Inloggen
FRISIAN - ID 2328


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1975
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7413866
Nat. Official Number: 4677 Z GRON 1975
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 201
Launch Date: 1975-05-15
Delivery Date: 1975-07-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Caterpillar Tractor Company Inc., Peoria (Illinois), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 1125
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Caterpillar no. 91B719 Type D399TA (159x203)
Speed in knots: 11.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 900.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 582.00 Net tonnage
Deadweight: 1425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 65.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.91 Meters Depth, moulded
Draught: 4.12 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1992
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 12 cil 790 kW Caterpillar Type 3512TA ( 170x190) 13 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1975-02-18 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Spray, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Femme de Jong
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES

Date/Name Ship 1980-12-24 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES

Date/Name Ship 1986-12-24 FRISIAN
Manager: Scheepvaartmaatschappij Daan B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij Daan B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES

Date/Name Ship 1987-05-04 BLUE TOPAZ
Manager: Topaz Seal Shipping Co., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Topaz Seal Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2

Date/Name Ship 1996-07-00 BLUE TOPAZ
Manager: Alphacoast Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Alphacoast Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2

Date/Name Ship 1997-00-00 CARIBBEAN BLUE
Manager: Plunge Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Plunge Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2

Ship Events Data

1975-03-20: Op 20-03-1975 als schip zonder naam, bouwno. 201 van Scheepswerf Barkmeijer te Stroobos, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Stroobos, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4677 Z GRON 1975 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het langsschot van het dekhuis (trapgat) op kampanje, 2.90 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1975-05-16: Leeuwarder courant 16-05-1975: Nieuw schip voor rederij Holwerda te water gelaten. Stroobos — Gistermiddag vond op de scheepswerf van Barkmeijer te Stroobos de tewaterlating plaats van de gladdekkustvaarder Frisian. Het schip is het tweede van een serie van drie voor de Rederij Holwerda in Heerenveen. Het zal eind juni in de vaart komen. De derde kustvaarder van deze serie komt in november van dit jaar klaar. Nummer één werd in september van verleden jaar te water gelaten en is reeds enige maanden in dienst. De kapitein op de Frisian wordt de heer Femme de Jong uit Giekerk. Zijn vrouw, mevrouw Anneke de Jong, verrichtte gistermiddag de doop van het schip. De kustvaarder ging vlot het water in. Evenals de twee andere schepen van deze serie meet het schip 1500 ton. Het heeft een lengte over alles van 65 meter en een breedte van 10,70 meter. De holte bedraagt 4,90 meter en de diepgang 4.10 meter. De kustvaarder zal worden voortgestuwd door een motor van 1125 paardekracht. In de machinekamer staan voorts twee hulpmotoren van elk 75 paardekracht. De Frisian is speciaal gebouwd voor de „verre vaart". Het heeft daartoe een grote bunker-capaciteit. In de tanks kan 140 ton brandstof meegenomen worden. Dat is voldoende om heen en terug over de Atlantische Oceaan te varen. Het schip, dat geschikt is voor het vervoeren van verschillende soorten lading, beschikt over een eisen los- en met een hefvermogen drie tot vijf ton. De bemanning zal bestaan uit negen "koppen".
NvhN 28-05-1975: Frisian te water. Bij Barkmeij er Stroobos BV, scheepswerf en machinefabriek te Stroobos is te gelaten de coaster Frisian, die voor rekening van de rederij Holwerda te Heerenveen is gebouwd. Dit schip is het tweede van een serie van drie schepen, die deze Friese rederij bij Barkmeijer heeft besteld. De hoofdafmetingen van dit singledeck schip zijn als volgt: tonnage 1500 ton, lengte over alles 65,30 m, breedte op spant 10,70 m, holte in de zijden 4,90 m, de graaninhoud van het ruim is 69.000 cub. ft., de baalinhoud van het ruim is 66.000 cub. ft. Voor de voortstuwing zal een 1100 pk Caterpillar seheepsdieselmotor worden opgesteld, die het schip in geladen toestand een snelheid zal geven van ruim 11 knopen. De schepen worden onder klasse Veritas 1 3-3 deep sea S. I. Onbeperkte Vaart en onbemande Machinekamer gebouwd. Ook wordt een hout- en graancertificaat verstrekt.
1975-07-22: NvhN 22-07-1975: Proefvaart Frisian. Op de Waddenzee vond de proefvaart plaats van de motorcoaster Frisian , die voor rekening van de rederij Holwerda te Heerenveen is gebouwd door de scheepswerf en machinefabriek Barkmeijer Stroobos BV. De Frisian is van het singledeck-type.
Het schip is de tweede van een serie van drie, die deze rederij bij Barkmeijer Stroobos heeft besteld. De hoofdafmetingen van de Frisian (1482 ton) zijn: lengte over alles 65.30 m, breedte op spant 10.70 m, holte in de zijden 4.90 m, De graaniohoud van het ruim is 69.000 cub. ft. en de baalinhoud van het ruim is 66.000 cub.ft. Voor de voortstuwing is een 1100 pk. Caterpillar scheepsdieselmotor opgesteld, die het schip een geladen snelheid geeft van 11,6 knopen. Het schip werd gebouwd onder Klasse Veritas 1 3/3 deep sea alsmede S. I. onbeperkte vaart en onbemande machinekamer. Ook werd een hout- en graancertificaat verstrekt.
1978-08-05: Leeuwarder Courant 05-08-1978: Dag vast in haven van Vardo, Noorse marine bracht Friese kustvaarder op. Leeuwarden: - De kustvaarder FRISIAN van rederij Frisian Shipping and Chartering BV in Heerenveen is vorige week opgebracht door de Noorse kanonneerboot Hvass. De kustvaarder bevond zich woensdag in de Tanafjord, nabij de Noordkaap, binnen de Noorse territoriale wateren. Kapitein John Posthumus uit Drachten had de beschutting van de kust gezocht wegens harde wind. Toen een Noorse visser de Frisian voor anker zag liggen waarschuwde hij de autoriteiten. Volgens het Noorse dagblad Aftenposten was vooral de politie-officier Thor Erik Johannesen actief met het alarmeren van andere autoriteiten. De kanonneerboot Hvass onder commando van Oyvind Overland voer vanuit Vardo naar de Frisian en bracht het schip naar deze haven. Volgens het blad werd de kapitein van de Frisian geruime tijd verhoord, maar om acht uur woensdagavond mocht de kustvaarder weer vertrekken. De bestemming is Mesane, in de Sovjet-Unie. De Frisian voer in ballast. De coaster met 1500 ton laadvermogen, laadt in de Russische haven hout. Volgens de directie van Frisian Shipping in Heerenveen is de houding van de Noorse autoriteiten onduidelijk. De redersvereniging in Nederland is inmiddels op de hoogte gesteld van de gebeurtenissen met de Frisian. „Deze zaak heeft wat ons betreft wel een staartje" aldus directielid Holwerda. Het ingrijpen van de Noren beschouwt hij als een inbreuk op de normale gang van zaken. Ook het ministerie van buitenlandse zaken is inmiddels ingeschakeld. De Heerenveense rederij heeft nog niet berekend hoeveel tijdverlies het opbrengen van de Frisian heeft gekost. Een kustvaarder van dit formaat kost een rederij al gauw ƒ 4000 per dag aan vaste lasten. In de Noorse krant wordt de opmerkzaamheid van de Noorse visser geprezen. Politie-officier Johannesen laat weten dat een land zich geen betere kustwacht kan wensen dan een opmerkzame vissersvloot. In het zeegebied benoorden Noorwegen wordt intensief gespioneerd door de Sovjets. De Noorse kustbewaking staat daar op scherp ten aanzien van vreemde vaartuigen binnen de territoriale wateren.
1990-10-26: Op 26-10-1990, tijdens de reis van Delfzijl naar Agadir (Mar), machineschade opgelopen. 27-10-1990 gesleept door een sleepboot op de rede van Brest aangekomen; waarna later te Brest reparaties aan de motor uitgevoerd. 08-11-1990 reparaties voltooid. Het schip had een lading compost aan boord.
1994-11-23: Op 23-11-1994, tijdens de reis van Hamburg naar Antwerpen, in aanvaring met de sleepboot Fairplay IX nabij boei 41. Enige schade boven de waterlijn en reis vervolgd.
2000-12-22: Op 22-12-2000 te El Bluff (Nicaraqua) generator problemen en op 29-12 reparaties voltooid en reis vervolgd. Op 27-12-2002 vertrek uit Tampico, Mexico naar Havana, Cuba.
2006-12-00: In 12- 2006 opgelegd te Havana, Cuba.
2009-01-00: Lloyd's laat de registratie vervallen om dat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Frisian' op 4 juli 1975
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Frisian (1975)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Frisian (1975)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BLUE TOPAZ op de Nieuwe Waterweg 16 juni 1990
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.