Familiegegevens en opleiding
Carl Christensen Hansen werd op 08 augustus 1810 geboren te Rudkjöbing in Denemarken als zoon van de Lutherse Christen Hansen en Catharina Basballe.
Hij huwde op 16 maart 1842 met Geertruida Maria ter Bruggen, geboren 08 februari 1811 te Spankeren, (is thans een buitenwijk van Dieren - Gld) als dochter van de Nederlands Hervormde Barend ter Bruggen, kleermaker en Johanna (achternaam niet vermeld).Carl woonde te Rotterdam o.a. aan de Karresteeg (Wijk 3 nr. 186). Zij overleed op 14 februari 1896..
Carl overleed op 01 april 1858 als gezagvoerder van het fregatschip President Plate voor de rede van Brouwershaven aan de gevolgen van “reumatismus en Nierlijdenis” 003 en 005.
Bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam opgegeven.118.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Hansen werd met nr.622 effectief lid van Zeemanshoop per 03 mei 1842 op voorspraak van B.J.Martens. Zijn schip was de "Borneo"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hansen en zijn vrouw beiden 31 jaar. Toegevoegd is ‘overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 24/31 mei 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop is als effectief lid voorgedragen/benoemd Carl Hansen, oud 31 jaar, voerende het schip “Bonjol”, wonende te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 juni 1844003
C.C.Hansen was met vlagnummer R172 in de periode 1840 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
C.C.Hansen was in 1855 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 vraagt de wed. C.C.Hansen geb. ten Bruggen om een uitkering, welke haar in de vergadering dd 03 juni 1858 voor haar en 3 kinderen wordt toegekend ingaande 01 mei 1858.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de weduwe C.C.Hansen geb. ter Brug per 01 mei 1858 een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 3 kinderen.023.
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappi jtot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaven dat de weduwe van kapitein C.C.Hansen een uitkering kreeg van f 177,53 voor haar en drie kinderen voor een periode van 5 maanden (hieruit is te concluderen dat kapitein Hansen is overleden in april 1858. In 1859 ontving zij f 225,60058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
622 1842-1844 bark Borneo geen vermelding
1845-1853 bark Borneo Hoogewerf(f) & Chabot te Rotterdam
273 1854 bark Borneo idem
1855 fregat President Plate idem
1856-1857 fregat President Plate J.R.Veder te Rotterdam
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.C.Hansen met vlagnummer R172 als gezagvoeder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Borneo” 325 last varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
* 1855 van het fregat “President Plate” 400 last varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
Bouma025 vermeldt kapitein C.C.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1841 t/m 1842 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam;
* 1843 t/m 1855 van de bark “Borneo”, gebouwd in 1842 te Zierikzee, 617 ton o.m., varend voor Hoggewerf & Chabot te Rotterdam;
* 1857 t/m 1858 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op 09 juli 1858 vertrok vanuit Nederland het clipperfregat "President Plate" van Hoogewerff & Chabot onder kapitein C.C.Hansen en arriveerde in Indië op 11 oktober 1858 na een reis van 93 dagen026(38/221).
C.C.Hansen verzorgde per 14 juni 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “President Plate” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 27 september 1857 na 105 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
“Borneo
Op 30 juli 1840 werd van deze bark de kiel gelegd op de Commerciewerf (van Zierikzee). Het was de derde bark, die deze in 1838 door Smit uit Kinderdijk gestichte werf, bouwde. De Borneo werd gebouwd door C.Mak Czn. en bevatte 400 Javalasten. De naam van het schip geeft aan dat ook deze bark bestemd was voor de vaart op Oost-Indië.
De tewaterlating geschiedde op donderdag 9 juni 1842. Kapitein C.C.Hansen ging het bevel voeren. Het schip behoorde tot de rederij Hoogewerff en Chabot te Rotterdam.”074
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Harten was met vlagnummer R412 in de periode 1854 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.C.Harten met vlagnummer R412 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 bark “Australië” 321 last voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
* 1858, 1859, 1862, 1863 fregat “President Plate” 398 last voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
Van Sluijs013 vermeldt kapitein J.C.Hartsen van 1854-1858 als gezagvoerder van de bark “Australië”, op 02 april 1847 bij scheepsbouwmeester J.Otto te Krimpen aan de IJssel te water gelaten, 608 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
Bouma025 vermeldt bij dit schip voor 1858 ene kapitein S.C.Harten en voor de periode 1856-1858 ene kapitein J.C.Harten.
Bouma025 vermeldt J.C.Harten als gezagvoerder van/igedurende:
* 1856 t/m 1858 van de bark “Australië”, gebouwd in 1847 te Krimpen aan de IJssel, 608 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
en J.C.Hartsen als gezagvoerder van/in:
* 1859 t/m 1864 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op 04 januari 1858 vertrok van Batavia de bark "Australië" van rederij Hoogewerff & Chabot te Rotterdam onder kapitein J.C.Hartsen en arriveerde te Brouwershaven op 01 april 1859 na een reis van 86 dagen026(38/161).
J.C.Harten vertrok op 03 februari 1860 van Nieuwediep met de “President Plate” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 mei 1860 na 93 dagen065.
Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864
Op 13 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “President Plate” onder kapitein J.C.Harten komend van Batavia naar Rotterdam.
Het Ned. Fregatschip PRESIDENT PLATE, kapt. J.C.Harten, alhier van Java binnen, heeft bij Madagaskar een orkaan doorstaan, waarin het zeilen en rondhouten verloor en het roer heeft gebroken.
Als passagiers zijn per het schip PRESIDENT PLATE, kapt. J.C.Harten, aangebragt 6 gepasporteerde militairen.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Douwes Julius werd geboren op 07 januari 1832 te Utrecht. Hij woonde te Utrecht. Hij behaalde op 26 april 1832 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.D.Julius was met vlagnummer R412 in de periode 1865 t/m 1904 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.D.Julius wèl (voor het eerst) in de ledenlijst, maar niet in de lijst van aanmeldingen voor het lidmaatschap058.
C.D.Julius was in 1870 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
C.D.Julius was van 1872-1873 en 1875-1879 kapitein van het houten fregat “Antje’, in 1866/67 gebouwd door de Gebr. B.Pot te Elshout, 756 ton en varend voor reder J.H.von Santen te Krimpen aan de IJssel. Vanaf 1879 was de reder P.van der Hoog . Vanaf 1880 werd de naam “Marina Johanna” en het schip tot bark gereduceerd052
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein C.D.Julius met vlagnummer R412 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1865 t/m 1867 van het fregat “President Plate” 398 last voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
* 1874 van het fregat ‘Antje” 452 last voor J.H.van Santen te Krimpen a/d Lek
* 1877, 1878 van het fregat “Antje” 856 ton n.m. voor P. v/d Hoog te Krimpen a/d Lek
* 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.D.Julius als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1871 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Koophandel”;
* 1872 t/m 1873 op het 3/m schip “Antje”, gebouwd in 1866 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor J.H. van Santen te Krimpen aan de Lek;
* 1874 van het fregat “Hebe”, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 650 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd als bark getuigd (welk jaar?), voer in 1875 voor W.Pont te Edam en werd herdoopt in “Hernösand”;
* 1875 t/m 1879 op het 3/mschip “Antje”, gebouwd in 1866 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor J.H.van Santen te Krinmpen aan de Lek. Het schip werd in 1880 verkocht aan P. van der Hoog te Krimpen aan de lek en herdoopt in “Martina Johanna”.
Overige bijzonderheden
C.D.Julius vertrok per 30 maart 1868 vanuit Nieuwediep met de “President Plate” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 juli 1868 na een reis van 97 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 09 april 1835 als zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga.
Hij trouwde op 06 juni 1860 met Trijntje Louws Jaarsma, geboren te Schiermonnikoog op 06 juni 1837 als dochter van Louw Folkert Jaarsma en Anneke Teens Teensma.
Zij overleed te Schiermonnikoog op 04 december 1906 als weduwe.
Jacob is overleden op 01 oktober 1885 te Den Helder. Als beroep is “gezagvoerder” vermeld. De overlijdensaangifte werd gedaan door de koopvaardijkapitein Gerrit Visser, 54 jaar, wonend te Den Helder, broer van de overledene.
Portretten van Jacob Eltjes Visser en Trijntje Louws Jaarsma staan op p. 71 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.E.Visser was met vlagnummer 77 in de periode 1865 t/m 1885 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Hij staat met vlagnummer 23 in de periode 1878 t/m 1888 vermeld als lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”. De einddatum van lidmaatschap moet onjuist zijn.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.E.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1866 van de brik “Martha Theresia”, gebouwd in 1860 te Risør, 270 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;
* 1867 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;
* 1869 t/m 1871 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel, 575 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;
* 1872 t/m 1875 van het 3-mastschip “Koophandel” ex President Plate, gebouwd in 1856 bij J.Otto te Krimpen aan de IJssel, 751 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend.
Zeetijdingen 18 mei 1875: “In de Golf van Finland op een blinde klip gest. en gezonken.” (Sweys).
Handelsblad 21 mei 1875 Amsterdam “20 mei 1875. Volgens telegram uit Lovisa 18 dezer, is het Nederlandsche schip KOOPHANDEL, kapitein Visser bij Lovisa aan de grond geraakt en totaal wrak.”
* 1876 t/m 1885 van het 3-mastschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend.
Overige bijzonderheden
Teensma061 vermeldt dat Ruurd Melle Eltjes Visser (zie aldaar) in 1873 enige reizen als opperstuurman maakte bij zijn broer J.E.Visser op de bark “Koophandel”. Het zou hier dan moeten gaan om Jacob Eltjes Visser en niet Jan Eltjes – zie aldaar
Handelsblad 07 februari 1868: Advertentie van publieke verkooping van het gekoperd en kopervast Barkschip BONI te Dordrecht, gevoerd door kapitein C.J.Rotgens (sic), op 7 maart 1868. Volgens meetbrief lang 36,40 el, wijd 7,14 el, hol 4,98 el en alzoo gemeten op 575 ton of 303 last. Ligt aan de werf het Witte Kruis van Joh.Meyjes & zoon Kl.Katteburgerstraat. (BONI, ex KEMANGLAN, behoorende aan Gerrit van Hoogstraten en Zoon Dordreccht. Verkocht aan N.Brantjes Purmerend, gevoerd door kapitein J.E.Visser 77 sch. 303 last – 575 ton gebouwd 1855).”038.
|