Inloggen
GEESTLAND - ID 2410

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127126
Nat. Official Number: 1710 Z 'S HAGE 1960
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 238
Launch Date: 1959-11-27
Delivery Date: 1960-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Vrije zuiger gasgenerator-gasturbine installatie bestaande uit vier Werkspoor-Sigma gasgeneratoren type GS 34 en een Werkspoor BBC niet omkeerbare gas expansie turbine nr. 206 met een vermogen van 3800 PK.
Speed in knots: 17
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1937.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1001.00 Net tonnage
Deadweight: 2119.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 139157 Cubic Feet
Bale: 136837 Cubic Feet
 
Length 1: 308.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 43.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 15.80 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 00-00-1964
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Voorjaar 1964 bij NDSM van nieuwe voortstuwingsinstallatie voorzien. Een 20 cilinder, 2-tact Smit-Bolnes, Type V320D Diesel nr. 7089 met een vermogen van 3400 PK bij 291 rpm. Snelheid 17 mijl.(Motorenfabriek Smit & Bolnes N.V., Zierikzee).

Ship History Data

Date/Name Ship 1960-03-22 GEESTLAND
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGW

Date/Name Ship 1971-05-11 BANANA PLANTER
Manager: Harvard Shipping Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Harvard Shipping Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGG

Date/Name Ship 1981-00-00 BANANA PLANTER
Manager: Federal Transport Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Del-Monte Banana Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGG

Ship Events Data

1959-11-27: NvhN 27-11-1959: Tewaterlating bananenboot Geestland. Bij de scheepswerf Welgelegen, firma C. Amels en Zoon te Makkum, werd te water gelaten de nieuwe bananenboot Geestland, die gebouwd wordt voor rekening van Waling van Geest en Zn. N.V. te 's-Gravenzande. De Geestland is het grootste schip dat tot dusver dwarsscheeps te water werd gelaten. De Geestland is van het shelterdecktype en heeft een koeling van 140.000 m 3. cft. Met het schip kunnen 1100 ton bananen worden vervoerd. De voortstuwing geschiedt door een vrije zuiger-gasturbine-installatie van 4000 pk met verstelbare schroef. De lengte van het schip bedraagt over alles 100 meter en de breedte 13.50 meter. Het schip heeft een accommodatie voor 5 personen. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een 2500 tons vrachtschip voor E. Wagenborg's Scheepvaart, en Expeditiebedrijf te Delfzijl.

Leeuwarder courant 28-11-1959: Van de werf Amels bij Malskum ging gisteren weer een schip te water. Deze keer was het een bijzonder schip en daarom hielden de duizenden, die op de kade stonden, even de adem in. De 4000 ton metende „Geestland" is namelijk niet alleen de eerste in Nederland gebouwde bananenboot en het grootste schip, dat op een noordelijke werf werd gebouwd, het was bovendien het eerste schip van dit formaat dat ooit in Nederland van een dwarshelling te water werd gelaten. Het ging soepel en zonder brokken en de duizenden, die eerst haast eerbiedig stil waren geweest, braken in een gejubel los.

Friese koerier 28-11-1959: Grootste schip van dwarshelling „Bananenboot” Geestland gleed goed water in. (Van een onzer verslaggevers) Makkum— De tewaterlating van de „Geestland", een speciaal koelschip van ongeveer 3500 ton, gebouwd op de werf „Welgelegen" gleed gistermiddag precies half twee licht en sierlijk in het water ten aanschouwe van honderden belangstellenden. Het is de grootste boot, die in Nederland ooit van een dwarshelling in het water is gelaten en de bouwers, de Gebrs. Amels, mogen trots zijn op dit zo goede verloop. Toen het water tot rust was gekomen, lag de „Geestland" kaarsrecht en precies in evenwicht. Te voren had mevrouw L. van Geest- Sloen uit Spalding, Engeland, het schip de naam „Geestland" gegeven en het een voorspoedige vaart gewenst. De fles champagne ging dadelijk met de eerste klap stuk, zodat ook de doop zeer goed uitviel. De Geestland Is gebouwd voor rekening van de firma Waling van Geest en Zonen, NV te 's-Gravesande, een groothandel in fruit en aardappelen Het gasturbineschip „Geestland" is de eerste bananenboot, voor Nederlandse rekening gebouwd. De motorkamer bevat een geheel nieuw systeem op hel gebied van de voortstuwing. Het schip wordt namelijk uitgerust met een zuigervrije gas-turbine-installatie, gebouwd door Werkspoor Amsterdam. De capaciteint van deze installatie is 4000 PK en zij kan het schip een snelheid geven van 16 tot 17 mijl per uur. De Geestland heeft drie dekken en zal voorzien worden van een ruime en mooie accomodatie voor 32 leden bemanning en 8 passagiers. De lengte is 100 meter, de breedte 13,5 meter en de hoogte tot de schoorsteen 20 meter. De totale Inhoud is ongeveer 3.500 ton; het schip kan 11.000 ton lading vervoeren. Zeer modern en efficiënt: De Geestland is het eerste schip, waarop de totaal nieuwe motorinstallatie zal worden beproefd. Het is een zeer modern en efficiënt ingericht koelschip, gebouwd voor het vervoer van bananen en ander tropisch fruit, maar het kan ook voor andere soorten bederfelijke lading worden georuikt; de ruimen kunnen tot -18 graden celsius worden gekoeld. De gehele afbouw en het inrichten van het schip geschiedt voor de werf van Amels; over een maand of drie hoopt men de proefvaart te kunnen houden. Deze proefvaart voer al dadelijk tot Preston, Engeland, de thuishaven van de Geestland.
Voor de firma Waling van Geest en Zonen staat in Slikkerveer het zusterschip van de Geestland op de helling. Inrichting en tonnage van dit schip worden geheel gelijk aan die van de Geestland.

De Geestland en Geeststar zijn speciaal ontworpen voor bananenvervoer vanuit de Engelse Caraïbische eilanden naar Engeland.
1960-03-21: Leeuwarder courant 21-03-1960: Geestland uit Makkum naar Harlingen. Het is kaal geworden in Makkum, want vanmorgen is de grote bananenboot, die in zo sterke mate de omgeving van de haven beheerste, vertrokken. De fraai gelijnde „Geestland" zal echter van dit nijvere dorp uit practisch nog te zien zijn, omdat het schip ligplaats zal kiezen in Harlingen. Vanwege de lage waterstand op het Wad is de kans op tegenslag niet uitgesloten. Nadat het schip deze week is beproefd, hoopt men volgende week dinsdag de technische proefvaart te houden, waarna het schip de volgende dag de Noordzee zal opgaan om dan via Den Helder naar Rotterdam te varen, waar het op 31 maart aan de Parkkade zal worden overgedragen aan de opdrachtgever. Daarmede is de firma C. Amels & Zn dan precies op tijd, omdat de „Geestland", die op 27 november van het vorig jaar te water werd gelaten aan het einde van deze maand moest worden afgeleverd. Het zusterschip, dat in Slikkerveer volgens de tekeningen van de firma Amels wordt gebouwd, komt over ongeveer 3 maanden gereed. Dit wil overigens niet zeggen, dat men daar ver op het schema ten achter is, omdat die bananenboot achter de „Geestland" aan moest komen. Lang kaal zal het bij de Makkumer werf niet blijven, omdat inmiddels reeds de kiel voor de „Botniaborg" is gelegd. Tot nu toe was de „Balticborg" met zijn 2400 ton de grootste kustvaarder, die in Makkum is gebouwd, maar de nieuwe „borg" (bouwnummer 214) wordt honderd ton groter.

Friese koerier 22-03-1960: „Geestland” kon Harlingen niet bereiken. Makkum. Het 4000 ton metende gasturbineschip „De Geestland", gebouwd op de werf van C. Amels en zn., zou gisteren de haven van Kornwerderzand verlaten op weg naar Harlingen voor het ondergaan van enkele technische proeven. Als gevolg echter van de lage waterstand op de Wadden, veroorzaakt door de oostelijke winden, was men gedwongen het schip te meren aan de kade tussen de brug en de sluizen. Volgende week dinsdag hoopt men een technische proef vaart te houden waarna het schip naar Rotterdam zal varen. Op 31 maart zal het daar aan de Parkkade worden overgedragen aan de opdrachtgever.
1960-03-28: Op 28-03-1960 als "GEESTLAND", zijnde een vracht- en passagiersschip, metende 5488.49 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 11702 d.d. 16-03-1960, liggende te Harlingen, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 1710 Z 'S HAGE 1960 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op brug, 6.65 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1960-03-30: NvhN 30-03-1960: Proefvaart bananenboot Geestland. Op de Waddenzee heeft het eerste deel van de proefvaart plaats gevonden van de nieuwe bananenboot Geestland, die bij de Scheepswerf Welgelegen, firma C. Amels en Zn. te Makkum (Fr.) werd gebouwd voor rekening van Waling van Geest en Zn. N.V. te 's-Gravenzande. De Geestland is het grootste schip, dat tot dusver dwarsscheeps te water werd gelaten. Het is van het shelterdektype en heeft een koelruimte van 140.000 cft. Met het schip kan 1100 ton bananen worden vervoerd. De voortstuwing geschiedt door een vrije-zuiger-gasturbineinstallatie van 4000 p.k. met verstelbare schroef, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ca. 17 knoop. Het schip heeft accommodatie voor vijf passagiers. De uitrusting bestaat o.m. uit bulb-steven. radar en automatische piloot.
Leeuwarder Courant 30-03-1960: Bananenboot maakte proefvaart. Kapitein M. Hubbeling is dik tevreden over „Geestland". (Van een onzer redakteuren) Er waren gisteren heel wat kritische mannen aan boord van de „Geestland", de grote bananenboot, die de scheepswerf en machinefabriek C. Amels en Zonen te Makkum heeft gebouwd in opdracht van de rederij Waling van Geest en Zn. N.V. te 's Gravenzande. Die kritische instelling was vanzelfsprekend, want de „Geestland" moest de technische proefvaart maken en tevens kompasseren. Na afloop van de reis bleken de deskundigen aan boord zeer tevreden te zijn over de gang van zaken. Een van de firmanten van de scheepswerf, de heer Douwe Amels, die meevoer, kreeg heel wat complimentjes. Niet alleen over de magnifieke lijn van de bananenboot doch tevens over de lichte bestuurbaarheid (zoals we zelf hebben kunnen zien: met duim en wijsvinger). de gang. de buitengewoon mooie inrichting en afwerking, de gezellige salon, de technische snufjes en al zo meer. Kapitein M Hubbeling uit Heiloo toonde zich met recht trots op zijn nieuwe schip. ..Wat we er aan en er op wilden hebben, hebben we gekregen," zei hij. „Ik ben er dik mee tevreden. Het is een schip, waarmee we voor de dag kunnen komen." Daaraan behoeft niets meer te worden toegevoegd. Trouwens, we hebben reeds vaker over dit zeeschip geschreven en behoeven dus nu niet in herhalingen te treden. Toch waren er nog wel een paar moeilijkheden tijdens de proefvaart, die gistermorgen kwart voor tien begon van de haven van Harlingen uit. Bij het buiten de pieren brengen van het schip — een karwei, dat werd verricht door de sleepboten „Watergeus" en „Golfbreker" van Wagenborg uit Delfzijl — brak tot twee maal toe een kabel, Iedereen vreesde, dat het nieuwe schip op een van de pieren zou lopen, doch de zeelui speelden het klaar het gevaar af te wenden. Uiterlijk bleven de kapitein, zijn stuurlui en de loods kalm, maar de spanning op de brug was voelbaar. Later, onder de rook van Terschelling, bleek het onmogeliik het kompenseren volledig klaar to kriigen. omdat de beide sleepboten de hiuzenhoge (onbeladen) "Geestland" niet helemaal „om" konden trekken omdatl de wlndvang veel te krachtig was. Dat bleek trouwens geen bezweaar te zijn, wand een dezer dagen is er nog veel verdere gelegenheid tot kompasseren en bovendien zal het schip dan nog andere tests ondergaan, zoals snelheidsproef, waarbij het zeventien mijl moet halen. De meest economische snelheid ligt echter bij de vijftien of zestien mijl. De bananenboot is dus een snel schip. Nadat de machines waren beproefd, onder meer met een directe overgang van volle kracht vooruit op volle kracht achteruit, de ankerproef goed was verlopen en na allerlei technische „folteringen", die, zoals gezegd, een goede uitslag hadden, zocht de "Geestland" de haven van Harlingen weer op. waar de opvarenden na een koude, winderige reis van ruim zes uren arriveerden. Vandaag gaat het schip naar IJmuiden. morgen naar Rotterdam, waar het op 5 april zal worden overgedragen aan de reders. Diezelfde dag of de volgende begint de eerste reis naar de West. En wie over een dikke maand bananen eet, wel, die heeft de kans. dal die vruchten zijn aangevoerd met de "Geestland" die er 1100 ton kan vervoeren in de daarvoor speciaal ingerichte
ruimen.
1960-12-06: De Telegraaf 06-12-1960: Bananenboot verloor schroef op oceaan. Van onze correspondent Rotterdam, dinsdag. Het Nederlandse motorschip „Geestland", dat met een lading bananen van Suriname onderweg was naar Barry (Engeland), verloor 400 mijl westelijk van de Azoron zijn schroef. De Nederlandse sleepboot „Elbe" van L. Smit & Co. verliet zijn station op de Azoren en snelde het schip te hulp.

De Tijd De Maasbode 07-12-1960: „Geestland” met schade aan schroef op sleep. Rotterdam 6 dec. — Het bijna 2000 ton metend Nederlands vrachtschip „Geestland" van de rederij Van der Geest in 's-Gravenzande is gisteren op 400 mijl ten westen van de Azoren in moeilijkheden gekomen. Het schip, dit jaar gebouwd, kreeg schade aan de schroef. Vanochtend werd de „Geestland" vastgemaakt. De tocht gaat naar Barry in Engeland, de haven waar de „Geestland" een lading bananen uit West-Indië zal afleveren.
1961-08-01: NvhN 01-08-1961: In haven op Trinidad. Moeilijkheden aan boord van Geestland.
Matrozen namen dreigende houding aan. (Van onze Rotterdamse correspondent) Een dronkemansruzie aan boord van het in de haven van Port of Spain op Trinidad liggende m.s. „Geestland" heeft tot gevolg gehad dat zes leden van de bemanning van boord zijn gegaan en naar Nederland zullen terugkeren. Drie van hen hebben ontslag gekregen, de andere drie hebben zelf ontslag genomen. Er zijn geen officieren bij betrokken.
Het incident op de 2000 ton metende Geestland, een bananenschip van het exportbedrijf Waling van Geest en Zn. N.V. te 's-Gravezande. draagt het karakter van insubordinatie. Er ontstond zondagmiddag een twist aan boord, toen acht bemanningsleden stomdronken de loopplank opkwamen en ook drank (rum) mee op het schip wilden nemen. De kapitein, de dertigjarige A. Solleveld uit 's-Gravezande, nam de rum in beslag, waarop de ruzie ontstond. Enkele matrozen zouden zelfs een dreigende houding hebben aangenomen en geweigerd hebben het werk uit te voeren. De kapitein riep de hulp van de politie van Port of Spain in, die aan de rel een einde maakte. In tegenwoordigheid van de Nederlandse consul is toen een scheepsverklaring opgemaakt en is wegens „insubordinatie en bedreiging van officieren" aan drie mannen ontslag aangezegd. Drie anderen namen daarop zelf ontslag. Volgens de laatste berichten verblijven de zes mannen nog onder garantie van de maatschappij, die ter plaatse een agentschap heeft, in Port of Spain. Het schip is inmiddels naar de Westindische eilanden vertrokken om bananen te laden met bestemming Engeland en verder om nieuwe bemanningsleden te monsteren. Normaal bestaat de bemanning van de Geestland (bouwjaar 1959, Makkum) uit 34 koppen en elf officieren, de kapitein meegerekend. De gevolgen: Op het ogenblik zijn de gegevens over het voorgevallene op de Geestland nog vrij summier. Binnen enkele dagen worden echter de rapporten van de Nederlandse consul in Port of Spain verwacht en aan de hand daarvan zal de Officier van Justitie zijn beslissingen nemen. Vermoedelijk is in dit geval geen sprake van muiterij, maar van insubordinatie of van dienstweigering. In het Wetboek van Strafrecht is een aantal artikelen opgenomen, die dergelijke gevallen strafrechterlijk regelen. Insubordinatie, gepleegd door twee of meer verenigde personen, wordt, als muiterij, gestraft met ten hoogste zes jaren. Hij die aan boord van een Nederlands schip of zeevissersvaartuig tot muiterij opruit, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaar. Dienstweigering door twee of meer schepelingen, gezamenlijk of ten gevolge van samenspanning gepleegd, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren. In het huidige geval is nog een andere mogelijkheid voor de strafrechterlijke vervolging. Een opvarende, die opzettelijk niet gehoorzaamt aan een door de gezagvoerder gegeven order tot handhaving van de tucht en orde, kan worden gestraft met zes maanden gevangenisstraf of zeshonderd gulden boete. Bij gevallen van insubordinatie of muiterij kan door de rederij bij de Raad voor de Scheepvaart ook een zaak aanhangig gemaakt worden voor het nemen van disciplinaire maatregelen, die veelal het langer dan zes maanden inhouden van de monsterboekjes betekenen.

De Telegraaf 01-08-1961: Muiterij op bananenboot „Geestland”. Van onze speciale verslaggever. Rotterdam, dinsdag. Acht - met messen bewapende bemanningsleden van de Nederlandse bananenboot „Geestland" hebben zondagmiddag muiterij gepleegd, toen hun schip de haven Port of Spain van Trinidad binnenvoer. Kapitein A. Solleveld (30) uit 's-Gravenzande alarmeerde de politie en deze slaagde erin de muiters te overmeesteren. Later kwam ook de Nederlandse consul aan De „Geestland", een in 1959 in Makkum gebouwd vrachtschip van 2000 ton, is eigendom van het bloembollen- en tuinbouwbedrijf Waling van Geest en Zoon in 's-Gravenzande. Het schip heeft een volledig Nederlandse bemanning van 34 koppen, vanwie 12 officieren. De bananenboot onderhoudt met de „Geeststar" van dezelfde eigenaar een geregelde dienst van Engeland naar West-Indië in opdracht van een Brits zusterbedrijf. Maandagmiddag heeft de directie na het persbericht over de muiterij geprobeerd telefonisch contact te
krijgen met Port of Spain, hetgeen mislukte. Daarna zijn aan de kapitein telegrafisch inlichtingen gevraagd. Daarop was nog geen antwoord binnen.

De Volkskrant 01-08-1961: Muiterij gesust. Port of Spain, Trinidad, 1 aug. (AP) — Aan boord van de Nederlandse motorschip „Geestland" heeft zich zondag bij het binnenlopen van Port of Spain op Trinidad muiterij voorgedaan. Acht bemanningsleden hebben zich gewapenderhand verzet tegen de kapitein. Op verzoek van de gezagvoerder kwam de marine-politie aan boord en met haar de Nederlandse consul. Inmiddels schijnt de twist te zijn bijgelegd. Het schip is eigendom van de N.V. Waling en van der Geest in 's Gravenzande. Het kantoor van de N.V. in s-Gravenzande heeft kapitein Solleveld van de bananenboot „Geestland" in Port of Spain telegrafisch om nadere inlichtingen gevraagd over de muiterij-berichten. De reder had. maandagavond nog geen bijzonderheden vernomen. De „Geestland" meet 2.000 ton en heeft een bemanning van 32 koppen. Volgens de reder hadden zich zelden moeilijkheden met de bemanning voorgedaan. De reder heeft later van zijn agent op Trinidad vernomen, dat het schip maandagavond (gisteravond) op tijd zou vertrekken naar de Bovenwindse Eilanden om bananen te laden.

Het Vrije Volk 01-08-1961: 'Muiterij' op de Geestland: storm in een glas rum... Kapitein: 'Noemt u het maar insubordinatie' (Van onze speciale verslaggever) Acht opvarenden van de bananenboot Geestland hebben door het aannemen van een dreigende houding tegen hun officieren het vertrek van hun schip uit de haven van Port of Spain in Trinidad belet. Het schip lag gisteravond nog in deze haven. Kapitein A. Zolleveld confereerde met de consul-generaal van Nederland in Trinidad om een beslissing te knnnen nemen over het lot van de rebellen. Zij zullen waarschijnlijk onder arrest worden gesteld.
“Muiterij aan boord van mijn schip?' Kapitein A. Zolleveld toonde zich aanvankelijk uitermate verbaasd, toen wij hem gisteravond telefonisch deze vraag stelden. Tk wil het liever een geval van insubordinatie tegen het gezag aan boord noemen. Dat komt wel meer voor op een schip.' Persberichten uit Trinidad spraken over acht opvarenden, die met messen gewapend tegen het gezag; van de kapitein en zijn officieren hadden gerebelleerd. 'Nooit onenigheid' Ik heb nog nooit onenigheid aan boord van mijn schip gehad met mijn bemanning. De acht mannen kwamen echter in een liederlijke staat van dronkenschap terug van de wal. Zij hadden teveel rum in Trinidad gedronken. En het is bekend, dat door het drinken van rum zelfs de meest doorgewinterde drinker zijn verstand kan verhezen, aldus kapitein Zolleveld. .... 'Er zijn toen moeilijkheden ontstaan, die de uitvoering van het werk aan boord ernstig belemmerden. Ik heb de hulp van de politie in Port of Spain ingeroepen. Die heeft een einde aan de rel gemaakt. Meer kan ik heus niet vertellen. Om het woord muiterij moet ik lachen. Noemt u het toch een geval van Insubordinatie...' Alleen maar rum; Kapitein Zolleveld vertelde, dat hij zou proberen om nog deze avond met zijn gehele bemanning uit te varen. Ik ben daarvoor juist op dit moment in conferentie met de consul-generaal van Nederland. Misschien worden de bij de rel betrokken opvarenden onder arrest gesteld. Misschien ook niet. Ik kan dat nog niet zeggen. Rum heeft deze mannen tot het plegen van insubordinatie gebracht. Uitsluitend het drinken van heel veel rum, zei kapitein Zolleveld met grote nadruk.
De verzorging van de opvarenden aan boord is uitstekend. Daarop valt niets aan te merken. De matrozen krijgen dezelfde voeding als de officieren. De verhouding tussen mij, de officieren en de bemanning is uitstekend. Ook nu nog...
De 'Geestland' is een in-1959 in Makkum gebouwd schip van 2000 ton dat speciaal voor het transport van kammen bananen van West-Indie naar Engeland is ingericht. Het schip loopt zelden een Nederlandse haven binnen. Het is eigendom van de firma Waling van Geest in s-Gravenzande. Situatie meester. De bemanning bestaat uit 34 koppen, van wie twaalf officieren. Om de vier maanden wordt deze bemanning afgelost, om een maand thuis te kunnen doorbrengen. Kapitein Zolleveld vaart reeds twaalf jaar. Sinds een half jaar voert hij het commando op de Geestland. En dat bevalt mij best,' wilde hij gisteravond nog wel vertellen. 'Zegt u maar tegen mijn rederij dat het gezag de situatie volkomen meester is aan boord. Ik zal wel telegrafisch meedelen, wat er zich precies heeft afgespeeld op de Geestland.. Van muiterij was echter geen sprake.
Als ik er goed over nadenk, zou ik het een storm in een glas water willen noemen. Het glas water moet u dan wel even veranderen ineen groot glas rum...'

Gereformeerd gezinsblad 03-08-1961: Moeilijkheden aan boord van de “Geestland”.
Aan boord van het 2000 ton metende Nederlandse vrachtschip „Geestland" hebben zich in de haven van Port of Spain (op Trinidad) enige moeilijkheden voorgedaan, die men van de zijde van de rederij, de N.V. Van Waling van Geest in 's-Gravezande, betitelde als een dronkemansruzie. Acht leden van de 34 koppen tellende bemanning zijn als gevolg van deze gebeurtenissen ontslagen en van boord gezet. Namen van personeelsleden die zijn ontslagen wilde men in dit stadium nog niet geven (de rederij is nog niet volledig op de hoogte van de juiste toedracht van de moeilijkheden), wel deelde men mede, dat dit personeel niet behoort tot de officieren van het schip. De “Geestland" vaart op een vaste lijn tussen Engeland en Port of Spain, via de Indische eilanden. Het schip vervoert in de regel bananen
1964-03-24: 24.03.1964 op het Noordzeekanaal in aanvaring gekomen met de sleepboot IKA GOEDKOOP, deze zonk waarbij 1 opvarende om het leven kwam, de sleepboot is dezelfde dag gelicht.

Leeuwarder Courant 24-03-1964: In het Noordzeekanaal te Amsterdam is vanochtend nabij de Hembrugpont de sleepboot „Ika-Goedkoop" van de NV Reederij Goedkoop door haar eigen sleep de zeegaande „Geestland" zodanig aangevaren dat zij water maakte en kort daarna zonk. De kapitein van de gezonken sleepboot, de heer C. Wortel uit IJmuiden wordt vermist. De machinist en de matroos zijn gered. Een grote bok is vanmiddag begonnen het wrak te lichten.

De Telegraaf 25-03-1964: Kapitein Schip overvaart eigen sleper. Ika Goedkoop zinkt in 15 meter water. Van een onzer verslaggevers Amsterdam, dinsdag. Het Nederlandse vrachtschip „Geestland" (1937 ton) op weg naar zee voor een proefvaart met een gloednieuwe motor, heeft dinsdagmorgen omstreeks 7 uur op het Noordzeekanaal tegenover de petroleumhaven zijn eigen sleepboot, de „Ika Goedkoop" (400 pk) overvaren. Toen de vrachtvaarder de sleepboot aan de stuurboordachterzijde greep, „rolde" de „Ika Goedkoop" voor de boeg van de „Geestland" ondersteboven. De dekknecht en de machinist konden worden gered. De kapitein, de 28-jarige C. Wortel uit IJmuiden, wordt nog vermist. Duiker; Vlak bij de plaats van de aanvaring waren het bergingsvaartuig „Redder" en drijvende 130-tons bok „Gazelle" aanwezig ter assistentie van een baggermolen. Om 8 uur al was een duiker van het bergingsvaartuig bij het wrak van de „Ika Goedkoop". Hij constateerde een gat aan bakboord in de sleepboot, maar kon niet in het wrak komen. Onmiddellijk begon men met de berging van het op 15 meter diepte liggende scheepje. Om twaalf uur waren de stroppen bevestigd en om kwart voor 1 verscheen de „Ika Goedkoop" boven water. De deur van de stuurhut stond open, maar van kapitein Wortel was geen spoor te vinden. De telegraaf stond op „volle kracht vooruit". Ondersteboven; De sleepboot van rederij Goedkoop loopt 18 a 19 km per uur. „Maar de Geestland begon veel harder te lopen" vertelde vanmiddag dekknecht C.f M. Joenje (21). „Wij vroegen de machinist nog wat meer te geven, maar dat kon niet, want wij draaiden al boven ons maximum . ." „Dat het schip, dat wij vast hebben harder gaat lopen, gebeurt wel meer. Wij geven dan een paar trekken aan de fluiten dan nemen ze wel weer vaartterug. Ook gooien wij weleens los, als wij zien, dat, we het niet kunnen bijhouden", aldus dekknecht Joenje. Vanmorgen was ook al een keer aan de fluit getrokken, toen de „Geestland" op de „Ika Goedkoop" begon in te lopen, vertelde dekknecht Joenje. „Maar dit had geen resultaat. Eigenlijk ineens zat hij bovenop ons — ik heb de tros nog kunnen losgooien maar op hetzelfde moment drukte de „Geestland" ons ondersteboven ….." Onder gedrukt; Voor kapitein C. Wortel, machinist R. Schoot (26) uit Amsterdam en dekknecht Joenje was er geen kans meer om overboord te springen. „Ik werd tegen het dek van de sleepboot gedrukt — en voelde water. Door een of andere schok ben ik onder de sleepboot uitgekomen, maar even later werd ik door het schroefwater van onze sleepboot weer onder water gedrukt". „Hoe de machinist is gered? —.-toen ik even boven kwam zag ik hem op de romp van onze omgeslagen sleepboot bij het anker zitten. Ik ben later opgepikt door een klein sleepbootje, dat langs kwam. De machinist is door een ander schip aan boord genomen — maar de kapitein hebben wij niet meer gezien!" aldus dekknecht Joenje. Stilgelegen; De „Geestland", eigendom van de rederij Waling van Geest en Zoon in 's-Gravenzande heeft enige tijd bij de plaats van de ramp stilgelegen. Later heeft het schip de reis naar zee voor de proefvaart voortgezet. De Rijkspolitie te water uit Amsterdam is een onderzoek naar de juiste oorzaak van het ongeval begonnen.

Het Parool 06-08-1965: Kapitein berispt voor aanvaring in Noordzeekanaal.
(Van een onzer verslaggevers) Amsterdam, vrijdag. —- De Raad voor de Scheepvaart heeft de 46-jarige kapitein bij de grote vaart A. L. P. uit Rotterdam een berisping opgelegd voor zijn schuld bij de aanvaring tussen het m.s. Geestland — waarop hij gezagvoerder was — en de sleepboot Ika Goedkoop in het Noordzeekanaal op 24 maart 1964, waarbij de kapitein van de sleepboot, de heer C. Wortel uit IJmuiden, is verdronken. De Geestland (1937 brt.) was op weg naar de Noordzee voor een proeftocht met een nieuwe motor en werd bij het vertrek geassisteerd door twee sleepboten. De eerste, die achter had vastgemaakt, gooide spoedig los en het was de bedoeling, dat de Ika Goedkoop voorbij de Hembrug zou los maken. Ter hoogte van zijkanaal H werd de sleepboot door de Geestland overvaren, het schip kapseisde, alle opvarenden raakten te water en kapitein Wortel verdronk. De raad heeft aangenomen, dat de Geestland ten tijde van de ramp een snelheid had van ten minste tien mijl, in elk geval hoger dan reglementair was toegestaan. Het overleg tussen de kapitein en de hoofdwerktuigkundige voor het vertrek is summier en onvoldoende geweest en omdat het schip een nieuwe motor en een nieuwe schroef had wist de kapitein niet precies hoeveel vaart zijn schip liep. Bovendien had hij een onervaren derde stuurman op de bak laten plaatsnemen. De kapitein kon van de brug af de sleepboot niet zien en de derde stuurman was onvoldoende geinstrueerd. De laatste, die ook als betrokkene was hehoord, is van schuld vrij gesproken.

De waarheid 19-10-1965: Voer de “Geesland” te snel?. Aanvaring Noordzeekanaal voor de rechtbank. Heeft de „Geestland" op 24 maart van het vorig jaar te snel gevaren in het Noordzeekanaal en daardoor de sleepboot „Ika Goedkoop" overvaren? Met deze vraag heeft de Amsterdamse rechtbank zich hedenmorgen uitvoerig bezig gehouden en uit de verklaringen van de tot nu toe gehoorde verdachte en getuigen is dat niet duidelijk geworden. In de vroege ochtend van de 24e maart 1964 begon de „Geestland" aan een proefvaart, nadat het schip in het dok was geweest en de motoren waren gereviseerd. De sleepboot „Ika Goedkoop" was daarbij ter assistentie gevraagd. Ter hoogte van de Amsterdamse Coenhaven heeft het schip door een tot nu toe niet duidelijke oorzaak, de sleepboot overvaren. Dit scheepje kapseisde daarop, met het noodlottige gevolg, dat kapitein C. Wortel verdronk. De machinist en de dekknecht van de sleepboot kwamen er met een nat pak af. Aan de kapitein van de „Geestland" A.L.P. en aan de rijksloods le klasse H. A. B. was ten laste gelegd dat door hun schuld de sleepboot werd overvaren en dat ze de maximum snelheid in het kanaal hadden overschreden. Van de twee verdachten was vanmorgen alleen de loods verschenen, omdat de kapitein zich op zee bevindt. Bij het verhoor verklaarde de loods, dat de „Geestland" de toelaatbare snelheid had overschreden. De directeur van het loodswezen in het 3e district, waaronder Amsterdam valt, en die als getuige-deskundige optrad, verklaarde dat volgens zijn inzichten, mede gebaseerd op een verslag van de Raad van Scheepvaart, de loods op gebruikelijke en voorzichtige wijze heeft gemanoeuvreerd. De verdachte staat bij zijn dienst be kend als een zeer voorzichtig man Er zijn tegen de loods geer tuchtmaatregelen genomen. De beide volgende getuigen, de machinist van de sleepboot J. R. S. en de 23-jarige dekknecht C.M.J.. verklaarden beiden, dat aan boord van de sleepboot niets bijzonders is gebeurd, waaruit het ongeluk verklaard zou kunnen worden. De sleepboot was op de gebruikelijke manieren met het schip verbonden en voer ook op de normale plaats voor het schip uit. Het bevel van de sleepbootkapitein aan de machinist volle kracht te geven heeft niet mogen baten. Ondanks alle pogingen die de kapitein deed, kwam de „Geestland" met grote snelheid op het scheepje aanvaren en voordat de bemanning zich in veiligheid kon stellen, was het ongeluk gebeurd. Uit de diverse verklaringen kwam verder nog vast te staan, dat de sleepboot geen installatie aan boord had, waardoor hij rechtstreeks verbinding met de brug van het zeeschip kon krijgen. (de zitting duurt nog voort)

De Volkskrant 26-01-1966: Botsing in Noordzeekanaal. Kapitein onschuldig aan dood van sleper. Sleepboot aangevaren door eigen sleep. (Van onze verslaggever)
Amsterdam, 26 jan. — De rechtbank in Amsterdam heeft dinsdagochtend de 47-jarige kapitein op de grote handelsvaart A. L. P. uit Rotterdam wegens de hem subsidair ten laste gelegde overschrijding van de op het Noordzeekanaal maximum toegestane snelheid, veroordeeld tot een geldboete van honderd guldensubsidiair vijf dagen hechtenis. De officier van justitie, mr H. W. P. de Vries, had een geldboete van vijfhonderd gulden geëist wegens dood door schuld en overschrijden van de maximum snelheid. Het zou aan zijn grove schuld te wijten zijn geweest, dat de sleepboot Ika-Goedkoop op 24 maart van het vorig jaar door haar eigen sleep, het 1.937 ton metende motorschip Geestland, werd aangevaren met als gevolg dat de sleepbootkapitein C. Wortel verdronk. Gezagvoerder van de Geestland was kapitein P. De rechtbank sprak hem dinsdagochtend vrij van de hem primair ten laste gelegde dood door schuld.
De 44-jarige rijksloods eerste klasse H. A. B. uit Amsterdam werd overeenkomstig het verzoek van de officier van justitie vrijgesproken, „omdat geen fouten zijn gemaakt bij de besturing, maar bij de bevelvoering op het schip, die onder verantwoordelijkheid van de kapitein valt." De officier verweet tijdens de zitting de kapitein, dat hij geen orders aan zijn bemanning had gegeven om voortdurend op de sleepboot te letten. De raadsman, mr K. de Waard (ex-eerste luitenant ter zee en eerste stuurman) stelde daartegenover dat juist de bemanning van de sleepboot de afstand tussen beide schepen moet bepalen. In dit verband wees hij op een vroegere uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart. Deze instantie heeft de gezagvoerder inmiddels de lichtste tuchtrechtelijke straf gegeven, namelijk een berisping. De inspecteur-generaal voor de scheepvaart had de raad gevraagd de kapitein geen straf op te leggen.
1972-03-24: 24-3-1972 tijdens een reis van Port Limon naar Morehead City brand in de machinekamer, later weer gerepareerd.
1984-03-00: Final Fate:
26-3-1984 gearriveerd voor de sloop te Pusan, Zuid-Korea, gesloopt door Tae Won Enterprise Co. Ltd., Pusan, sloop begon 11-4-1984.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEESTLAND op de werf bij Amels
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De bij Amels gebouwde GEESTLAND verlaat de werf
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart GEESTLAND
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De GEESTLAND afgemeerd aan de Parkkade in Rotterdam, kort na de overdracht.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: GEESTLAND
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTLAND
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTLAND
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTLAND
Gemaakt door: Unknown