Inloggen
HERMES - ID 2812


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 1184383
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 834
Launch Date: 1914-04-25
Delivery Date: 1914-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 6-cyl. Werkspoor Diesels
Speed in knots: 9
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 3768.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2313.00 Net tonnage
Deadweight: 5279.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 239000 Cubic Feet
 
Length 1: 104.85 Meters Registered
Beam: 14.07 Meters Registered
Depth: 8.36 Meters Registered
Draught: 7.75 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-10-00 HERMES
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, 's-Gravenhage, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, 's-Gravenhage, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's-Gravenhage / Netherlands
Callsign: PBDC

Date/Name Ship 1916-08-00 HERMES
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PBDC
Additional info: 1934 PERE

Date/Name Ship 1950-04-00 MERMES
Manager: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1927-03-05: Liggende te Tandjongpinang voorzien van een nieuw brandmerk: 19 Z 'S HAGE 1926
1940-08-21: Op reis in ballast van Lissabon naar CuraƧao werd de HERMES op 21 augustus 1940, op 240 mijl van Lissabon, getorpedeerd. Zij keerde terug en wist veilig weer Lissabon te bereiken (zie voor beschrijving step 10 general information, en zie ook de foto van de schade)
1954-03-04: Final Fate:
De HERMES is eind 1953 voor sloop verkocht aan de British Iron & Steel Co. en toegewezen aan Thos. W. Ward Ltd. te Grays (Essex). Na op 20 februari 1954 op sleeptouw van Suez te Gravesend te zijn gearriveerd, arriveerde de HERMES op 4 maart 1954 te Grays op haar laatste reis aan de sloperswerf.

Afbeeldingen


Omschrijving: HERMES
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HERMES
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HERMES
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HERMES
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HERMES
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De HERMES in dok met schade van de torpedo-aanval op 21 augustus 1940.
Collectie: Nationaal Archief, Den Haag
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: HERMES
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

De torpedering van het motortankschip HERMES, kapt. Kornelis van der Woude, op 21 augustus 1940, op reis in ballast van Lissabon naar Curaçao.
De HERMES ontscheepte de loods voor de Taagmond ten 7 u.15 n.m. op de 20e augustus 1940 en zette koers naar Curaçao volgens de door de Britse marine-autoriteiten te Lissabon aangegeven route. Het schip was geheel en al onbewapend.
Op de 21e augustus ten 8 u. 50 n.m., toen het schip zich op 240 mijl afstand van Lissabon bevond, werd het zonder waarschuwing aan bakboordszijde, ter hoogte van de fokkemast, getorpedeerd, met het gevolg, dat het onmiddellijk zwaar slagzij over bakboord kreeg en, aangezien er gevaar van zinken bestond, werd herhaaldelijk draadloos het S.O.S.-sein tezamen met het bestek uitgezonden, terwijl terzelfder tijd de machines werden gestopt en de reddingboten te water werden gevierd, gereed voor schip verlaten zo zulks nodig zou blijken. De slagzij over bakboord nam steeds toe en dus besloot de gezagvoerder in de boten te gaan, daar mogelijkheid van kapseizen aanwezig scheen en er mede gevaar bestond van door een tweede torpedo getroffen te worden. De gehele état-major en het mindere scheeps-personeel werden met goed gevolg ontschept, doch tijdens het te water vieren der boten werd van één der matrozen een vinger verbrijzeld, hetgeen het enige ongeluk was dat voorviel. Er werd tot op een veilige afstand weggeroeid, waar gewacht werd met de bedoeling naar boord terug te keren als het schip drijvende bleef.
De volgende dag, 22 augustus, ten 1 u.30 v.m. werd, daar het schip nog drijvende was, besloten weder aan boord te gaan en te trachten het schip naar Lissabon terug te brengen. De boten werden te water liggende langszij gehouden voor het geval het nodig mocht zijn het schip met spoed te verlaten en terwijl de schade geïnspecteerd werd, gingen machinisten en stokers naar beneden in de machinekamer om stoom op te stoken voor de ladingpompen teneinde het schip recht op te brengen.
Ten 4 u. v.m. werd met pompen aangevangen, waardoor het schip gaandeweg rechtop kwam te liggen; inmiddels werden de reddingboten gehesen en gesjord. Ten 6 u. 30 v.m. werd opgehouden met pompen en koers gezet naar Lissabon, waar het schip zonder verdere wetenswaardigheiden te hebben ondervonden, veiling ten 6 u. 55 n.m. op de 23e augustus aankwam, na in de tijd van twee dagen en één nacht een afstand van 240 mijl onder eigen kracht te hebben afgelegd, hoewel in de scheepszij een kolossaal gat gaapte en het onzeker was of de schotten tussen de beschadigde en de onbeschadigde scheepstanks stand zouden houden.  (NA 2.16.32 inv. 457)