftsleiter für die Hochseefischerei in der Hauptvereinigung der Fischwirtschaft, Wesermünde) mit den Umbau und Einsatz des Schiffes als Kühlfischtransporten für die Frachtengemeinschaft Norwegen. Andersen & Co. KG, "Nordsee" Deutsche Hochseefischerei AG, Vereinigte Tiefkühlgesellschaften Lohmann & Co. KG Bereederung: 'Nordsee' Deutsche Hochseefische AG., Cuxhaven. Heimathafen Wesermünde. Alle Versuche des Deutschen Reiches über Mittelsfirmen das Schiff anzukaufen scheitern. Umbau zum Kühlschiff erfolgt bei H. Ranke in Neuenfelde.
1941, 27.November: Beim Einbau einer neuen Funkanlage bereits als EISBÄR bezeichnet. 1942, 1.Januar: Einstellung der Mietzahlungen durch die KM Rotterdam an den Besitzer um diesen für die dt. Kaufwünsche gefügig zu bekommen. 4. September 1942: Mit einer Ladung Stückgut von Hamburg nach Drondheim bei Nidingen, südlich Klockfotsrevet auf Pos. 57.17,75 N 11.53,6 E gestrandet und nach 15 Stunden vom schwedischen Bergungsschlepper BIRGER mit leichten Schäden abgeborgen und nach Gothenburg eingeschleppt. 1942, 2. Dezember: Unter den Namen EISBÄR eingetragen und, um die teuren Kühleinrichtungen versichern zu können, unter dt. Handelsflagge eingesetzt. 1944, 22. August: Auf der Reise Bodö - Hamburg mit einer Ladung gefrorener Fische westlich Stora Oset, 4 sm west Stora Pölsan in das schwedische Minenfeld No.990 gelaufen und durch einen Minentreffer gesunken. 2 holl. Besatzungsmitglieder getötet, 2 holl. und 6 deutsche Überlebende durch ein schwedisches Fischerboot gerettet und nach Björkö gebracht. Wrack ca. 57:45,067 N - 11:29,88 E gemeldet.


1944-08-22: Final Fate: Mined

Op 22 augustus 1944 onderweg van Kristiansand naar Hamburg met een lading bevroren vis ten westen van Stora Oset (4 mijl west van Stora Pölsan) in een Zweeds mijnenveld terecht gekomen, op een mijn gelopen en gezonken in pos. 57.45 NB en 11.30 OL. Twee Nederlandse bemanningsleden verloren het leven.
(De teboekstelling werd op 03.09.1946 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Hoop 1938 on trials 25.04.1938
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Africana 1918-5869 stranded Herdla, Norway and Hoop 1938-385 on 09-10-1942.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding