Inloggen
GEESTSTROOM - ID 2413


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127152
Nat. Official Number: 3261 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 173
Launch Date: 1954-05-20
Delivery Date: 1954-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 432496 Type (285x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 318.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 364.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17900 Cubic Feet
Bale: 16100 Cubic Feet
 
Length 1: 43.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.61 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-09-1961
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In de Nieuwe Waterweg gezonken na een aanvaring. Daarna gelicht en bij Scheepswerf en Reparatiebedrijf de Groot en van Vliet te Slikkerveer gerepareerd en van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 2tew 7 cil 400 Pk Bolnes Type 7KL Nr. 2057 Type (190x350) 10,5 Kn.

Datum 00-00-1968
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd tot containerschip voor het vervoer van speciale containers met groente.

Datum 00-00-1973
Type: Rebuilt
Omschrijving: In gebruik als sportvisser. Het schip is in de loop der tijd verder verbouwd ten behoeve van de sportvisserij. Het luikhoofd is dichtgemaakt en het ruim is ingericht als zaal met horecamogelijkheid. De achtermast werd ingekort en verplaatst. De brugvleugels werden versmald en de luchtkokers verwijderd. In 1994 werd het schip aangepast voor rolstoelgebruikers.

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-07-21 GEESTSTROOM
Manager: Maarten Johannes van Geest, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maarten Johannes van Geest, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGP

Date/Name Ship 1957-03-25 GEESTSTROOM
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGP

Date/Name Ship 1971-03-16 GEESTSTROOM
Manager: N.V. Schepenexploitatie Maatschappij, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Schepenexploitatie Maatschappij, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krimpen aan de Lek / Netherlands
Callsign: PEGP

Date/Name Ship 1971-12-29 FORTUNA
Manager: N.V. Schepenexploitatie en Handelsmaatschappij Zagri, N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Schepenexploitatie en Handelsmaatschappij Zagri, N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1954-05-20: NvhN 20-05-1954: Tewaterlating m.s. GEESTSTROOM. Bij de scheepswerf C. Apol te Wirdum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Geeststroom, dat wordt gebouwd voor rekening van de firma Waling van Geest & Zonen te 's-Gravenzande. De Geeststroom is van het gladdektype, meet plm. 375 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 380 p.k. motor. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 10—11 p.k., centrale verwarming, electrische lichtinstallatie van 110 volt, electrische ruimventilatie, radiotelefonie, echolood-installatie, enz. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met Certificaat Scheepvaartinspectie voor de Grote Kustvaart (F.). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdektype, groot plm. 600 ton d.w., voor rekening van de firma Paul Albert Sturm te Hamburg. (Opm. Dit laatste is niet doorgegaan.)
1954-07-22: Op 22-07-1954 als GEESTSTROOM, zijnde een motorschip, metende 900.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9544 d.d. 14-07-1954, liggende te Wirdum, door A. Pinkster, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3261 Z GRON 1954 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.70 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.64 m. uit dek.
1954-07-28: NvhN 28-07-1954: Proefvaart m.s. GEESTSTROOM. Op de Eems is de geslaagde proefvaart gehouden van het 375 ton metende kustvaartuig Geeststroom, dat bij de Scheepswerf A. Apol CV. te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de firma Waling van Geest en Zonen te 's-Gravenzande. De voortstuwing geschiedt door een 380 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart pon snelheid behaalde van bijna elf mijl. Het schip is uitgerust met radar. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart (letter F.)
1956-04-26: Het Parool 26-04-1956: Wilde staking in haven Maassluis. (Van onze correspondent)
Maassluis, donderdag. — Gistermiddag is te Maassluis onder de havenarbeiders een wilde staking uitgebroken. De laatste jaren wordt regelmatig vanuit de haven van Maassluis door exporteurs uit het Westland en Rotterdam een aantal coasters met groente en fruit, voornamelijk naar Engeland verscheept. Er is geleidelijk een vaste kern van havenarbeiders gevormd. Gisteren moesten wederom enkele coasters verladen worden. De „Geeststroom" van de firma Van Geest uit 's-Gravezande kon aanvankelijk niet vertrekken, doordat 25 man tijdens het laden van dit schip het werk neerlegden. Zij eisten een loonsverhoging van 23 cent per uur, hetgeen, gelet op de c.a.o., niet kon worden toegestaan. De firma Van Geest liet een bus met arbeiders uit Flakkee komen, doch deze mensen werden na aankomst te Maassluis door de stakers bewerkt en gingen niet aan de arbeid. Op drie man na keerden zij onverrichterzake naar hun woonplaats terug. De „Geeststroom" is toen geladen door eigen personeel uit het Westland van de firma Van Geest. De coaster „Fiducia", eigendom van de firma Minnaar te Rotterdam is eveneens door eigen personeel van de eigenaar van het schip in de loop van de avond geladen. Gisteravond omstreeks acht uur, nadat de stakers vergaderd hadden, en een voorlopige regeling was getroffen, wilden de stakers — in totaal circa 50 man — wederom aan het werk gaan, maar de firma Minnaar, die zoals gemeld reeds eigen personeel had ingeschakeld, weigerde van de diensten van de havenarbeiders gebruik te. maken. Vandaag zijn er geen coasters te verladen, zodat men met belangstelling zaterdag tegemoet ziet. Dan zullen wederom enkele schepen aankomen. Algemeen heeft men de indruk, dat deze ongeorganiseerde staking zal verlopen.
1959-10-03: Het Vrije Volk 03-10-1959: 20.000ste op de Waterweg. (Van een onzer verslaggevers)
Het Nederlandse motorschip Geeststroom is vanmorgen als twintigduizendste schip in 1959 de Waterweg binnengekomen. Vorig jaar arriveerde het twintigduizendste op 19 oktober — zestien dagen later. De Geeststroom kwam van Boston, geladen met vee en nam ligplaats in Maassluis. Cargadoor is de Koninklijke Scheepsagentuur Dirkzwager.
1960-09-23: Het Vrije Volk 23-09-1960: 20.000ste op N. Waterweg. (Van een onzer verslaggevers) Elf dagen eerder dan vorig jaar arriveerde gisteravond op de Nieuwe Waterweg het twintigduizendste schip, dat in de loop van dit jaar hier is binnengelopen. Het was het Nederlandse motorschip Gazelle dat geladen met suiker uit Londen kwam en naar de Spoorhaven in Rotterdam ging. In 1959 kwam het Nederlandse motorschip Geeststroom op 3 oktober als twintigduizendste binnen.
1961-08-28: Op 28.08.1961 leeg onderweg van Maassluis naar Boston om 21.30 uur in de Nieuwe Waterweg gezonken na een aanvaring met het Noorse tankschip "Jaranda". Alle bemanningsleden werden gered door de Noorse tanker. Twee waren er overboord gesprongen en wisten zwemmend de wal te bereiken. De Hoekse reddingsboot verliet onmiddellijk de Berghaven op weg naar de Poortershaven voor assistentie. De Noorse tanker was op reis van Puerto Miranda naar Pernis. Door de aanvaring liep de Noor geen noemenswaardige schade op en vervolgde de reis naar Pernis. Op 04.09.1961 gelicht en bij Scheepswerf en Reparatiebedrijf de Groot en van Vliet te Slikkerveer gerepareerd en tevens van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 2tew 7 cil 400 Pk Bolnes Type 7KL Nr. 2057 Type (190x350) 10,5 Kn.
1961-08-29: 1961-29-aug Leeuwarder courant 29-08-1961: Aanvaring op Nieuwe Waterweg. Tanker kraakt coaster, alle opvarenden gered. Een mysterieuze aanvaring op de Nieuwe Waterweg, bij helder zicht en bladstil weer, is in de afgelopen nacht de ondergang geworden voor de Nederlandse kustvaarder „Geeststroom" (317 brt), dat gebouwd werd in 1954 en voor de rederij Waling van Geest en Zoon een min of meer regelmatige dienst onderhield op de Engelse oostkust. De „Geeststroom" werd even na tien uur, nadat zij de haven van Maassluis had verlaten met bestemming Boston (Engeland) tussen Maassluis en Hoek van Holland met een daverende klap midscheeps geraakt door de binnenkomende Noorse tanker „Jaranda", die met 18.000 ton ruwe olie voor de Shell uit Puerto Miranda (Venezuela) kwam. De kustvaarder begon vrijwel onmiddellijk te zinken. Kapitein Booster uit Vlaardingen deed nog een poging om zijn schip aan de zuidelijke oever aan de grond te zetten, maar dat gelukte hem slechts gedeeltelijk. Alleen een klein deel van de romp en de masten van de „Geeststroom" markeren nog de plaats van het ongeval, de rest van het schip ligt onder het water. Buiten de vaarroute overigens. Het werd voor de bemanning van de „Geeststroom" in die spannende minuten een vlucht voor het leven. Twee jonge matrozen sprongen in paniek over boord en zwommen dwars over de Waterweg naar de oever bij Maassluis, waar zij door personeel van Dirkzwagers meldingspost aan droge kleren werden geholpen. De negen andere bemanningsleden klommen via een snel uitgeworpen touwladder aan boord van de Noorse tanker. Het avontuur is voor allen goed afgelopen, alleen een der oudere matrozen kreeg een lichte verwonding aan het gelaat. Aanvankelük werd gevreesd, dat een of meer mannen van de „Geeststroom" met het schip mee in de diepte waren gezogen, doch dat was gelukkig niet het geval. Toch heeft de rijkspolitie te water nog lange tüd met schynwerpers de plaats van het ongeval beschenen. De reddingboot van Hoek van Holland verleende daarbij assistentie. De veel zwaardere „Jaranda" liep vrijwel geen schade op. Het schip heeft de kustvaarder met de boeg aan stuurboordzijde geraakt, maar kon zonder moeilijkheden de reis naar Pernis vervolgen. Naar de oorzaak van deze aanvaring wordt een onderzoek ingesteld.

Het Vrije Volk 29-08-1961: Elf man redden zich uit zinkend schip. (Van een onzer verslaggevers) In enkele minuten is maandagavond tegen tien uur op de Nieuwe Waterweg tussen Maassluis en Hoek van Holland de Nederlandse kustvaarder Geeststroom/(318 brt.) ten onder gegaan. Het tien minuten tevoren uit de haven van Maassluis vertrokken scheepje kwam door nog onverklaarbare oorzaak in aanvaring met de binnenlopende Noorse tanker “Jaranda “(12.41 brt). De Geeststroom liep een groot gat onder de waterlijn op en begon onmiddellijk te zinken. Slechts doordat de coaster nog even aan het voorschip van de tanker bleef vastzitten, konden negen van de elf opvarenden op de Noor overstappen. Twee anderen, die van boord waren gesprongen, zwommen dwars over de Waterweg en wisten veilig de wal te bereiken.
Zelden heeft om een aanvaring zo'n waas van geheimzinnigheid gehangen als om deze ramp met de Geeststroom. Het begon al direct nadat de coaster, ter hoogte van Poortershaven, in de diepte was verdwenen. Zowel de kapitein van de Jaranda als zijn collega van de Geeststroom weigerde iets over het gebeurde te zeggen. Ze legden hun bemanning een spreekverbod op en zodra de geredden aan wal waren, werden zij door vertegenwoordigers van de rederij Waling van Geest uit 's-Gravenzande in afzondering gehouden. De directie van Waling van Geest weigerde vanmorgen iedere inlichting. De namen van de bemanningsleden wilde zij pas vanmiddag bekendmaken. Hun agent Dirkzwager te Maassluis nam prompt eenzelfde houding aan en 't merkwaardige was, dat ook de districtscommandant van de rijkspolitie te water in Vlaardingen ons vanmiddag nog niet kon zeggen hoe de ramp zich had voltrokken en wie er aan boord van de Geeststroom waren. Raadsel. Uit wat ons desondanks is bekend geworden, moet de ramp zich als volgt hebben afgespeeld. De Geeststroom was leeg uit Maassluis vertrokken, met bestemming Boston Lincks. De coaster had geen loods aan boord en kapitein Booster uit Vlaardingen had pas het commando overgenomen, omdat zijn collega die de laatste tijd de Geeststroom voer, met verlof was gegaan. Men staat in Maassluis voor een raadsel hoe het schip, amper tien minuten nadat het bij het prachtigste weer uit het haventje was vertrokken, met de tanker in aanvaring is kunnen komen. Er stond weliswaar een zware ebstroom, maar dat moet de gezagvoerder bekend zijn geweest. Bovendien was er op de rivier een prima uitzicht en de van Hoek van Holland naderende tanker moet al op grote afstand te zien zijn geweest. Volgens onze informaties zijn de beide schepen vrijwel midden in de rivier op elkaar gevaren. De Geeststroom werd ter hoogte van het middenschip onder de waterlijn opengereten en de kracht van de botsing was zo hevig, dat de elf opvarenden werden weggeslingerd. Verscheidenen van hen liepen lichte kwetsuren op. De kapitein van de Geeststroom hoefde zelfs geen opdracht meer te geven het schip te verlaten. Terwijl de coaster op de voorsteven van de slechts licht beschadigde “Jaranda” bleef hangen, vluchtten allen in paniek van boord. Van de negen mannen, die aan boord van de tanker wisten te klimmen, was een enkeling al gekleed in pyama. De twee matrozen, die in de rivier sprongen, werden aanvankelijk als vermist opgegeven. De reddingboot van Hoek van Holland voer daarom ook nog uit, maar kort daarna bleek dat beiden de noordelijke oever van de Waterweg hadden weten te bereiken. Zij,werden via Dirkzwager te Maassluis met een taxi naar huis gebracht, de tanker voer met de andere geredden door naar de Shell-raffinaderij te Pernis. Door de houding van de rederij- vertegenwoordigers was het daar onmogelijk iets naders over de ramp te vernemen, mede omdat ook kapitein Jonassen van de tanker weigerde iets te zeggen. De “Geeststroom” is — ter hoogte van Poortershaven — aan de zuidzijde van de Waterweg gezonken. Dat de coaster niet midden in de vaargeul terecht is gekomen, is waarschijnlijk te danken aan de Noorse tanker, die het schip onder de wal drukte toen het nog op zijn voorsteven vastzat. Omdat het wrak, waarvan bij water alleen het topje van de mast te zien is, wel gedeeltelijk in het vaarwater steekt, zal het op korte termijn worden geborgen. In het begin van de middag was daar echter nog geen opdracht voor gegeven. De Geeststroom is zeven jaar geleden gebouwd. Waling van Geest is een bedrijf dat zich bezig-houdt met de export van tuinbouwprodukten en bloembollen. Het heeft daarvoor een vijftal coasters varen en bezit ook een nieuwe boot voor bananenvervoer. Een van de schepen van de rederij kwam nog slechts kort geleden in het nieuws doordat er in een Amerikaanse haven muiterij aan boord uitbrak. De kapitein was toen genoodzaakt de hulp van de politie in te roepen. De ramp met de “Geeststroom” heeft intussen herinneringen opgeroepen aan de botsing die enkele jaren geleden op de Nieuwe Waterweg gebeurde, tussen een vrachtschip en de tanker Arthemis. Deze tanker was geladen met vliegtuigbenzine en brandde volkomen uit. Bij de botsing tussen de Geeststroom en de Jaranda was het brandgevaar veel geringer. Het Noorse schip vervoerde ruwe olie voor de Shell, een vloeistof die veel moeilijker ontvlambaar is. Alleen de sloep van de Geeststroom is geborgen. Vanmorgen werd hij de haven van Maassluis binnengebracht, waar de schepen van Waling van Geest regelmatig komen laden. Bemanning. Van de elf opvarenden van de Geeststroom waren acht man bemanningsleden en de andere drie passagiers. De namen van de leden van de bemanning zijn: kapitein G. Booster, stuurman J. Roodenburg, 1e machinist IJ. Boon, 2e machinist S.Visser, matrozen P.v.d. Tas, ,W. Hoogwerf: en J. Vroeg, alle zeven afkomstig uit Vlaardingen, en kok N. Witsenburg uit Maassluis. De namen van de drie passagiers waren vanmiddag om half twee bij de rederij Waling, van Geest in 's -Gravenzande nog niet bekend. V. De twee mannen, die zwemmend over de rivier Maassluis bereikten, zijn, de matrozen v.d. Tas. en Vroeg.

De waarheid 29-08-1961: Kustvaarder op Waterweg in de grond geboord: “Geeststroom” door tanker midscheeps geraakt. Een mysterieuze aanvaring op de Nieuwe Waterweg, bij helder zicht en bladstil weer, is maandagnacht de ondergang geworden voor de Nederlandse kustvaarder „Geeststroom", een nietig zeescheepje van 317 brt, dat gebouwd werd in 1954. De „Geeststroom" werd even na tien uur, nadat ze de haven van Maassluis had verlaten met bestemming Boston (GB), tussen Maassluis en Hoek van Holland met een daverende klap midscheeps geraakt door de binnenkomende Noorse tanker „Jaranda", die met 18.000 ton ruwe olie uit Venezuela kwam. De kustvaarder begon vrijwel onmiddellijk te zinken. Kapitein Booster uit Vlaardingen deed nog een poging om zijn schip aan de zuidelijke oever aan de grond te zetten, maar dat gelukte hem slechts gedeeltelijk. Alleen een klein deel van de romp en de masten van de „Geeststroom" markeren nog de plaats van het ongeval, de rest van het schip ligt onder water. Spreekverbod; Het werd voor de bemanning van de „Geeststroom" in die spannende minuten een vlucht voor het leven. Twee jonge matrozen sprongen in paniek overboord en zwommen dwars over de Waterweg naar de oever bij Maassluis, waar zij door personeel van Dirkzwagers meldingspost aan droge kleren werden geholpen. De negen andere bemanningsleden klommen via een snel uitgeworpen touwladder aan boord van de Noorse tanker. Het avontuur is voor allen goed afgelopen. Alleen een der oudere matrozen kreeg een lichte verwonding aan het gelaat. Aanvankelijk werd gevreesd, dat een of meer mannen van de „Geeststroom" met het schip mee in de diepte waren gezogen, doch dat was gelukkig niet het geval. Toch heeft de rijkspolitie te water nog lange tijd met schijnwerpers de plaats van het ongeval beschenen. De reddingboot van Hoek van Holland verleende daarbij assistentie. De veel zwaardere „Jaranda" liep vrijwel geen schade op. Het schip heeft de kustvaarder met de boeg aan stuurboordzij de geraakt, maar kon zonder moeilijkheden de reis naar de eerste petroleumhaven in Pernis vervolgen. Daar meerde de „Jaranda" ten slotte om half één af. Ruim drie kwartier later verlieten de schipbreukelingen het Shell-terrein. Allen werden met een busje naar hun woningen in Vlaardingen gebracht. Het was een zwijgende groep. Op bevel van beide gezag- voerders heerste er namelijk een absoluut spreekverbod voor redders en geredden. Zelfs de namen van de schipbreukelingen werden niet gegeven. Met veel moeite kon er ten slotte een plaatje voor de fotografen af. „Ik wil onder geen beding journalisten aan boord hebben," zei kapitein Jonassen. Zijn collega van de „Geeststroom" was het daarmee geheel eens. De oorzaak van de aanvaring bleef dus onduidelijk.

Het Vrije Volk 31-08-1961: Snelle berging van coaster Geeststroom. (Van een onzer verslaggevers) De maandagavond in de Nieuwe Waterweg gezonken coaster Geeststroom zal waarschijnlijk nog deze week worden gelicht. Het bergingsbedrijf W. A. van den Tak uit Rotterdam is gisteren reeds met de voorbereidende werkzaamheden begonnen. Doordat het wrak vrij gunstig ligt, denkt het de berging, in enige dagen te kunnen voltooien. Een bergingsboot heeft de plaats van de ramp dinsdag reeds geïnspecteerd. De Geeststroom, die na de aanvaring met de Noorse tanker Jaranda in enkele minuten in de diepte verdween, ligt op de kant waar zij lek is geslagen. Dit is de stuurboordzijde van het schip, wat erop zou kunnen wijzen dat de coaster op het moment van de aanvaring helemaal aan de bakboordoever heeft gevaren. Het wrak ligt trouwens ook aan de, zuidelijke oever van de Waterweg. De mast steekt in de richting van de vaargeul.

De waarheid 31-08-1961: Geeststroom wordt gelicht. Personeel van W. A. van der Tak's bergingsbedrijf is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor het lichten van de kustvaarder „Geeststroom", die maandagnacht op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis is gezonken na een aanvaring met de Noorse tanker „Jaranda". Op de plaats van het ongeval liggen enkele drijvende bokken en het bergingsvaartuig „Meermin".
De eerste taak is nu de zware slagzij van 110 graden op te heffen. Daartoe worden zgn. kant- stroppen aangebracht, die later — als het schip recht staat — door gewone stroppen worden vervangen. De „Geeststroom" ligt op haar stuurboordzijde. Aan het karwei zal waarschijnlijk dag en nacht worden gewerkt.

Trouw 06-09-1961: „Geeststroom” gelicht. De kustvaarder „Geeststroom", die vorige week bij Maassluis is gezonken, is maandagavond gelicht. Een bok van de bergingsmaatschappij Van den Tak heeft het wrak aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg aan de grond gezet.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart: Ramp met coaster behandeld. Straf gevraagd voor kapt. Geeststroom. De raadselachtige aanvaring tussen de kustvaarder 'Geeststroom' en de Noorse tanker 'Jaranda' op de Nieuwe Waterweg op 28 augustus j.l. werd vanmorgen te Amsterdam door de Raad voor de Scheepvaart behandeld. Hoe het mogelijk was, dat kapitein G.B. van de 'Geeststroom' bij prachtig weer en goed zicht zo maar onverhoeds zijn schip voor de tanker stuurde, werd niet helemaal opgehelderd. De hoofdinspecteur van de scheepvaart, de heer J.A. Metz, meende echter dat de jeugdige gezagvoerder (23 jaar) een ernstige beoordelingsfout heeft gemaakt. Hij stelde voor hem de bevoegdheid om als gezagvoerder te varen te ontnemen voor de duur van drie weken. De theorie, die de hoofdinspecteur over de toedracht van het ongeluk ontwikkelde, was dat kapitein B., die met zijn schip in de richting van de zee voer, in de bocht van de rivier angstig is geworden toen hij alsmaar het groen licht van de van zee komende tanker bleef zien. Naar de mening van de kapitein zat de tanker zo ver aan de noordoever van de Waterweg, dat er voor de 'Geeststroom' niet voldoende ruimte overbleef om (zoals voorgeschreven) aan stuurboord te passeren. Op het laatste moment, nauwelijks 300 meter voor de 'Jaranda', besloot hij bakboord uit te gaan, waardoor hij de koerslijn van deze tanker sneed. Toen hij zag dat het niet meer ging, heeft kapitein B. nog geprobeerd de ramp te voorkomen door achteruit te slaan, maar dit mocht niet baten. De 'Geeststroom' werd even voor het stuurhuis aangevaren en raakte in zinkende toestand. Dat zij niet direct zonk, was alleen te danken aan het feit dat zij nog 10 minuten aan de voorsteven van de tanker bleef vastzitten. Daardoor konden zeven van de negen opvarenden op de 'Jaranda' overklimmen. De twee anderen wisten zich zwemmend te redden. De heer Metz wilde niet de ramp zonder meer wijten aan de jeugdige onervarenheid van de kapitein van de 'Geeststroom', die al talrijke reizen naar Engeland heeft gemaakt en op de Waterweg goed bekend is. Hij vond het echter fout, dat de gezagvoerder van de kustvaarder het niet nodig had gevonden loodshulp te gebruiken. Op de manoeuvres van de 'Jaranda' had de hoofdinspecteur geen aanmerkingen. (FO)
1961-09-05: Leeuwarder Courant 05-09-1961: „GEESTSTROOM" gelicht. De kustvaarder „GEESTSTROOM", die vorige week maandagavond nabij Maassluis is gezonken, is gisteravond gelicht. Een bok van de bergingsmaatschappij Van den Tak heeft het wrak aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg aan de grond gezet.
1962-09-11: Leeuwarder courant 11-09-1962: Ongeveer f 1.000 verdwenen. Kapitein bestolen door bemanningsleden. Op zaterdag 1 september jl. ontdekte de kapitein A. Roodenburg van de kustvaarder „Geeststroom"', dat zijn scheepskas, die door toevallige omstandigheden extra goed gevuld was geweest, tot op de bodem leeg was. Een bedrag van circa ƒ 3.500 was verdwenen. Een onderzoek, dat onmiddellijk door de politie van Maassluis werd ingesteld, leverde aanvankelijk geen voldoende resultaat op, doch bij verder zoeken kwamen er voldoende feiten aan het licht om tot aanhouding van een op de bewuste zaterdag afgemonsterde matroos, de 20-jarige J. H. van H. uit Wormer over te gaan. Bij aankomst van het schip op zaterdag ,jl. in de haven van Maassluis, kon de politie nog twee verdachten aanhouden, namenjk de matrozen A. van de E., 25 jaar en IJ. P., oud 22 jaar, beiden uit Vlaardingen. Alle drie verdachten hebben een volledige bekentenis afgelegd. Nadat op zondag 9 september ook nog de 27-jarige taxichauffeur J. van der V., eveneens uit Vlaardingen, die zich aan heling had schuldig gemaakt, was aangehouden, kon de balans worden opgemaakt. Er kon van het vermiste geld nog circa ƒ2.500 in beslag worden genomen.
1963-06-21: Trouw 21-06-1963: Het Nederlandse motorschip Sint Annaland heeft drie opvarenden aan boord genomen van een Brits jacht dat in het Kanaal in nood verkeerde. Een ander Nederlands schip, de Geeststroom, nam het jacht op sleeptouw.
1967-05-17: Het Vrije Volk 17-05-1957: Engels slachtvee naar Maassluis. Maassluis.--De haven van Maassluis is nu ook invoerhaven geworden van slachtvee uit Engeland. De schepen van het expeditiebedrijf Geest & Zn., die uit Maassluis groenten en dergelijke naar Engeland vervoeren, brengen op de retourvaart het vee mee. De coaster “Geeststroom” heeft donderdagmorgen de eerste lading aangevoerd. Via bruggen loopt het vee uit de ruimen van het schip op de wal, waar het wordt ondergebracht in een afgesloten ruimte. Veewagens vervoeren het verder naar verschillende slachthuizen.
1969-05-10: Nederlands dagblad 10-05-1969: Honderdduizend containers via Maassluis? Maassluis — Uit Maasssluis is de nieuwe aanwinst van de containerschependienst van Van Geest en Zonen de „Geestduin" naar Ipswich vertrokken. Dit schip heeft een capaciteit van 113 containers, hetgeen betekent dat met de twee reeds varende containerschepen de capaciteit op 193 containers per dag gebracht wordt. Bovendien kan de dienst ook nog gebruik maken van de „Geeststroom" die als reserve in deze dienst ingezet, dertig containers kan vervoeren. Een woordvoerder van de maatschappij zei te verwachten dat de aan- en afvoer van 100.000 containers via Maassluis van en naar Ipswich dit jaar wel gehaald zal kunnen worden. Gezien de beperkte kaderuimte wordt het in Maassluis echter wel dringen voor de schepen en alle hoop is thans gevestigd op de uitvoering van de plannen voor een nieuw te bouwen haven.
1973-02-05: Final Fate:
Verkocht aan B.V. Zeesportvisserij Fortuna, Vlaardingen als FORTUNA. Het schip is in de loop der tijd verder verbouwd ten behoeve van de sportvisserij. Het luikhoofd is dichtgemaakt en het ruim is ingericht als zaal met horecamogelijkheid. De achtermast werd ingekort en verplaatst. De brugvleugels werden versmald en de luchtkokers verwijderd. In 1994 werd het schip aangepast voor rolstoelgebruikers. Sinds 19 april 2000 eigenaar Groen Beheer B.V., Den Haag.
1998-00-00: Voor ca. 6 maanden vercharterd geweest aan de offschore aan de oostkust van Schotland als tender voor goederen en personen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Evening Post, Jersey
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GEESTSTROOM
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: De GEESTSTROOM als containerschip na de verbouwing in 1968.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Als FORTUNA met thuishaven Scheveningen
Gemaakt door: Haalmeijer, F.M.E.W. (Frank)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FORTUNA in de zeevisserij
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FORTUNA, ingaand Eemshaven op 27 February 2013.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: FORTUNA ingaand Eemshaven op 11 September 2017.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: FORTUNA, 20 september 2019 als Guard na onderhoud in Stellendam
Gemaakt door: Grootenboer, Ton