Inloggen
PRIMUS - ID 16787


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-05-17 / 1919-04-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf van Dam - Bouwmeester L. van Dam tot 1910 - daarna A.C. van Dam, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 102.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 82.00 Net tonnage
 
Length 1: 24.17 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.93 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-05-17 PRIMUS
Manager: Jan Salomons, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Salomons, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Schipper: Jac. Phillippus Groenewegn.

Ship Events Data

1918-05-17: Het bouwjaar is onbekend, ze kwam op 17-05-1918 in de vrachtvaart.
1918-08-00: 27 aug 1918 vertrokken Nieuwe Waterweg naar Gothenburg, 5 okt 1918 te IJmuiden van Gothenburg, 9 okt 1918 vertrokken naar Rotterdam te Rotterdam, 11 okt 1918 binnengekomen met stukgoed van Gothenburg, 22 nov 1918 van Nieuwe waterweg naar Bergen,
1918-12-13: 13 dec 1918 De Ned. vrachtlogger "Primus" is van Rotterdam te Bergen aangekomen met verlies van een deel van de deklast en schade aan het schip, veroorzaakt doordat de logger te Köpervik aan de grond heeft gezeten. Het schip had hulp van een sleepboot nodig om weer vlot te komen.
1919-04-12: Final Fate:
Op 12 april nabij Tréport op het strand gelopen en wrak geslagen. - 21 februari 1919, te Rotterdam voor een reis naar Gothenburg. Na lossing te Gothenburg vertrokken naar West-Hartlepool en vandaar 5 april op de reis naar Le Tréport met een lading kolen. Aan boord was een een kaart van de Franse kust en Browns Almanac. Zeilaanwijzingen waren niet aanboord en de schipper was onbekend met de Engelse taal. De loop van de stromingen langs de Franse kust kende hij niet, ook wist hij niet de tijd van hoogwater te Tréport. De 10e april bij Dungeness aangekomen, wachtte men tot 2 uur voor middags van 11 april en zette vervolgens koers op Tréport om deze haven bij daglicht te bereiken. Er werd zuid gestuurd met een stijve bries uit het WNW. Alle zeilen stonden bij met de grote kluiver. Om 7.00 uur v.m. kwam de Franse kust in zicht en verkende men een baak, die aangegeven was op een speciale kaart die de schipper aanboord had, zo`n 3 a 4 mijl benedenwinds (ten oosten) van Tréport. Om bovenwinds te komen ging men over stuurboord bij de wind liggen, koers op N.t.W . de vloed kwam opzetten. Daar de wind opstak, werd de grote kluiver verwisseld voor de kleine, hierna ging de schipper, die de hele nacht aan dek was geweest naar beneden om te eten. Na ongeveer gedurende een half uur N.t.W. uit de kust gestuurd te hebben, waarbij het zicht slechter was geworden en de zee meer opgekomen, werd overstag gegaan en daarop ZW gestuurd. Deze koers werd genomen om een weinig insturend, zodoende weer zicht op de wal te krijgen en geen kans had Le Tréport voorbij te zeilen. Waar de schipper dacht een loods te krijgen om hem in de haven te brengen. Het lood werd gaande gehouden en diepten tussen de 8 en 5 vadem gemeten. Drie kwartier had men aldus Z.W. gestuurd, toen het schip een kwartier na de laatste loding van 8.00 uur v.m. aan de grond raakte en bleef vastzitten, ondanks alle pogingen om los te komen. Men zette het noodsein op, dat echter door de mist niet aan de wal werd opgemerkt, en nu het schip snel water begon te maken en er veel water overkwam, ging de bemanning in de boot en bereikte met veel moeite de wal. De volgende dag ging de schipper naar de plaats van de stranding, even benoorden Le Tréport en daar bleek dat de "Primus" geheel wrak was geslagen. Men heeft niets kunnen redden, terwijl ook de scheepspapieren verloren zijn gegaan. De is van oordeel dat de stranding oorzaak door de stroom weggezet en de mist, de schipper geen zeilaanwijzingen aanboord had, onbekend was met het aanlopen van Le Tréport vanuit het Noorden.