Inloggen
EREBUS - ID 2078

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5105130
Nat. Official Number: 2573 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 716
Launch Date: 1950-07-06
Delivery Date: 1950-09-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10055 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 477.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 580.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Draught: 3.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-09-14 EREBUS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PDYL

Date/Name Ship 1960-02-10 EREBUS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Erebus', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Gebr. Edo Lammert & Lammert Hendrik Schothorst
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDYL
Additional info: Elk 1/2 deel.

Ship Events Data

1950-07-06: NvhN 06-07-1950: Tewaterlating m.s. EREBUS. Bij E. J. Smit & Zn. Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd hedenmiddag met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig Erebus, dat gebouwd wordt voor rekening van kapitein H. Schothorst te Groningen. Het schip is van het raised quarter deck-type, meet plm. 560 ton D.W. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50.20 meter, breedte 8.15 m. en holte 3.20/4.20 meter. De Erebus zal worden vorzien van een 360 p.k. Brons motor. De uitrusting bestaat uit twee masten met twee drietins laadbomen, één Brons hulpmotor van 20 p.k. Het nieuwe kustvaartuig wordt gebouwd onder klasse Lloyds, met certificaat Scheepvaart Inspectie, voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van de Erebus voor rekening van de heer P. Beck te Groningen.
1950-09-16: Op 16-09-1950 als EREBUS, zijnde een stalen motorschip, groot 1352.10 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 13-09-1950 no. 8217, liggende te Westerbroek, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2573 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 3.61 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit lengteas en 1.58 m. boven dek.
1950-09-25: NvhN 25-09-1950: Proefvaart m.s. EREBUS. Op de Eems werd Zaterdag de goed geslaagde proef vaart gehouden met de nieuwe motorcoaster Erebus, gebouwd bij E. J. Smit & Zn's Scheepswerven N.V. te Westerbroek, voor rekening van de rederij H. Schothorst te Groningen. Het schip heeft een laadvermogen van 600 ton d. w. is van het raised-quaterdecktype en uitgerust met 375 p.k. motor, waarmede een snelheid werd behaald van 9 3/4 mijl. De Erebus zal in ballast naar Gent vertrekken.
1950-10-13: NvhN 13-10-1950: De EREBUS in de Baltische Zee aan de grond. De kustvaarder Erebus uit Groningen liep gisteren op zijn eerste reis ter hoogte van Norrtaelje, Noordelijk van Stockholm, aan de grond. Een bergingsvaartuig slaagde erin het schip vlot te slepen. Tevoren was een lading hout van de Erebus overboord geworpen. Het schip is nu onderweg naar Stockholm om daar in het dok te gaan.
1950-10-16: Het Vrije Volk 16-10-1950: Nederlandsche kustvaarder in de Baltische Zee aan de grond. De Nederlandse kustvaarder „EREBUS" uit Groningen liep Vrijdag op zijn eerste reis ter hoogte van Norrtaelje, noordelijk van Stockholm, aan de grond. Een bergingsvaartuig slaagde er in 't schip vlot te slepen. Tevoren was een lading hout van de „Erebus" over boord geworpen. Het schip is nu onderweg naar Stockholm om daar in het dok te gaan. De „Erebus" is 470 brt groot. Het schip voer in „timecharter" voor Hofman te Londen en het was op weg naar Zaandam met een lading hout. Kapitein is de heer H. Schothorst uit Groningen. Anderhalve week geleden heeft de „Erebus'' de technische proefvaart gemaakt.
1960-07-20: NvhN 20-07-1960: Grote houtaanvoer in Harlingen. Het is de laatste maanden razend druk in de Harlinger haven met houtaanvoer. Deze grote drukte wordt mede veroorzaakt doordat men in Zaandam alle aanvoer niet meer kan verwerken en de schepen dan maar naar de Friese havenstad dirigeert. Terwijl men in Harlingen nog bezig was enige houtschepen te lossen kwamen gisteren alweer vier schepen binnen, namelijk de Ali S, Erebus, Harry en Esperance. Voor vandaag — woensdag — worden nog verwacht de Koenraad K en de Union; in de komende dagen zullen nog meer schepen volgen. Zaterdag wordt het grote Zweedse schip Hugin verwacht met niet minder dan 540 standaard hout ineens. De normale kustvaarders kunnen niet meer dan 200 a 250 standaard vervoeren. Ook voor de volgende weken staan diverse houtvaarders op het lijstje, zodat het einde van de drukte nog niet in zicht is. Vooral grotere schepen worden verwacht, die tot 800 standaard hout kunnen vervoeren.
1961-12-16: De Tijd De Maasbode: 18-12-1961: Londen, 18 dec. — Het Duitse motorschip „Elise Schulte" dat stroomafwaarts de Theems bevoer, is zaterdag ln aanvaring gekomen met het 477 ton metende Nederlandse motorschip „Erebus", dat in de haven van Belvedere, in het graafschap Kent voor anker lag. De „Erebus" werd aan stuurboordzijde ernstig beschadigd.
1967-09-19: Op 19-09-1967 gaat het deel van Edo Lammert Schothorst naar zijn weduwe Trijntje Kiel (1/2 deel.) Op 10-12-1970 gaat het deel van Lammert Hendrik Schothorst over naar zijn weduwe Doreen Olive Slack (4/12 deel) en naar Albert Edward Hendrik Schothorst (1/12 deel) en naar Anita Geessien Trijn Schothorst (1/12 deel.).
1971-10-04: Final Fate:
Opgelegd te Groningen. In mei 1972 verkocht voor de sloop aan Simetas N.V., Hoogezand. Het stuurhuis staat in het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Erebus' (bj 1950)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Erebus 1950
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Erebus 1950
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Erebus'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De 'Erebus' voor de sloop afgemeerd bij de Fa. Simons te Hoogezand.
Gemaakt door: Unknown