Familiegegevens en opleiding
Teko Cornelis werd geboren op 23 oktober 1860 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Teko Mulder en Geessien van Driesten
Teko trouwde op 26 maart 1896 te Nieuwe Pekela als zeeman met Emilie Anna Polak, geboren ca. 1867 in Hohenstadt Baden in Duitsland en wonende te Innsbrück, Tirol, Oosterijk, dochter van Gustav Polak en Anna Effenberger
Geen overlijdensgegevens gevonden van Teko Cornelis en Emilie. (Parma)
Teko Cornelis overleed op 25.01.1934 te Rijswijk (73). (E.A.K.)
Een Burgerlijke Stand akte uit de provincie Groningen vermeldt Teko Cornelis als zeeman in 1896.
De digitale stamboom Rotterdam meldt te Rotterdam de geboorte op 27 augustus 1898 van een dochter, idem op 18 november 1900 en het overlijden van de laatste op 04 januari 1901.
Kinderen
- Geziena Anna – geb. 27.08.1898 te Rotterdam
- Emilie Maria – geb. 29.11.1900 te Rotterdam
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
Een T.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 185 in de periode 1892 t/m 1896
De schepen van de kapitein
26 januari 1874, schoener “Hazard”, kapitein Jan H.Korter, kapitein Jan H.Korter, koksmaat Teko Mulder, 13 jaar uit Nieuwe Pekela.
04 maart 1876, schoener “Hazard”, kapitein Jan H.Korter, lichtmatroos Teke Mulder, 15 jaar uit Nieuwe Pekela.
24 februari 1877, schoenerkof “Harmonie”, kapitein J.A.Oldenburger, lichtmatroos Teke Cornelis Mulder, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.
05 augustus 1882, kotter “Eems”, kapitein Hindrik van der Leest, stuurman Teko Cornelis Mulder, 21 jaar uit Nieuwe Pekela.
30 maart 1886, schoener “Stelle Maris”, kapitein Pieter Jans Groenewold, stuurman Teko Cornelis Mulder, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.
08 december 1888, schoener “Stelle Maris”, kapitein Pieter Jans Groenewold, stuurman Teko Cornelis Mulder, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.
kapitein in 1920 van het s.s. ALBIREO, varende voor Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij.
Overige bijzonderheden
NRC 040220
Schepen verkoop. Rotterdam, 4 februari 1920.
Het sedert een paar weken aan de werf van de Scheepsbouw Maatschappij ‘De Nieuwe Waterweg’ te Schiedam afgewerkt en gereedliggend stoomschip MARIA A. DE MUMBRU, oorspronkelijk voor Engelse en later voor Spaanse rekening gebouwd, is aangekocht door Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Maatschappij alhier. Het zal onder de naam ALBIREO in de algemene vrachtvaart worden gebracht De ALBIREO, geklasseerd hoogste klasse Lloyds, gebouwd onder speciaal toezicht van voornoemd instituut, heeft twee dekken, een korte brug met bak en campagne. De bruto tonnenmaat is 4.400 en de netto 2.705 reg. ton, met een draagvermogen van 7.100 ton. Het is voorzien van een triple-expansie machine met cilinders van 26" x 42" x 70" bij 48" slag. De stoom zal geleverd worden door 3 stalen stoomketels, met een diameter van 15'-6" en een lengte van 11'-0", met 180 Ibs. stoomdruk per vierkante duim; wordt geheel elektrisch verlicht en is voorzien van draadloze telegrafie. De dubbele bodem over de gehele lengte is, evenals de voor- en achterpiek, voor waterballast bestemd. Zes stalen schotten verdelen het schip in 7 waterdichte compartimenten. Verder is het schip voorzien van 10 stoomlieren voor het vlugge laden en lossen en een donkey. Als gezagvoerder zal de heer T.C. Mulder optreden.
Het Vaderland 26-01-1934