Inloggen
WESTERSCHELDE - ID 16619


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-02-00 / 1879-07-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Samuel Hall, Boston (Mass.), U.S.A.
Contractor: none
Launch Date: 1864-02-00
Delivery Date: 1864-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 1469.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 59.03 Meters Registered
Beam: 11.56 Meters Registered
Depth: 7.32 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1878
Type: Remeasurement
Omschrijving: De WESTERSCHELDE is hermeten volgens de nieuwe meting. Nu 1,364,22 ton netto.

Ship History Data

Date/Name Ship 1864-04-00 CALIFORNIA
Manager: William F. Weld & Co. , Boston (Mass.), U.S.A.
Eigenaar: William F. Weld & Co. , Boston (Mass.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / U.S.A.
Callsign: HDCM
Additional info: Off.no.4234

Date/Name Ship 1876-02-00 WESTERSCHELDE
Manager: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: QCBS

Date/Name Ship 1879-07-00 HERMANN
Manager: H. Bischoff & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: H. Bischoff & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QDGP

Date/Name Ship 1891-00-00 OTTO
Manager: N. Friis, Porsgrund, Norway
Eigenaar: N. Friis, Porsgrund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Porsgrund / Norway
Callsign: HPTF
Additional info: Noors geworden in het 3e kwartaal van 1891, datum niet nader bekend

Ship Events Data

1893-01-00: Final Fate:
Na aankomst te Gibraltar op 18 januari 1893 afgekeurd en sindsdien als lichter in de baai van Gibraltar voor anker gelegd. (zie general information)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Reier Ran werd per 07 december 1869 met vlagnummer 857 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van P.Hoekstra. Zijn schip was de "Aria en Betsy"002. Ten tijde van de inschrijving was Ran 32 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 30 november/07 december 1869 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Reier Ran, oud 32 jaar, voerend de bark “Aria & Betsy”, voor rekening van F.U.H.Reiger & Co, op voordracht van kapitein P.Hoekstra.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1875 staat vermeld dat door de Association Scientifique de France gouden medailles zijn toegekend voor “zeer deugdelijke Zeejournalen” aan J.Kruisinga, R.Ran en J.G.Lucas.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1875 staat vermeld: “Tenslotte wordt door den Voorzitter onder toepasselijke bewoordingen de Gouden Medailles door de Association Scientifique de France toegekend aan de Heeren kapiteins R.Ran, J.G.Lucas en J.Kruisinga uitgereikt welke toespraak door de Heeren Ran en Lucas met een woord van dankzegging wordt beantwoord, terwijl de medaille van kapitein Kruisinga door den Heer H.Plate Jr wordt in ontvangst genomen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode               type                    naam van het schip             boekhouder/reder

      857    1869-1874         bark                    Aria en Betsy                                F.U.H.Reiger & Co

                     1875             geen vermelding van schip en boekhouder

                     1876             fregat                 Westerschelde                               van Zeylen & Decker te Middelburg

 

Bouma025 vermeldt R.Ran als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1875 van de bark “Aria en Betsy”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 737 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam;

*   1876 t/m 1879 van het fregat “Westerschelde” ex Californië, gebouwd in 1864 te Boston, Mass., 1469 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Bremen.

 

Overige bijzonderheden

R.Ran vertrok per 14 november 1872 vanuit Nieuwediep met de “Maria en Betsy” (moet zijn Aria en Betsy) en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

NRC 09 mei 1869

Batavia, 1 april. In een telegram van Samarang wordt bericht, dat de gezagvoerder van het Nederlandse schip ARIA EN BETSY, kapt. H.J. Haverbult, vrijdagnacht j.l. op de rede aldaar is verdronken.

In een volgend bericht staat zijn opvolger vermeld (uittreksel):

NRC 13 mei 1869

Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag den 31 mei 1869, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de Notaris O. Leefkens, presenteren te verkopen:

- 1/64 Aandeel in het gekoperd dito ARIA & BETSY, 391 gem. lasten, kapt. R. Ran, voor wijlen kapt. H.J. Haverbult, dir. als boven, te Batavia gereed liggende, gedestineerd naar Amsterdam.

Ik concludeer hieruit dat Reier Ran stuurman onder Haverbult was en in Semarang het commando heeft overgenomen.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Ran, Reier
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1879

NRC 070579
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal, als lasthebbende van zijne principalen, op maandag 26 mei e.k., des namiddags ten 3 uur, in het lokaal De Brakke Grond, Nes No. 53, te Amsterdam, in veiling brengen, geschiedende de verkoop aan de meestbiedende, het extra ordinair, welbezeild, kopervast en gekoperd Nederlands fregatschip WESTERSCHELDE, laatst gevoerd door kapt. R. Ran, volgens meetbrief lang 59,03 meter, wijd 11,56 meter, hol 7,32 meter en gemeten op 3.864,64 kubieke meters of 1.364,22 netto tonnen, met al deszelfs toebehoren en scheepsbehoeften, als bij afzonderlijke inventaris breder omschreven. Het schip ligt dagelijks ter bezichtiging aan de werf Concordia, Oostenburger Voorstraat no. 23, te Amsterdam. Voor nadere inlichtingen te bevragen bij bovengenoemde makelaar, zomede bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier, te Amsterdam, en Wambersie & Zoon, te Rotterdam.

AH 270579
Verkoping van schepen op maandag 26 mei in De Brakke Grond, des namiddags 3 uur: het fregatschip WESTERSCHELDE, 1.364,22 tonnen, laatst gevoerd door kapt. R. Ran: NLG 25.300, ko
per C.S. Oolgaardt (opm: een Amsterdamse makelaar, handelend voor zijn opdrachtgever, waarschijnlijk uit Bremen; zie NRC 240779)

NRC 240779
Verkoping van schepen. Het fregatschip WESTERSCHELDE (ex CALIFORNIA), groot 1.469 ton oude meting, gebouwd in 1864, laatst gevoerd door kapt. Ran, is uit de hand verkocht aan een rederij te Bremen. (opm: zie AH 270579; herdoopt in HERMANN)

1892

Pertes Bureau Veritas November 1892.
Op reis met een lading steenkolen van Cardiff  naar Gibraltar is de OTTO op 26 november 1892 lek te Falmouth binnengebracht. (opm: uiteindelijk arriveerde de OTTO op 18 januari 1893 met haar lading te Gibraltar, waar zij werd afgekeurd, onttakeld en als kolenlichter in de baai van Gibraltar dienst ging doen)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten