Inloggen
TROMP EN DE RUITER - ID 15538


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-07-22 / 1869-07-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jurrien Jans van der Werff, Hoogezand., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1859-00-00
Delivery Date: 1859-07-06
Technical Data

Net Tonnage: 39.00 lasts
Net Tonnage 2: 73.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 21.57 Meters Registered
Beam: 4.18 Meters Registered
Depth: 1.83 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-07-16
Register nr: 18590479
Scheepsnaam: TROMP EN DE RUITER
Type: Kof
Lasten: 39
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in land: Netherlands
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tromp, B.J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief niet vermeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1859-07-06 TROMP EN DE RUITER
Manager: Botte Jans Tromp, Hollum (Ameland), Friesland, Netherlands
Eigenaar: Botte Jans Tromp, Hollum (Ameland), Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hollum (Ameland) / Netherlands

Date/Name Ship 1861-07-01 TROMP EN DE RUITER
Manager: Jan Derks Hoen e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Derks Hoen e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1861-07-08 BROEDERTROUW
Manager: Harm Jakobs Zeven, Zuidwending (gemeente Veendam), Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Jakobs Zeven, Zuidwending (gemeente Veendam), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidwending (gemeente Veendam) / Netherlands
Additional info: Mede eigenaar Evert Jakobs Zeven, gem. Veendam. Prijs NLG 7070,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Verkopers van de TROMP EN DE RUITER 8 juli 1861 waren:
Jan Derks Hoen, houthandelaar te Hoogezand,
Jan Douwes Romkes, houtkoper te Sappemeer

Ship Events Data

1868-10-31: Damaged
Op 31 oktober 1868 is de BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven, met schade Cuxhaven binnengelopen.
1869-04-03: Collision
Op 3 april 1869 heeft de BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven, te Paimboeuf door aanvaring met de Britse schoener ORION veel schade bekomen, voornamelijk aan het achterschip.
1869-07-10: Final Fate:
NRC 140769
Rotterdam 13 juli. Het Veendammer kofschip BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven (opm: bouwjaar 1859; kapt. Harm Jacobs Zeven), met steen van hier naar Koningsbergen (opm: Kaliningrad), is de 10e juli op 5 mijlen ten noorden van Terschelling zwaar lek door het volk verlaten en in hun gezicht gezonken. De equipage had zich met de sloep gered en was diezelfde dag op Ameland aangekomen. De BROEDERTROUW was de 8e dezer van Maassluis naar Koningsbergen vertrokken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Botte Tromp werd geboren op 03 december 1824 te Hollum op Ameland als zoon van schipper Jan Sietzes Tromp en Sjoeke Gooytzen.

Hij trouwde op 13 juni 1849 te Hollum op Ameland als zeeman met Sjoukje Tjipkes de Ruijter, geboren te Hollum op 31 augustus 1823 als dochter van Tjipke Gerbrands de Ruijter en Benke Maures. Sjoukje overleed op 26 juni 1857 te Ameland.

 

Op 16 november 1860 werd te Ameland geregistreerd dat Botte Jans Tromp op 16 november 1860 “ter Reede van Hollum levenloos is gevonden”

 

NRC 20 november 1860114

Amsterdam, 19 november. Het schip (opm: kof) TROMP EN DE RUYTER, gevoerd geweest door kapt. Tromp (opm: B.J. Tromp), van hier naar Aalborg en Randers, is, volgens bericht van Ameland, aldaar op de rede teruggekomen, zijnde de kapitein en de stuurman overboord geslagen en verdronken.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Tromp was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 99 in de periode 1861 t/m 1863. (deze opgave kan niet juist zijn daar Botte in 1860 is verdronken. Ik noteer derhalve alleen als lidmaatschapsjaar 1860)

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.J.Tromp als gezagvoerder gedurende:

*   1858 van de tjalk “Tromp & de Ruyter”, gebouwd in 1857 te Kleinemeer, 45 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Ameland. Het schip is in oktober 1858, gaande van Horsens naar Amsterdam, geladen met raapzaad, bij Ameland verongelukt. De bemanning werd gered;

*   1860 van de kof “Tromp & de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Ameland. Het schip voer in 1862 voor kapitein/eigenaar H.J.Zeven en was herdoopt in “Broedertrouw”.

 

Overige bijzonderheden

NRC 20 november 1860114

Amsterdam, 19 november. Het schip (opm: kof) TROMP EN DE RUYTER, gevoerd geweest door kapt. Tromp (opm: B.J. Tromp), van hier naar Aalborg en Randers, is, volgens bericht van Ameland, aldaar op de rede teruggekomen, zijnde de kapitein en de stuurman overboord geslagen en verdronken.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Tromp, Botte Janz
Overige informatie: Botte Jans Tromp: * Ameland 03.12.1824, † Ameland 15.11.1860 Botte Jans Tromp trouwde 13.06.1849 te Ameland met Sjoukjen Tjipkes de Ruyter, † 26.06.1856, wonende te Hollum, Ameland

ER IS VERWARRING IN DE OPGAVEN VAN HENDRIK JANS RESP. HARM JANS (zie hiervoor)

 

Familiegegevens en opleiding

Harm Zeeven werd geboren te Nieuwe Pekela ca. 1810 als zoon van Frans Zeeven en Hendrichtje Jacobs.

Harm trouwde te Amsterdam op 09 augustus 1838 als kapitein met Wilhelmina Catharina Henrietta Moltzer, zonder beroep, geboren te Amsterdam op 13 februari 1807 als dochter van Henrich Moltzer en Wilhelmina Catharina van Heemskerk. Wilhelmina Catharina Henrietta overleed te Amsterdam op 20 mei 1867, ’s middags half vier, 60 jaar.

Harm overleed in 1865 (of 1864?). Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.

Harm Zeeven overleed op 15 november 1864 des voormiddags 11 uur op de Buitenkant 192 te Amsterdam. Hij wordt aangeduid als scheepgezagvoerder, 54 jaar, geboren te PekelA Stadsarchief Amsterdaam

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein H.J.Zeven gedurende:

*      1862 t/m 1869 van de kof “Broedertrouw”ex Tromp & de Ruyter, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 73 ton o.m. varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in 1869 gezonken..

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Zeven/Zeeven, Harm J.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

De scheepsnaam wordt in officiële stukken soms als TROMP EN DE RUITER geschreven en in even zovele gevallen als TROMP EN DE RUYTER. Marhisdata heeft deze inconsequentie niet doorbroken, zodat beide namen worden gehanteerd.

1858

Kapitein Botte Jans Tromp had in oktober 1858 zijn onverzekerde tjalk TROMP EN DE RUITER verspeeld. Dankzij een gehouden collecte was er enig geld om een deel van de tuigage te kopen voor een nieuwe kof die hem aangeboden was, maar waarvoor hij uiteraard zelf geen contanten beschikbaar had. Tromp moet in Jan Derks Hoen, houthandelaar te Hoogezand, en Jan Douwes Romkes, houtkoper te Sappemeer financiers gevonden hebben die bereid waren 100% financiering van het hol te verstrekken. Of er van een hypotheek sprake was blijkt niet uit de koopakte waarin dan het kadastrale brandmerk wel zou zijn opgenomen. De heren zullen zeker hun lening notarieel hebben vastgelegd.
Mogelijk financierden, zoals zo vaak, de werf, de smid, zeilenmaker, pompenmaker en mastenmaker het ontbrekende via onderhandse leningen. De economische tijden waren zeer slecht, zodat de leveranciers wel wilden bijspringen in een poging ook hun bedrijven in leven te houden.

Ameland, den 29 oktober 1858

No. 137 B.W.
Onderwerp: Collecte.

Aan den Heer Commissaris der Koningh in Friesland

Ter voldoening aan U H.Edgestrenge, aportillaire dispositie van den 22 dezer, 3: Afd: No. 2411, waarbij ons, ten fine van berigt, consideratien, advies, is geworden, een door Botte Jans Tromp, Schipper te Hollum in dezer Gemeente, aan Heeren Gedeputeerde Staten der provincie gepresenteerd adres, houdende om daarbij aangevoerde redenen het verzoek, om de vergunning om ene Collecte ten zinjnen behoeve in deze provincie te mogen doen, hebben wij de eer met terugzending van het advies, U H.Ed. gestrenge te berigen:
Dat den adressant op zijne reis van de Oostzee naar Antwerpen (opm: Amsterdam), in den nacht van den 2de op 3de dezer maand, met het door hem gevoerde en hem merendeels in eigendom behoorende tjalkschip, na in den namiddags van eerstgenoemden dag te vergeefsch te hebben beproefd alhier binnen te loopen, door een hevigen storm is overvallen, waarbij het schip door een stortzee vol water geslagen en gezonken is en hij met zijn Scheepsvolk met achterlating (opm: van alle bezittingen) van uit de Scheepsboot in volle Zee is gered door kapitein J. Zoeten, varend een Hannoversche Schoener, dewelke hem te Hamburg heeft aangebracht.
Dat den adressant door dezen ramp een nadeel van p.m. ƒ 4.000,- heeft geleden en van alles is beroofd geworden, terwijl deszelfs schip voor deze reis, uithoofde van de geringe verdiensten, niet was verzekerd.
Dat, vermits den adressant is een oppassend persoon, van een goed zedelijk en onberispelijk levensgedrag, waarvoor hij dan ook in de gelegenheid is weder op Crediet een nieuw Scheepshol te kunnen bekomen, waarin hij in staat is zelven de tuigagie te kunnen lenen, waarvoor hem echter thans alle middelen ontbreken –---
wij van advies zijn, dat het verzoek zal behooren te worden toegestaan, als de overtuiging hebbende dat de adresssant die gunst waardig is, om uit de opbrengst, althans gedeeltelijk, de tuigagie te kunnen aankoopen benodigd voor het hem op Crediet aangeboden in aanbouw zijnde Scheepshol van 50 Lasten –---
om langs die weg in staat te geraken om het brood voor zich, zijn kinderen, bejaarde ouders, die doordien des adressants broeder, in denzelfden nacht met een voor rekening hunner ouders bevaren, eveneens niet verzekerd, schip is verongelukt, mede alles verloren hebben, te kunnen verdienen.

Burgemeester en Wethouders van Ameland
getekend         Van Heeckeren, burgem.
                        J.L. Wagenaar, Weth.

Uit het archief van het Provinciaal Bestuur van Friesland, 1814 – 1819.
Resolutie boek van het College van Gedeputeerde Staten, november 1858.
1 November 1858, no: 32.

Zijn gelezen:

1: Een aan deze Vergadering gericht adres van Botte Jans Tromp, wonende te Hollum op Ameland, dd. 19 (opm: 29) oktober 1858, daarbij te kennen gevende, dat hij op zijne reis uit de Oostzee naar Antwerpen (opm: Amsterdam) in den nacht van den 2 op den 3 oktober ll. met het door hem gevoerd en hem merendeels in eigendom behoorend tjalkschip, genaamd TROMP EN DE RUITER, door enen hevigen storm is overvallen waarbij door eene stortzee de luiken zijn ingeslagen en het schip vol water is geraakt en gezonken;
- dat hij met zijn volk, zonder zich te hebben kunnen redden, door kapitein Johann Söcker, voerende het Hannoversch Schoonerschip RIXTINA ELIZA, van uit de scheepsboot in volle zee is opgenomen en te Hamburg aangebracht,
- dat hij door dezen ramp al wat hij bezat heeft verloren en daar het schip voor deze reis wegens de geringe verdiensten niet verzekerd was, ene schade heeft geleden van circa ƒ 4.000,=;
- dat hem een in aanbouw zijnd scheepshol van 50 lasten op crediet is aangeboden, wanneer hij slechts in staat is om zelve tuigage te leveren, waartoe hem echter thans de middelen ten eenenmale ontbreken;
- verzoekende hij uit dien hoofde, om in het bezit te geraken van een gedeelte althans der daartoe benodigde gelden, dat hem moge worden toegestaan eene collecte in deze provincie te doen, ten einde hij in staat worde gesteld, het brood voor zich en zijne drie kinderen weder te kunnen verdienen.
2: Het daaromtrent ingewonnen bericht enz. van Burgemeester en Wethouders van Ameland, dd. 29 oktober 1858, no. 137 B.W., waaruit blijkt, dat het ten adresse aangevoerde met de waarheid overeenkomstig is en de adressant bekend staat als een zeer oppassend persoon van een goed zedelijk en onberispelijk levensgedrag;
  Waarbij gelet zijnde op de bepalingen van het Koninklijk besluit van den 22 september 1825 (Staatsblad, no. 41), nopens het doen van collecten in de kerken of aan de huizen, is, na overweging, besloten:
1: Aan den adressant Botte Jans Tromp voornoemd te vergunnen, zoo als geschiedt bij deze, het doen eener collecte aan de huizen der ingezeten binnen de gemeenten van het arrondissement Leeuwarden, en:
  a. Dat hij zich vooraf zal behooren aan te melden bij de hoofden van de besturen der respective gemeenten;
  b. Dat de vergunning tot het doen van collecte wordt toegestaan voor zoodanigen tijd in elk der gemeenten, als door hare besturen, naar plaatselijke omstandigheden, zal worden bepaald;
  c. Dat de ingezamelde penningen in elke gemeente, dadelijk na afloop van de collecte, welke zal behooren te geschieden met eene gesloten bus, in tegenwoordigheid van eenen policie-bediende, of een ander persoon, door de gemeente-besturen respectivelijk daartoe aan te wijzen, zullen moeten ter hand gesteld aan het gemeente-bestuur, hetwelk zal  zorgen, dat het bedrag daarvan, na aftrek der onvermijdelijke kosten, op de meest spoedige en geschikte wijze, wordt over gemaakt aan het gemeente-bestuur van Ameland, binnen welke gemeente de adressant woonachtig is, welk bestuur de nodige maatregelen zal nemen, dat de ten behoeve en voordeele van adressant ingezamelde penningen, daaronder ook die uit de gemeente Ameland begrepen, tot geen ander einde worden gebezigd of aangewend, dan om hem door de aanschaffing van de benodigde tuigage voor het hem op crediet aangeboden in aanbouw zijnd scheepshol in staat te stellen, weder voor zich en zijne kinderen het brood te kunnen verdienen, en welk bestuur tevens, na afloop van een en ander, aan deze Vergadering zal verslag doen, zoo van het bedrag, dat ten behoeve en voordele van adressant uit elke gemeente, zijne eigene daarvan niet uitgezonderd, is ontvangen, als van de wijze waarop die penningen ten nutte van adressant zijn besteed.
2: Den adressant tevens bij deze indachtig te maken op het groote nadeel, dat hij zich door het verzuimen der verzekering van zijn schip heeft berokkend, met aanbeveling om voor het vervolg van een nieuw vaartuig, ter voorkoming van schade, telken reize voor de verzekering van hetzelve in eene soliede maatschappij te zorgen, vermits bij herhaling van eene zeeramp als de onderwerpelijke, niet andermaal gelijke vergunning aan hem zal kunnen worden afgegeven.
  En zal afschrift van dit besluit aan den adressant B.J. Tromp meer genoemd worden uitgegeven, tot autorisatie en informatie, en voorts gelijk afschrift aan het Gemeentebestuur van Ameland, en extract daar van, wat het 1ste lid aangaat, aan de besturen der gemeenten, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, De Bildt, Ferwerdadeel, Westdongeradeel en Nieuwkruisland, Dantumadeel, Schiermonnikoog, Tietjerksteradeel, Achtkarspelen, Idaarderadeel, Rauwerderham, Baarderadeel, Harlingen, Franeker, Franekeradeel en Barradeel, gezamenlijk uitmakende het Arrondissement Leeuwarden, worden gezonden, tot informatie en uitvoering, voor zoo veel elk betreft. 

Botte Jans Tromp was op 13 juni 1849 te Ameland getrouwd met Sjoukjen Tjipkes de Ruyter. Deze uitzonderlijke combinatie van familienamen was aanleiding hun schip in 1853 resp. 1859 TROMP EN DE RUITER te noemen.

1859

Op 16 juli 1859 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de TROMP EN DE RUITER, aangevraagd door B.J. Tromp, Ameland, voor zichzelf als kapitein.

1860

AH 201060
Amsterdam, 19 oktober. Van het tjalkschip EVADINA GEERTRUIDA, kapt. Lezeman (opm: bouwjaar 1858; kapt. Jan Stoffers Lezeman), met tarwe van Groningen naar Engeland, 28 februari ll. gezien door kapt. B.J. Tromp, voerende het schip TROMP EN DE RUITER, heeft men sedert niets vernomen.
NRC 201160
Amsterdam, 19 november. Het schip (opm: kof) TROMP EN DE RUITER, gevoerd geweest door kapt. Tromp (opm: kapt. Botte Jans Tromp, 35), van hier naar Aalborg en Randers, is, volgens bericht van Ameland, aldaar op de rede teruggekomen, zijnde de kapitein en de stuurman (opm: Douwe van Heeckeren, 21) overboord geslagen en verdronken.
NRC 221160
Uit Hollum op Ameland wordt van den 16de het volgende bericht:
 De treurige mare, welke zich verspreidde, dat de gezagvoerder B.J. Tromp en diens stuurman jhr. E. van Heeckeren van het alhier den 15de dezer ter rede gekomen Nederlands kofschip TROMP EN DE RUITER, met stukgoederen van Amsterdam naar Aalborg zeilklaar liggende, noodlottig waren verdronken, heeft zich helaas heden maar al te zeer bevestigd.
 Beider lijken zijn niet verre van elkander, den 16de aan de westzijde van de rede gevonden. De wijze, waarop zij zo zijn omgekomen, blijft een raadsel. Alleen is bekend, dat zij ’s avonds omstreeks 8 uur met de boot het schip hebben verlaten met het kennlijk voornemen zich naar den wal te begeven.
 Diep en algemeen betreurt men dit allerdroevigst voorval; het waren mannen in de volle krachts des levens en zij genoten de achting van hunne medeburgers. De gezagvoerder B.J. Tromp laat twee nog zeer jonge moederloze kinderen na, zonder enig middel van bestaan.

1861

Na het overlijden van kapitein Botte Jans Tromp op 16 november 1860 bleef de financiers Hoen en Romkes niets anders over dan het schip in te nemen en te verkopen. In de gebroeders Harm Jacobs Zeven en Evert Jacobs Zeven vonden zij een koper. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er voor de beide wezen nog iets is overgebleven.

Op 8 juli 1861 werd de zeebrief van de TROMP EN DE RUITER, kapt. B.J. Tromp, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Hoogezand, naar Den Haag geretourneerd, zonder vermelding van reden, waarna op 10 juli royement volgde. De reden was de dood van kapitein Tromp en de daarop door diens financiers afgedwongen verkoop op 8 juli.

Op 17 juli 1861 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de BROEDERTROUW, aangevraagd door H.J. Zeven, Zuidwending gem. Veendam, voor zichzelf als kapitein.

AH 150861
Zoutkamp, 12 augustus. Uitgezeild BROEDERTROUW, kapt. Zeven (opm: kof, ex-TROMP EN DE RUYTER; kapt. Harm Jacobs Zeven), naar Londen.

1862

RC 090162
Londen, 6 januari. Uitgeklaard BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven, naar Livorno.

RC 100662
Algeciras, 26 mei. Aangekomen BROEDERTROUW, kapt. Zeven, van Livorno naar Hamburg.

1863

PGC 030163
Bergen, 19 december. Het schip BROEDERTROUW, kapt. Zeven, van Hamburg op hier bestemd, zou op de rivier gearriveerd zijn.

1864

AH 170664
Bij Kopenhagen, 12 juni. Binnengekomen BROEDERTROUW (opm: kof), kapt. H.J. Zeven, van Koningsbergen naar Koogerpolder.

1865

AH 010265
Oostmahorn, 25 januari. Uitgezeild BROEDERTROUW (opm: kof), kapt. H.J. Zeven, naar Engeland.

1866

PGC 160866
Amsterdam, 13 augustus. Wegens storm en tegenwind zijn de 4e dezer binnengelopen; te Wargoe het schip BROEDERTROUW, kapt. Zeven, van St. Petersburg naar Londen; te Rifvoefjord PROVINCIE DRENTHE, kapt. Westenborg, van Koningsbergen naar Newcastle en HENRIËTTE MARIA, kapt. Tjebbes, van Gefle naar Australië.
(opm: Wargoe en Rifvoefjord zijn waarschijnlijk verminkte namen en niet te traceren)

1867

Op 3 oktober 1867 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de BROEDERTROUW, aangevraagd door H.J. Zeven, Zuidwending gem.Veendam, voor zichzelf als kapitein.
Deze zeebrief werd op 14 juli 1869 geroyeerd met vermelding ‘schip verongelukt’.

NRC 221167
Cuxhaven, 19 november. De volgende Nederlandse schepen zijn heden alhier binnengelopen; als ELISABETH, kapt. Top, van Assens naar Amsterdam; EMILIE, kapt. Jager, van St. Petersburg naar Groningen; ALPHA, kapt. Ludeling, van St. Petersburg naar Harlingen, en BROEDERTROUW, kapt. Zeven, van Newcastle naar Groningen bestemd.

1868

NRC 041168
Cuxhaven, 31 oktober. Heden is alhier binnengelopen het Nederlandse kofschip BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven, van Bergen naar Vlaardingen bestemd, geladen met stokvis, hebbende veel zeeschade.

1869

NRC 090469
Nantes, 5 april. Gedurende een storm, de 3e dezer te Paimboeuf geheerst hebbende, zijn het Nederlandse kofschip BROEDERTROUW, kapt. Zeven, en het Britse schoenerschip ORION, kapt. Vaughan, beide van hier met een lading boekweit naar Rotterdam bestemd, met elkander in aanvaring geweest. Het eerstgenoemde verloor daarbij de voorsteng en het laatstgenoemde scheen ogenschijnlijk veel schade geleden te hebben, voornamelijk aan het achterschip, en men vreest dat de lading beschadigd zal zijn. Gisteren was de wind een weinig bedaard. (opm: zie PGC 150469)
PGC 150469
Paimboeuf, 3 april. Het schip BROEDERTROUW, kapt. Zeven, met boekweit van Nantes naar Rotterdam, is hier in aanzeiling geweest en heeft daardoor schade bekomen. Men vreest ook voor schade aan de lading. (opm: zie NRC 090469)
NRC 140769
Rotterdam 13 juli. Het Veendammer kofschip BROEDERTROUW, kapt. H.J. Zeven (opm: bouwjaar 1859; kapt. Harm Jacobs Zeven), met steen van hier naar Koningsbergen (opm: Kaliningrad), is de 10e juli op 5 mijlen ten noorden van Terschelling zwaar lek door het volk verlaten en in hun gezicht gezonken. De equipage had zich met de sloep gered en was diezelfde dag op Ameland aangekomen. De BROEDERTROUW  was de 8e dezer van Maassluis naar Koningsbergen vertrokken.

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.825
DVD IM.– 3044,3045 – 847,848

BIJLBRIEF

Naam schip TROMP EN DE RUITER

Plaats en datum acte Sappemeer, 6 juli 1859

Type schip kof

Bouwwerf/verkoper Jurrien Jans van der Werff, scheepsbouwer te Sappemeer

Eigenaar/aankoper Bolte Jans Tromp, schipper te Ameland

Te voeren door kapt. Bolte Jans Tromp

Grootte 73 tonnen of 39 lasten
(Meetbrief nr. 43 d.d. 4 juli 1859 afgegeven door scheepsmeter J. Meijer te Groningen)
Tuigage , aantal dekken 1 dek, 2 masten

Afmetingen lang 21,57 m., breed 4,18 m., hol 1,83 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1859

Plaats , datum registratie Groningen, 7 juli 1859

Nummer van registratie deel 24, folio 26, recto, vak 8

Notaris Burgemeester van Sappemeer

Prijs


Bijzonderheden:
Het nummer van de registratie begint met deel 44.; vrijwel zeker moet dit 24 zijn (suffe klerk). Bouma-Reineking vermeldt dezelfde informatie.


Researcher/datum research: JDvdB / 050611

Naam TROMP EN DE RUITER
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 883
Inventaris 2139

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.1861.78
IMG 0400, 0401
KOOPBRIEF

Naam schip ex- TROMP EN DE RUITER,
thans BROEDERTROUW

plaats en datum acte onderhandse koopacte, Hoogezand, 8 juli 1861

type schip kof

bouwwerf/verkoper Jan Derks Hoen, houthandelaar te Hoogezand, en
Jan Douwes Romkes, houtkoper te Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Harm Jakobs Zeven, te Zuiderwending onder Veendam, en Evert Jakobs Zeven, te Ommelanderwijk onder Veendam, beide stuurlieden

te voeren door kapt. Harm Jakobs Zeven, mede-eigenaar

grootte in tonnen 39 lasten of 73 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1859 nieuw van de bijl te water gebracht door
Jurrien Jans van der Werff, scheepsbouwer te Sappemeer

plaats / datum registratie Groningen, 9 juli 1861

nummer registratie deel 153, folio 23, verso, vak 2

notaris Mr. Christiaan Hartman Busmann, notaris te Sappemeer

prijs NLG 7.070,-

Bijzonderheden:
Schip ligt bij het passeren van deze koopactie te Groningen.
Als TROMP EN DE RUITER is het ingeschreven in het kadaster te Groningen op 16 juli 1859 onder nummer 1377.




researcher/datum research: ML / 060813

Naam BROEDERTROUW
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.78
USB-stick 0400, 401
KOOPBRIEF

Naam schip TROMP EN DE RUITER, thans BROEDERTROUW

plaats en datum acte Sappemeer, 8 juli 1861

type schip kof

bouwwerf/verkoper Jan Derks Hoen, houthandelaar te Hoogezand
en Jan Douwes Romkes, houtkoper te Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Harm Jakobs Zeven, wonende op de Zuidwending te Veendam en Evert Jakobs Zeven, wonende op de (onleesbaar), beide onder de gemeente Veendam, beide stuurlieden

te voeren door kapt. Harm Jakobs Zeven, mede-eigenaar

grootte in tonnen 73 zeetonnen of 39 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1859 nieuw van de bijl te water gebracht van de werf van Jurrien Jans van der Werf, Sappemeer

plaats / datum registratie Groningen, 9 juli 1861

nummer registratie deel 153, folio 23, verso, vak 2

notaris Mr. Christiaan Harman Busmann, notaris te Sappemeer

prijs NLG 7.070,-

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 191212



Naam BROEDERTROUW
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Gron. Archieven Archiefnummer Gron. 1855-1869-128-825
Gron. Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.78
Aktes Kantongerecht Hoogezand, No. 78 dd 15.07.1861
Overlijdensregister 1860, archiefnummer 30-03, Burgerlijke Stand Ameland - Tresoar, inventarisnummer 3008,blad 14
www.allefriezen.nl
Mevr. L. de Nijs-Tromp, Lelystad.
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant