Inloggen
GRUNO - ID 2603

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5172781
Nat. Official Number: 1366 Z GRON 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 127
Launch Date: 1930-07-04
Delivery Date: 1930-09-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 97.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9900 Cubic Feet
Bale: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 34.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.59 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.43 Meters Depth, moulded
Draught: 2.40 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1944-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor, 4 cyl, 4-tact Werkspoor diesel, type TMAS (10 5/8-19 11/16), nr. 867, 220 APK, 9 mijl.

Datum 1947-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Motor vervangen bij Scheepswerf De Groot & van Vliet, Slikkerveer door een 4tew 5 cil 180 Pk Blackstone (Blackstone, Lister Ltd, Stamford) nr. 46957 Type (220x290) bouwjaar 1946 8,5 Kn.

Datum 1960-07-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De motor vervangen door een 4tew 5 cil Stork-Ricardo motor, type AR215 (210x300) nr. 7783 (bouwjaar 1960) van 235 pk, afgesteld op 220 pk.

Datum 1961-03-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Scheepswerf Niestern, Groningen verlengd met 6 meter. Nieuwe afmetingen: Brt 239, Nrt 119, Dwat 310. Ll41,35 B 6,59 H 2,47 m.

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-09-06 GRUNO
Manager: Lukas Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVHK
Additional info: 1934 callsign PELK

Date/Name Ship 1942-02-19 GRUNO
Manager: Johannes Emilius Martinus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Emilius Martinus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1946-04-18 GRUNO
Manager: Hendrik Jacobus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Jacobus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1948-11-20 GRUNO
Manager: Coöperatieve Scheepvaartvereniging 'Eendracht', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coöperatieve Scheepvaartvereniging 'Eendracht', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1949-06-17 GRUNO
Manager: Johannes Emilius Martinus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Emilius Martinus Oosterwaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1949-06-20 GRUNO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Baas & Ruurt Fekkes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1952-02-02 FRIEDI
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Zweep & Friedrich Wilhelm Brocksmidt, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEEK

Date/Name Ship 1954-00-00 GRUNO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Zweep & Friedrich Wilhelm Brocksmidt, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PELK

Date/Name Ship 1960-09-19 JOHANNA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Buitenkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFDO

Date/Name Ship 1964-02-00 SPRAY
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Femme de Jong, Workum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Joure / Netherlands
Callsign: PHQQ

Date/Name Ship 1969-04-00 GENA
Manager: B. Williams & Co. Ltd, Swansea, Great Britain
Eigenaar: B. Williams & Co. Ltd, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Swansea / Great Britain
Callsign: GNED

Date/Name Ship 1971-00-00 GENA
Manager: Scapa Flow Salvage Ltd., Swansea, Great Britain
Eigenaar: Scapa Flow Salvage Ltd., Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Swansea / Great Britain
Callsign: GNED
Additional info: £ 10.000,--

Date/Name Ship 1974-01-00 GENA
Manager: J.M. Anderson, Eastbourne, Great Britain
Eigenaar: Mayfield Shipping Co., Eastbourne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Eastbourne / Great Britain
Callsign: GNED

Ship Events Data

1930-08-19: Op 19-08-1930 als GRUNO, zijnde een motorschip, groot 197.24 reg. ton, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Lukas Meulman, kapitein ter koopvaardij te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1366 Z GRON 1930 op het achterschip achter op de luchtkap motorkamer bakboordzijde.
1930-09-08: NvHN 08-09-1930: Groningen, 6 Sept. Op de Eems vond de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn. te Groningen, gebouwde motorzeevrachtschip „GRUNO" van 275 ton, voor rekening van kapitein L. Meulman te Groningen. Het schip, dat afmetingen heeft van 34.77 x 6.55 x 2.70 M. en voorzien is van een 150—180 P.K. compressorloozen Deutz Diesel motor, bereikte op de proefvaart een beladen snelheid langs de gemeten mijl van 8 mijl. Buiten den hoofdmotor is in de machinekamer opgesteld een 6—7 P.K. compressorlooze Deutz Diesel hulpmotor voor de aandrijving van de hulpcompressor en de hulplenspomp. Aan dek is een motordeklier geplaatst, waarmede veilig 2 ton kan worden geheven. De verlichting geschiedt electrisch, terwijl het roer van het Oertz-patent is. De motorkamer is zeer ruim, terwijl de verblijven uiterst geriefelijk en modern zijn ingericht. De bouw van het schip geschiedde onder Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie hoogste klasse groote kustvaart. Na afloop werd het schip tot tevredenheid door den kapitein overgenomen en vertrok het met de lading ijzergrond naar Middlesborough.
1941-03-01: In beslag genomen door de Duitsers, liggende te Delfzijl en toegewezen aan het Haven Commando Delfzijl. Op 16 aug. 1942 in dienst van het Deutsche Strassenwesen, Duisburg met Duitse bemanning. In 1943 krijgt het schip Hamburg als 'thuishaven'. Op 19 mei 1945 gevonden in Trondheim en 18 September 1945 terug in Delfzijl. Oktober 1945 in opdracht van de Nederlandse Regering te 's Gravenhage weer in handen gesteld van Oosterwaal, Rotterdam. Gerepareerd bij Sander, Delfzijl.
1946-08-01: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het motorschip Gruno, terwijl het de Theems opvoer ter hoogte van de Shellhaven, met het mee liggende Engelse motorschip Delce, ten gevolge waarvan de Delce is gezonken. De Gruno was op 31 juli 1946 vertrokken van Maassluis naar Londen met slechts 50 ton fruit. Op 1 augustus werd Sunk-vuurschip gepasseerd. Om tijdverlies bij het overnemen van een loods te voorkomen en omdat de kapitein J. Vlietstra het vaarwater voldoende kende, nam hij geen loods aan boord. Het was goed weer met goed zicht en er werd volle kracht gevaren, 9 mijl. Om 13.50 uur was men ter hoogt van de Shellhaven, de kapitein was op de brug waarvan alle ramen geopend waren. Er stond, ondanks de grote stuurlast van de Gruno, waardoor men vanaf de brug geen vrij uitzicht had naar voren tot 1½ streek aan weerszijden van de voorsteven, geen uitkijk op het voorschip. Ook ging de kapitein niet de navigatie leiden vanaf de boven brug op het stuurhuis, hoewel deze daarvoor is ingericht en er voldoende contact mogelijk is met de roerganger in het stuurhuis. Even nadat de Gruno aan stuurboord twee zeilende Thames-barges was gepasseerd, werd een schok gevoeld, waarop de kapitein onmiddellijk de motor op volle kracht achteruit zette. Hij zag daarop aan stuurboord de lage motorbarge Delce in zinkende toestand tevoorschijn komen. De drie opvarenden werden aan boord van de Gruno genomen. Oordeel van de Raad is dat kapitein Vlietstra heeft toegegeven dat hij zich tijdens het varen op de Theems op de brug heeft bevonden en dat men van daaruit geen vrij uitzicht had naar voren. Hij heeft ook verklaard dat vanaf de boven brug het uitzicht naar voren wel vrij was en waarvan de navigatie zonder bezwaar kon worden gevoerd. Hij erkent dat hij een fout heeft gemaakt door niet vanaf de boven brug te navigeren. De Raad is van mening dat de aanvaring te wijten aan de schuld van de kapitein en straft kapitein J. Vlietstra, geboren 25 mei 1913 te Zuidhorn en wonende aldaar, disciplinair door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 7 maart 1947.
1952-11-05: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Friedi op 5 november 1952 nabij Stubbekjöbing en op 7 november 1952 nabij Kalmar. De Friedi was op reis van Odense naar Helsinki en beladen met kippegrit. Na vertrek op 4 november om 16.00 uur uit Odense nam de kapitein zijn route door de Grönsund. De kapitein nam zelf de wacht van 20 tot 24 uur en om 0.00 uur op 5 november werd hij afgelost door de bestman die daar nog nimmer gevaren had, maar de kapitein achtte deze voldoende geschikt om alleen wacht te lopen. Tussen Bogö en Stubbekjöbing kwam de kapitein weer op de brug. Nadat het licht van Stubbekjöbing juist groen was geworden liep de Friedi aan de grond. Het lukte niet met eigen middelen vlot te komen. Na 14.15 uur werd 15 ton van de lading in een vissersschip gelost. Op 6 november kwam de Friedi vlot en nam de geloste lading weer over en om 14.50 uur werd de reis weer voortgezet. Op 7 november om 16.00 uur, toen het schip zich in de Kalmarsund bevond, 3 mijl voorbij Utgrunden, kreeg de bestman de wacht. Rond 18.00 uur liep de Friedi weer aan de grond. Het gelukte niet met eigen middelen vlot te komen. De volgende dag om 13.00 uur loste men ongeveer 10 ton lading in een lichter waarna de Friedi om 15.30 uur vlot kwam en de lading weer innam. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen op 5 november de schuld is van de kapitein die nagelaten heeft een peiling te nemen toen hij tussen Bogö en Stubbekjöbing weer op de brug kwam. De tweede stranding op 7 november is volgens de raad te wijten aan de bestman die twee lichten met elkaar verwisseld heeft. De Raad straft daarom kapitein H. van Wijk, geboren 24 september 1907, wonende te Kropswolde, terzake van het aan de grond lopen nabij Stubbekjöbing, door het uitspreken van een berisping. Bestman B. Broeck-schmidt, zoon van één van de eigenaren, geboren 8 mei 1928 en wonende te Delfzijl werd, ter zake van het aan de grond lopen nabij Kalmar op 7 november, eveneens gestraft door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 21 juli 1954.
1959-10-26: Door plotselinge motorschade in moeilijkheden ter hoogte van Inishowen Head aan de Noordkust van Ierland, op weg naar Londonderry om aardappelen te laden. Na een noodbericht werd het schip aanvankelijk door een Brits oorlogsschip op sleeptouw genomen en later aan een sleepboot overgegeven, die het schip naar Londonderry sleepte. Na een voorlopige reparatie bleek dat de eigenaren geen geld bezaten om de kosten te betalen. Het schip werd in december door de reparateur voor anker gelegd en en op het schip werd beslag gelegd. De bemanning, die ook geen geld kreeg van de rederij, werd door de Nederlandse onderzeebootjagers 'Drente' en 'Limburg' kosteloos vervoerd naar Den Helder, waar ze op 26 november 1959 arriveerden. Het schip werd op 4 juli 1960 vrijgekocht door Hendrik Buitenkamp. Vervolgens naar Scheepswerf Vos & Zn., Groningen gesleept.
1961-03-03: NvhN 03-03-1961: Kustvaarder uit elkaar getrokken. Het klinkt ons altijd wat vreemd in de oren als we horen, dat er een kustvaarder „uit elkaar getrokken" wordt. En zeker denken we bij dit belangrijke onderdeel van het verlengen van een schip aan grote kranen en enorme lieren, aan zwaar materiaal in ieder geval. Wat dit betreft, valt het allemaal nogal mee, zoals we gisteren zagen op de scheepswerf van de fa. Niestern aan het Damsterdiep in Groningen, waar de Johanna de operatie onderging. De Johanna is al het vijfde schip dat op deze werf is verlengd. Bij het uit elkaar trekken gleed een helft van het schip, voortbewogen door een takel en een lier, over met hellingvet ingesmeerde ijzeren balken. De hele zaak — de Johanna was van tevoren natuurlijk losgebrand — duurde nog geen half uur en verliep praktisch geruisloos. De lengte over alles was oorspronkelijk 34.77 m. en wordt nu 40.77 m., een winst van zes meter dus. De breedte blijft 6.55 m. Terwille van de stevigheid wordt op de kielgang van de bodem een dubbele plaat aangebracht en dit gebeurt eveneens op het dek. Voor de dwarsversteviging komen er in de ruimen vijf raamspanten, een soort versterkte spanten. Een en ander gebeurt onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie. De spectaculaire arbeid van het verlengen, dat men nogal eens toepast bij oudere schepen, gebeurt in het Noorden op drie werven.
1976-04-15: Final Fate:
Op weg van Rotterdam naar Great Yarmouth getroffen door motorschade. Op sleeptouw genomen door de Belgische sleepboot 'Jacques Letzer' en naar Zeebrugge gesleept. Daar werd de hoofdmotor hersteld, maar na vertrek uit Zeebrugge werd lekkage in de machinekamer ontdekt, waarna het schip in zinkende toestand terug keerde naar Zeebrugge. Door Lloyds total loss verklaard. 1977 Verkocht aan Van Heyghen Frères, Brugge en gesloopt in de periode mei-juni 1977.


Afbeeldingen


Omschrijving: Gruno 1930. (Koster)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Gruno
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Gruno 1930
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Friedi
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Friedi 1930 ex Gruno
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Johanna
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het ruim van de Johanna tijdens de verlenging bij Niestern, Groningen in maart/april-1961
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Johanna na de verlenging bij Niestern, Groningen.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Spray
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Spray
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: Als GENA onder Engelse vlag
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)