Inloggen
HENNIE - ID 2785


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5147669
Nat. Official Number: 523 Z LEEUW 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 2
Launch Date: 1957-09-07
Delivery Date: 1957-10-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15890 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
 
Gross Tonnage: 455.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 244.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29150 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.28 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.51 Meters Depth, moulded
Draught: 3.182 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-30 HENNIE
Manager: Firma C. Kuhlman Jzn & Zn., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hennie', Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Johannes Hendrikus van der Meer & Klaas en Marten de Jong
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEQD
Additional info: Wagenborg cargadoors.

Date/Name Ship 1962-06-29 HENNIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Marten en Klaas de Jong, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEQD
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1964-01-06 CAROLINE
Manager: Kustvaart- en Binnenvaart Rederij Van der Schoot, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan & Cornelis van der Schoot, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDJC
Additional info: Gruno charterers.

Date/Name Ship 1972-04-03 DEEPA MULIA
Manager: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Medan, Indonesia
Eigenaar: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Medan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Indonesia
Callsign: YBAS

Date/Name Ship 1976-00-00 DEEPA MULIA
Manager: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBAS

Date/Name Ship 1978-05-00 PALIAT DUA
Manager: P.T. Pelayaran Meratus, Medan, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Meratus, Medan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Indonesia
Callsign: YBXS

Date/Name Ship 1983-00-00 PALIAT DUA
Manager: P.T. Pelayaran Meratus, Belawan, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Meratus, Belawan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Belawan / Indonesia
Callsign: YBXS

Ship Events Data

1957-03-19: NvhN 190-3-1957: Kiel voor kustvaarder op Harlinger werf. Op de scheepswerf Harlingen van de combinatie Thiecke—v. d. Schoot—Teuben is de kiel gelegd voor de tweede kustvaarder. Deze wordt gebouwd voor rekening van rederij Frisia te Harlingen en zal een draagvermogen van 600 ton hebben. De naam is Hennie.
1957-09-09: NvhN 09-09-957: Tewaterlating m.s. Hennie
Bij de scheepswerf Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Hennie, dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij Hennie te Harlingen. De Henme (bouwno 2) is van het gladdektype. meet 630 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50.80 m. lengte tussen de loodlijnen 46 m, breedte 8.20 m en holte 3.50 m. De beladen diepgang bedraagt plm. 3.18 m. De voortstuwing zal geschieden door een 400 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 16 pk zullen woroen opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 29200 cft. grainspace en 27500 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: brandstof 38 ton. waterballast 180 ton en drinkwater 13 ton De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd reeds gelegd voor een zusterschip van het m.s. Hennie voor rekening van de Rederij Avanti te Heerenveen Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 400 pk motor.
1957-10-30: Op 30-10-1957 als "HENNIE", zijnde een motorschip, metende 1290.19 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10797 d.d. 18-10-1957, liggende te Harlingen, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 523 Z LEEUW 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterwand dekhuis op kampanje, 2.20 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit de lengteas en 1.25 m. uit dek.
1957-11-01: NvhN 01-11-1957: Proefvaart m.s. Hennie.
Op de Waddenzee heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Hennie. dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Harlingen te. Harlingen voor rekening van de Rederij Frisia (de heren K. de Jong, M. de Jong en H. v. d. Meer) te Harlingen. De Hennie (bouwnummer 2) is van het gladdektype. meet 630 ton dw en heeft de volgende afmetingen- lengte oa. 50.80 m lengte tussen de loodlijnen 46 m. breedte 8.20 m en holte 3.50 m De beladen diepgang bedraagt plm. 3.18 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10½ knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 16 pk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 29 200 cft. grainspace en 27.500 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: brandstof 40 ton. waterballast 180 ton en drinkwater 13 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-11-05: Friese koerier 05-11-1957:Rederij Frisia nam coaster Hennie over. Harlingen. Met een groot aantal genodigden aan boord heeft de kustvaarder „Hennie", gebouwd voor rekening van rederij Frisia te Harlingen. op de Waddenzee een geslaagde proefvaart gemaakt. De proefvaart werd meegemaakt door het college van b. en w.. de directeur van het loodswezen en vele personen uit scheepsbouw- en rederskringen. Er stond zaterdagmiddag bij het vertrek uit de thuishaven een stevige zuid' wester, doch gedurende de proefvaart werd door deskundigen vastgesteld, dat het een prachtig en zeewaardig schip is en dat zowel de scheepswerf „Harlingen" (waar het als bouwno 2 werd gebouwd) als de Harlinger rederij trots kunnen zijn. Na verschillende proeven op zee werd de rederijvlag gehesen en is het schip opgeleverd. Tenslotte nog enige technische gegevens Het schip meet 630 ton d.w., en heeft een lengte van 50,80 m. (tussen de loodlijnen 46 m). De beladen diepgang bedraagt 3.19 m, de snelheid gedurende de proefvaart beliep met de 395 Ipk motor10½ knoop Zaterdag is de Hennie in ballast met bestemming Stockholm vertrokken.
1960-03-09: Op 09.03.1960, tijdens de reis van Antwerpen naar Avonmouth met een lading graan, te Plymouth binnengelopen met zware slagzij nadat de lading graan was gaan schuiven in zwaar weer. Te Plymouth lading getrimd en de aanwezige schade hersteld.
1963-12-24: Leeuwarder courant 24-12-1963: Pakistanen trachten coasters te kopen. De Pakistaanse regering tracht in Nederland twintig kustvaarders aan te kopen. Aangekocht werden al de „Hennie" van rederij Frisia te Harlingen. de „Carmen" van rederij Bonnema te Groningen (het eerste schip dat op de werf „Harlingen" werd gebouwd) en de „Boezemsingel". Alle drie aankopen zijn echter weer ongedaan gemaakt, omdat er nog geen deugdelijke betalingsregeling is.
1965-12-08: Aan de grond gelopen bij Ballina met lading kolen van Gdansk. 15 december vlotgebracht en naar Gdansk gebracht voor inspectie.
1970-01-00: Op 25.01.1970, tijdens de reis van Antwerpen naar Mersa Matruht te Brest binnen gelopen met machineschade. 31.01.1970 reis vanuit Brest na reparaties vervolgd. 05.02.1970 Lissabon binnengelopen met terugkerend motorschade eerder op de reis. Op 16.02.1970 na reparatie reis vervolgd naar Ceuta.
1970-12-00: Op 28.12.1970 met gereduceerde snelheid en gesleept te Damman aangekomen, met schade aan de hoofdmotor. 04.011971 te Bahrein aangekomen alwaar de bestelde onderdelen waren gearriveerd. Hier is de hoofdmotor definitief gerepareerd.
1984-09-00: Final Fate:
Gestrand en na andere schades te hebben opgelopen op 18 december 1984 verkocht voor de sloop aan Haji Ismael Sayrif te Surabaya. Sloop begon te Surabaya op 13 maart 1985.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HENNIE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: HENNIE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CAROLINE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: CAROLINE
Collectie: Reineking, Klaas
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade

Omschrijving: DEEPA MULIA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Air Photos of Penang (= Airfoto Malacca)
Onderwerp: Luchtfoto
Algemene informatie

NNO 011157
Proefvaart m.s. HENNIE.
Op de Waddenzee heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig HENNIE, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen voor rekening van de Rederij Frisia (de heren K. de Jong, M. de Jong en H. v.d. Meer) te Harlingen. De Hennie (bouwnummer 2) is van het gladdek type. meet 630 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50,80 m, lengte tussen de loodlijnen 46 m, breedte 8,20 m en holte 3,50 m. De beladen diepgang bedraagt plm. 3,18 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10½ knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 16 pk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 29.200 cft. grainspace en 27.500 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: brandstof 40 ton, waterballast 180 ton en drinkwater 13 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.