Inloggen
EUTERPE - ID 2129


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 110
Launch Date: 1903-07-04
Delivery Date: 1903-08-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 36)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 897.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 543.00 Net tonnage
Deadweight: 1165.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 59085 Cubic Feet
Bale: 54720 Cubic Feet
 
Length 1: 65.05 Meters Registered
Beam: 9.32 Meters Registered
Depth: 4.06 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-08-04 EUTERPE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRFB
Additional info: 1934: Call sign PEAC

Ship Events Data

1912-07-13: De EUTERPE, kapt. H. Wegener, kwam in aanvaring met het Duitse stoomschip NORDSTRAND in het Keizer Wilhelm-kanaal op 13 juli 1912 en kreeg lichte schade.
1927-05-21: Voorzien van nieuw brandmerk: 549 Z AMST 1927.
1950-09-28: Final Fate:
Fairplay, 28th September, 1950: The Dutch s.s. EUTERPE, two decks, 897 tons gross, 543 tons net, carrying about 1,165 tons deadweight, built by Messrs Rijkee and Company, Rotterdam, in 1903, with engines 15 in. 25 in. and 40 in. by 36 in. stroke, by the Maats. Fijenoord, and owned by the Koninkl. Nederl. Stoomb. Maats. N.V., Amsterdam, has been sold to the Holland, Scheepswerf en Machinehandel, Hendrik-Ido-Ambacht, Holland, for breaking up.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Johannes werd geboren op 23 dec. 1868 te Schiermonnikoog als z.v. Jan Lammerts Wiersma en Theunke Wiebes de Wilde. 

Johannes (23) trouwde op 01.09.1892 te Schiermonnikoog met Gettje Schut (21) – geb.17.03.1871 te Koudum – d.v. Jacob Schut en Jeltje Veenstra. 

Gettje Schut overleed op 13.12.1965 te Amsterdam (94).

Johannes overleed op 21.05.1932 te Amsterdam. (63).

Kinderen
tien
- Jan Lambertus (1892-1988)
- Jeltje Jacoba (1896-1986)
- Theuneke ((1897 -1917)
- Geertruida Johanna (1900-
- Johannes Lambertus (1902-1903)
- Grietje Frederika (1905-1998)
- Johannes Lambertus (1906-2003)
- Jacob (1909-
- Charlotte Frederika (1911-
- Johanna Hieke (1916-
 

Opleiding
 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in maart 1887 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in juni 1890 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart A (met aanv. Stoomvaart) in april 1892 te Amsterdam.

 
Kwam in dienst bij de KNSM op 20.09.1889 als derde stuurman op het s.s. SATURNUS.
 

De schepen van de kapitein

 
*   02/12/1903 – 09/01/1904  tijd. gezagv. van het s.s. NIOBE – geb. in 1902
*   09/01/1904 – 15/02/1904  tijd. gezagv. van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871
*   15/02/1904 – 12/07/1904  tijd. gezagv. van het s.s. NIOBE – geb. in 1902
*   12/07/1904 – 01/08/1905  gezagv. van het s.s. FLORA – geb. in 1894
*   01/08/1905 – 06/02/1906  gezagv. van het s.s. APOLLO – geb. in 1905
*   06/02/1906 – 04/11/1906  gezagv. van het s.s. SATURNUS – geb. in 1883
*   04/11/1906 – 02/02/1907  gezagv. van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903
*   02/02/1907 – 02/09/1907  gezagv. van het s.s. HEBE – geb. in 1889
*   02/09/1907 – dec./1907  gezagv. van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

 

Overige bijzonderheden

Voer als gezagvoerder bij de KNSM.

Per 01.01.1908 Chef Etablissement IJkade te Amsterdam.

Later hoofdinspecteur bij de stoombootmaatschappij. 

De schepen van de kapitein ( Volgens Parma)

In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij staat kapitein J.Wiersma als gezagvoerder in 1907 van het stalen stoomschip “Euterpe”, gebouwd in 1903, 897/543 bruto/netto, varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

 

 

Datum vanaf: 1906
Kapitein: Wiersma, Johannes

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Wegener, H.
Overige informatie: Woonplaats Watergraafsmeer.

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Laag, J.C. v.d.
Overige informatie: Woonplaats: Amsterdam

 

Familiegegevens en opleiding

 

Klaas werd geboren op 11.11.1861 te Sappemeer als z.v. Pieter Huges (koopvaardijschipper) en Johanna Catharina Bakker. (Gron.Arch. – akte nr. 108 - akteplaats Sappemeer)

Klaas(24) (buitenvaarder) trouwde op 05.08.1886 te Groningen met Stientje Nauta (30) – geb. 15.03.1856 te Groningen – d.v. Leendert Nauta en Elsien van Hemmen. (Gron.Arch. – akte nr. 226 – akteplaats Gron.)

Klaas overleed op 24 sept. 1933 te Haarlem na een kortstondige ziekte (71).

 

 

Kinderen

-    Pieter Leendert – geb. 27.01.1887 te Groningen.

-    Leendert Pieter – geb. 04.12.1888 te Groningen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman aanvulling grote stoomvaart in februari 1893.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in februari 1893.

 

Kwam op 29.12.1889 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. CERES.

 

De schepen van de kapitein:
 

*   03/1905 – 03/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   03/1905 – 05/1905  van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1905 – 08/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   08/1905 – 09/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   09/1905 – 11/1905  van het s.s. OBERON – geb. in 1890

*   11/1905 – 11/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   11/1905 – 08/1907  van het s.s. NEREUS – geb. in 1898

*   08/1907 – 10/1907  van het s.s. DANAE – geb. in 1894

*   10/1907 – 11/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   11/1907 – 12/1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   12/1907 – 12/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   12/1907 – 10/1909  van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   10/1909 – 05/1911  van het s.s. ADONIS – geb. in 1905

*   05/1911 – 07/1911  van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   07/1911 – 09/1911  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   09/1911 – 08/1913  van het s.s. AMOR – geb. in 1911

*   09/1913 – 07/1914  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   07/1914 – 07/1914  van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1914 – 02/1915  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1915 – 11/1915  van het s.s. POSEIDON – geb. in 1914

*   11/1915 – 10/1916  van het s.s. VENUS – geb. in 1907

*   11/1916 – 04/1918  van het s.s. VESTA – geb. in 1907

 

M.i.v. 01.01.1919 vervroegd gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Zie Verslag van de RvdS 1915 – nr. 38. Brand in de lading van het s.s. JASON op 28.01.1915.

OVERLIJDENS ADVERTENTIE in het

Nieuwsblad van het Noorden van 26-09-1933

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Huges, Klaas

Familiegegevens

 

Hendrik werd geboren op 13.09.1888 te Groot-Ammers als z.v. Hendrik Voorspuij (veehandelaar) en Cornelia Mourik.

Hendrik trouwde op 05.01.1915 te Dordrecht met Anna Maria Vos – geb. 01.03.1890 te Hooge-en Lage-Zwaluwe – d.v. Johannes Adriaan Vos en Wilhelmina Jozina van Altena.

Hendrik (51) wordt vermist sinds 18 nov. 1939 na de ramp met het s.s. SIMON BOLIVAR. 

(Rouwadvertentie in Alg.H.blad van 21.11.1939)

 

 

Kinderen

-   Geen.

 

Opleiding

Werd op 25.08.1902 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd Hendrik op 18.08.1905 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINS WILLEM IV, kapt, De Roever, naar Suriname. Maakte drie reizen met dit schip, waarna hij op 09.08.1906 werd geplaatst op het s.s. PRINS WILLEM II, kapt. Haasnoot, naar Suriname. Op 15.11.1906 terug van de reizen met zeer goed attest.  

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.03.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 18.03.1910 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 29.02.1912 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1920 – 01/1921 van het s.s. DIDO

*   01/1921 – 04/1921 van het s.s. MARS

*   04/1921 – 09/1921 van het s.s. HELENA

*   09/1921 – 01/1922 van het s.s. JAN VAN NASSAU (tijd.)

*   01/1922 – 03/1922 van het s.s. EUTERPE (tijd.)

*   03/1922 – 05/1922 van het s.s. THESEUS

*   05/1922 – 01/1923 van het s.s. AMAZONE 

*   01/1923 – 11/1923 van het s.s. JASON (tijd.)

*   11/1923 – 09/1924 van het s.s. HAARLEM

*   11/1924 – 05/1925 van het s.s. FAUNA

*   05/1925 – 09/1925 van het s.s. COMMEWIJNE

*   09/1925 – 09/1925 van het s.s. CERES

*   09/1925 – 01/1926 van het s.s. JASON

*   04/1926 – 10/1927 van het pass.schip PRINS FREDRIK HENDRIK

*   10/1927 – 03/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   03/1928 – 05/1928 van het pass.schip VENEZUELA

*   05/1928 – 06/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER  

*   08/1928 – 01/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   02/1930 – 09/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   09/1930 – 06/1938 van het pass.schip VENEZUELA

*   06/1938 – 07/1938 van het pass.schip COSTA RICA 

*   07/1938 – 09/1938 van het pass.schip CRIJNSSEN

*   09/1938 – 11/1939 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

 

Overige bijzonderheden

Hendrik Voorspuij kwam in dienst bij de K.W.I.M. op 18.08.1905 als stuurmansleerling op het passagiersschip PRINS WILLEM IV. Hij werd op 13.07.1920 aangesteld als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Passagiersschip SIMON BOLIVAR, op 17 november 1939 uit Amsterdam vertrokken richting West-Indièˆ, met 265 passagiers en een bemanning van 132 koppen. Bij lichtschip Sunk loopt het op twee mijnen. 

Bij deze ramp verloren 59 passagiers en 21 bemanningsleden het leven waaronder de gezagvoerder kapitein H. Voorspuy. 

 

 

Datum vanaf: 1922
Kapitein: Voorspuij, Hendrik

Familiegegevens

 

Jacob Willem werd geboren op 21.09.1889 te Amsterdam als z.v. Hendrikus Antonius Korthagen en Maria Alida Kool. 

Jacob (35) (stuurman ter Koopvaardij) trouwde op 09.04.1925 te Amsterdam met Anna Maria de Jagher (41) d.v. Emile Alphonse Theophile Edouard de Jagher en Flora Augustine Felice Egeria de Bock. 

 

De scheiding vond plaats op 17.08.1931 te Amsterdam en werd ingeschreven op 14.09.1931 te Amsterdam. 

Jacob (46) (gezagv. KNSM) hertrouwde op 14.04.1936 te Lisse met Elisabeth van Til (29) – geb. 30.07.1906 te Lisse - d.v. Jacobus Matthijs van Til (bloemist) en Maria London. 

Jacob overleed op 07/08?.02.1961 te Amsterdam (71). (Het Parool 09-02-1961)

 

Jacob was gezagvoerder van het s.s. SATURNUS (geb. 1909) van de KNSM – 

Op reis in ballast van Hull via Sydney, NS naar Montreal was ze op 13.09.1942 van Sydney in konvooi naar Montreal vertrokken. Ze werd op 15.09.1942 getorpedeerd ter hoogte van Cape des Robiers, in pos. 48.49. NB en 64.06. WL door de Duitse onderzeeboot U 517 en tot zonken gebracht. Eén van de opvarenden van de SATURNUS verloor hierbij het leven.

 

Kinderen

??

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 24.03.1911 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 20.12.1918 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart 10.09.1919 te ‘s-Gravenhage

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   06/1927 – 06/1927 van het s.s. AJAX – geb. in 1923

*   06/1927 – 03/1928 van het s.s. NERO

*   03/1928 – 07/1929 van het s.s. DOROS

*   07/1929 – 09/1929 van het s.s. ZEUS

*   09/1929 – 12/1929 van het s.s. ERATO

*   12/1929 – 09/1930 van het s.s. PERSEUS

*   10/1930 – 09/1931 van het s.s. IRIS

*   01/1932 – 02/1932 van het s.s. BAARN

*   12/1934 – 01/1935 van het s.s. PLUTO

*   03/1935 – 03/1936 van het s.s. IRIS

*   08/1936 – 12/1936 van het s.s. EUTERPE

*   12/1936 – 06/1937 van het s.s. ORPHEUS

*   06/1937 – 10/1937 van het s.s. MEROPE

*   11/1937 – 12/1937 van het s.s. FLORA

*   12/1937 – 05/1938 van het s.s. IRENE

*   06/1938 – 06/1939 van het s.s. NEREUS

*   06/1939 – 1940 van het s.s. VENUS 

*   19.. – 19.. van het s.s.  ???

*   19.. – 09/1942 van het s.s. SATURNUS – geb. 1909

 

 

Overige bijzonderheden

Kwam op 17 februari 1909 in dienst bij de K.N.S.M. als stuurmansleerling op het s.s. VULCANUS.

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Datum vanaf: 1936
Kapitein: Korthagen, Jacob Willem

Familiegegevens

 

Pieter werd geboren op 11 dec. 1892 te Nieuwehorne (Gem. Schoterland) als z.v. Siemen Hendriks Koen en Antje Oosterhof.

Pieter (28) (stuurman ter koopvaardij) trouwde op 18 aug. 1921 te Amsterdam met Antje Poppes (28) – geb. te Amsterdam – d.v. Johannes Thomas Poppes en Neeltje Groenewoud. – Antje Poppes overlijdt op 14.12.1954 te Hilversum (62).

Pieter hertrouwde op  ??  met A. Langemaat .

Pieter overleed op 08 april 1970 te Hilversum (77).  (Overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 10-04-1970)

 

Kinderen

geen

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart in 1911

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 17.04.1917 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.12.1918 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Pieter kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 29 november 1909 en ging als stuurmansleerling varen op het s.s. MERCURIUS. Hij doorliep alle rangen en werd in dec.1939 gezagvoerder.

*   12/1938 – 07/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1939 – 09/1939 van het s.s. THESEUS – geb. in 1920

*   09/1939 – 11/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903 

*   11/1939 – 02/1940 van het s.s. PERSEUS – geb. in 1922

*   02/1940 – 03/1940 van het s.s. JUNO – geb. in 1908

*   03/1940 – 04/1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1927

*   04/1940 – 1940  van het s.s.THESEUS – geb. in 1920

*   19.. – 19..  

 

Overige bijzonderheden

 

Koen, P.

KRUIS VAN VERDIENSTE – K.B. no. 75 van 12 december 1947.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, die als kapitein bij de Nederlandse koopvaardijvloot waardevolle diensten aan de oorlogvoering bewees door gedurende meer dan twee jaar op moedige en beleidvolle wijze het gezag op zijn schip te hebben uitgeoefend in gebieden, waar door de oorlogsomstandigheden voortdurend grote gevaren van vijandelijke handelingen werden gelopen. (Bron: ARA 2.16.32 inv. 731)

DE TELEGRAAF 10-04-1970

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Koen, Pieter

Familiegegevens

 

Pieter werd geboren op 11 dec. 1892 te Nieuwehorne (Gem. Schoterland) als z.v. Siemen Hendriks Koen en Antje Oosterhof.

Pieter (28) (stuurman ter koopvaardij) trouwde op 18 aug. 1921 te Amsterdam met Antje Poppes (28) – geb. te Amsterdam – d.v. Johannes Thomas Poppes en Neeltje Groenewoud. – Antje Poppes overlijdt op 14.12.1954 te Hilversum (62).

Pieter hertrouwde op  ??  met A. Langemaat .

Pieter overleed op 08 april 1970 te Hilversum (77).  (Overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 10-04-1970)

 

Kinderen

geen

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart in 1911

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 17.04.1917 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.12.1918 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Pieter kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 29 november 1909 en ging als stuurmansleerling varen op het s.s. MERCURIUS. Hij doorliep alle rangen en werd in dec.1939 gezagvoerder.

*   12/1938 – 07/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1939 – 09/1939 van het s.s. THESEUS – geb. in 1920

*   09/1939 – 11/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903 

*   11/1939 – 02/1940 van het s.s. PERSEUS – geb. in 1922

*   02/1940 – 03/1940 van het s.s. JUNO – geb. in 1908

*   03/1940 – 04/1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1927

*   04/1940 – 1940  van het s.s.THESEUS – geb. in 1920

*   19.. – 19..  

 

Overige bijzonderheden

 

Koen, P.

KRUIS VAN VERDIENSTE – K.B. no. 75 van 12 december 1947.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, die als kapitein bij de Nederlandse koopvaardijvloot waardevolle diensten aan de oorlogvoering bewees door gedurende meer dan twee jaar op moedige en beleidvolle wijze het gezag op zijn schip te hebben uitgeoefend in gebieden, waar door de oorlogsomstandigheden voortdurend grote gevaren van vijandelijke handelingen werden gelopen. (Bron: ARA 2.16.32 inv. 731)

DE TELEGRAAF 10-04-1970

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Koen, Pieter

Familiegegevens

 

Lieuwe werd geboren op 18 juli 1893 te Sneek als z.v. Durk van Kampen (stuurman) en Akke Klazes de Jong. 

Lieuwe (27) (stuurman) trouwde op 24 febr. 1921 te Sneek met Aaltje Zwart (23) – geb. te Oldeboorn – d.v. Jan Zwart en Akke Jelles Koopmans. – Aaltje overleed op 09.04.1993 te Heemstede (95).

Lieuwe overleed op 24 aug. 1966 te Heemstede (73). (Overlijdensbericht in het Alg. H.blad van 25.08.1966)

 

Kinderen

???

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 20.03.1912 te Harlingen.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.04.1915 te 's-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 23.10.1918 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 12.08.1912 als vierde stuurman op het s.s. PRINS MAURITS.

Eerste aanstelling als kapitein op 13.08.1927 – SIMON BOLIVAR.

 

*   08/1927 – 08/1927 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927 

*   06/1928 – 06/1928 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   02/1929 – 02/1929 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   12/1938 – 06/1939 van het s.s.  AJAX                      – geb. in 1923                                                                                      

*   06/1939 – 08/1939 van het s.s. FAUNA                  – geb. in 1912 

*   08/1939 – 09/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   09/1939 – 03/1940 van het s.s. AJAX       – geb. in 1923

*   03/1940 – 19..  van het s.s. JUNO              – geb. in 1908

 

Overige bijzonderheden

Stuurman en gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Later na WO II werd hij Chef Nautische Dienst bij de K.N.S.M. te Amsterdam.

 

AH 25-07-1958

Eervolle loopbaan bij de Nederlandse koopvaardij. - De heer L. van Kampen neemt afscheid.

Donderdag 31 juli zal de heer L. van Kampen, oud-gezagvoerder en thans chef van de Nautische Dienst der K.N.S.M. met pensioen gaan. De heer Van Kampen genoot zijn nautische opleiding aan de school voor wis- en zeevaartkunde in Harlingen, behaalde er zijn derde rang, voer een korte poos als tweede stuurman op een Belgische tanker, maar na een half jaar werd hij derde op de PRINS MAURITS, een passagiersschip van de Kon. West-Indische Maildienst. Gedurende dertig jaren voer de heer Van Kampen, die inmiddels tot gezagvoerder was opgeklommen, zonder ongelukken en zonder rampen. De gehele eerste wereldoorlog heeft de heer Van Kampen op zee doorgebracht. Toen hij na een moeilijke reis als gezagvoerder met een volbeladen schip vlak na het uitbreken van de tweede oorlog Londen binnenliep, aanvaardde hij op verzoek van de heer D. Hudig — toenmaals directeur van de K.N.S.M. en voorzitter van de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie — de post van inspecteur van Van Ommeren Londen, welke firma agent was van vele Nederlandse rederijen, die tezamen wel 130 schepen bezaten. Door de oorlog was Londen eensklaps de thuishaven van deze en zeer vele andere Nederlandse schepen geworden, schepen die zo plotseling waren afgesneden van het moederland en — voor zover ze tot een reder behoorden waarvan geen directieleden in Londen waren — ook van hun leiding. Met ontzaglijke moeite is in die eerste oorlogsdagen, onder de geniale leiding van de heer Hudig die door de Engelsen zeer werd gerespecteerd, een nieuwe organisatie als het ware in enkele dagen uit de grond gestampt. Allereerst moesten de schepen worden verzekerd, hetgeen de heer Hudig, na moeizame onderhandelingen, voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot gelukte. Voorts moest een redelijk lopende organisatie worden geschapen en uitgebouwd De heer Van Kampen heeft, samen met andere Nederlanders en onder directe leiding van de heer Hudig, zijn aandeel mogen leveren. Op 10 mei 1941 ging het kantoor van Van Ommeren Londen door een bombardement ten gronde. Men moest opnieuw beginnen, nu onder de auspiciën van de „Shipping", zoals de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie kortweg werd genoemd. Voor zijn arbeid in Londen heeft de Koningin de heer Van Kampen tot ridder in de orde van Oranje Nassau benoemd; na de oorlog terug in Nederland heeft de directie van de K.N.S.M. hem aangesteld tot chef van de Nautische Dienst. Aan deze werkzaamheden zal dus donderdag 31 juli een einde komen en op die dag zal gelegenheid geboden worden om van de heer Van Kampen afscheid te nemen in de ontvangstzaal van de K.N.S.M. aan de Surinamekade 's middags van half vier tot vijf uur.

 

 

AH 25.08.1966

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Kampen, Lieuwe van

Afbeeldingen


Omschrijving: EUTERPE, liggend voor de haven van Jaffa, een foto, genomen voor 1914.
Collectie: Congress Library, Washington D.C.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Euterpe 1903.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: EUTERPE in Zaandam
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EUTERPE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EUTERPE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Euterpe 1903.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: EUTERPE
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 150712
Londen, 14 juli. Het van Koningsbergen komende stoomschip EUTERPE is in het Kaiser Wilhelm Kanaal door aanvaring licht beschadigd.

NRC 160712
Brunsbüttelkoog, 14 juli. Het Nederlandse stoomschip EUTERPE is met het stoomschip NORDSTRAND in aanvaring geweest. De EUTERPE (inmiddels te Amsterdam aangekomen) werd licht beschadigd. De averij door het andere stoomschip belopen, is nog niet bekend.

AH 090812
Raad voor de Scheepvaart. De Raad stelde een onderzoek in naar de aanvaring in het Keizer Wilhelm-kanaal op 13 juli jl. tussen het Duitse stoomschip NORDSTRAND en het Nederlandse stoomschip EUTERPE, kapt. H. Wegener te Watergraafsmeer, rederij Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM).
Kapitein Wegener verklaart, dat zijn schip, metende 1.537 m3, geklasseerd bij Veritas, van Koningsbergen vertrokken met een loods aan boord, de 13e 's middags het kanaal opstoomde. Weer en zicht waren goed. Bij het zien van het andere schip werd getelegrafeerd "achteruit", maar het schip ging vooruit. Het gegeven sein in aanmerking genomen had de NORDSTRAND niet mogen doorvaren. Ankers werden uitgeworpen, maar de aanvaring volgde.
De 1e stuurman M. Houber van Goes, verklaart, dat hij tijdens het ongeval op de bak stond. De boot werd gestreken, ten einde de achtertros uit te brengen; hetgeen ook geschiedde. De EUTERPE lag met de kop enigermate in het midden van het kanaal; daarna dwars daarvan. Toen volgde de aanvaring aan stuurboordzij.
Vervolgens werd gehoord de machinist W.J. van Duyn. Hij verklaart dat de kapitein telegrafeerde, achteruit te draaien. Aan dit commando werd voldaan; daaromtrent is getuige zeker. Hoe nochtans het schip vooruit kon gaan kan hij niet verklaren. Iets dergelijks had hij echter ook eens met een ander schip ondervonden.
De inspecteur Leffens wijst getuige erop, dat, al loopt het aanzetmachinetje één weg en al stonden de scharen op achteruit, toch één ogenblik te voren de machine op vooruit kon hebben gewerkt. Getuige verklaart, dat de machine meteen heeft gedraaid.
Tenslotte werd gehoord W.D.G. Reinders, die als derde machinist op de EUTERPE had gefungeerd. Hem stelt de inspecteur Leffens dezelfde vraag, maar getuige kan niet preciseren hoelang het "ogenblik" duurde van het overlopen van het aanzetmachinetje over vooruit naar achteruit. De Raad zal later uitspraak doen.

AH 210812
Raad voor de Scheepvaart. Uitspraak werd gedaan inzake het stoomschip EUTERPE, dat op 13 juli 1912 in het Kaiser Wilhelm-kanaal is aangevaren door het stoomschip NORDSTRAND uit Hamburg.
De Raad was van oordeel, dat het ongeval te wijten is aan de geen, die op het stoomschip NORDSTRAND het commando voerde. De EUTERPE toch bezig zijnde met vastleggen, had twee zwarte ballen gehesen; volgens de betriebeordnung van het Kaiser Wilhelm-kanaal is dit sein een bewijs dat aan het passeren van het vaartuig, dat dit sein voert, gevaar verbonden is, zodat dit vaartuig dan ook niet gepasseerd mag worden, voordat het daartoe verlof heeft gegeven. Van de NORDSTRAND is dit verlof niet gevraagd en zonder acht te slaan op het signaal, heeft dit schip getracht ter zijde  van de EUTERPE te komen, voordat het vast lag. Had de NORDSTRAND de voorschriften opgevolgd, dan ware de aanvaring niet geschied.