Inloggen
GRETA - ID 2568


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5135965
Nat. Official Number: 3484 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Kerstholt, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 188
Launch Date: 1956-12-22
Delivery Date: 1957-03-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15793 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 377.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 169.00 Net tonnage
Deadweight: 507.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25000 Cubic Feet
Bale: 23250 Cubic Feet
 
Length 1: 48.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-03-12 GRETA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKL

Date/Name Ship 1964-10-09 HILLSWICK
Manager: Enid Shipping Company Ltd., Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Company Ltd., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: GPGU

Date/Name Ship 1969-01-19 GRAYBANK
Manager: G.E. Gray & Sons (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: G.E. Gray & Sons (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GPGU

Date/Name Ship 1975-00-00 JUDERT II
Manager: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Eigenaar: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston / Great Britain
Callsign: GPGU

Ship Events Data

1956-12-22: Op 22-12-1956 als schip in aanbouw bij het Kadaster teboekgestelt als GRETA. Eigendom van Jurjen Schokkenbroek, scheepskapitein en reder te Groningen. Voltooid op 09-03-1957.
1956-12-24: NvhN 22-12-1956: Nieuwe scheepswerf Kerstholt in gebruik gesteld. Tewaterlating eerste coaster. Daarna had de tewaterlating plaats Van de eerste coaster, welke op deze nieuwe werf wordt gebouwd, namelijk het m.s. Greta (bouwno. 188), in aanbouw voor de heer J. Schokkenbroek te Groningen. Na de plechtige doop door mevrouw Schokkenbroek gleed het schip vlot te water. De Greta is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47 m., lengte tussen de loodlijnen 44 m., breedte op de spanten 8 m. en holte 3.40 m. De beladen diepgang bedraagt 3.12 m. Het schip wordt uitgerust met een 390 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 16 p.k. elk worden opgesteld. De verdere uitrusting bestaat o.m. uit twee masten met twee tweetonslaadbomen, laad- en ankerlieren, waarbij drie hulpmotoren van elk 16 p.k., ruimventilatie, oliegestookte centrale verwarming, elektrische installatie van 110 volt, echoloodinstallatie enz. De ruiminhoud bedraagt 25.000 cft. grainspace (cft. = cubic feet: kubieke voet). Het schip wordt gebouwd onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een luxe dubbelschroef motdrjacht van plm. 40 m. lengte voor een opdrachtgever uit het vorstendom Monaco.

De genodigden bezichtigden hierna de nieuwe werf, welke een belangrijke aanwinst voor de Groninger scheepsbouw mag worden genoemd. Behalve een moderne scheepsbouwloods met een oppervlakte van 1000 m 2 ten behoeve van de bouw van zeeschepen, speciaal coasters, zijn op het werfterrein twee loodsen opgericht voor de bouw van houten en lichtmetalen vaartuigen. Voorts beschikt de werf over een scheepstimmerwerkplaats, een smederij en een draaierij en over een houtopslagplaats. Op de bouwhelling is een machtige verrijdbare werfkraan verrezen, terwijl gelast kan worden in een verrijdbare lasloods. De kantoren, magazijnen etc. zijn ondergebracht in een gebouwencomplex, dat zeer modern is ingericht. Aan het Oosterhamrikkanaal heeft men de beschikking over een opslagwal, waar eventueel ook schepen kunnen worden gebouwd. De bouwhelling aan het Van Starkenborghkanaal heeft een lengte van ongeveer 75 m. Na de verbetering van het Eemskanaal zullen hier schepen tot 2000 ton kunnen worden gebouwd.

Trouw 24-12-1956: Nieuwe werf te Groningen geopend. (Van onze correspondent) De nieuwe werf van de n.v. scheepswerf Kerstholt aan het Van Starkenborghkanaal te Groningen is zaterdagmorgen officieel in gebruik genomen. Een der directeuren, de heer H. M. Kerstholt, sprak een openingsrede uit, waarna zijn moeder, mevrouw A. M. Kerstholt-Börger, een monument onthulde, dat werd vervaardigd door de Groninger beeldhouwer Willem Valk en een anker als symbool van de hoop, de scheepvaart en de scheepsbouw voorstelt. Daarna hield de burgemeester van Groningen, de heer J. Tuin, een toespraak, die gevolgd werd door de tewaterlating van de eerste kustvaarder, die op deze werf gebouwd wordt het m.s. „Greta".
1956-12-27: Op 27-12-1956 als GRETA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3484 Z GRON 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 2.80 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1957-03-13: NvhN 13-03-1957: Proefvaart m.s. Greta. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Greta. dat bij de N.V. Scheepswerf Kerstholt te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer J. Schokkenbroek te Groningen. Dit is het eerste kustvaartuig. dat bij deze werf werd gebouwd. De Greta is van het gladdektype. meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47 m., lengte tussen de loodlijnen 44 m., breedte op de spanten 8 m. en holte 3.40 m. De beladen diepgang bedraagt 3.12 m. De voortstuwing geschiedt door een 390 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10½ knoop. De ruiminhoud bedraagt 25.000 cft. grainspace en 22400 cft. balespace. De bunkercapaciteit is totaal 170 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.
1960-11-12: De Telegraaf 11-11-1960: Poging om schip te redden mislukt. Nederl. matroos: zwemtocht door ijskoude Oostzee. „Sleep” zonk vlak bij de kust. Van een onzer verslaggevers. IJmuiden, vrijdag met het touw, dat kapitein J. Schokkenbroek (35) hem om het middel had geknoopt, dook de onverschrokken matroos Nico Aggelen (30) met alleen zijn zwembroek aan van de Nederlandse kustvaarder „Greta" in het ijskoude water van de Oostzee. Want zó zou hij voor de kapitein-eigenaar en alle opvarenden van het schip een flink extraatje kunnen verdienen, dacht hij. Zijn poging zou niet slagen....De inzet van deze koude tocht was de Duitse schoener „Forluna", een met kunstmest geladen schip, dat door de bemanning was verlaten en stuurloos de prooi van de hoge zeeën was geworden. „Zouden wij dat schip niet kunnen bergen?" had kapitein Schokkenbroek gevraagd en Nico had instemmend „ja" geknikt. Slagzij.
Even later zwom hij door het ijskoude water om een sleepverbinding tot stand te brengen met de „Fortuna", die zwaar slagzij maakte. Vijfhonderd meter moest hij zwemmen, voordat hij onder het gejuich van zijn kameraden aan boord van de „Fortuna" kon klimmen. Hij haalde het touw binnen, waaraan inmiddels op de „Greta" een flinke staalkabel was vastgeknoopt, en slaagde er zo in, de sleepverbinding tot stand te brengen. Matroos Nico Aggelen had zichzelf toen bevorderd tot kapitein van het verlaten schip, en voor de ogen van de échte kapitein, die zich met zijn volledige bemanning op een Duitse vrachtboot, welke ook in de buurt lag, in veiligheid had gebracht, probeerde hij „zijn" schip, waaraan de „Greta" langzaam begon te trekken, enigszins op koers te brengen. Naar kust. Hoewel bemoeilijkt door de hoge zeeën en het slechte weer, slaagde de Groningse kustvaarder „Greta" erin met haar sleep langzaam koers te zetten naar de Duitse Oostzeekust, die ongeveer 12 mijl ver was. „We hebben meer dan een uur gesleept," vertelde kapitein Schokkenbroek. „Toen ineens ging het mis." Een paar mijl uit de kust begon de kunstmestboot langzaam te zinken. Nico Aggelen zag nog net kans overboord te springen, en terwijl hij in het koude water ronddreef, verdween de „Fortuna" langzaam in de golven. „Niet bang”. De Duitse vrachtboot, ook de opvarenden van de „Fortuna" aan boord had, zag kans Nico Aggelen aan boord te nemen. De beide schepen voeren een baai binnen, die hun beschutting bood, en toen kon Nico weer terug naar zijn eigen .schip. Kapitein Schokkenbroek, belde donderdagmiddag via Scheveningen Radio het verhaal van de mislukte berging door aan zijn vrouw in Groningen. Ook in het ouderlijk huis van Nico aan de Lange Giststraat 19 in Middelburg drong toen het nieuws door. De getrouwde zuster Didy (28) van Nico Aggelcn zei: „Wij wisten wel, dat Nico niet voor een kleintje vervaard is....”

Arnhemsche courant 12-11-1960: ,,Zondagsdouceurtje ging verloren voor Groninger kapitein. Sleep van coaster Greta zonk. (Eigen nieuwsdienst) De 37-jarige kapitein J. Schokkenbroek uit Groningen en de 30-jarige matroos uit Middelburg Nico van Aggelen hebben de afgelopen zondag een aardig douceurtje aan hun neus voorbij zien gaan. Beter gezegd; naar beneden zien gaan. Want de buit, een verlaten Duitse schoener geladen met kunstmest, die de Groninger kustvaarder een uur lang succesvol op sleep had, zonk in het zicht van de haven, vlak bij het eiland Gotland voor de Zweedse kust. Dat was het dramatische hoogtepunt in het avontuur van matroos Nico van Aggelen. Toen de Greta zondag met hout van de Finse haven Katskar naar West Hartlepool op weg was, ontdekte de bemanning de Duitse schoener Fortuna, die eenzaam en verlaten op de woeste golven van de Oostzee dobberde. De kapitein en de Zeeuwse matroos zagen er wel een extraatje in. Als ze het schip zouden kunnen bergen, was het een voordelige zondag voor elk lid van de bemanning. Lang werd er dan ook niet over nagedacht. De kapitein bond de Zeeuw een touw om zijn middel en deze sprong even later in zwembroek en zwemvest in het ruwe ijskoude water. Vijfhonderd meter lagen er tussen de Greta en de Fortuna, die zwaar overhelde. Een zwemmarathon van een halve kilometer op een hoge en holle zee, maar Van Aggelen ging onverschrokken op zijn prooi af. Een poosje later klom hij, terwijl op de Greta een gejuich opging, aan boord van de verlaten schoener. Vlug werd de verbinding nu tot stand gebracht. De matroos haalde het touw dat om zijn middel was gebonden binnen, waaraan op de Greta al een fikse staalkabel was bevestigd. De kustvaarder had zijn „fortuin” binnen, althans zo scheen het, en met de sleep, waarop de Zeeuw zich tot kapitein en stuurman tegelijk had gebombardeerd, zette de Greta koers naar de kust. Onder de ogen van de onfortuinlijke Fortuna-kapitein en bemanning, die door een in de buurt liggend Duits vrachtschip in veiligheid waren gebracht. Maar de Fortuna zou die dag toch zijn ondergang op zee beleven. Toen het schip reeds meer dan een uur was gesleept begon het langzaam te zinken. In de buurt van het eiland Gotland moest de heer en meester van de kunstmestboot, Nico van Ag- gelen, andermaal van boord springen, toen de Fortuna snel in de diepte verdween. De Duitse vrachtboot, die ook de opvarenden , van de Fortuna aan boord had, pikte de matroos op. In een beschutte baai werd Van Aggelen weer door de Greta overgenomen. Daarmee was een eind gekomen aan het avontuur, dat zo’n succesvol begin had.
1963-02-21: Brand ontstaan in de pantry, waarbij kapitein W. Lambeck (50) en zijn 45 jarige Deense vrouw om het leven kwamen. Het schip kwam met een lading melkpoeder uit Antwerpen en lag te lossen in Dungarvan (zuidoostkust van Ierland). Eigenaar Schokkenbroek reisde naar Dungarvan en bracht het schip, met de overledenen, naar Delfzijl ter reparatie.

Leeuwarder courant 22-02-1963: Ontploffing op schip Gronings echtpaar kwam om bij brand in Ierland. In lerland zijn gisteren bij een brand aan boord van de Nederlandse kustvaarder „Greta" (377 ton), eigen aan de heer J. Schokkenbroek te Groningen, de 50-jarige kapitein W. Lambeck uit Hoogezand en zijn 45-jarige vrouw Erna, die van Deense afkomst is, omgekomen. Het schip was bezig een lading melkpoeder te lossen, die uit Antwerpen naar Dungarvan, een haven aan de zuidoostkust van Ierland, was gebracht. De brand volgde op een explosie in de pantry. De stuurman en de machinist hebben nog geprobeerd de kapitein en zijn vrouw uit de kajuit te redden, maar zij slaagden daarin niet. Aangenomen wordt, dat zij in de rook zijn gestikt en daarna zijn verbrand. Het echtpaar laat een zoon (16) en dochter (19 ) na.

De Volkskrant 27-02-1963: Echtpaar omgekomen bij scheepsbrand. Dungarvan (lerland) 25 febr. (AP) — Bij een gerechtelijke lijkschouwing is komen vast te staan dat de Nederlandse scheepskapitein Willem Lambeck (50) uit Sappemeer en zijn vrouw Erna Lambeck aan boord van hun 400 ton metende kustvaarder Greta door verstikking om het leven gekomen zijn. Zij werden donderdag dood in hun hut aangetroffen na een brand aan boord. Het schip lag in Dungarvan om een lading kunstmest te lossen. De 17-jarige matroos Joop Reyenga uit Groningen heeft verklaard dat hij tevergeefs geprobeerd had de deur van de hut open te hakken met een bijl toen hij het echtpaar om hulp hoorde schreeuwen. Het lukte niet. Later slaagde de brandweer uit Dungarvan er in de deur open te hakken, maar toen was het echtpaar al gestorven.
1964-09-17: Trouw 17-09-1964: De 515 ton d.w. metende kustvaarder Greta, die in 1957 werd gebouwd en voorzien is van een 300 P.K. MaK machine-installatie, is aan de Enid Steamship Co te Edinburgh verkocht.

Trouw 13-10-1964: De Nederlandse kustvaarder Greta van 500 ton dw. is aan een in Leith gevestigde rederij verkocht. Het in 1957 gebouwd schip heeft volgens Lloyd List and Shipping Gazette £ 50.000 opgebracht.
1973-04-15: Op 15-04-1973, tijdens de reis van Burghead naar de Nieuwe Waterweg, op een wrak in positie 53.46 N 00.28 O gestoten.
1973-12-14: Op 14-12-1973, ten anker liggend nabij Gravesend, door de Engelse m.s.”Benloyal”1959-11463 BRT aangevaren. Hierbij de stuurboord anker en ketting verloren en verder lichte schade aan de boeg opgelopen.
1976-11-09: Final Fate:
Onderweg van Rotterdam naar Mistley gezonken na een aanvaring met de Russische trawler 'Omul' ten noordoosten van lichtschip Outer Gabbard in pos. 52.05. N - 02.11 E.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Greta' (bj 1957)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: Hillswick 1957 ex Greta
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HILLSWICK
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: 'Graybank'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: GRAYBANK
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: JUDERT II op het kanaal van Terneuzen 15 februari 1976
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.
Algemene informatie

 

NvhN 130357
Proefvaart m.s. GRETA.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig GRETA, dat bij de N.V. Scheepswerf Kerstholt te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer J. Schokkenbroek te Groningen. Dit is het eerste kustvaartuig, dat bij deze werf werd gebouwd. De GRETA is van het gladdek type, meet 500 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47 m, lengte tussen de loodlijnen 44m, breedte op de spanten 8 m en holte 3,40 m. De beladen diepgang bedraagt 3,12 m. De voortstuwing geschiedt door een 390 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10½ knoop. De ruiminhoud bedraagt 25.000 cft. grainspace en 22.400 cft. balespace. De bunkercapaciteit is totaal 170 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.