Inloggen
HEEMRAADSSINGEL - ID 2710


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5145295
Nat. Official Number: 1518 Z LEID 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1233
Launch Date: 1954-05-15
Delivery Date: 1954-07-22
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 6D70 nummer 4083 (305x460)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 253.00 Net tonnage
Deadweight: 551.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27980 Cubic Feet
Bale: 26180 Cubic Feet
 
Length 1: 48.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.12 Meters Depth, moulded
Draught: 3.290 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-03-1964
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Scheepswerf Martin Jansen in Leer verbouwd tot gladdekschip. Brt 465, nrt 225, dwt 720, Grain 29400, Bale 27600

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-05-06 HEEMRAADSSINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEPJ

Date/Name Ship 1962-05-30 HEEMRAADSSINGEL
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEPJ

Date/Name Ship 1964-04-21 BARA
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Pilon, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCYH

Date/Name Ship 1971-02-05 HEEMRAADSSINGEL
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Sappemeer', Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Sappemeer', Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Scheepwerf Bodewes-Gruno en Bodewes' Scheepswerven
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEPJ

Date/Name Ship 1972-11-22 AHMAD
Manager: Bachir Ahmad Sinno & Raymond Bechara Abu Chahla, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Bachir Ahmad Sinno & Raymond Bechara Abu Chahla, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODND

Date/Name Ship 1979-00-00 MAHER
Manager: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODND

Date/Name Ship 1982-02-00 RIAD
Manager: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODND

Date/Name Ship 1982-08-00 ALICE B
Manager: Baadan Fawzi, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Baadan Fawzi, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODND

Ship Events Data

0000-00-00: Op 19-05-1954 als "HEEMRAADSSINGEL", zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Alphen a/d Rijn, door J. de Rouwe, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, definitief van brandmerk 1518 Z LEID 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanjedek, 2.55 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1960-02-16: Gestrand nabij Mornos Point in de Golf van Patras. Vlotgebracht.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het
ms. Heemraadssingel nabij Mornos Point in de Golf van Patras. Het schip was
beladen met black carbon en op reis van Triëst naar Piraeus. Men ondervond
tijdens de reis slecht weer en werden kompasfouten gevonden van 10˚ op beide
kompassen. In Triëst was het peilkompas gerepareerd en werden beide
kompassen weer gecompenseerd. Men had al geruime tijd problemen met de
kompassen ondanks dat deze regelmatig gecompenseerd werden. Op 16 februari werd om 18.10 uur Kaap Andirrion op een halve mijl afstand gepasseerd. Hier kwam kapitein HMdeM. op wacht. Het weer was inmiddelse verbeterd. De kapitein voer voor de eerste keer naar Piraeus en hij had de Pilot goed bestudeerd en meende daardoor dat hij een westgaande stroom mocht
verwachten mede vanwege springtij. Na het passeren van Kaap Andirrion heeft
de kapitein onvoorzichtig genavigeerd. Ook viel het echolood uit en daardoor
raakte hij zijn oriëntatie kwijt mede doordat er ook grondmist ontstond. Om
18.35 uur liep het schip in de nevel aan de grond en bleef muurvast zitten. Eerst
op 18 februari gelukte het met sleepboothulp vlot te komen waarna bleek, dat
het schip geen schade had opgelopen. Oordeel van de Raad is dat de stranding te wijten is aan de schuld van de kapitein maar de Raad houdt er rekening mee hij ten tijde van de stranding pas enkele maanden als kapitein voer en het schip geen schade had opgelopen. De Raad straft kapitein HMdeM door het uitspreken van een berisping.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 8 maart 1962
1961-12-27: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten van het
motorschip Heemraadssingel nabij Baleines bij La Rochelle. Op 24 december
1961 te 00.15 uur was de Heemraadssingel vertrokken uit Rotterdam met
bestemming La Rochelle en was beladen met 620 ton eierkolen. Op 27 december
1961 te 00.40 uur peilde de kapitein het radiobaken van Ile d’Yeu dwars aan
bakboord. Hij meende dat de dwarsafstand 4 mijl bedroeg, waarop hij dit
baseerde is niet duidelijk geworden. Hierna is de kapitein naar zijn hut gegaan
en gaf de stuurman opdracht 128˚ rechtwijzend te sturen en hem tijdig te
roepen. De wijze waarop de kapitein de wacht overdroeg aan de stuurman
getuigd niet van verantwoordelijkheidsgevoel. Toen het schip te 05.58 uur bij
Beleines op Ile de Ré stootte was de kapitein op weg naar de brug of hij was
daar juist aangekomen. De stuurman had hem dus te laat geroepen. De kapitein,
de werktuigkundige en de kok hebben na het stoten geconstateerd dat de
stuurman onder invloed van alcohol verkeerde. Ter zitting verklaarde hij vier
borrels te hebben gedronken en dat hij niet geheel helder was. Op grond van de
ter beschikking staande gegevens is de Raad van mening, dat door de
verslaafdheid aan alcohol bij de stuurman, dat hij ongeschikt is om zijn
beroepsplichten te vervullen. Oordeel van de Raad is dat kapitein H.E.B. mede schuldig is aan de gronding en straft hem door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen te ontnemen voor de tijd van vier maanden. De Raad verklaart stuurman F.v.d.L.onbevoegd om als kapitein of stuurman te varen op zeeschepen.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 28 februari 1963
1971-02-03: NvhN 03-02-1971: Kustvaarders BARA en Kolga verkocht. (Van een onzer correspondenten) De heer R. Pilon te Appingedam heeft zijn in Delfzijl thuisbehorende motorschepen Bara en Kolga verkocht aan de N.V. Scheepvaartbedrijf „Hoogezand-Sappemeer" te Hoogezand. Deze NV zal de schepen onder de nieuwe namen „HEEMRAADSSINGEL" en „Westersingel" in de vaart brengen. De thuishaven wordt Groningen. De schepen hebben een draagvermogen van elk 720 ton bij 470 bruto register ton en werden achtereenvolgens in 1953 en 1954 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang", D. en Joh. Boot te Alphen aan de Rijn. Ze behoren tot het gladdek-type en zijn elk voorzien van een 450 pk Industriedieselmotor.
1972-00-00: In 1972 opgelegd te Groningen, samen met de "Westersingel".
1984-07-18: Final Fate:
18.07.1984 onderweg met een lading lege containers van Jounieh naar Limassol naar gezonken 7 mijl van Jounieh. De 9 bemanningsleden werden gered door het Panameese m/s “Hoss-M” (ex. Ned. ”Mynias”) en te Jounieh aan land gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL juli 1954
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Foto Teunissen, Maassluis
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL met van Es in de schoorsteen
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BARA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BARA te IJmuiden
Collectie: Reineking, Klaas
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BARA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: BARA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL
Collectie: Heyboer, Ir. L.
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL
Collectie: Heyboer, Ir. L.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL' en de 'Westersingel' in 1972 opgelegd in de Sonthaven te Groningen.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HEEMRAADSSINGEL en de 'Westersingel' in 1972 opgelegd in de Sonthaven te Groningen.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AHMAD
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)