Inloggen
FAMBO - ID 2163

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5112339
Nat. Official Number: 3547 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 144
Launch Date: 1957-06-08
Delivery Date: 1957-08-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2123051-058 Type RV8M545 (320x450) 340 rpm
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 436.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 207.00 Net tonnage
Deadweight: 712.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 49500 Cubic Feet
Bale: 48500 Cubic Feet
 
Length 1: 56.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.49 Meters Depth, moulded
Draught: 3.366 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-08-22 FAMBO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij Motorschip 'Harm', Foxhol, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBD

Date/Name Ship 1970-11-20 MARIEKE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFUL

Date/Name Ship 1973-02-09 MARIEKE
Manager: Ensena Marina Cia. Nav. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Ensena Marina Cia. Nav. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1974-03-06 GULF DIAMOND
Manager: Sjarjah Shipping Co. Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Sjarjah Shipping Co. Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Sharjah / United Arab Emirates

Date/Name Ship 1975-00-00 AL SA'ADA
Manager:
Eigenaar: Mohamed Sayed Alyarwan & Obad Saeed Alyarwan, Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Sharjah / United Arab Emirates
Callsign: A6E2006

Ship Events Data

1957-06-08: NvhN 08-06-1957: Tewaterlating m.s. Fambo. Bij de N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno te Foxhol (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Fambo, dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij Motorschip Harm te Foxhol. De Fambo (bouwno. 144) is van het open shelterdektype en meet 700 ton d.w. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 57.80 m, lengte tussen de loodlijnen 51 m, breedte 8.80 m en holte 3.40/5.50 m. De voortstuwing zal geschieden door een 600 pk motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A-1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdecktype, groot 700 ton d.w. voor rekening van de Rederij Liemberg & Salomons te Groningen, Dit schip zal worden uitgerust met een 395 PK motor.
1957-08-22: Op 22-08-1957 als "FAMBO", zijnde een motorschip, metende 1234.58 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10711 d.d. 15-08-1957, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3547 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op shelterdek, 3.25 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1957-08-28: NvhN 28-08-1957: Proefvaart m.s. Fambo. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Fambo, dat bij de N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de rederij Motorschip Harm te Foxhol (Gr.) De Fambo (bouwnummer 144) is van het open shelterdektype, meet 725 ton dw. (435.81 b.r.t. en 207.29 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56.34 m. lengte tussen de loodlijnen 51 m, breedte op de spanten 8.80 m en holte 3.40/5.50 m. De beladen diepgang is 3.35 m. De voortstuwing geschiedt door een 600 pk motor (snelheid ca. 11 knoop). In de machinekamer zijn voorts opgesteld twee hulpmotoren van 21 pk elk. De ruiminhoud is 50.700 cft. grainspace en 48.930 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt: brandstof 60 ton, ballastcapaciteit incl. reserve 228 ton en drinkwater 143 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1961-09-02: NvhN 02-09-1961: Groninger kunstenaars op Groninger coasters. Ruurd Elzer voer op Fambo. Ook de Groninger schilder Ruurd Elzer behoort tot de kunstenaars, die op uitnodiging van het Koninklijk Zeemanscollege „De Eendracht" een reis per coaster maken. Hij bleek al even enthousiast als zijn kunstbroeders toen hij op ons bureau kwam en ons onderstaande tekening ter reproduktie beschikbaar stelde. Over zijn ervaringen schreef hij het volgende: Ik maakte mijn reis met de Fambo van de werf Gruno-Bodewes te Foxhol (tevens eigenaar), onder kapitein Kroezen uit Meppel. Dit schip vaart regelmatig op Lissabon en had deze keer wel uitzonderlijk mooi weer en dientengevolge een bijzonder kalme zee over 't algemeen. Alleen op de terugweg was er wat harde wind tussen Lissabon en Oporto, tengevolge van enige onweersbuien, die we tegenkwamen. Het is een onvergetelijke reis geweest, waarvoor ik het uitnodigende college ten zeerste dankbaar ben. De echte landrot, die schrijver dezes is (al was het niet zijn eerste zeereis per kustvaarder), weet niet wat hij het meest moet bewonderen, de dominerende persoonlijkheid van de kapitein (waarmee niet gezegd wil zijn, geachte lezer, dat hij steeds zit te domineren of de dominé uithangt, onze taal geeft soms aanleiding tot misverstanden...) en zijn gedegen vakkennis, de humor en het savoir vivre van de eerste meester, de stoicijnse kalmte waarmee de Portugeesche roerganger zijn werk verricht of de opwekkende schipbreukverhalen van de stuurman. Ik meen nu iets meer van het zeemansleven te begrijpen, van zijn liefde voor de zee en eerlijke, harde mannen- werk, ver van het bekrompen gedoe aan de wal, maar ook van zijn eenzaamheid aan boord en de behoefte aan vertier, als het schip weer binnengaats is. In enkele dagen kan men vanzelfsprekend niet een stad als Lissabon leren kennen, vooral niet als men verplicht is te gaan tekenen of schilderen wat op zichzelf natuurlijk ook prettig is. Wat mij nog het meest getroffen heeft was de last die ik in een park ondervond van een hongerig uitziende schoenenpoetser, die op mijn schenen dook, toen ik op een bank zat te tekenen en mijn vertwijfeld neen-schudden volkomen negerend, verwoed begon mijn schoenen en sokken in te smeren met een „proeksel" van onbestemde kleur. Na diverse bewerkingen met allerlei lappen en borsteis werd hij eindelijk weer vertikaal met de aankondiging: „15 Escudo's" (I escudo is 12 cent). Het debat dat hierop volgde werd, deels geamuseerd, deels geërgerd, door verschillende andere parkgangers met bankrelaties gade geslagen. Uiteindelijk gaf ik hem dan maar 10 escudo's, hoewel ik wist dat 5 genoeg was. Een lange heer, dié het geval van een afstand had staan bekijken, vroeg mij in het Engels hoeveel ik hem gegeven had en na mijn bekentenis dat ik 10 had betaald zei hij: „Deze man is een Zigeuner, een dief, kijk maar hoe hard hij nu wegloopt! Wij houden niet van Zigeuners. Het Portugeesche volk is een goed volk!", verklaarde hij pathetisch, met opgeheven armen. Dat is zo, maar zij houden niet van Zigeuners. Ik wel. Zij zijn zo heerlijk brutaal en kunnen mooi schoenenpoetsen. Mijn sokken heb ik weggegooid. In Oporto voor anker in de Douro, vlak voor Sandemann, beroemd exporteur van Portwijnen. Op bijgaande gereproduceerde tekening ziet u een stukje van deze stad, gezien van de Fambo. Hier troffen we veel om escudo's bedelende kinderen. Als je ze wat gaf, renden zij direct naar een bakker en even later zag je ze dan met een grote homp brood naar huis hollen, al etende... Moeder zal ook wel honger hebben... Ja, er is veel zon in Portugal en veel armoede. Na Vigo in Spanje nog aangedaan te hebben (vooral uit zee gezien een prachtig gelegen stad) zetten wij koers naar Jersey, een der Kanaaleilanden. Op dit mooie eiland hebben wij drie dagen kunnen genieten. Veel natuurschoon en veel mogelijkheden tot uitgaan. Over de vele wegen die op dit eiland zijn aangelegd kan men praktisch overal met de auto komen. Via Antwerpen was het toen nog maar een kort tripje naar Rotterdam en behoorde ook deze prachtige reis tot het verleden.
1968-11-07: Leeuwarder courant 07-11-1968: Vrachtschip „Fambo" had besmette lading. Onder toezicht van de Franse geneeskundige dienst moet het vrachtschip Fambo van de rederij Gruno in Marseille gelost worden, aldus meldt Associated Press. Het schip is daar gisteren uit Turkije aangekomen met een besmette lading beenderen en karkassen. De lading is bestemd voor een gelatinefabriek in de omgeving van Montpellier.
1970-11-19: NvhN 19-11-1970: Fambo verkocht. De rederij M. S. Harm te Foxhol heeft motorkustvaartuig Fambo verkocht aan de heer J. Schokkenbroek te Groningen, die het schip onder de naam Marieke in de vaart zal brengen. De thuishaven wordt Groningen. De Fambo heeft een draagvermogen van circa 712 ton bij 436 bruto register ton en behoort tot het shelterdektype. Het schip werd in 1957 gebouwd bii de NV Scheepswerf Bodewes Gruno te Foxhol en is voorzien van een 600 pk Deutz-dieselmotor.
1972-06-06: NvhN 06-06-1972: Uit de coaster Marieke, die bij de scheepswerf Niestern in Groningen lag, zijn uit een kast 8400 sigaretten gestolen.
1979-01-26: Classed LR until 26/1/79.
1983-06-05: Sailed from Djibouti - Since not heard of this ship.
1999-04-00: No longer in Register. - Existance in doubt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering op 27 aug. 1957
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De FAMBO op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Real Photographs Co. Ltd.

Omschrijving: De FAMBO loopt de haven van Leixoes binnen
Gemaakt door: Foto-Mar, Leixoes, Portugal

Omschrijving: MARIEKE
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De MARIEKE in juni 1972 bij Scheepswerf Niestern, Groningen
Gemaakt door: Gernaat, B. Th. (Ben)