Inloggen
MARIA - ID 17814


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1816-12-04 / 1827-03-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Netherlands
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 94.00 lasts
Gross Tonnage 2: 188.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 82.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 22.5 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 11.00 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1814
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Afmetingen lang over steven 82 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen huid 22½ voet, hol in ruim bij eerste balk voor grootluik op uitwatering 11 voet, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 5 voet, alles Amsterdamse maat.

Datum 01-06-1815
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Bijgevoerd verklaring van Simon Pronk, scheepsbouwmeester te Amsterdam, in dato 1 juni 1815, dat de CERES voor meer dan 2/3e te Amsterdam is vertimmerd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1816
Datum agenda: 1816-12-04
Register nr: 18160864
Scheepsnaam: CERES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heeze, J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Visman, Klaas
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
W.Indische zeebrief vervallen door het niet maken van W.-Indische zeereis
1815-06-22

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 MARIA
Manager: firma Bell & Messchaert & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: firma Bell & Messchaert & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1814-12-12 CERES
Manager: Jan Heere e.a., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1826-04-14 PALMIRA
Manager: Egide van Regemortel, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Egide van Regemortel, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 12 december 1814, van de CERES:

Dirk Koning (1/4e part) en Jan Koning (1/4e part), en J. Heere, (1/2e part en boekhouder), allen te Amsterdam

Eigenaren, per 5 november 1819, van de CERES:

Jan Heere (boekhouder en 1/4e part), erven Dirk Koning (1/4e part), Jan Koning (1/4e part), firma Van Hall & Boelen (1/8e part) en Cornelis Peters (1/8e part, allen te Amsterdam.
 

Ship Events Data

1818-12-09: Piracy - Act of Piracy, Piraterij
Rotterdam, 26 februari. Kapitein Klaas Visman, voerende het schip CERES, van Amsterdam te St. Thomas gearriveerd, meldt van daar, in dato 19 januari, dat hij den 9 december 1818, op 18º53’ N.B. 42º32’ lengte west van Greenwich, bij zich gekregen had een driemast schip, voerende 20 stukken, een vlag wit, geel en blaauw met een rode schuinse streep, hetwelk hem gelastte bij te draaijen en een sloep met vier gewapende manschappen en twee officieren aan boord zond, die hem zijn papieren afvorderden; na die te hebben ingezien de vlag streken en terstond weder hesen, waarop dadelijk nog een grote boot met twaalf man aan boord kwam; zich van het gehele schip meester gemaakt hebbende, joegen zij al het volk vooruit en roofden in en onder de kajuit, deden toen de kapitein in de kajuit komen, drongen hem de sleutels van zijn koffer en wat verder gesloten was af, daar zij uit namen hetgeen hun aanstond, terwijl sommige van hun de luiken openden en een bootslading roofden; na dus 3 en 1 half uur, onder gestadig dreigen van de kapitein en zijn volk te vermoorden, hunner woestheid, die door het aanhoudend gebruik van drank gedurig toenam, de teugel gevierd, genoegzaam alles uit de kajuit en de klederen van de kapitein gedeeltelijk geroofd, en hem en zijn volk met geweld de horologies uit de zakken gehaald te hebben, waren zij meestal beschonken naar hun boord terug gekeerd.
1822-12-10: Stranded
Amsterdam, 10 december 1822. In de jongste storm is het schip (opm: brik) CERES, kapt. K. Visman, van Amsterdam naar Rio-Janeiro, in het Nieuwe Diep liggende, van zijn touw geslagen en op het Plaatje gedreven, doch sedert in vlot water gebracht.
1827-03-17: Final Fate: Stranded

Vlissingen, 17 maart 1827. De Nederlandse brik PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charlestown (opm: Charleston, South Carolina) naar Antwerpen bestemd, met katoen en rijst, is met verlies zijner ankers hier binnengevallen en met het van Rammekens af te houden op de Kaloot gestrand; na lossing als nog in diepwater gezonken en afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

K.Visman werd geboren te Nieuwendam op 14 januari 1782.

Hij was getrouwd met Seytje Verschuur, geboren te Amsterdam op 08 juni 1796. Vermeld staan 5 dochters (20 januari 1819; 07 april 1820; 27 juni 1821; 11 september 1822; 12 februari 1826). Seytje overleed in september 1873 (te Amsterdam?)

Hij overleed in 1828003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Visman werd met vlagnummer 3 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Toegevoegd is “overleden”. Verdere gegevens zijn niet vermeld002.

K.Visman was effectief lid/oprichter van het College Zeemanshoop. Hij was op het moment van de oprichting "uitlandig"019.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Foonds per 10 oktober 1825.

 

In een brochure met de titel “Naamlijst der effectieve leden van het Collegie, genaamd ZEEMANSHOOP” (GAA, ingang 957 nr. 005) staat onder nummer 3 “C.Visman”.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Effectief lid K.Visman, vlagnummer 3, is overleden in 1828.084.

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 14 oktober 1828 meldt de weduwe K.Visman geb. Verschuur het overlijden van haar man en verzoekt om een uitkering. In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 wordt de aanvrage beoordeeld en een uitkering toegewezen voor haar en 5 kinderen. per 01 november 1828.

Er is in de rapportage tevens sprake van een bericht van stuurman C.R. de Jong, die het overlijden te Paramaribo van K.Visman bericht. Ook is opgenomen “Eene schriftelijke Verklaring van de Heeren Effectieve Leden Willem Landzaat Jr en Pieter Jacobus Kerkhoven mede inhoudende eene kennisgeeving van het Overlijden benevens hun Ed verleende adsistentie bij de Begravenis van gemelde Heer Klaas Visman, waarbij nog gevoegd wordt Hun Ed. gevoelens wegens het niet overleggen der Doodacte, hetwelk door Hun Ed aan de dood van den Doodgraver dewelke ter zelvertijd is komen te overlijden, als zeer waarschijnlijk wordt toegeschreven … “042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 25 november 1828 wordt vermeld:

“Missive van de Wed. K.Visman geb. Verschuur berichtende het overlijden van haren man, en verzoek deel in het Weldadig Zeemansfonds te mogen hebben …”.

Het Bestuur besluit “… voor haar en haren vijf kinderen het recht van uitkeering to te kennen in de 1e klasse”.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

          3                          1825          brik                  Gerso                                                     J.Heere

                                     1826-1828    brik                  Amsterdam                                          Amst.Reederij-Sociëteit

 

     Van Sluijs013 vermeldt Claas/Klaas Visman als gezagvoerder in 1815 van de 2-deks brik “Ceres” (Amsterdamsche Courant 19 juni 1815: te Amsterdam in lading naar Demerarij en Essequibo). Tevens gemeld als kapitein van dit schip in 1825 en 1826 met als reeder J.Heere.(is dit hetzelfde schip als de hiervoor gemelde “Gerso”?) De Amsterdamsche Courant van 26 februari 1819 meldt dat het schip onder kapitein Visman op 09 december (1818 ?) door een 3-mast schip, voerende de vlag wit-geel-blauw en voerende 20 stukken, aangehouden is en geplunderd.

 

Bouma025 vermeldt K.Visman als gezagvoerder gedurende:

*   1826 van de brik “Ceres”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor J.Heere te Amsterdam. Bij voorgaande jaren is geen gezagvoerder vermeld, maar wèl de opmerkingen: “1815 naar Demerary” en “1819 aangehouden en geplunderd door een oorlogschip”

*   1827 t/m 1829 van de brik “Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 213 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Klaas Visman op de:

“Ceres”, dd 12 juni 1815; 12 december 1816; 28 september 1818; 04 november 1819; 20 november 1820; 06 november 1821; 129 november 1822; 26 augustus 1824;

“Amsterdam”, dd 29 november 1826; 19 oktoberr 1827; 06 mei 1828.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 27 februari 1819114

Rotterdam, 26 februari. Kaptein Klaas Visman, voerende het schip CERES, van Amsterdam te St. Thomas gearriveerd, meldt van daar, in dato 19 januari, dat hij den 9 december 1818, op 18º53’ N.B. 42º32’ lengte west van Greenwich, bij zich gekregen had een driemast schip, voerende 20 stukken, een vlag wit, geel en blaauw met een rode schuinse streep, hetwelk hem gelastte bij te draaijen en een sloep met vier gewapende manschappen en twee officieren aan boord zond, die hem zijn papieren afvorderden; na die te hebben ingezien de vlag streken en terstond weder hesen, waarop dadelijk nog een grote boot met twaalf man aan boord kwam; zich van het gehele schip meester gemaakt hebbende, joegen zij al het volk vooruit en roofden in en onder de kajuit, deden toen de kaptein in de kajuit komen, drongen hem de sleutels van zijn koffer en wat verder gesloten was af, daar zij uit namen hetgeen hun aanstond, terwijl sommige van hun de luiken openden en een bootslading roofden; na dus 3 en 1 half uur, onder gestadig dreigen van de kaptein en zijn volk te vermoorden, hunner woestheid, die door het aanhoudend gebruik van drank gedurig toenam, de teugel gevierd, genoegzaam alles uit de kajuit en de klederen van de kaptein gedeeltelijk geroofd, en hem en zijn volk met geweld de horologies uit de zakken gehaald te hebben, waren zij meestal beschonken naar hun boord terug gekeerd.

 

Rotterdamsche Courant 11 december 1819114

Amsterdam, 9 december. Volgens een bij het Zeemans-Collegie ontvangen brief van kapt. J.B. Bakker, voerende het schip de TWEE GEBROEDERS, gedateerd Ostende den 5 december, was door hem den 27 november, in het gezigt van Bevesier (opm: Beachy Head), in de beste staat gepraaid een Nederlands brikschip, voerende seinvlag No. 81, zijnde CERES, kapitein K. Visman, van Amsterdam naar St. Thomas.

 

Rotterdamsche Courant 16 december 1819114

Amsterdam, 14 december. Het schip CAMILLUS, kapt. W. Trippensé, van Amsterdam naar Rio-Janeiro gedestineerd, te Ramsgate wegens schade binnengelopen, heeft den 6 dezer zelf zijn reis vervolgd.

 

Rotterdamsche Courant 04 juli 1820114

Londen, 27 juni. Den 23 juni was op de hoogte van Portsmouth het schip CERES, Visman, van St. Thomas.

 

Rotterdamsche Courant 24 april 1821114

Amsterdam, 22 april. Te Havana is gearriveerd K. Visman van Amsterdam; te Rouaan J.B. Goossens van Harlingen; te Bremen H.G. Kuiper; op de Wezer D. Gouchjes en R.R. Henriens en te Hamburg A.J. Hogen, H. Brockwoldt Kols, H. Wagener, J. Veerman, B. Hendriks en E.R. de Jong van Amsterdam.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Visman, Klaas

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1815-06-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CERES
Schipper: Visman, Klaas
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1814

RC 081214
Advertentie. J. Salm. J.E. Lublink en P. Bel Junior, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegde Beambte, op maandag den 12 december 1814, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezyds Heeren-Logement aan de Haarlemmerdyk, verkopen een extraordiair welbezeild Brikschip, genaamd de MARIA, gevoerd door kaptein Jan Joosten, lang 82 voet, wyd 22½ voet, hol 11 voet, ’t Verdek vijf en 1 half voet, alle Amsterdamse maat, breeder bij den Inventaris omschreven.

1815

LCO 260715
Sedert onze laatste van Amsterdam uitgezeild CERES, K. Visman naar Demarary.

1816

Op 04-12-1816 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.

 

1817

LCO 140217
Texel, 12 februari. Vertrokken CERES, K. Visman naar Bahia.
RC 250317
Den 8 maart was in goeden staat 16 mijlen Z.W. van Texel zeilende het brikschip CERES, kapitein Klaas Visman , den 4 februari uit Texel naar Bahia gezeild; de kapitein meldt, dat hij, na een korten tijd in zee geweest te zijn, bijna gedurig zware stormen van Z.W. tot N.W. had gehad, dewelke hem driemaal van de hoogte van Texel tot benoorden Doggersbank hadden gebracht, doch niet tegenstaande het zware werken, hetwelk het schip had moeten doorstaan, was hetzelve dicht en in den besten staat.

1819

RC 270219
Rotterdam, 26 februari. Kapitein Klaas Visman, voerende het schip CERES, van Amsterdam te St. Thomas gearriveerd, meldt van daar, in dato 19 januari, dat hij den 9 december 1818, op 18º53’ N.B. 42º32’ lengte west van Greenwich, bij zich gekregen had een driemast schip, voerende 20 stukken, een vlag wit, geel en blaauw met een rode schuinse streep, hetwelk hem gelastte bij te draaijen en een sloep met vier gewapende manschappen en twee officieren aan boord zond, die hem zijn papieren afvorderden; na die te hebben ingezien de vlag streken en terstond weder hesen, waarop dadelijk nog een grote boot met twaalf man aan boord kwam; zich van het gehele schip meester gemaakt hebbende, joegen zij al het volk vooruit en roofden in en onder de kajuit, deden toen de kaptein in de kajuit komen, drongen hem de sleutels van zijn koffer en wat verder gesloten was af, daar zij uit namen hetgeen hun aanstond, terwijl sommige van hun de luiken openden en een bootslading roofden; na dus 3 en 1 half uur, onder gestadig dreigen van de kaptein en zijn volk te vermoorden, hunner woestheid, die door het aanhoudend gebruik van drank gedurig toenam, de teugel gevierd, genoegzaam alles uit de kajuit en de klederen van de kaptein gedeeltelijk geroofd, en hem en zijn volk met geweld de horologies uit de zakken gehaald te hebben, waren zij meestal beschonken naar hun boord terug gekeerd.

Op 09-11-1819 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.


RC 111219
Amsterdam, 9 december. Volgens een bij het Zeemans-Collegie ontvangen brief van kapt. J.B. Bakker, voerende het schip de TWEE GEBROEDERS, gedateerd Ostende den 5 december, was door hem den 27 november, in het gezigt van Bevesier (opm: Beachy Head), in de beste staat gepraaid een Nederlands brikschip, voerende seinvlag No. 81, zijnde CERES, kapitein K. Visman, van Amsterdam naar St. Thomas.
RC 161219
Amsterdam, 14 december. Den 2 december is te Cowes binnengelopen en den 5 weder vertrokken het schip CERES, kapt. K. Visman, van Amsterdam naar St. Thomas.

1820

RC 040720
Londen, 27 juni. Den 23 juni was op de hoogte van Portsmouth het schip CERES (opm: brik), kapt. Klaas Visman, van St. Thomas.

Op 07-11-1820 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.

1821

Op 07-11-1821 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.

1822


Op 21-11-1822 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.

RC 121222
Amsterdam, 10 december. In de jongste storm is het schip (opm: brik) CERES, kapt. K. Visman, van Amsterdam naar Rio-Janeiro, in het Nieuwe Diep liggende, van zijn touw geslagen en op het Plaatje gedreven, doch sedert in vlot water gebragt.

1824

Op 16-08-1824 wordt voor de CERES door Jan Heeze uit Amsterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Klaas Visman.

1825

AC 020525
Texel, 29 april. Texel, 30 april. De wind ZO. Binnengekomen LE GRAND NAVIGATEUR, kapt. F. Guisenie, van Batavia; CERES, kapt. K. Visman, van Suriname.
RC 130825
Advertentie. G. de Barbanson, J.H.A. Balwé, J. Boelen en J. Altena, makelaars, zullen op maandag den 22 augustus 1825, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg, aan het IJ, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd CERES, gevoerd door kapt. K. Visman, lang 23 ellen 50 duimen, wijd 6 ellen 45 duimen, hol 3 ellen 23 duimen, het verdek 1 el 45 duimen Nederlandse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars.
AC 151125
Advertentie. G. de Barbanson, A. van der Sluijs, J.H.A. Balwe, J. Boelen en J. Altena, makelaars, zullen op heden den 14 november 1825, 's avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stadsherberg, aan het IJ, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd CERES, gevoerd door kapt. Klaas Visman, lang 23 ellen, 50 duimen; wijd 6 ellen, 45 duimen; hol 3 ellen, 23 duimen; het verdek 1 el, 45 duimen Nederlandse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars.

1826

Op 29-04-1826 wordt voor de PALMIRA door E. van Regemortel uit Antwerpen een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. C. de Vos

DC 200726
Vlissingen, 15 juli. Van den 11 dezer tot heden, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: THE REWARD, kapt. F. Riskey, van Rio de Janeiro met koffie en huiden; PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Villa Nova met zoethout en kurk.
DC 021126
Vlissingen, 17 oktober. Den 21 dito. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van den 19 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild: THE GARNET, kapt. Th. Torrey, naar West-Indië en PALMIRA, kapt. C. de Voss naar Charlestown, beide met ballast.

1827

RC 150327
Amsterdam, 13 maart. Het schip (opm: brik, thuishaven Antwerpen) PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charlestown (opm: Charleston, South Carolina) naar Antwerpen, is, volgens bericht van Vlissingen van den 7 dezer, na aldaar voor de rede geweest te zijn, door het slechte weder naar Rammekens verslagen en aan de grond geraakt; hetzelve is, de ankers en touwen verloren hebbende, van andere voorzien geworden, in de hoop van het met de vloed weer af te brengen; hetzelve maakte enig water, doch zou daardoor niet verhinderd worden, om te Vlissingen binnen te komen. Volgens brief van den 10 dezer was het schip nog niet vlot, maar door de zware stormen van den 8 en 9 dito hoger tegen de dijk geworpen. (opm: zie o.a. RC 120427)
AC 210327
Vlissingen, 17 maart. De Nederlandse brik PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charlestown (opm: Charleston, South Carolina) naar Antwerpen bestemd, met katoen en rijst, is met verlies zijner ankers hier binnengevallen en met het van Rammekens af te houden op de Kaloot omhoog geraakt (opm: zie o.a. RC 150327 en 120427); men heeft dus een aanvang gemaakt om hetzelve te lichten, door het lossen van enige goederen. De brik PALMIRA, waarvan hierboven is gesproken, was gisteren morgen nog steeds op de bank de Kaloot vastzittende, zijnde door de zware storm van de vorige nacht die bank opgestuwd; het tuig was over boord en alzo de storm bleef aanhouden was er niet veel hoop om dezelve te kunnen afbrengen. (opm: het schip ging inderdaad verloren) Volgens zeker bericht, heden ontvangen, had de equipage voornoemd de brik verlaten; dezelve zit nog even als gisteren, men had echter een gedeelte van de lading geborgen.
RC 270327Amsterdam, 25 maart. Aangaande de brik PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charleston naar Antwerpen, wordt in een nadere brief van Vlissingen van den 19 dezer gemeld, dat de equipage, die hetzelve verlaten had, na twee uur met groot gevaar over de banken gegaan te zijn, het land van Goes had bereikt; een boot met volk door de correspondent te Vlissingen afgezonden, had van het schip en de lading bezit genomen tot welker bewaring een hond aan boord gebleven was; zo ver men ontdekken kon waren twee lasten rijstvaten droog gebleven, doch van de gesteldheid van de derde last was nog niets bekend; er waren toen 58 balen katoen en 53 vaten rijst in een lichter geborgen en daar het water als nu bedaard was, twijfelde men niet of ook het overige van de lading zou, benevens een gedeelte van de inventaris, gered worden. (opm: zie RC 150327, AC 210327, RC 120427, 050427, 120427 en 170427)
RC 050427
                
Amsterdam, 3 april. Volgens brief van Antwerpen van den 30 maart, had men van Vlissingen bericht ontvangen, dat er veel hoop was, om het schip PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charlestown naar Antwerpen, op de Caloot gestrand, in vlot water te brengen. (opm: zie o.a. AC 210327 en RC 120427)
RC 120427
Amsterdam, 10 april. Het schip PALMIRA, kapt. C. de Vos, van Charleston naar Antwerpen, op de Kaloot gestrand, is, nadat de gehele lading, enige planken tot scheepsgebruik uitgezonderd, gelost was, van de Kaloot afgekomen en in diep water gezonken. (opm: zie RC 150327, AC 210327, RC 270327, 050427, 120427 en 170427)
RC 170427

Amsterdam 15 april. Het schip PALERMO (opm: brik PALMIRA, zie o.a. RC 270327), kapt. C. de Vos, van Charleston naar Antwerpen, op de Kaloot gestrand, is, volgens brief van Antwerpen van de 10e dezer, afgekeurd en NLG 200 waardig geschat; de verkoping van hetzelve geordonneerd zijnde, zou zulks dien dag plaats hebben.

 

 

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-42
DVD 7 – III–177-181
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: MARIA, door kopers genaamd CERES

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 12 december 1814

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Pieter Houttuijn Gzn., van zijn firma Bell & Messchaert & Co.

Gevoerd door kapt. Jan Joosten

Eigenaar / aankoper Dirk Koning (1/4e part) en Jan Koning (1/4e part), en J. Heere, (1/2e part en boekhouder), allen te Amsterdam (volgens cedule Amsterdam, 12 juni 1815)

Te voeren door kapt. Klaas Visman

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken twee dekken

Afmetingen lang over steven 82 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen huid 22½ voet, hol in ruim bij eerste balk voor grootluik op uitwatering 11 voet, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 5 voet, alles Amsterdamse maa.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 23 december 1814

Nummer van registratie deel 6, folio 13, verso, case 2-6.

Notaris Dirk Hubert Marinus, deurwaarder te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 3300,-

Bijzonderheden: het schip lag bij deze verkoping aan de werf St. Jago op het Bikkerseiland te Amsterdam
Bijgevoerd verklaring van Simon Pronk, scheepsbouwmeester te Amsterdam, in dato 1 juni 1815, dat de CERES voor meer dan 2/3e te Amsterdam is vertimmerd.



Researcher/datum research ML/301007

Naam CERES
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1819-122

BIJLBRIEF schip MARIA

plaats en datum acte publieke veiling 12 december 1814

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Bel Messchert & Comp.

eigenaar/aankoper D. & J. Koning

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 3300,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-151105

Naam MARIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.122

foto II – 021, 022
CEDULE

Naam schip CERES

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 november 1819

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Heere (boekhouder en 1/4e part), erven Dirk Koning (1/4e part), Jan Koning (1/4e part), firma Van Hall & Boelen (1/8e part) en Cornelis Peters (1/8e part, allen te Amsterdam

te voeren door kapt. Klaas Visman

grootte in tonnen 94 lasten of 188 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd binnenslands

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 november 1819

nummer registratie deel 1, folio 5, recto, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 16259

ML: zeebrief 4 december 1816



researcher/datum research: ML / 260214

Naam CERES
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.171
DVD - XXXI – 039-040
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip CERES

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 14 april 1826

type schip brik

bouwwerf/verkoper Jan Heere koopman, Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper J. D. Thuret, Amsterdam, voor rekening van Egide Van Regenmortel koopman, Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lengte over stevens 23,50 meter; wijdte niet vermeld, holte 3,23 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 april 1826

nummer van registratie deel 16 folio 102 recto vak 2-3

notaris Matthijs Hanenberg, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 4.500,-

bijzonderheden ligt op de werf De Haen te Amsterdam






researcher/datum research: AD/210509

Naam CERES
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1826
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 1814
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Gemeente Archief Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1819-122
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.122
Gemeente Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-42
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.171
AC - Amsterdamsche Courant
DC - Dordtsche Courant
LCO – Leydsche Courant
RC - Rotterdamsche Courant