Inloggen
JUNO - ID 11477


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-05-02 / 1828-09-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Hektjalk
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Leeuwarden, Friesland, Netherlands (Pre November 1813)
Technical Data

 
Length 1: 71.0 *** Onbekend *** Registered
Beam: 16.2 *** Onbekend *** Registered
Depth: 6.5 *** Onbekend *** Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-05-02
Register nr: 18140597
Scheepsnaam: JUNO
Type: Tjalk
Lasten: 0
Gebouwd in plaats: Leeuwarden
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Visser & Zoon, Barend
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Hofhuis, Hendrik J.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
groot 20 gemeten lasten

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-12-04 JUNO
Manager: Fredrik Smit (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Pre November 1813)
Eigenaar: Fredrik Smit (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Pre November 1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Pre November 1813)

Date/Name Ship 1813-12-04 JUNO
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Additional info: Prijs: NLG 5.000,-

Date/Name Ship 1814-05-02 JUNO
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1814-06-27 LORD WELLINGTON
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1820-03-18 WELVAART
Manager: Barteld Israels de Groot, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Barteld Israels de Groot, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.500,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de tjalk de JUNO d.d. 4 december 1813:

Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, 1/3e part (boekhouder)
Dirk Cornelis Zijlstra, Harlingen, 1/3e part (koopman)
Freerk Dirks Fontein, Harlingen, 1/3e part (koopman)

Eigenaren van de tjalk LORD WELLINGTON bij verkoop d.d. 18 maart 1820 zijn:

Pieter Rodenhuis, Harlingen, 1/3e part privé verkocht (is firmant bij Barend Visser & Zoon)
Dirk Cornelis Zijlstra, Harlingen, 1/3e part
Pieter Derks Fontein, Harlingen, 1/3e part

Ship Events Data

1823-10-23: Damaged
Op 29 oktober 1823 komt de WELVAART met assistentie van twee loodsschuiten en het volk in zinkende staat en onder aanhoudend pompen bij Texel binnen. Moet lossen om te repareren.
1825-08-25: Damaged
Op 25 augustus 1824 is te Delfzijl de WELVAART zeer lek en door hulp van een visschuit met verlies van ankers, touwen en kettingen, binnengelopen. Moet lossen om te repareren.
1828-09-30: Final Fate:
De tjalk de WELVAART, kapt. B.J. de Groot, is op de kust van Jutland gestrand.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1813
Kapitein: Sjoerds, Hendrik
Overige informatie: zetschipper

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Hofhuis, Hendrik J.
Overige informatie: 1814-05-02

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Hofhuis, H.S.
Overige informatie: 1816-09-18

Datum vanaf: 18??
Kapitein: Hofhuis, Barend
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Groot, Bartele Israels de
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1827-04-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WELVAART
Schipper: Groot, Barteld Isrels de
Scheepstype: smak
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1828

De zeebrief van de tjalk de WELVAART, kapt. B.J. de Groot, is door de Ontvanger te Oude Pekela ingetrokken en opgestuurd. De zeebrief werd 27 december 1828 in Den Haag ontvangen onder vermelding ‘schip verongelukt'.


RC 141028
Amsterdam, 12 oktober. Het in de Pekel-A thuis behorende schip de WELVAART, kapt. B.J. de Groot (opm tjalk, kapt. Barteld Israels de Groot), met hout van Holmstrand naar Delfzijl, is, volgens brief van Thisted op Jutland van de 30e september, dien dag aldaar (opm: op de Jutse kust) gestrand, doen het volk, benevens de tuigage, gered. Ook hoopte men de lading te zullen kunnen bergen. (opm: het schip ging verloren).
Voorts was nog op die kust aangedreven een scheepswrak, dat drie masten scheen te hebben gehad, doch reeds half verbrijzeld en deszelfs kajuit geheel weggeslagen was, zodat men geen naam konde ontdekken; later was echter een stuk hout, tot een achterschip behorende, waarop het woord potsground, aangespoeld; deszelfs lading bestond voornamelijk uit grote balken, gestempeld met een kroon en daaronder R.P.T. en geritst J.M. en verder in masten, genommerd en geritst met Aº 27 en duigen aan de einden gemerkt S.M.M. en op de zijden W.

Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen 16.1255.24

Memory-stick DSCN 0765 - 0768
KOOPBRIEF

Naam schip JUNO

plaats en datum acte onderhandse koop/verkoop, Harlingen, 4 december 1813

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper Fredrik Smit, Amsterdam, machtigende tot verkoop Sjoerd Wiarda, makelaar te Harlingen

gevoerd door kapt. Hendrik Sjoerds, zetschipper

eigenaar/koper Firma Barend Visser & Co, de heer Dirk Cornelis Zijlstra en de heer Freerk Dirks Fontein, alle drie kooplieden te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over stevens 71 voet, wijd over berghout 16 voet 2 duim, hol in het ruim 6 voet 5 duim.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie

nummer registratie deel

notaris Mr. Sjoerd Simons Wijma, notaris te Harlingen

prijs NLG 5.000

Bijzonderheden: het schip ligt bij passeren dezer acte te Harlingen.

02.05.1814 Barend Visser en Zoon, mede-reder te Harlingen, vraagt eerste zeebrief aan voor de in Leeuwarden gebouwde JUNO onder kapt. Hendrik Jan Hofhuis


researcher/datum research: ML / 030213

Naam JUNO
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1814
Toegang 16
Inventaris 1255

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen 16.1255.99

Memory-stick DSCN 0955 - 0959
KOOPBRIEF

Naam schip LORD WELLINGTON, door koper genaamd WELVAART

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Harlingen, 18 maart 1820

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper Pieter Rodenhuis (1/3e part) en Dirk Cornelis Zijlstra en Pieter Derks Fontein (samen 2/3e part), alle drie te Harlingen

gevoerd door kapt. geweest door Barend Hofhuis

eigenaar/koper Bartele Israels de Groot, schipper te Pekela, enig eigenaar.

te voeren door kapt. Bartele Israels de Groot, in eigendom te bevaren.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Harlingen, 18 maart 1820

nummer registratie folio 178, verso, case 4 en 5.

notaris Mr. Sjoerd Simons Wijma, notaris te Harlingen

prijs NLG 2.500,-

Bijzonderheden: Het schip ligt te Harlingen bij het passeren dezer acte..
(opm: Pieter Rodenhuis was firmant van de firma Barend Visser & Zoon te Harlingen, maar verkoopt deze 1/3e part in de tjalk als privépersoon, dus niet namens zijn firma).

25.03.1820 P.I. de Groot verkrijgt voor zichzelf een nieuwe zeebrief (‘eerste ?’ is gecorrigeerd, GM) voor de WELVAART, binnenslands gebouwd


researcher/datum research: ML / 100213

Naam WELVAART
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1820
Toegang 16
Inventaris 1255

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Appingedam 143.238.225
Appingedam 143.238.297
Appingedam 143.238.311
DVD L – 234-239 – foto 7396, 7398 – 7419, 7428 - 7435

Veiling beschadigde lading + scheepsverklaring

Naam schip WELVAART

plaats en datum acte Appingedam, 7 september 1824

type schip tjalk (2-master)

gevoerd door kapt. Barteld Israels de Groot


Publieke verkoping t.h.v. Jan Aukes Smaal te Delfzijl van 6 lasten beschadigde tarwe van zijn inhebbende lading, van Dantzig naar Amsterdam, waarvan de opbrengst NLG 249,80 bedroeg.

Op 24 en 25 juni geladen; op 26 juni vertrokken van de Stad Dantzig. Op 22 juli moesten ze topzeil, jager en bezaan bergen omdat ze veel zee over kregen. Op 1 augustus arriveerden ze te Rendsburg.
Op 21 augustus, boven Norderney, stak plotseling een storm op, zodat zij, tot behoud van schip en lading,hun grootzeil, alsmede de middel kluiffok, beide beter als half sleet, bonden, om zo spoedig mogelijk alles uit de weg te ruimen door deze zeilen weg te snijden.
Nadat ze nieuwe zeilen hadden aangeslagen draaide de wind naar het noorden, de stagfok totaal bij lappen in de lugt vloog en ze weer moesten snijden. Ook ontstond schade aan het ijzerwerk aan de kop en moest de zwaardstaander worden gekapt. Door het werken van het zwaard ontstond zware lekkage, waardoor veel water werd gepompt. Ook het tweede grootzeil moest worden gesneden. Tenslotte kwamen ze ten anker, waarna ze hoopten op assistentie.
Deze kwam op 23 augustus in de vorm van een visschuit waarop Ede Hendriks Bos schipper is. Langszij komen lukte niet vanwege de hoge zee en de woedende branding, waarop na overleg de visserman een boei met een lijn liet zakken en het met groot gevaar gelukte een man aan boord te krijgen. Daarop werd een mondelinge overeenkomst gemaakt om het schip behouden binnen te brengen. Op 23 augustus lichtten ze na veel moeite het anker en voerden zo veel zeil als ze nog hadden. Op 24 augustus arriveerden ze – ook nog gesleept door de visschuit – te Delfzijl, waar ze het schip voor het Klein Poortje aan de grond zetten.
Helaas moest dit zeer uitgebreide verhaal – gestaafd a.d.h. van het journaal – zeer sterk worden bekort. Het ware te wensen dat dit stuk nog eens wordt uitgetikt. (G.A. Appingedam 143.238.297)

De verklaring werd mede ondertekend door
Stuurman Derk Jans de Ruiter, ? en veertig jaar, wonende te Termunterzijl, en
Kok Menno Berends Jager, 44 jaar, wonende in de Nieuwe Pekel A,
zijn gehele equipagie uitmakende.
Ede Hendriks Bos, 37 jaar, en Jan Berends Jager, 34 jaar, beide visserlieden van beroep en wonende te Delfzijl, bevarende de visschuit ZELDENRUST, legden eveneens een verklaring af.

plaats / datum registratie Appingedam, 3 september 1824
nummer van registratie deel 14 folio 151 vak 6
researcher/datum research: GM / 13.10.2011

Naam WELVAART
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1824
Toegang 143
Inventaris 238