1918-12-11: |
Final Fate: Op 01-12-1918 vertrokken van Nörrkoping naar Rotterdam geladen met 70 ton ijzer en 20 standaard hout waarvan 1,5 standaard aan dek. 11-12-1918 bij het inzeilen van het Drogden kanaal gestrand en verloren gegaan.
Op 11 december om 16.00 uur werd Falstrbo-Riff gepasseerd in peiling van Mön en Stevns Klint. De schipper wilde de doorvaartopening passeren welke zich bevond tussen het Duitse Mijnenveld Z.O. gelegen van dit lichtschip gelegen. De wind was O.Z.O , stijve bries, moeilijke zee, slecht zicht en af en toe regenbuien. De schipper zag aan bakboord de lichtboei, welke bij de Z.O. hoek van het westelijk mijnenveld was aangebracht en stuurde vandaar op de N.W. hoek van het oostelijk mijnenveld. Na nog aan stuurboord een lichtboei met een brulboei te zijn voorbijgegaan, zag de schipper een lichtboei, welke een wit schitterlicht met 2 schitteringen toonde. De schipper bekend met het feit dat Drogden Vuurschip niet brandde en die nu meende dat het vuurschip geheel was weggenomen en laatstbedoelde lichtboei er voor in de plaats was gekomen, stelde toen hij de boei ¼ mijl zuid had, zijn koers op Noord per kompas. Het vuur van Dragör werd niet gezien, hetgeen men toeschreef aan het slechte zicht. Na een half uur, omstreeks 18.00 uur stootte de “Franciscus Johannes” en bleef zitten. Vruchteloos trachtte men door manoeuvreren het vaartuig, dat dadelijk water maakte, vrij te krijgen. De zeilen werden gestreken, de pompen aangezet en noodsignalen afgestoken. Omstreeks 21.00 uur kwam een reddingboot van de Deense Marine langszij en allen verlieten het schip, dat hevig stootte en dreigde te breken. s `Nachts om 2.00 uur kwam een bergingsboot, waarop de bemanning overging. De volgende dagen is tevergeefs gepoogd met behulp van de bergingsboot de “Franciscus Johannes” vlot te krijgen, slechts een deel van de lading is gered, het schip zelf is echter geheel opgebroken. De schipbreukelingen zijn via Kopenhagen behouden in Nederland aangekomen.
19-12-1918 : Kopenhagen. De op Söndro Röso gestrande kotter "Johannes Franciscus" was reeds zover vlot gekomen, dat hij ongeveer een kabellengte ver gesleept kon worden. Doch is daarna weder gezonken. Een gedeelte der lading is in een lichter gelost en hier aangebracht. 20-12-1918: de lichter "Boreas". die bij het bergen van den kotter "Johannes Franciscus" behulpzaam was, heeft tijdens: die werkzaamheden belangrijke schade bekomen en is gistermiddag hier binnengekomen om te repareeren.
27-12-1918 de bergingsstoomer "Hertha" is met den lichter "Boreas" geladen met ijzer en hout, alsmede ankerkettingen, zeilen en touwwerk van den kotter "Johannes Franciscus" te Kopenhagen aangekomen. De bergingswerkzaamheden bijden kotter zijn wegens sneeuwstorm voorlopig gestaakt.
Rotterdamsch Nieuwsblad 21-12-1918: Hamburg. Een gedeelte der lading (planken en ijzer) van den kotter "Johannes Franciscus" is in een lichter van de Svitzer Berging Mij. gelost. De bergingsstoomer "Hertha" tracht het schip af te brengen.
Rotterdamsch Nieuwsblad 05-01-1919: De Nederlandse vrachtkotter "Johannes Franciscus" is wrak geworden. De poging tot bergen zijn opgegeven.
Rotterdamsch Nieuwsblad 26-01-1919: Hamburg, 26 Jan. Het wrak van den Nederl. vrachtkotter "Johannes Franciscus" zal deze week te Dragör publiek worden verkocht. De bergingsstoomer "Hertha" is met het geborgen ruwijzer te Kopenhagen aangekomen. |